راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

حضرت امام علی( علیه السلام) و حضرت امام صادق( علیه السلام) و عید

حضرت امام علی( علیه السلام) و حضرت امام صادق( علیه السلام) و عید نوروز:

پخش زنده

پخش زنده
حرم امام حسین(ع)
پخش زنده
حرم امام رضا(ع)
پخش زنده
حرم حضرت ابوالفضل العباس(ع)

روز عید نوروز نعمان بن مرز بان، جد ابو حنیفه پالوده ای را برای امام علی( علیه السلام) هدیه آورد و علی بن ابی طالب( علیه اسلام) به او فرمودند : نوروز ما هر روز است .این سخن امام علی علیه السلام می رساند که امام علی( علیه السلام )، عید نوروز را نفی نکرده اند، بلکه اصل عید نوروز را به دلیل خوبی های آن پذیرفته اند و آن را به تمام روز های سال گسترش داده اند . در فرهنگ اسلامی علوی احوال پرسی و دید و بازدید ، صله رحم ، نشاط ، سرور و شادی ، تبریک گویی ، ورها کردن کینه ها ، از بین بردن دشمنی ها ، تبدیل قهر ها به آشتی ، اطعام یکدیگر ، جشن ، شیرینی خوری ، خبر گیری از هم ، سر سبزی و رشد ، دست دادن و مصافحه ، معانقه و دیده بوسی ، خوشحال نمودن افراد ، از بین بردن غم و غصه ها ، دستگیری از ضعیفان ، پر کردن شکم گرسنگان ، هدیه و عیدی دادن و گرفتن ، همه وهمه در هر روز خوب و زیباست و همواره سفارش شده است .

 

حضرت امام صادق( علیه السلام) و عید نوروز :

عید بزرگ و مشهور ایرانیان دارای ریشه ی دینی بوده و در اسلام نیز تایید گردیده است .اهل بیت علیهم السلام در این عید بزرگ مسلمانان ایرانی جشن می گرفته و در مجالس این عید حضور یافته و آدابی برای این روز بیان نموده اند . معلی بن خنیس گفته در نوروز خدمت حضرت امام صادق علیه السلام رسیدم . حضرت امام پرسیدند : این روز را می شناسی ؟ گفتم : فدایت شوم این روزی است که عجم آن را بزرگ می دارد و مبارک می شمارد و در آن روز به هم تبریک می گویند و هدیه می دهند .امام فرمودند : ای معلی ! روز«عید نوروز» روزی است که خداوند در آن از بندگان پیمان گرفت که او را عبادت و بندگی نمایند و چیزی را شریک او قرار ندهند و به پیامبران و حجت های خدا و به امامان( علیهم السلام)ایمان آورند ! در ادامه حضرت امام صادق( علیه السلام) سایر حوادث بزرگ دینی ارزشمندی را که در عید نوروز روی داده است بر می شمارند و می فرمایند: نوروز روزی است که در آن جبرئیل بر پیامبر نازل شد، و روزی است که در آن رسول الل(صلی الله علیه وآله و سلم) ، امیرالمؤمنین را بر شانه خویش حمل نمود تا بت های قریش را از بالای بیت الحرام پرت کرده و خرد کند ...

و روزی است که حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به اصحاب خویش فرمان داد با حضرت علی( علیه السلام )به عنوان حضرت امیر مؤمنان بیعت نماید ، و روزی است که پیامبر( صلی الله علیه و آله وسلم)حضرت علی (علیه السلام )را به وادی جن فرستاد تا برای او از آنان بیعت بگیرد .

حضرت امام صادق علیه السلام در پایان این حدیث خبر از ظهور قائم آل محمد( علیه السلام) در عید نوروز داده و سر انجام می فرمایند : هیچ عید نوروزی نیست مگر اینکه ما در آن در انتظار فرج به سر می بریم ، زیرا عید نوروز از روز های ما و روز های شیعیان ماست ، ایرانی ها آن را حفظ نموده و شما عرب ها ضایع و تباه کردید!.

در حدیث دیگر حضرت امام صادق (علیه السلام) به معلی بن خنیس آداب و مستحبات عید نوروز را آموزش داده و ضمن آن فرموده اند : زمانی که عید نوروز فرا رسد،پس غسل کن و پاکیزه ترین لباسهایت را بپوش و بهترین عطر ها و بوی خوش را استفاده کن !

حضرت امام صادق (علیه السلام )در ادامه همین حدیث ، کیفیت چهار رکعت نماز ویژه عید نوروز به مرا علی بن خنیس آموزش داده و سپس دعایی را که مستحب است در نوروز خوانده شود به وی یاد داده اند .

مطابق این دو حدیث از اهل بیت علیهم السلام ، روز عید نوروز روز ارزشمند و مقدس الهی است . ایرانیان این روز الهی را عید گرفته اند. « عید نوروز» در آغاز روز پیمان گرفتن خداوند در عالم ذر بوده است که خداوند از انسانها برای توحید و نبوت و امامت پیمان گرفت و سر انجام نیز با ظهور حضرت امام زمان علیه السلام و انقلاب مهدوی ارتباط خواهد داشت.عید نوروز ایرانیان روزانتظارفرج در جهان اسلام است.

روز اهل بیت (علیهم السلام) است . روزشیعیان است.بسیار شگفت انگیز وتکان دهنده است که حضرت امام صادق (علیه السلام )عید نوروز را «روز اهل بیت »و «روز شیعیان اهل بیت » می شمارند و تلاش ایرانیان در حفاظت از عید نوروز را ستایش می کنند . ودر بیان امام شیعیان به افتخار شیعه اهل بیت رسیده اند . جایگاه عالی عید نوروزدر نزد امامان( علیهم السلام )روشنگر مناسبات و ارتباطات تنگاتنگ فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی است .

با توجه به چرخش نوروز در سال شمسی ، در برابر با رویدادهای دینی بر اساس سال قمری ، وقوع این حوادث بزرگ در نوروز امکان پذیر است . حضرت امام معصوم( علیه السلام) در پرتو علم غیب الهی خویش از رویداد های الهی در نوروز در تاریخ آفرینش و تاریخ ادیان و اسلام و تاریخ حجازو ایران و جهان ، توانسته اند این حوادث را برای اصحاب خویش بر شمارند و با یاد آوری حوادث بزرگ اتفاق افتاده در نوروز ، جایگاه و اهمیت بالای این روز را نشان دهند . بنابراین نوروز ایرانیان روز ارزشمندی در تاریخ بشریت و دنیاست و گزینش این روز برای عید اصلی در طول سال ، نشان دهنده هوشیاری و تدبیر درست ایرانیان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد