راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

نوروز؛ فرصتی برای باهم بودن وزدودن زنگارها از دل

نویسنده : انجمن آرمان زنان ایران - ساعت ۱۱:٤۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱٢/٢۸
 

لحظه، لحظه تحویل سال است، کنار سفره هفت سین می نشینی، قرآن را برمی داری و چند آیه ای تلاوت می کنی، دعای تحویل سال را می خوانی، «یا مقلب القلوب و الابصار» و به «یا محول الحال و الاحوال» که می رسی، بی اختیار دگرگون می شوی به اطرافت نگاه می کنی، خانه تکانی کرده ای ، پرده و دکوراسیون خانه را عوض کرده ای، خانه ات آن طور شده که می خواستی، وسایل و لوازم اضافه را دور ریخته ای تا سال جدید را به بهترین شکل آغاز کنی. اما از خانه تکانی دلت غافل شده ای. از زدودن زنگارهایی که بر دل و جانت نشسته غفلت کرده ای. تا دلت بخواهد از دوست و آشنا کینه و کدورت به دل داری. تا دلت بخواهد خودت را دیده ای و خانواده ات، لحظه ای هم به فکر دیگران نبوده ای. تازه وقتی به «حول حالنا الی احسن الحال» که می رسی با خودت می گویی آیا با این وضعیت آماده ام پا به سال نو بگذارم آیا همان طور که در طبیعت تغییر و تحول ایجاد می شود در من هم تحول و تغییری ایجاد شده است تا سال نو را با بهترین حال آغاز کنم. اما هنوز فرصت هست، نوروز که فصل شکوفایی و بهار طبیعت است بهترین فرصت برای ایجاد تحول، زدودن زنگار دل و رفع کدورت ها و به جا آوردن صله رحم است.


نوروز، فرصتی برای صله رحم

حجت الاسلام ملک محمدی عضو کمیسیون فرهنگی در این باره به خراسان گفت: در نوروز شاهد تحول و تغییرات گسترده در طبیعت هستیم و به تعبیری نوروز سر فصل زنده شدن طبیعت است.به همین دلیل از روزها قبل ما ایرانیان تدارک رسیدن این فصل که مقدمه آن نوروز است را می بینیم. خانه تکانی، خرید لباس عید، تغییر در وضعیت ظاهر از جمله ملزومات مادی و ظاهری عید نوروز است. وی افزود: اما نوروز تنها در تغییر و تحولات مادی خلاصه نمی شود و باید همزمان تحولاتی را در خود به وجود آوریم. تغییر رویه زندگی، ترک عادات و اخلاق بد، دوری از هوای نفس، زدودن کینه و کدورت از دل، مهرورزی، همدلی، رسیدگی به آشنایان و همسایگان، سرکشی به بزرگ ترها و به جا آوردن صله رحم، دستگیری از مستمندان و نیازمندان از جمله تحولاتی است که می توان به بهانه رسیدن نوروز تمرین کرد.

بنا به گفته ملک محمدی یکی از مواردی که از سوی ائمه و پیامبر (ص) بر آن تاکید شده صله رحم است که بنابر احادیث و روایات باعث طولانی شدن عمر و افزایش رزق و روزی می شود. اما این سنت حسنه به دلیل مشغله های زندگی و گرفتاری ها در سال های اخیر در جامعه کمرنگ شده است.وی افزود: اما نوروز فرصت خوبی برای احیای این سنت حسنه است و بهترین زمان برای سرکشی به بزرگ ترها، آشنایان و اقوام است. ملک محمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر محدوده دید و بازدید و صله رحم در حد افراد درجه یک فامیل مثل پدر و مادر و خواهر و برادر است که آن هم بسیار کم و هر چند ماه یک بار است. اما عید نوروز و تعطیلات آن فرصت خوبی برای به جا آوردن صله رحم ، دیدار از دوستان و آشنایان و عیادت از بیماران است.وی با اشاره به این که نوروز پیام گشاده دستی را با خود به ارمغان می آورد گفت: همان طور که باد بهاری بی دریغ بر باغ و صحرا می وزد و زمینه شکوفایی و طراوت را فراهم می آورد ما نیز باید با الهام از بهار، دست نیازمندان و مستمندان را بگیریم و در رفع نیازهای آن ها کوشا باشیم چرا که دستگیری از نیازمندان توصیه پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) ماست.عضو کمیسیون اجتماعی گفت: اصولا با رسیدن نوروز دل ها نرم و لطیف می شود و موجی از مهربانی بر دل ها حکمفرما می شود. بنابراین می توان از این فرصت برای کمک به دیگران و دستگیری از نیازمندان بهره گرفت و دل را در آستانه سال نو با مهربانی آذین بندی کرد.حجت الاسلام ملک محمدی با اشاره به این که یکی دیگر از ویژگی های نوروز خانه تکانی دل هاست گفت: معمولا در این ایام و در گیرودار صله رحم و دید و بازدید کدورت ها و کینه ها از دل ها زدوده می شود و دوستی و آشتی بین افرادی که از هم کدورت داشته اند برقرار می شود.

زمانی عضو کمیسیون اجتماعی نیز در این باره با اشاره به این که خانه تکانی، خرید لباس عید و رسیدگی به ظاهر بعد ظاهری رسیدن عید و نوروز است به خراسان گفت: هر چه به ایام نوروز نزدیک می شویم جنب و جوش در بازار و خانه بیشتر می شود که به دلیل مشارکت تمام افراد خانواده در خانه تکانی، باعث افزایش روحیه مشارکت می شود علاوه بر این که نو شدن لباس و نظافت منزل در روحیه افراد تاثیر به سزایی دارد و امید به آینده و کاهش استرس و اضطراب را در پی دارد.وی افزود: شادابی و سرزندگی از ویژگی های نوروز و رسیدن بهار است که در افراد به وجود می آید.

نوروز بهترین بهانه برای کنار هم بودن اعضای خانواده

نو با مهربانی آذین بندی کرد.حجت الاسلام ملک محمدی با اشاره به این که یکی دیگر از ویژگی های نوروز خانه تکانی دل هاست گفت: معمولا در این ایام و در گیرودار صله رحم و دید و بازدید کدورت ها و کینه ها از دل ها زدوده می شود و دوستی و آشتی بین افرادی که از هم کدورت داشته اند برقرار می شود.

زمانی عضو کمیسیون اجتماعی نیز در این باره با اشاره به این که خانه تکانی، خرید لباس عید و رسیدگی به ظاهر بعد ظاهری رسیدن عید و نوروز است به خراسان گفت: هر چه به ایام نوروز نزدیک می شویم جنب و جوش در بازار و خانه بیشتر می شود که به دلیل مشارکت تمام افراد خانواده در خانه تکانی، باعث افزایش روحیه مشارکت می شود علاوه بر این که نو شدن لباس و نظافت منزل در روحیه افراد تاثیر به سزایی دارد و امید به آینده و کاهش استرس و اضطراب را در پی دارد.وی افزود: شادابی و سرزندگی از ویژگی های نوروز و رسیدن بهار است که در افراد به وجود می آید.

نوروز بهترین بهانه برای کنار هم بودن اعضای خانواده

بنا به گفته زمانی اما عید نوروز آثار معنوی زیادی همچون صله رحم، رسیدگی به وضعیت افراد خانواده، دستگیری از نیازمندان و ... دارد اما یکی از مهم ترین اثرات این است که فرصت با هم بودن و ارتباطات را به اعضای خانواده می دهد.

وی افزود: در طول سال به دلیل گرفتاری های زندگی و مشغله های کاری و تحصیلی اعضای یک خانواده فرصت کمی را برای هم دارند و فرصتی برای گفت وگو و شنیدن حرف دل هم ندارند اما این ایام، بهترین فرصت برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده، تفریح و تعاملات متقابل دارد و اعضای خانواده فرصت این را می یابند که در کنار هم بنشینند و این تاثیر ارزنده ای است که نباید نادیده گرفته شود.

وی افزود: در خانواده هایی که پدر و مادر هر دو شاغل هستند و فرزندان فرصت گفت وگو و بیان مشکلاتشان را نمی یابند و حتی هر یک به تنهایی غذا می خورند که این مسئله به تدریج باعث دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر و خلاء عاطفی برای فرزندان می شود اما عید نوروز تا حدودی این خلاء را برطرف می کند و به همین علت از مدت ها قبل همه ایرانیان انتظار آن را می کشند.

فرصتی مناسب برای سفر
زمانی همچنین سفر را یکی از ویژگی های مطلوب عید نوروز برشمرد و گفت: ایام تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای خانواده ها برای استان گردی و آشنایی با جاذبه های طبیعی و باستانی کشور ماست.وی افزود: سفر نیز منجر به افزایش تجربه و تمرینی برای بالا رفتن آستانه تحمل و صبر در مقابل مشکلات است.عضو کمیسیون اجتماعی همچنین گفت: علاوه بر این سیر و سفر فرصت غور و تفکر در آیات و نشانه های خدا را در اختیار ما می گذارد تا بر شکرگزاری مان افزوده شود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد