راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

نوروز آیینی مربوط به اقوام آریایی است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم رضوی مشهد:
نوروز آیینی مربوط به اقوام آریایی است

خبرگزاری دانشجویان ایران - مشهد
سرویس: ایران شناسی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم رضوی مشهد با بیان این‌که نوروز مختص تمدن آریایی است، مرکز نوروز را از نظر برگزاری جشن و آیین، ایران دانست.

 

سیداسماعیل هاشمی رکاوندی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ایران‌شناسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خراسان رضوی، درباره‌ی تأثیر فرهنگ نوروز بر کشورهای همسایه‌ی ایران، اظهار کرد: نوروز آیینی مربوط به اقوام آریایی است که ریشه‌ی تاریخی آن به حدود چهار تا پنج‌هزار سال پیش می‌رسد.

 

او ادامه داد: در گذشته، حوزه‌ی جغرافیای ایران نسبت به زمان حال، گسترده‌تر بود و شامل هندوستان، پاکستان، قفقاز، منطقه‌ی آناتولی، عراق،‌ افغانستان امروزی، آسیای مرکزی تا مرزهای چین و حاشیه‌ی دریای خزر بود و از آنجا که این مناطق جزیی از ایران بودند، تحت تأثیر فرهنگ آن نیز قرار گرفته‌اند.

 

هاشمی رکاوندی گفت: این کشورها به‌لحاظ تاریخی از کشور ما جدا نیستند و ریشه‌ی تاریخی آن‌ها با ما یکی است. به همین دلیل، آیین‌های مشترکی از جمله نوروز در این کشورها دیده می‌شود. در بعضی از کشورهایی که همسایه‌ی ایران نیز نیستند، به‌دلیل مهاجرت ایرانیان به آنجا، آیین‌های سنتی نوروز،‌ جشن گرفته می‌شود.

 

او مرکز نوروز را از نظر برگزاری جشن و آیین در ایران دانست و اظهار کرد: اکنون در اطراف ایران، کشورهایی مانند عراق، ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، شمال هند و در مناطق جنوب ایران نیز بعضی از اعراب تحت تأثیر فرهنگ ایران هستند و مراسمی را مانند خانه‌تکانی و خرید سال نو و جشن تحویل سال انجام می‌دهند. کشورهای قسمت شرقی ایران بیش از سایر کشورهای اطراف تحت تأثیر فرهنگ ایران هستند، نوروز را جشن می‌گیرند و چند روز را برای آن تعطیل عمومی اعلام می‌کنند.

 

وی ادامه داد: با وجود آن‌که بیشتر کشورهای همسایه، سال میلادی دارند و در سطح بین‌المللی تابع شرایط سیاسی کشور خود هستند، اما از لحاظ آداب و سنن نوروز، تابع ایران هستند و مراسمی مانند سفره‌ی هفت‌سین، مهمانی، پختن غذاهای سنتی و دیدار اقوام و دوستان دارند و جشن‌های خود را نیز در این ایام برگزار می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که آن‌ها هم از جهت برگزاری سنت‌های نوروزی و هم از جهت شکل و نحوه‌ی انجام مراسم، تحت تأثیر ایران هستند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم رضوی مشهد بیان کرد: برگزاری مراسم جشن نوروز در آسیای مرکزی به‌دلیل مسائل سیاسی متوقف شده بود، اما پس از استقلال آن، جریان نوروز گرم‌تر و پررنگ‌تر شد و مردم این منطقه به هویت تاریخی و سنت‌های گذشته خود از جمله نوروز بازگشتند.

 

هاشمی رکاوندی یادآوری کرد: نوروز مختص تمدن آریایی بوده است و ریشه‌ی نوروز به ایران و آریایی‌ها برمی‌گردد. ملل نیز نوروز را به‌عنوان جشن ملی آریایی‌ها ثبت کرده است. کشورهای همسایه تحت تأثیر سنت‌های ایرانی هستند و از آن‌ها تبعیت می‌کنند. اگرچه براساس ارزش‌هایی که در هر دولتی وجود دارد، گاهی در برگزاری مراسم تفاوت‌هایی دیده می‌شود.

 

هاشمی رکاوندی اظهار کرد: زندگی در تاجیکستان از لحاظ نوع برخورد و شیوه‌ی زندگی کاملا مشابه زندگی در ایران است و تمام سنت‌های ایرانی در آنجا دیده می‌شود، حتا سنت‌هایی که در جامعه به‌دلیل شرایط و فرهنگ‌های غربی از بین رفته است. نوع ادبیات و نگرش مردم این کشور به نوروز مانند ایران است، اما ممکن است به‌دلیل وجود مرز بین این کشور و ایران، تفاوت‌هایی در نوع عقایدشان نسبت به سنت‌ها و برگزاری مراسم دیده شود، همان‌طور که در بعضی از شهرهای ایران، چنین تفاوت‌هایی وجود دارد.

 

او اضافه کرد: نوروز در تاجیکستان در اول فروردین‌ماه جشن گرفته می‌شود و مانند ایران مراسم دید و بازدید، پوشیدن لباس نو و عیدی دادن به کودکان در آنجا نیز برگزار می‌شود.

انتهای پیام


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد