قلاده ساز عشق را ،گفتم که با صد شور و شین*****قلاده ای سازد مرا،نقشش انا حب الحسین

«هشدارونویدقران:قال الله تعالی فی کتاب المبین : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏ :حَتَّى إِذَا جَاؤُوا قَالَ أَکَذَّبْتُم بِآیَاتِی وَلَمْ تُحِیطُوا بِهَا عِلْماً أَمَّاذَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ )(سوره نمل/84)‏ زمانی که ( به پای حساب سوق ، و در آنجا حاضر ) می‌آیند ( خدا توبیخ‌کنان خطاب بدیشان ) می‌گوید : آیا آیات مرا تکذیب کرده‌اید ، بدون آن که ( تحقیق نموده و ) کاملاً از آنها آگاهی پیدا کرده باشید ؟ ! اصلاً ( شما در دنیا ) چه کار می کرده‌اید ؟ ( مگر بیهوده آفریده شده بودید)؟[ودرجای دیگر]وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا کیست نیکوتر سخن، مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ از آن کس که با خداى میخواند. وَ عَمِلَ صالِحاً و کار نیک میکند، وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ (سوره فصلت آیه 33) و میگوید که من از گردن نهادگانم »

(خداواندا همواره از درگاهت ملتمسانه خواهانم که تمامی خادمین صادق عترت و قران و این عاصی درگاهت را در امرنشرحقیقت در حد توان، بحق حضرت امام علی (ع) و اولادش در عرصه قلم یاری فرما.چون عاصی هرگزبتنهائی نتواند این تاریکی فرهنگ وارداتیرا که در برخی متاسفانه اثر نموده .از بین بردولی با قلم حقیقت .روشنایی کوچک پدیدامده وفرق ظلمت و نورراتعیین ونورسوسومیزندو آن زمان طالبین نور ولایت به سوی آن هدایت و این نور هر قدر کوچک باشد در قلب او بزرگ شده وخانه دل منورمیگردد و با طی طریق مسیرنور .صقل نورانیت را یافته وروح خویش را ازتاریکی نجات میدهد...لهذابر تمام مسلمین وظیفه است که درقبال دشمنان قران واسلام مبلغ عامل بعمل باشند.ا

بفرموده مضمون فرمایش حضرت امام(ره)صلاح قلم از تمام اسلحه ها کاری تراست.بس برما فریظه است که در دفاع از حریم ولایت و مقابله با تهاجم دشمنان اسلام با سلاح کاری در سنگر نوشتاری مدافع آرمانهای مقدس ولایت باشیم"شاکر"سردرود"یاعلی ع"

بازدیدکننده گرامی و...فراموش نکنیم دستهایی که به آبرومندان کمک می کنند ، مقدس تر از لبهایی هستند که دعا می کنند

«پر حسرتترین مردم در روز قیامت، بنده اى است که عدلى را وصف کند و خودش خلاف آن را عمل کند » «القاب حضرت امام قائم(ع)روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه...مهدی * اباصالح * مـوعود * حجة الله * بقیة الله * صاحب الزمـان * صاحب الامـر * خاتـم * قائـم * مـنصور * خلف صالـح * مـنتقم * ولی عصر » «
log
«رسول خدا (ص) فرمود:چهار کس پاداش می گیرند: سؤال کننده، پاسخ دهنده، شنونده و دوستدار آنان.منبع:ابن‌شعبه حرّانی؛ تحف‌العقول » {$$title} «مرابه روز قیامت غمی که هست این است* روی مـــردم دنیـــــــا دوباره باید دید »
«سوره القلم, آیه 46 أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ: آیا از آنان مزدى درخواست مى‏کنى و آنان خود را زیر بار تاوان گرانبار مى‏یابند » «به وبلاگ فقیر معرفت فی الله خوش آمده و قریب نوازی فرموده ائید.امیداست با عنایت خالق ازلی لحظه های پرباری را در این مکان سپری کرده باشید » «اغلب فکرمی کنم که چون خیلی گرفتارم به خدا نمیرسم.اماواقعیت این است که چون بخدا نمی رسم گرفتارم*یعسوب الدین؛سیدالبشر؛فخرکائنات؛...حضرت شاه مردان علی بن ابیطالب(ع):دنیا دوروز است:یک روز باتو ویک روز علیه تو؛روزی که با توست.مغرورمباش وروزی که علیه توست صـــبورباش.که هر دو میگذرد.*(خواجه عبدالله انصاری)دیروزرفت و بازنیاید.فردارااعتمادنشاید.حال راغنیمت دان که دمی نپاید*نصیحت لقمان حکیم بر پسرش:ای جان فرزند.هزارحکمت آموختم که از آن چهارصدانتخاب کردم و ازآن چهارصد؛هشت کلمه برگزیدم که جامع کمالات و حکمت است.دوچیزراهیچ وقت فراموش مکن -1- خـــدا-2ـمــرگـــــــ.و:دوچیزراهمیشه فراموش کن:-1-بکسی خوبی کردی-2-کسی که به توبدی کرد.واماچهارچیزدیگر:-1-درمجلس وارد شدی زبان نگهدار.-2-درسفره ائی حاضرشدی شکم نگهدار.-3-درخانه ائی واردشدی؛چشم نگهدار-4-درنمازایســــــتادی دل نگهــدار*بخــــندیـم اما سرمایه خــنده ما گــریـه دیگران نباشد »دانی که تو را خدا چرا داده دو دست؛من معتقدم که در آن سری هست؛ با یک دست کار خویش انجام بده ؛ با دست دگر ز دیگران گیری دست ؛ عید سال 1390 شمسی را به تمام ایرانیان سربلند وغیرتمند تبریک تبریک عرض نموده. با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی ، از اینکه از وب ما بازدید کرده اید متشکریم.

width=900 height=21> عید سال 1390 شمسی را به تمام ایرانیان سربلند وغیرتمند تبریک تبریک عرض نموده. با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی ، از اینکه از وب ما بازدید کرده اید متشکریم.

دانلودازآواهای باستانی تا تصنیف خوانی شجریان، ناظری و بسطامی/ نگ - راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)
X
تبلیغات
رایتل

دانلودازآواهای باستانی تا تصنیف خوانی شجریان، ناظری و بسطامی/ نگ  چاپ

تاریخ : دوشنبه 1 فروردین‌ماه سال 1390 در ساعت 01:06


ازآواهای باستانی تا تصنیف خوانی شجریان، ناظری و بسطامی/ نگاهی به نوروز خوانی​ها در ایران

دانلود آهنگ سال تحویل ( نوروز باستانی )

MP3 | Free Download

دانلود آهنگ (موزیک سنتی) سال تحویل ( نوروز باستانی ) .
پیشنهاد دانلود این موسیقی زیبا را به شما دوستان دارم.
این موسیقی بدون کلام قابل استفاده در کارهای مالتی مدیا و محل های رسمی از جمله هتل ها - کافی شاپ ها و سایر مراکز رسمی که این مجموعه آهنگ های زیبا را ضمیمه محیط کاری خود می کنند بسیار گزینه ای مناسبی خواهد بود.
نوروز و آئین​های مربوط به آن در شعر و موسیقی ما از گذشته تا کنون حضور داشته و باعث خلق آثار و نغمات خاص و متفاوتی شده​است.

سمیه قاضی زاده: از زمان​هاى گذشته، شاعران اشتیاق و رغبت خود را به سرودن اشعارى پیرامون عید و نوروز نشان داده​اند. این اشعار که مى​توان آنها را بهاریه نامید، در شعر اغلب شاعران گذشته حضور دارد. اگر بپذیریم که در سنت گذشته فرهنگى ایران، شعر و موسیقى بسیار عجین بوده و اغلب شعرا یا موسیقیدان بوده و یا با موسیقى پیوند وخویشاوندى داشته اند، آنگاه بهاریه​ها را به نوعى تصانیف نوروزى سال​های دور محسوب مى​کنیم. این رویه وسنت امروزه چندان به روال پیشین باقى نمانده​است.

 هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی در مقاله ای در مورد  نوروز و آیین‌ها در ایران و نیز مجریان موسیقی نوروز می​نویسد: در ایران آمدن نوروز بر چهار پایه از مراسم و آداب که همواره به دسته‌ها و شاخه‌های گوناگون بخش می​شوند، شکل می​گیرد: نوروز و پاکیزگی , نوروز و نونواری (تازه شدن)، نوروز و تکاپو و تندرستی
و نوروز و استواری و پایندگی زنجیره وابستگی‌ها و پیوستگی‌ها. این چهار پایه، آیین نوروز را شکل می​بخشند که در یک گردش فلکی، برای ایرانیان سه تغییر رویه در کارکرد و زندگی پیش می​آورد:

الف: پیشباز رفتن نوروز
ب: نوروزداری
ج: آداب ویژه زندگی در نوروز
 در این آیین‌ها، موسیقی چه به صورت آوازی، چه به صورت سازی و چه به صورت ترکیبی، حضوری زیبا، ناملموس و شگفت آور دارد که در گونه‌های زیر می توان آن را دسته بندی کرد:
1-  موسیقی نیایش و توسل
2- موسیقی ستایش بهار و نوروز
3- موسیقی آرزومدارانه تغزلی (عاشقانه)
4- موسیقی شوخ (طنز)
5- موسیقی مژده بخش دگرگونی فصل (سال)
6- موسیقی بازی‌های ویژه جشن گاه‌های نوروزی
7- - روایتگری موسیقایی
8- نمایش گونه‌ها (خرده نمایش‌های) موسیقایی
مجریان این موسیقی‌ها از لحاظ جنسیت اجراکنندگان به دو گروه مرد و زن تقسیم می شوند اما در جشن گاه‌ها نوازندگان مرد برای زنان نیز اجازه اجرای موسیقی را آن هم فقط برای اجرای بازی‌های خاص زنان و رقص‌های آنان دارند. ادواتی که در موسیقی نوروز در ایران در مناطق و نواحی ایران در محدوده اقوام، طوایف و عشایر کاربرد دارند عبارتند از: سرنا، دونی (دوزله و قمشه هم می گویند)، زل، کرنا، انواع دهل دستی و کوبه، کوس و نقاره، دایره، زنگ و زنگوله، تشت مسی، کوزه سفالین، لاوک (تشت چوبی)، قاشق و کاسه،‌ دوتار، قوپوز (ساز عاشیقی)، بالابان، تنبک فلزی، نی، نی لبک، زنبورک، تمبورین (دایره زنگی)، تمبورک، قیچک، دونلی، دوتار، تنبو،‌ رباب و کمانچه.
 در موسیقی نوروز سه شیوه اجرایی وجود دارد:
1- تک خوانی
2- آوازهای ضدآوایی (آنتی فونیک) دو نفره
3-  آوازها و ترانه‌های جمعی

 حال بعد از آشنایی اجمالی با موسیقی نوروزی در ایران نگاهی داریم به  شاخص ترین آثاری که با تم محوری نوروز ساخته شده اند:

آهنگ لحظة تحویل سالاز مهم‌ترین نغمات مربوط به عید نوروز، می‌توان به آهنگ لحظة تحویل سال نو اشاره کرد که سالیان متمادی، رادیو و تلویزیون آن را به همین مناسبت پخش می‌کند. این نغمه دقیقاً در فضای درآمد چهارگاه از ردیف دستگاهی شکل گرفته است و با آنکه کلامی در بر ندارد، به درستی دمیدن افق سال جدید و نوشدگی را بشارت می‌دهد. سازبندی خاص آهنگ نیز که با فقط با دو ساز کهن سرنا و دهل همراه است، به نوعی حکایت از دیرینگی نوروز می‌کند. مردمان سرزمین بختیاری از دیرباز با آهنگ مخصوصی به استقبال نوروز می‌رفتند که اینک این آهنگ هم از طریق رسانه‌ها، با صدادهی سرنا و دهل عمومیت بیشتری یافته است. قطعه مزبور نیز فواصل چهارگاه را دارد منتها گردش نغمات آن شباهتی به ردیف دستگاهی ندارد. متاسفانه امسال و در سال 89 یکی از برترین سرنانوازان بختیاری "غلامعلی نی‌نواز" که در اجرای آهنگ تحویل سال تبحر ویژه‌ای داشت از میان ما رفت.

موسم گل 
 موسم گل اثرى براى ارکستر و آواز است که توسط محمدرضا درویشی ساخته شده و با صدای زنده یاد ایرج بسطامی اجرا شده است. بخش اول اثر، دوتصنیف گریه کن از عارف و موسم گل منسوب به موسیقى معروفى در بافتى به هم پیوسته ارائه شده است. موسم گل از جمله مشهورترین تصانیف موسیقى ایرانى و از سروده های عارف قزوینی است که در اثر حاضر با استفاده از ارکستر سمفونیک ارائه شده است.

هفت سین به روایت طهران
«
صبا به خوش خبرى هدهد سلیمان است/ که مژده طرب از گلشن صبا آورد»

هفت سین به روایت طهران شامل هشت اثر از اسماعیل مهرتاش است. این آلبوم با صداى محمد منتشرى و توسط موسسه فرهنگى هنرى آواى باربد تهیه و منتشر شده است. از میان آثار مهرتاش دو نمایش موزیکال "چهارشنبه سورى" و "هفت سین" با حال و هواى شب عید و نوروز در تهران قدیم ساخته شده اند.
مظفر شفیعى که در هر دو تئاتر به عنوان بازیگر- خواننده حضور داشته در این  باره مى گوید: «بازیگران چهارشنبه سورى- به دلیل اینکه موزیکال بود- همگى بر آواز تسلط داشتند. جداى از استاد شجریان و محمد منتشرى، احمد عربانى- کاریکاتوریست معروف- محمدامین رمضانى و من همگى شاگردان کلاس آواز مهرتاش بودیم. شجریان با گریمى سنگین نقش کلیدساز را داشت و من نقش شاگرد او را برعهده داشتم. این رابطه بعدها در آواز هم به نوعى به حقیقت پیوست و پس از درگذشت مهرتاش من براى شاگردى آواز نزد شجریان رفتم. در زمان ضبط تلویزیونى چهارشنبه سورى شجریان به دلیل اجراى آواز در گل هاى رادیو و جشن  هنر شیراز چهره شناخته  شده اى بود و به پاس اعتبار و احترام مهرتاش در این نمایش حضور یافت. مهرتاش علاوه بر کارگردانى خود نواختن تار را به همراه شخصى به نام زاهدى برعهده داشت. چهارشنبه سورى از سال ۱۳۵۴ تا زمان انقلاب هر سال شب عید و در ایام نوروز از تلویزیون پخش مى شد. دیگر نمایشى که در تلویزیون ضبط و پخش شد هفت سین نام داشت. من در این نمایش «سیب» را مى خواندم و بازى مى کردم. دیگران مانند منتشرى، رمضانى و داراب همگى صداهاى گرمى داشتند و بینندگان و شنوندگان را با خود به حال و هواى نوروز در تهران قدیم مى بردند.

نسیم باد نوروزى « زکوى یار مى آید نسیم باد نوروزى/ از این باد ار مددخواهى چراغ دل برافروزى»

این تصنیف با اواز محمدرضا شجریان به همراه تار داریوش پیرنیاکان و تنبک همایون شجریان ضبط شده و در نوروز سال 73 با حضور او در شب سال تحویل از تلویزیون پخش شد.
اثر با درآمد ماهور به وسیله تار آغاز و سپس چهارمضراب کوتاهى ادامه مى یابد. شجریان مانند بسیارى از مواقع، این آواز را نیز با تسلط و استادى اجرا کرد و این تصنیف را به یکی از ماندگارتیرن آثارنوروزی مبدل کرد.

آلبوم بوى نوروز
بوى نوروز اثرى ازگروه دستان در اوایل دهه هفتاد است. این گروه در این آلبوم ۳ اثر را با تام نوروز به نامهاى بامداد، بوى نوروز و سر و سیمین ارائه کرد. بوى نوروز مجموعه اى شامل قطعات وتصانیفى در اصفهان، چهارگاه و سه گاه است. بوى نوروز که عنوان مجموعه را یدک مى کشد، نام تصنیفى در سه گاه، ساخته متبسم است که با صداى مرحوم ایرج بسطامى ضبط شده اند. ضمن آنکه مقدمه تصنیف به عنوان مقدمه بخش سه گاه آمده است. تصنیف ذکر شده، مشابه سایر آثار این دوران متبسم از سیستم تنظیم بر پایه استفاده از عناصر و امکانات سازهاى ایرانى شکل گرفته است. بوى نوروز با مقدمه اى از اجراى نى و پاسخ گروه سازها آغاز مى شود سایر قطعات مجموعه بوى نوروز، در فضایى همسان با کل اثر شامل تصنیف اصفهان از (على اکبر شیدا)، تصنیف باده شبگیر (شعر حافظ)، چهار مضراب تار و گروه (چهارگاه)، قطعه جنگ و صلح (ساخته استاد شهنازى)، تصنیف بوى نوروز و همه با تنظیم حمید متبسم ضبط شده است.
اعضاى گروه در این اثر علاوه بر تار متبسم، محمد على کیانى نژاد (نى)، پشنگ کامکار (سنتور)، بیژن کامکار (دف _ دایره)، مرتضى اعیان (تنبک)، کیهان کلهر و اردشیر کامکار (کمانچه)، حسین بهروزى نیا (بربط) و سیامک نعمت ناصه (تار) بوده اند.

 ماهى براى سال نو ماهى براى سال نو اثرى از اردوان کامکار براى سنتور و ارکستر زهى است. این کنسرتینو از ۳قسمت تشکیل شده است و در هر قسمت سنتور باسلو و ارائه نغمات توصیفى، فضا و ملودى اثر را ارائه مى کند. استفاده از تم ها و نغمه هاى محلى نیز در این اثر به خوبى هویداست. اردوان خود در مقدمه اى اثر را الهام از آواز ماهى فروش پیر که نزدیک عید نوروز ماهى هاى سیاه مى فروختند، دانسته است.

نوروز ۶۲ و نوروز۶۳
تحرک و شادابى درونى، خاص اغلب آثار علیزاده است که عمق، محتوا و در عین حال اندوه شادمانه اى را ارائه مى کند. نوروز۶۲ و نوروز۶۳ هر دو در آواز بیات ترک از ساخته هاى حسین علیزاده است. نگاه متفاوت به عنصر ریتم و ساخت قطعات توصیفى در فضاى موسیقى ایرانى که از جمله شاخصه هاى ممتازکار این هنرمند است، در این دو اثر به خوبى هویدا است. نوروز۶۲ در بهار۶۲ توسط گروه عارف و شیدا به سرپرستى و تنظیم علیزاده ضبط شده است. قطعه دیگر، اثر معروف و مشهورى از این هنرمند است که در ابتداى نوار شورانگیز (با صداى شهرام ناظرى) ارائه شده است. نوروز۶۳ با ریتم ۴ضربى و گاه دوضربى، به لحاظ ریتم ساده تر اما گردش ملودى متنوع و پیچیده اى دارد. با این حال مجموعه ملودیهاى زیبا، شنیدار آن را نیز راحت و قابل قبول مخاطب مى سازد. اثر حاضر، با گروه شیدا و عارف ضبط شد.

بهاران آبیدر
بهاران آبیدر قطعه اى براى ارکستر سمفونیک براساس ملودى هاى کردى است که توسط هوشنگ کامکار ساخته و تنظیم شده و بیژن کامکار آن را خوانده است. این اثر از اولین تجربیات هوشنگ کامکار در عرصه آهنگسازى است و اثر مربوط به اوایل دهه شصت است.

52


کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به خبر آنلاین است.
منبع: خبرآنلاین
چاپ شده در تاریخ یکشنبه 29 اسفند 1389 - 23:35:23 از آدرس:

مترجم سایت

تصویر روز

مترجم سایت

" پخش مستقیم اماکن مذهبی – زیارت چهارده معصوم علیه السلام از راه دور "یاعلی" جهت دیدن مطالبهای متنوع وبلاگ بروز "وبلاگ بروز هیئت حسینی "راهیان ولایت معرفت سرا"سردرود""لطفااینجاراکلیک فرمائید
@content
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط @authorName در @date و ساعت @time | نظرات (@count)

" پیام وبلاگ :ای انسان خلیفه الله و مومن حقیقی عامل بعمل :هیچگاه امید کسی را نا امید نکن، شاید امید تنها دارایی او باشد ، احتمالا دلیل زنده بودنش همان امید است ،او رامگیر "ای عزیز سعی کن ،پیروقران،نبوت،ولایت،ودستورات اسلام ومالک نفس ،جسم،عقل،دل خویش باشی،نه عروسک دیگران،باجمع گردن عروسکهاصاحب نظرباش،نه آلت دست و پیروعروسکها:(شاکر)سردرود

یادمان نرود به ستاره ها که نگاه می‌کنیم مباداآسمان را فراموش کنیم

حضرت امام رضا (ع) : ابوصلت هروی گوید شنیدم که امام رضا (ع) میفرمود : (( خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده می سازد )) پرسیدم امر شما چگونه زنده میشود ؟ فرمود علوم و احادیث و معارف ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند کرد . بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

قابل توجه اهل معرفت متن کامل کلام الله مجیدبه ترتیب سی جزء قرآن کریم:دانلود تفسیر قرآن کریم و احادیث امامان و....
استــــخاره اینـــترنــــتی
نمایش کل سوره ها و آیات کامل قران مبین به تمام زبانهای زنده دنیا
ارتباط اینترنتی مستقیم جهت سوال و جواب و طرح مشکلات با مسئولین محترم اداره آموزش و پرورش ناحیه3 تـــــبریــز
مفاد و معناى حدیث «لولا فاطمه...» عصمت چهارده معصوم؛بررسى حدیث از زاویه علیّت فاعلى....ا
اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی(تبریز)"ارزیابی عملکردوپاسخگوئی به شکایات"واطلاع رسانی امورات
هـــشدار:افسردگی و آفت فرهنگی در کمین است
سازمان ملی جوانان
وبلاگ بروزهیئت حسینی مبتکر(جدید)"سردرود
نمایش تصاویری مستند از درون خانه مقدس کعبه و باب التوبه، محل تولد حضرت علی (ع) که محل ورود حضرت فاطمه بنت اسد(س) توسط تدوینگر با نور سفید نمایش داده شده است، حتما ببینید به مدت 1:15
هیئت مجازی مکتب یاعلی {ع}("سردرود")مقالات تاریخ اسلام .مستندازمنابع کهن اسلامی،دانلود،متن مراثی ..."هیئت سردرودکهن"1"
شرح حال ، حکایات ، کرامات و زندگینامه برخی از صالحین شیعه وعارفان صمدانی فی ا لله
وبلگ راهیان ولایت معرفت سرا(اسبق)"سردرود"1"
مداحی های دهه اول محرم ۱۳۸۹وادعیه و مناجات وپخش زنده حرمین و سخنرانی های آیات اعظام و نوحه و مراثی ازبلبلان خاندان عصمت وطهارت علیهم السلام آقایان ......و محمود کریمی تصویری1"
منتخب ترانه های صدا و سیمای جمهموری اسلامی ایران:آلبوم گودرزی،آلبوم هاتف اصفهانی
معرفی سایتهای لینک شده :آرشیو لینک باکس
معرفی اجمالی آثارتاریخی وکلیات آذربایجانشرقی