قلاده ساز عشق را ،گفتم که با صد شور و شین*****قلاده ای سازد مرا،نقشش انا حب الحسین

«هشدارونویدقران:قال الله تعالی فی کتاب المبین : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏ :حَتَّى إِذَا جَاؤُوا قَالَ أَکَذَّبْتُم بِآیَاتِی وَلَمْ تُحِیطُوا بِهَا عِلْماً أَمَّاذَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ )(سوره نمل/84)‏ زمانی که ( به پای حساب سوق ، و در آنجا حاضر ) می‌آیند ( خدا توبیخ‌کنان خطاب بدیشان ) می‌گوید : آیا آیات مرا تکذیب کرده‌اید ، بدون آن که ( تحقیق نموده و ) کاملاً از آنها آگاهی پیدا کرده باشید ؟ ! اصلاً ( شما در دنیا ) چه کار می کرده‌اید ؟ ( مگر بیهوده آفریده شده بودید)؟[ودرجای دیگر]وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا کیست نیکوتر سخن، مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ از آن کس که با خداى میخواند. وَ عَمِلَ صالِحاً و کار نیک میکند، وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ (سوره فصلت آیه 33) و میگوید که من از گردن نهادگانم »

(خداواندا همواره از درگاهت ملتمسانه خواهانم که تمامی خادمین صادق عترت و قران و این عاصی درگاهت را در امرنشرحقیقت در حد توان، بحق حضرت امام علی (ع) و اولادش در عرصه قلم یاری فرما.چون عاصی هرگزبتنهائی نتواند این تاریکی فرهنگ وارداتیرا که در برخی متاسفانه اثر نموده .از بین بردولی با قلم حقیقت .روشنایی کوچک پدیدامده وفرق ظلمت و نورراتعیین ونورسوسومیزندو آن زمان طالبین نور ولایت به سوی آن هدایت و این نور هر قدر کوچک باشد در قلب او بزرگ شده وخانه دل منورمیگردد و با طی طریق مسیرنور .صقل نورانیت را یافته وروح خویش را ازتاریکی نجات میدهد...لهذابر تمام مسلمین وظیفه است که درقبال دشمنان قران واسلام مبلغ عامل بعمل باشند.ا

بفرموده مضمون فرمایش حضرت امام(ره)صلاح قلم از تمام اسلحه ها کاری تراست.بس برما فریظه است که در دفاع از حریم ولایت و مقابله با تهاجم دشمنان اسلام با سلاح کاری در سنگر نوشتاری مدافع آرمانهای مقدس ولایت باشیم"شاکر"سردرود"یاعلی ع"

بازدیدکننده گرامی و...فراموش نکنیم دستهایی که به آبرومندان کمک می کنند ، مقدس تر از لبهایی هستند که دعا می کنند

«پر حسرتترین مردم در روز قیامت، بنده اى است که عدلى را وصف کند و خودش خلاف آن را عمل کند » «القاب حضرت امام قائم(ع)روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه...مهدی * اباصالح * مـوعود * حجة الله * بقیة الله * صاحب الزمـان * صاحب الامـر * خاتـم * قائـم * مـنصور * خلف صالـح * مـنتقم * ولی عصر » «
log
«رسول خدا (ص) فرمود:چهار کس پاداش می گیرند: سؤال کننده، پاسخ دهنده، شنونده و دوستدار آنان.منبع:ابن‌شعبه حرّانی؛ تحف‌العقول » {$$title} «مرابه روز قیامت غمی که هست این است* روی مـــردم دنیـــــــا دوباره باید دید »
«سوره القلم, آیه 46 أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ: آیا از آنان مزدى درخواست مى‏کنى و آنان خود را زیر بار تاوان گرانبار مى‏یابند » «به وبلاگ فقیر معرفت فی الله خوش آمده و قریب نوازی فرموده ائید.امیداست با عنایت خالق ازلی لحظه های پرباری را در این مکان سپری کرده باشید » «اغلب فکرمی کنم که چون خیلی گرفتارم به خدا نمیرسم.اماواقعیت این است که چون بخدا نمی رسم گرفتارم*یعسوب الدین؛سیدالبشر؛فخرکائنات؛...حضرت شاه مردان علی بن ابیطالب(ع):دنیا دوروز است:یک روز باتو ویک روز علیه تو؛روزی که با توست.مغرورمباش وروزی که علیه توست صـــبورباش.که هر دو میگذرد.*(خواجه عبدالله انصاری)دیروزرفت و بازنیاید.فردارااعتمادنشاید.حال راغنیمت دان که دمی نپاید*نصیحت لقمان حکیم بر پسرش:ای جان فرزند.هزارحکمت آموختم که از آن چهارصدانتخاب کردم و ازآن چهارصد؛هشت کلمه برگزیدم که جامع کمالات و حکمت است.دوچیزراهیچ وقت فراموش مکن -1- خـــدا-2ـمــرگـــــــ.و:دوچیزراهمیشه فراموش کن:-1-بکسی خوبی کردی-2-کسی که به توبدی کرد.واماچهارچیزدیگر:-1-درمجلس وارد شدی زبان نگهدار.-2-درسفره ائی حاضرشدی شکم نگهدار.-3-درخانه ائی واردشدی؛چشم نگهدار-4-درنمازایســــــتادی دل نگهــدار*بخــــندیـم اما سرمایه خــنده ما گــریـه دیگران نباشد »دانی که تو را خدا چرا داده دو دست؛من معتقدم که در آن سری هست؛ با یک دست کار خویش انجام بده ؛ با دست دگر ز دیگران گیری دست ؛ عید سال 1390 شمسی را به تمام ایرانیان سربلند وغیرتمند تبریک تبریک عرض نموده. با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی ، از اینکه از وب ما بازدید کرده اید متشکریم.

width=900 height=21> عید سال 1390 شمسی را به تمام ایرانیان سربلند وغیرتمند تبریک تبریک عرض نموده. با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی ، از اینکه از وب ما بازدید کرده اید متشکریم.

موضوع مقاله:وصف بهار و آیین های نوروزی در شعر استاد شهریار - راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)
X
تبلیغات
رایتل

موضوع مقاله:وصف بهار و آیین های نوروزی در شعر استاد شهریار  چاپ

تاریخ : پنج‌شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1390 در ساعت 07:28


موضوع مقاله:وصف بهار و آیین های نوروزی در شعر استاد شهریار

زدانا بپرسید پس دادگر                           که فرهنگ بهتر بود یا گهر؟

چنین داد پاسخ بدان رهنمون                    که فرهنگ باشد زگوهر برون

که فرهنگ آرایش حان بود                      سخن گفتن از گوهر آسان بود

هنر بی گوهر زارو خواراست وسست          به فرهنگ باشد روان تندرست.



موضوع مقاله:وصف بهار و آیین های نوروزی در شعر استاد شهریار

زدانا بپرسید پس دادگر                           که فرهنگ بهتر بود یا گهر؟

چنین داد پاسخ بدان رهنمون                    که فرهنگ باشد زگوهر برون

که فرهنگ آرایش حان بود                      سخن گفتن از گوهر آسان بود

هنر بی گوهر زارو خواراست وسست          به فرهنگ باشد روان تندرست.

وصف بهار و آیین های نوروزی در شعر استاد شهریار

جای دارد تا ذکر شود که عید نوروز در اصل یکی از اعیاد ساکنان فلات ایران است که در دوره پارینه سنگی و نوسنگی پیدایی یافته و در دوره های کشاورزی به رسایی رسیده است و نخست در میان ترکان و سپس به پیروی از آنان در بین دیگر اقوام رایج شده است و در مقابل جشن اول پاییز، که جشن خرمن کوبی و برداشت محصول به حساب می آید، به مثابه عید آغاز بهار و نوزایی طبیعت و شروع کشت و ورز میان کشاورزان ساکن این فلات از سواحل رود سند تا آسیای صغیر باشکوه برگزار می شده است(۶). این عید پس از اسلام در میان مسلمین نیز رواج یافت و حتی از سوی ائمه هدی علیهم السلام درباره تشریح و آموزش آن حدیث هایی نقل شده است. ملا محسن فیض کاشانی معروف به فیض کاشفی(متوفی ۱۰۹۱ هجری) از امام جعفر صادق (ع) نقل می کند که «معلی بن خنس روایت می کند که گفتم ای سید من، فدای تو شوم، آیا نمی آموزی به من نام روزها را به زبان پارسیان؟ جواب فرمود که آنها روزی چند از ماه های قدیمند که هر ماهی سی روز است روزهای شش ماهه اول سال ۳۱ روز است و اسفند ماه اکثراً ۲۹ روز. پس روز اول از ماه مبارک است و در این روز آدم (ع ) آفریده شده و روز سرور و خرمی است و روز نو است و این روز جهت آشامیدن مفرحات و خوشحالی کردن خوب است(۷).

شاعر ملی ایران، با یادآوری لحظات شیرین و تکرار نشدنی روزهای بهار، آنها را همانند «قورو گؤل»(دریاچه ای در نزدیکی تبریز) می داند که در بهار با تجمع غازها و روستاییان در کنار آن، منظره ای زیبا و دلپذیر به خود می گیرد، اما با فرارسیدن تابستان دیگر خبری از آن مناظر، جنب و جوش و رقص و آواز غازها نیست، او خاطرات فصل بهار را همانند پرده سینمایی که همواره در مقابل چشمان او زنده است،  می داند:

حیدربابا،«قورو گؤلون »قازلاری

گدیکلرین، سازاق چالان سازلاری

کت _ کؤوشه نین پاییزلاری، یازلاری

بیر سینما پرده سی دیر گؤزومده

تک اوتوروب سیر ائده رم اؤزومده .

ترجمه:

در«قورو گؤل»، غازهای خرامان

به گردنه نوای سوز، پیچان

جلوه پائیز ده و بهاران

پرده سینمائیه در نظر

می بردم در خود به سیر و سفر.

او سال نو را آغاز مجدد کار، جنب و جوش و آماده شدن برای زندگی جدید می داند و به سنت های پسندیده عید نوروز در بین مردم آذربایجان اشاره می کند:

بایرام اولوب، قیزیل پالچیق ازه رلر

ناقیش ووروب، اوطاقلاری بزه رلر

طاغچالارا دوزمه لری دوزه رلر

قیز _ گلینین فیندیقچاسی، حناسی

هوه سله نر آناسی، قایناناسی.

ترجمه:

عیدگاهان گل قرمز بسازند

پر از نقش و نگارشان نمایند

شیوه های مراسم را بدانند

دخترک و فندقچه و حنایش

غرق شادی اقربا و کسانش.

سلطان عشق ایران با هنر کم نظیر شاعری خود به وصف آداب و رسوم مردم آذربایجان که مراسم عید نوروز از میان آنها به منصه ظهور رسیده است، می پردازد. شهریار در منظومه خود با استادی در کلام و تشبیهات شعری به آداب و رسوم صبح روز چهارشنبه سوری که در آن روز مردم آذربایجان از روی آب می پرند، نیت می کنند و خواسته های خود را به زبان می آورند تا در سال نو برای آنها برآورده شود، می پردازد:

باکیچی نین سؤزو، سووو، کاغیذی

اینک لرین بولاماسی، آغیزی،

چرشنبه نین گیرده کانی، مویزی

قیزلار دئیر:«آتیل ماتیل چرشنبه،

آینا تکین بختیم آچیل چرشنبه!».

ترجمه:

نامه های رسیده از عزیزان

خوانده می شد وسیله نامه خوان

مراسم چارشنبه، دختران

چه خوش گویند:«بپر، واپر چارشنبه»

«سیاهی از بختم بدر چارشنبه».

توجه به آداب و رسوم بومی و فولکلور آذربایجان از ویژگی های اساسی شعر شهریار به شمار می رود، ذکر صحنه های جالبی از مراسم چهارشنبه سوری و آداب عید نوروز در تبریز و سوی های آن، جانمایه منظومه حیدربابا را تشکیل می دهد، به عنوان نمونه مراسم شال ساللاماق (آویزان کردن شال) از آدابی است که توجه شهریار را به خود جلب کرده است:

بایرامیدی، گئجه قوشی اوخوردی

آداخلی قیز، بیگ جورابین توخوردی

هر کس شالین بیر باجادان سوخوردی

آی نه گؤزل قایدادی شال ساللاماق

بیگ شالینا بایراملیغین باغلاماق .

ترجمه:

عید بود و نوای مرغ شب بود

دختر نامزد بتاب و تب بود

مراسم شال و چه خوش ادب بود

رسم قشنگی است که گشته بنیاد

بستن عیدیانه به شال داماد.

این رسم بدان گونه است که در خانه های روستایی وسط سقف خانه روزنه ای کار می گذارند که غرض اصلی تهویه و بیرون کردن دود تنور است،  ولی ضمناً کارهای دیگری هم با آن روزنه امکان پذیر است، از جمله یکی موضوع نامزد بازی است با کیفیت مخصوص خود، شهریار در قطعه شعر «نامزد بازی دهقان» آن را شرح داده است  و دیگر در شب های عید نوروز موضوع «شال آویزان کردن » است، به این ترتیب که از شب چهارشنبه سوری به بعد اشخاص ناشناس به پشت بام خانه ها رفته و شال های رنگین خود را آویزان می کنند. یعنی که عیدی می خواهم، صاحبخانه باید نسبت به فراست خود حدس بزند که این ناشناس کیست و چیزی به فراخور حال خود و متناسب با او به رسم عیدی به سر شال او ببندد، در آن زمان بیشتر عیدی ها، جوراب های پشمی گلدار و دستمال های ابریشم، سازدهنی بچه ها، جوجه مرغ های زیبا، تخم مرغ های رنگی، آجیلی و شیرینی و از این قبیل بود. این موضوع بیشتر برای تشویق بچه ها مخصوصاً دلنوازی کودکان فقیر و در عین حال یکی از مراسم باشکوه و مفرح ایام عید بود.

شهریار نه تنها در منظومه معروف و جهانی «حیدربابایا سلام»، بلکه در دیوان فارسی خود نیز بارها از جشن نوروز و مراسم و آداب آن سخن گفته است، نگاهی گذرا به گزینه ای از ادبیات فارسی، اهمیت توجه شاعر ملی ایران به آداب و رسوم بومی ما و سخن گفتن از هزاران روستا یا آبادی با مردمی ساده و سختکوش با حیاتی سراسر تلاش و زحمت طاقت فرسا را نشان می دهد:

کاوه نوروز

تنور لاله افروزد نهیب باد نوروزی

بیا کز شعله آهه تنور سینه افروزی

برآمده چیره بر ضحاک بهمن کاوه نوروز

بدوش از سرو و شمشادش درفش فتح و فیروزی

درخت گل بگلشن دختری گلدوز را ماند

چمن خود از گل و بوته نگارین کار گلدوزی

بهاری بی وفاداری بخود چندین مناز ای گل

که تا یک هفته تاراج است تاج میر نوروزی

جشن نوروز

جشن نوروز از ره آمد شاد

با گل و سرو و لاله و شمشاد

دارد از باستان پیامی خوش

پیک جمشید و بهمن است و قباد...

سرود ساربان

بهار آمد که بازم گل به باغ و بوستان خواند

به گوشم ناله بلبل هزاران داستان خواند

قفس بگشا و پروازی ده این بد طوطی خاموش

که گلبانگ هم آوازش سوی هندوستان خواند

به مرغان بهاری گو که این مرغ خزان دیده

دگر سازش غم انگیز است و آواز خزان خواند

دل وامانده ام، بس همرهانش کاروانی شد

اگر خواند بد آهنگ و درای کاروان خواند

مگر پروانه مطرح بوده و شبهای افسانه

که شمع داستان ما را به جمع دوستان خواند...

آری، شهریار عاشق بود،  عاشق زیبایی، دگرگونی، تحول، زندگی نو و حیات مجدد، او تازگی را می پرستید، او زبان مادری خود را زبان احساس خود می دانست، زبانی که می تواند زلال ترین مکنونات قلبی شاعر را بیان کند و غنای فرهنگی و ادبی آن، سبب خلق شاهکار جهانی«حیدربابایا سلام»شد، هر چند که زبان ترکی آذری، زبان احساس و زندگی او در موطن بود؛ معهذا زبان فارسی، برای او زبان دیگری بود که شهریار با دست یازیدن به آن زوایای پنهان و پررمز و راز احساس خود را برای فارس زبانان بیان می کند، بی خبر از آنکه شاید شکوفه نشکفته بهاری اش در تهاجم بی امان باد پاییزی به تاراج رفته و او هیچگاه بوی جنازه عشق را نیازماید و شاید نمی دانست که در ضل آفتاب سرمستی، قامت بلند غرور او در هلهله بادهای هرز و نافذ خمیده خواهد شد. اما شاعر ملی ایران همچنان می سراید و غم دل را با غنای اندیشه و زمینه بکر و گسترده تخیلش تسکین می دهد و خواننده آثارش را به دنیایی می برد که ماورای دنیای محسوس و زمینی است.

۱- لغت نامه دهخدا، صفحه ۸۷۲.

۲- تمامی ترجمه های منظوم اشعار به نقل از اثر حیدربابا، ترجمه میرصالح حسینی است.

۳- حیدربابایه سلام شهریار، انتشارات شمس، تبریز، شهریور ماه ۱۳۴۷.

۴- گل نوروز قبل از فصل بهار می روید و تا پنجاه،  شصت روز بعد از بهار باقی می ماند، دهخدا، علی اکبر، لغت نامه .

۵- ترابی،  علی اکبر، سایه روشن شعر شهریار، اطلاعات علمی، سال ششم، شماره ،۲ اردیبهشت ،۱۳۷۰ ص ۲۴.

۶- محمدزاده صدیق،  حسین، «نوروز »، نشریه فرهنگ و بینش ، سال هشتم، شماره ،۳۰ نوروز ،۱۳۷۰ ص ۲۷.

۷- همان جا. http://abdossamad.blogfa.com/post-141.aspx

 


 

مترجم سایت

تصویر روز

مترجم سایت

" پخش مستقیم اماکن مذهبی – زیارت چهارده معصوم علیه السلام از راه دور "یاعلی" جهت دیدن مطالبهای متنوع وبلاگ بروز "وبلاگ بروز هیئت حسینی "راهیان ولایت معرفت سرا"سردرود""لطفااینجاراکلیک فرمائید
@content
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط @authorName در @date و ساعت @time | نظرات (@count)

" پیام وبلاگ :ای انسان خلیفه الله و مومن حقیقی عامل بعمل :هیچگاه امید کسی را نا امید نکن، شاید امید تنها دارایی او باشد ، احتمالا دلیل زنده بودنش همان امید است ،او رامگیر "ای عزیز سعی کن ،پیروقران،نبوت،ولایت،ودستورات اسلام ومالک نفس ،جسم،عقل،دل خویش باشی،نه عروسک دیگران،باجمع گردن عروسکهاصاحب نظرباش،نه آلت دست و پیروعروسکها:(شاکر)سردرود

یادمان نرود به ستاره ها که نگاه می‌کنیم مباداآسمان را فراموش کنیم

حضرت امام رضا (ع) : ابوصلت هروی گوید شنیدم که امام رضا (ع) میفرمود : (( خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده می سازد )) پرسیدم امر شما چگونه زنده میشود ؟ فرمود علوم و احادیث و معارف ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند کرد . بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

قابل توجه اهل معرفت متن کامل کلام الله مجیدبه ترتیب سی جزء قرآن کریم:دانلود تفسیر قرآن کریم و احادیث امامان و....
استــــخاره اینـــترنــــتی
نمایش کل سوره ها و آیات کامل قران مبین به تمام زبانهای زنده دنیا
ارتباط اینترنتی مستقیم جهت سوال و جواب و طرح مشکلات با مسئولین محترم اداره آموزش و پرورش ناحیه3 تـــــبریــز
مفاد و معناى حدیث «لولا فاطمه...» عصمت چهارده معصوم؛بررسى حدیث از زاویه علیّت فاعلى....ا
اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی(تبریز)"ارزیابی عملکردوپاسخگوئی به شکایات"واطلاع رسانی امورات
هـــشدار:افسردگی و آفت فرهنگی در کمین است
سازمان ملی جوانان
وبلاگ بروزهیئت حسینی مبتکر(جدید)"سردرود
نمایش تصاویری مستند از درون خانه مقدس کعبه و باب التوبه، محل تولد حضرت علی (ع) که محل ورود حضرت فاطمه بنت اسد(س) توسط تدوینگر با نور سفید نمایش داده شده است، حتما ببینید به مدت 1:15
هیئت مجازی مکتب یاعلی {ع}("سردرود")مقالات تاریخ اسلام .مستندازمنابع کهن اسلامی،دانلود،متن مراثی ..."هیئت سردرودکهن"1"
شرح حال ، حکایات ، کرامات و زندگینامه برخی از صالحین شیعه وعارفان صمدانی فی ا لله
وبلگ راهیان ولایت معرفت سرا(اسبق)"سردرود"1"
مداحی های دهه اول محرم ۱۳۸۹وادعیه و مناجات وپخش زنده حرمین و سخنرانی های آیات اعظام و نوحه و مراثی ازبلبلان خاندان عصمت وطهارت علیهم السلام آقایان ......و محمود کریمی تصویری1"
منتخب ترانه های صدا و سیمای جمهموری اسلامی ایران:آلبوم گودرزی،آلبوم هاتف اصفهانی
معرفی سایتهای لینک شده :آرشیو لینک باکس
معرفی اجمالی آثارتاریخی وکلیات آذربایجانشرقی