قلاده ساز عشق را ،گفتم که با صد شور و شین*****قلاده ای سازد مرا،نقشش انا حب الحسین

«هشدارونویدقران:قال الله تعالی فی کتاب المبین : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏ :حَتَّى إِذَا جَاؤُوا قَالَ أَکَذَّبْتُم بِآیَاتِی وَلَمْ تُحِیطُوا بِهَا عِلْماً أَمَّاذَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ )(سوره نمل/84)‏ زمانی که ( به پای حساب سوق ، و در آنجا حاضر ) می‌آیند ( خدا توبیخ‌کنان خطاب بدیشان ) می‌گوید : آیا آیات مرا تکذیب کرده‌اید ، بدون آن که ( تحقیق نموده و ) کاملاً از آنها آگاهی پیدا کرده باشید ؟ ! اصلاً ( شما در دنیا ) چه کار می کرده‌اید ؟ ( مگر بیهوده آفریده شده بودید)؟[ودرجای دیگر]وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا کیست نیکوتر سخن، مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ از آن کس که با خداى میخواند. وَ عَمِلَ صالِحاً و کار نیک میکند، وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ (سوره فصلت آیه 33) و میگوید که من از گردن نهادگانم »

(خداواندا همواره از درگاهت ملتمسانه خواهانم که تمامی خادمین صادق عترت و قران و این عاصی درگاهت را در امرنشرحقیقت در حد توان، بحق حضرت امام علی (ع) و اولادش در عرصه قلم یاری فرما.چون عاصی هرگزبتنهائی نتواند این تاریکی فرهنگ وارداتیرا که در برخی متاسفانه اثر نموده .از بین بردولی با قلم حقیقت .روشنایی کوچک پدیدامده وفرق ظلمت و نورراتعیین ونورسوسومیزندو آن زمان طالبین نور ولایت به سوی آن هدایت و این نور هر قدر کوچک باشد در قلب او بزرگ شده وخانه دل منورمیگردد و با طی طریق مسیرنور .صقل نورانیت را یافته وروح خویش را ازتاریکی نجات میدهد...لهذابر تمام مسلمین وظیفه است که درقبال دشمنان قران واسلام مبلغ عامل بعمل باشند.ا

بفرموده مضمون فرمایش حضرت امام(ره)صلاح قلم از تمام اسلحه ها کاری تراست.بس برما فریظه است که در دفاع از حریم ولایت و مقابله با تهاجم دشمنان اسلام با سلاح کاری در سنگر نوشتاری مدافع آرمانهای مقدس ولایت باشیم"شاکر"سردرود"یاعلی ع"

بازدیدکننده گرامی و...فراموش نکنیم دستهایی که به آبرومندان کمک می کنند ، مقدس تر از لبهایی هستند که دعا می کنند

«پر حسرتترین مردم در روز قیامت، بنده اى است که عدلى را وصف کند و خودش خلاف آن را عمل کند » «القاب حضرت امام قائم(ع)روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه...مهدی * اباصالح * مـوعود * حجة الله * بقیة الله * صاحب الزمـان * صاحب الامـر * خاتـم * قائـم * مـنصور * خلف صالـح * مـنتقم * ولی عصر » «
log
«رسول خدا (ص) فرمود:چهار کس پاداش می گیرند: سؤال کننده، پاسخ دهنده، شنونده و دوستدار آنان.منبع:ابن‌شعبه حرّانی؛ تحف‌العقول » {$$title} «مرابه روز قیامت غمی که هست این است* روی مـــردم دنیـــــــا دوباره باید دید »
«سوره القلم, آیه 46 أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ: آیا از آنان مزدى درخواست مى‏کنى و آنان خود را زیر بار تاوان گرانبار مى‏یابند » «به وبلاگ فقیر معرفت فی الله خوش آمده و قریب نوازی فرموده ائید.امیداست با عنایت خالق ازلی لحظه های پرباری را در این مکان سپری کرده باشید » «اغلب فکرمی کنم که چون خیلی گرفتارم به خدا نمیرسم.اماواقعیت این است که چون بخدا نمی رسم گرفتارم*یعسوب الدین؛سیدالبشر؛فخرکائنات؛...حضرت شاه مردان علی بن ابیطالب(ع):دنیا دوروز است:یک روز باتو ویک روز علیه تو؛روزی که با توست.مغرورمباش وروزی که علیه توست صـــبورباش.که هر دو میگذرد.*(خواجه عبدالله انصاری)دیروزرفت و بازنیاید.فردارااعتمادنشاید.حال راغنیمت دان که دمی نپاید*نصیحت لقمان حکیم بر پسرش:ای جان فرزند.هزارحکمت آموختم که از آن چهارصدانتخاب کردم و ازآن چهارصد؛هشت کلمه برگزیدم که جامع کمالات و حکمت است.دوچیزراهیچ وقت فراموش مکن -1- خـــدا-2ـمــرگـــــــ.و:دوچیزراهمیشه فراموش کن:-1-بکسی خوبی کردی-2-کسی که به توبدی کرد.واماچهارچیزدیگر:-1-درمجلس وارد شدی زبان نگهدار.-2-درسفره ائی حاضرشدی شکم نگهدار.-3-درخانه ائی واردشدی؛چشم نگهدار-4-درنمازایســــــتادی دل نگهــدار*بخــــندیـم اما سرمایه خــنده ما گــریـه دیگران نباشد »دانی که تو را خدا چرا داده دو دست؛من معتقدم که در آن سری هست؛ با یک دست کار خویش انجام بده ؛ با دست دگر ز دیگران گیری دست ؛ عید سال 1390 شمسی را به تمام ایرانیان سربلند وغیرتمند تبریک تبریک عرض نموده. با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی ، از اینکه از وب ما بازدید کرده اید متشکریم.

width=900 height=21> عید سال 1390 شمسی را به تمام ایرانیان سربلند وغیرتمند تبریک تبریک عرض نموده. با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی ، از اینکه از وب ما بازدید کرده اید متشکریم.

سنتهای نوروزی آذربایجان به خاطره ها می پیوندد - راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)
X
تبلیغات
رایتل

سنتهای نوروزی آذربایجان به خاطره ها می پیوندد  چاپ

تاریخ : پنج‌شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1390 در ساعت 10:37

روایتی از نسل گذشته؛

سنتهای نوروزی آذربایجان به خاطره ها می پیوندد

تبریز - خبرگزاری مهر: چله نشینی، روشن کردن آتش، آجیل خوری، نوروزی خوانی و شعر و آوازهای آذری نوروزی، سنتهای زیبا و شیرین مردمان آذری زبان دوران گذشته بود که امروزه با گذشت ایام به خاطره ها پیوسته و کم کم باید آنها را در تاریخ جست.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، مردمان این خطه از ایران زمین با آغاز زمستان به پیشواز بهار رفته و با برگزاری مراسم مختلف، سختی و بی رونقی زمستان را کاسته و در انتظار بهاران شب های زمستانی را با دور هم نشینی ها شیرین می کردند.

مراسم نوروزی که از دیر باز فرصت و بهانه ای برای جمع شدن خانواده ها در کنار یکدیگر بود، اینک با کمرنگ شدن مراسم های نوروزی برگزاری این آیین تنها به دید و بازدیدهای اجباری محدود شده است. سنت ها از یاد رفته اند و این درحالیست که مراسم نوروزی دیگر آن رنگ و بو و صفا را ندارد.

سنتهایی که باعث پیوند نسل و استحکام خانواده ها بود به تاریخ پیوسته و تنها نسل گذشته اند که با ورق زدن خاطرات گذشته از آن روایت می کنند.

چله نشینی ضمادی بر زخم کساد اقتصاد زمستانی..........


 





روایتی از نسل گذشته؛
سنتهای نوروزی آذربایجان به خاطره ها می پیوندد
تبریز - خبرگزاری مهر: چله نشینی، روشن کردن آتش، آجیل خوری، نوروزی خوانی و شعر و آوازهای آذری نوروزی، سنتهای زیبا و شیرین مردمان آذری زبان دوران گذشته بود که امروزه با گذشت ایام به خاطره ها پیوسته و کم کم باید آنها را در تاریخ جست.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، مردمان این خطه از ایران زمین با آغاز زمستان به پیشواز بهار رفته و با برگزاری مراسم مختلف، سختی و بی رونقی زمستان را کاسته و در انتظار بهاران شب های زمستانی را با دور هم نشینی ها شیرین می کردند.

مراسم نوروزی که از دیر باز فرصت و بهانه ای برای جمع شدن خانواده ها در کنار یکدیگر بود، اینک با کمرنگ شدن مراسم های نوروزی برگزاری این آیین تنها به دید و بازدیدهای اجباری محدود شده است. سنت ها از یاد رفته اند و این درحالیست که مراسم نوروزی دیگر آن رنگ و بو و صفا را ندارد.

سنتهایی که باعث پیوند نسل و استحکام خانواده ها بود به تاریخ پیوسته و تنها نسل گذشته اند که با ورق زدن خاطرات گذشته از آن روایت می کنند.

چله نشینی ضمادی بر زخم کساد اقتصاد زمستانی

مردمان آذربایجان و تبریز باز آوازه ای بلند در خانواده دوستی داشته و برگزاری رسم و آیین مختلف را که در گسترش روابط و استحکام خانواده ها نقش بسزایی داشت، ارج می گذاشتند.

کارشناس اسبق میراث فرهنگی آذربایجان شرقی نقل می کند: چله نشینی از سنتهای قدیمی و زیبای آذربایجان شرقی بود که در واقع ضمادی بر زخم کساد اقتصاد زمستانی آن روزگاران به حساب می آمد.

منصور حمیدی تعریف می کند: اقتصاد مردمان این خطه در روزگاران گذشته بر محور کشاورزی بوده و زمستان که دوران بی رونقی بود، همگان را به تنگ می آورد.

حمیدی ادامه می دهد: این چنین بود که مردم این خطه از ایران زمین با مراسم خاص به پیشواز بهار می رفتند تا با برگزاری مراسم مختلف و متنوع نوروزی روزهای سخت زمستانی را بسر آورند.

این کارشناس هنرهای سنتی یادی از سنت های فراموش شده آذربایجان کرده و می گوید: مراسم پیشواز نوروزی آذربایجان در روزگاران گذشته پس از شب یلدا آغاز می شد و به شب یلدا "چله گودی" همان چله بزرگ می گفتند و پس از 20 روز چله دوم آغاز می شد.

وی ادامه می دهد: مردمان آذری پس از برگزاری "چله گودی" که برای قرار دادن چله برگزار می شد، چهار چهارشنبه آخر سال را که " چله چهارشنبه"، "سو چهارشنبه"( چهارشنبه آب)، "اوت چهارشنبه" (چهارشنبه آتش) و "آخر چهارشنبه" ( چهارشنبه آخر) می گفتند را به چله نشینی می پرداختند.

به گفته حمیدی، این چله نشینی ها غروب های سه شنبه برگزار می شد که خرید و بازار رفتن، بازی های خاص و بازی با حیوانات از جمله گرگ، خرس و میمون و نوروزی خوانی از جمله مراسم آن شب ها بود و این مراسم تا شب عید ادامه می یافت.

معرکه گیری های گذشته شیرین تر از تلوزیون کنونی

حمیدی نقل می کند: روزهای قدیم مثل امروز نبود که پای تلویزیون بشینند و با برنامه های آن خود را سرگرم کنند. معرکه گیری های گذشته در کوی و بازار نقش تلویزیون را برای مردم بازی می کردند.

محقق آیین سنتی آذربایجان ادامه می دهد: در جریان این چله نشینی ها مردم وقت خود را با برگزاری برنامه های مختلف از جمله معرکه گیری و بازی با حیوانات می گذراندند.

وی اظهار می دارد: معرکه گیری ها به این صورت بود که بازی های خاص و یا کارناوال تشکیل داده و با حیوانات تعلیم داده شده بازی می کردند و بساط شادی و خنده مردم را فراهم می کردند. در واقع شکل سیرک های امروزی بود.

حمیدی اضافه می کند: اغلب میمون، خرس و گرگ حیوانات این بازی ها بودند و خرس خنچه می برد و میمون دوست از دشمن را در میان گروه جمع شده نشان می داد و بساط خنده را فراهم می کرد.

تکم چی سفیر نوروزی ایام گذشته

"آیوز، ایلوز، هفتوز، گونوز مبارک" ( سال، ماه، هفته و روزتون مبارک باشه). تکم چی در حالیکه عروسک بزغاله نر خود را در کوچه بازار و محله به محله می رقصاند، آواز سر داده و می خواند "آیوز، ایلوز، هفتوز، گونوز مبارک" و فرا رسیدن سال نو را به رهگذرکوچه و بازار تبریزک می گفت.

حمیدی می گوید: در هر قدم تکم چی این آوازها به گوش می رسید:

مختار اوتی یاندیردی داما آتدی (مختار آتش را روشن کرد و بر بام انداخت)

خبر اهل مدینه شاما چاتدی (خبر به اهل مدینه و شام رسید)

جماعت جهد ایدوب مرادا چاتدی (جماعت جهد کردند و به مراد رسیدند)

سیزون بو تازه بایراموز مبارک (عید نو شما مبارک باشد)

آیوز، ایلوز، هفتوز، گونوز مبارک (ماهتان، سالتان، هفته تان، روزتان مبارک)

بیزیم یرده یومورتانی یویارلار (در محل ما تخم مرغ را می شویند)

اونی دونوب یددی رنگه بویارلار (بعدش آن را به هفت رنگ می آرایند)

یددی سینده تحویل اوسته قویارلار (هر هفت تا را در سفره عید می گذارند)

سیزون بو تازه بایراموز مبارک (عید نو شما مبارک باشد)

آیوز، ایلوز، هفتوز، گونوز مبارک (ماهتان، سالتان، هفته تان، روزتان مبارک).

اما این روزها دیگر صدایی از تکم چی در گوشه کنار شهر به گوش نمی رسد و بزغاله قرمز پوش شادی و پایکوبی نمی کند و دیگر آوازی از تبریک و شادباش به گوش نمی رسد.

وی خاطر نشان می کند: تکم چی نیز از جمله مراسمی است که دیگر رنگ باخته و خاکی از فراموشی بر آن نشسته است و نسل جوان با آن بیگانه اند.

حمیدی اظهار می دارد: با کمرنگ شدن یاد و خاطره تکم چی و آن بزغاله چوبی رقصان در برخی موارد تنها در نمایشگاههای فرهنگی و سنتی دیده می شود که تکم چی بار دیگر ظهور کرده تا یاد خود را برای نسل پیر و جوان باری دیگر تازه کند.

بزغاله رقصان نماد باروری بوده که با رفتن زمستان، بهار با باروری از راه می رسد.

"کوسا گلین" پیام آوران بهار

آذربایجان شرقی مبارک و حاجی فیروز نداشت و به جای آن نوروز خوان بود که با آوازی خوش " بایرامیز مبارک" (عیدتون مبارک) را سر می داد و همگان را جمع می کرد و این چنین به شادی می پرداختند.

نوروزی خوانی ها در قالب تکم چی و کوسا گلین برگزار می شدند که دیگر در تبریز و آذربایجان کنونی برگزار نمی شود.

"کوسا گلین" دسته نمایش شادی آور بودند که در اواخر زمستان وارد شهر شده و با ورود خود نوید بهار را داده و با اجرای نمایش شادی و پایکوبی می کردند.

محقق آیین های نمایشی نقل می کند: گروه نمایشی کوسا گلین در سطح شهر جمع شده و یک نفر در پوشش کوسه و مرد بی ریش و زنی با لباس عروس و همراهانشان به اجرای نمایش پرداخته و وعده بهار داده و از مردم شادباش می گرفتند.

در آذربایجان گروه "کوسا گلین" با آواز و شعر خوانی وارد شهر شده و می خواندند:

آی کوسا، کوسا گل سنه ( ای کوسه، کوسه اگر بیایی)

گلیب سالام ورسنه ( بیایی و سلامی دهی)

کومچه نی دولدور سان (پیمانه پر کن و هدیای خود را بشمار)

کوسانی یون سالسانا ( کوسه را راهی کن و روزهای باقی مانده تا عید را بشمار)

آی اویروغو – آی اویروغو ‌(ای دغل باز حیله گر – ای دغل باز و حیله گر)

ساققالی ایت غویوغو ( ریش همچون دم سگ)

گوسام بیر ایون ائیلر (کوسه ام رقص را آغاز می کند)

قوردونان گویون ائیلر ( رفتار گرگ با گوسفند می کند)

سیروس مصطفی ادامه می دهد: این آیین در شهرهای فارس نشین کشور نیز در گذشته رایج بوده و با نام "کوسه بر نشین" برگزار می شد.

وی با اشاره به نحوه برگزاری "کوسه بر نشین" می گوید: نقطه مشترک این مراسم در آذربایجان و مناطق فارس نشین "کوسه" بوده که نماد زمستان است.

وی اضافه می کند: در "کوسه بر نشین" اهالی ده کوسه را برعکس سوار الاغ کرده و جارو به آن بسته و درحالی که کوسه از گرمی هوا خبر داده و خود را با بادبزن باد می زد، کوسه را به نشانه پایان پاییز از ده بیرون می کردند.

به اعتقاد کارشناسان " کوسا گلین و تکم چی" شاکله نمایشی داشته و کوسه نماد زمستان بوده و نشاندهنده پایان دوران بی رونقی و فصل سرما است.

"کوسا گلین" از دیگر مراسمی است که در تبریز قدیم برگزار می شد و این درحالیست که دیگر هیچ اثری از آن به جا نمانده و شاید خیلی از پدران ما نیز از وجود آن بی خبر باشند.

"چهل یاسین" آداب یاد کردن مردگان

حمیدی، کارشناس اسبق میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در خصوص "چهل یاسین" می گوید: "چهل یاسین" از مراسم شب های عید روزگاران گذشته آذربایجان است.

وی نقل می کند: چله نشینی ها که به آخر می رسید با نزدیک شدن به " آخر چهارشنبه" مردم خرید نوروزی خود را که کوزه، جارو و آینه بود تمام کرده و صبح روز بعد آجیل چهارشنبه سوری را با یکدیگر قسمت کرده و دختر های جوان دم بخت با کوزه های خود آواز خوان سر چشمه می رفتند و با سر دادن "بختیم آچیلسین" از روی آب پریده و آرزوی باز شدن بخت و خوشبختی برای خود می کردند و با پر کردن کوزه به شهر و روستای خود باز می گشتند.

حمیدی یاد آور می شود: با فرا رسیدن شب عید مرسوم بود که زندگان بر سر خاک درگذشتگان رفته و یادی از آنها می کردند و در خانه و یا مسجد دیگی را از آب بار گذاشته و 40 نفر گرداگرد آن ایستاده و 40 بار سوره یس را بر سر آب خوانده و نوشته و آب دیگ را هم زده و به عنوان تبرک پخش می کردند.

مراسم "چهل یاسین" اغلب در جوامع کوچک برگزار می شد.

وی می گوید: با آغاز سال نو دید و بازدیدها و تازه کردن دیدارها تا 13ر ادامه می یافت و بزرگان فامیل به مهمانان خود به ویژه کودکان نارنج، تخم مرغ رنگی و یا اسکناس هدیه می دادند.

با فرا رسیدن روز 13 فروردین نیز 13 را به در کرده و دختران سبزه گره زده و آرزوی بختی نیکو برای خود می کردند.

حمیدی با یادی بر خاطرات گذشته می گوید: این سنت های شیرین و زیبای مردمان آذربایجان شرقی دیگر فراموش شده و جز نسل گذشته کسی آنها را به خاطر ندارد. آیینی که حتی جایگزینی برای آنها نبوده است.

به اعتقاد کارشناسان روی آوردن به زندگی تجدد گرایانه و مدرنیست عاملی بر جدایی از این اصل بوده که با تغییر شرایط زندگی برخی از آنها طبیعی جلوه می کند اما در این میان مسئولان امر نیز برای حفظ این ارزش ها و نهادینه کردن آنها در فرهنگ و هنر اقدامی نکرده و تنها با پیروی و تقلید کورکورانه از فرهنگ غرب در فراموشی این آیین همت گمارده اند.

***

سنت های زیابیی که باعث پیوند خانواده ها با یکدیگر بود اینک با گذشت زمان به مرور به تاریخ می پیوندند و شاید پس از این برای به خاطر آوردن آنها تنها با ورق زدن دفتر خاطرات پدرانمان بتوانیم زنده شان کنیم.

این درحالیست که نه تنها باید در حفظ این آیین کوشید بلکه در احیای آنها نیز با همکاری مسئولان فرهنگی و برنامه های پیش بینی شده از سوی صدا و سیما همت گمارد.

--------------------------------

گزارش از: یاسمین السادات مولانا 


 امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع  "خبرگزاری مهر"  مجاز است.



مترجم سایت

تصویر روز

مترجم سایت

" پخش مستقیم اماکن مذهبی – زیارت چهارده معصوم علیه السلام از راه دور "یاعلی" جهت دیدن مطالبهای متنوع وبلاگ بروز "وبلاگ بروز هیئت حسینی "راهیان ولایت معرفت سرا"سردرود""لطفااینجاراکلیک فرمائید
@content
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط @authorName در @date و ساعت @time | نظرات (@count)

" پیام وبلاگ :ای انسان خلیفه الله و مومن حقیقی عامل بعمل :هیچگاه امید کسی را نا امید نکن، شاید امید تنها دارایی او باشد ، احتمالا دلیل زنده بودنش همان امید است ،او رامگیر "ای عزیز سعی کن ،پیروقران،نبوت،ولایت،ودستورات اسلام ومالک نفس ،جسم،عقل،دل خویش باشی،نه عروسک دیگران،باجمع گردن عروسکهاصاحب نظرباش،نه آلت دست و پیروعروسکها:(شاکر)سردرود

یادمان نرود به ستاره ها که نگاه می‌کنیم مباداآسمان را فراموش کنیم

حضرت امام رضا (ع) : ابوصلت هروی گوید شنیدم که امام رضا (ع) میفرمود : (( خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده می سازد )) پرسیدم امر شما چگونه زنده میشود ؟ فرمود علوم و احادیث و معارف ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند کرد . بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

قابل توجه اهل معرفت متن کامل کلام الله مجیدبه ترتیب سی جزء قرآن کریم:دانلود تفسیر قرآن کریم و احادیث امامان و....
استــــخاره اینـــترنــــتی
نمایش کل سوره ها و آیات کامل قران مبین به تمام زبانهای زنده دنیا
ارتباط اینترنتی مستقیم جهت سوال و جواب و طرح مشکلات با مسئولین محترم اداره آموزش و پرورش ناحیه3 تـــــبریــز
مفاد و معناى حدیث «لولا فاطمه...» عصمت چهارده معصوم؛بررسى حدیث از زاویه علیّت فاعلى....ا
اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی(تبریز)"ارزیابی عملکردوپاسخگوئی به شکایات"واطلاع رسانی امورات
هـــشدار:افسردگی و آفت فرهنگی در کمین است
سازمان ملی جوانان
وبلاگ بروزهیئت حسینی مبتکر(جدید)"سردرود
نمایش تصاویری مستند از درون خانه مقدس کعبه و باب التوبه، محل تولد حضرت علی (ع) که محل ورود حضرت فاطمه بنت اسد(س) توسط تدوینگر با نور سفید نمایش داده شده است، حتما ببینید به مدت 1:15
هیئت مجازی مکتب یاعلی {ع}("سردرود")مقالات تاریخ اسلام .مستندازمنابع کهن اسلامی،دانلود،متن مراثی ..."هیئت سردرودکهن"1"
شرح حال ، حکایات ، کرامات و زندگینامه برخی از صالحین شیعه وعارفان صمدانی فی ا لله
وبلگ راهیان ولایت معرفت سرا(اسبق)"سردرود"1"
مداحی های دهه اول محرم ۱۳۸۹وادعیه و مناجات وپخش زنده حرمین و سخنرانی های آیات اعظام و نوحه و مراثی ازبلبلان خاندان عصمت وطهارت علیهم السلام آقایان ......و محمود کریمی تصویری1"
منتخب ترانه های صدا و سیمای جمهموری اسلامی ایران:آلبوم گودرزی،آلبوم هاتف اصفهانی
معرفی سایتهای لینک شده :آرشیو لینک باکس
معرفی اجمالی آثارتاریخی وکلیات آذربایجانشرقی