قلاده ساز عشق را ،گفتم که با صد شور و شین*****قلاده ای سازد مرا،نقشش انا حب الحسین

«هشدارونویدقران:قال الله تعالی فی کتاب المبین : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏ :حَتَّى إِذَا جَاؤُوا قَالَ أَکَذَّبْتُم بِآیَاتِی وَلَمْ تُحِیطُوا بِهَا عِلْماً أَمَّاذَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ )(سوره نمل/84)‏ زمانی که ( به پای حساب سوق ، و در آنجا حاضر ) می‌آیند ( خدا توبیخ‌کنان خطاب بدیشان ) می‌گوید : آیا آیات مرا تکذیب کرده‌اید ، بدون آن که ( تحقیق نموده و ) کاملاً از آنها آگاهی پیدا کرده باشید ؟ ! اصلاً ( شما در دنیا ) چه کار می کرده‌اید ؟ ( مگر بیهوده آفریده شده بودید)؟[ودرجای دیگر]وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا کیست نیکوتر سخن، مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ از آن کس که با خداى میخواند. وَ عَمِلَ صالِحاً و کار نیک میکند، وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ (سوره فصلت آیه 33) و میگوید که من از گردن نهادگانم »

(خداواندا همواره از درگاهت ملتمسانه خواهانم که تمامی خادمین صادق عترت و قران و این عاصی درگاهت را در امرنشرحقیقت در حد توان، بحق حضرت امام علی (ع) و اولادش در عرصه قلم یاری فرما.چون عاصی هرگزبتنهائی نتواند این تاریکی فرهنگ وارداتیرا که در برخی متاسفانه اثر نموده .از بین بردولی با قلم حقیقت .روشنایی کوچک پدیدامده وفرق ظلمت و نورراتعیین ونورسوسومیزندو آن زمان طالبین نور ولایت به سوی آن هدایت و این نور هر قدر کوچک باشد در قلب او بزرگ شده وخانه دل منورمیگردد و با طی طریق مسیرنور .صقل نورانیت را یافته وروح خویش را ازتاریکی نجات میدهد...لهذابر تمام مسلمین وظیفه است که درقبال دشمنان قران واسلام مبلغ عامل بعمل باشند.ا

بفرموده مضمون فرمایش حضرت امام(ره)صلاح قلم از تمام اسلحه ها کاری تراست.بس برما فریظه است که در دفاع از حریم ولایت و مقابله با تهاجم دشمنان اسلام با سلاح کاری در سنگر نوشتاری مدافع آرمانهای مقدس ولایت باشیم"شاکر"سردرود"یاعلی ع"

بازدیدکننده گرامی و...فراموش نکنیم دستهایی که به آبرومندان کمک می کنند ، مقدس تر از لبهایی هستند که دعا می کنند

«پر حسرتترین مردم در روز قیامت، بنده اى است که عدلى را وصف کند و خودش خلاف آن را عمل کند » «القاب حضرت امام قائم(ع)روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه...مهدی * اباصالح * مـوعود * حجة الله * بقیة الله * صاحب الزمـان * صاحب الامـر * خاتـم * قائـم * مـنصور * خلف صالـح * مـنتقم * ولی عصر » «
log
«رسول خدا (ص) فرمود:چهار کس پاداش می گیرند: سؤال کننده، پاسخ دهنده، شنونده و دوستدار آنان.منبع:ابن‌شعبه حرّانی؛ تحف‌العقول » {$$title} «مرابه روز قیامت غمی که هست این است* روی مـــردم دنیـــــــا دوباره باید دید »
«سوره القلم, آیه 46 أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ: آیا از آنان مزدى درخواست مى‏کنى و آنان خود را زیر بار تاوان گرانبار مى‏یابند » «به وبلاگ فقیر معرفت فی الله خوش آمده و قریب نوازی فرموده ائید.امیداست با عنایت خالق ازلی لحظه های پرباری را در این مکان سپری کرده باشید » «اغلب فکرمی کنم که چون خیلی گرفتارم به خدا نمیرسم.اماواقعیت این است که چون بخدا نمی رسم گرفتارم*یعسوب الدین؛سیدالبشر؛فخرکائنات؛...حضرت شاه مردان علی بن ابیطالب(ع):دنیا دوروز است:یک روز باتو ویک روز علیه تو؛روزی که با توست.مغرورمباش وروزی که علیه توست صـــبورباش.که هر دو میگذرد.*(خواجه عبدالله انصاری)دیروزرفت و بازنیاید.فردارااعتمادنشاید.حال راغنیمت دان که دمی نپاید*نصیحت لقمان حکیم بر پسرش:ای جان فرزند.هزارحکمت آموختم که از آن چهارصدانتخاب کردم و ازآن چهارصد؛هشت کلمه برگزیدم که جامع کمالات و حکمت است.دوچیزراهیچ وقت فراموش مکن -1- خـــدا-2ـمــرگـــــــ.و:دوچیزراهمیشه فراموش کن:-1-بکسی خوبی کردی-2-کسی که به توبدی کرد.واماچهارچیزدیگر:-1-درمجلس وارد شدی زبان نگهدار.-2-درسفره ائی حاضرشدی شکم نگهدار.-3-درخانه ائی واردشدی؛چشم نگهدار-4-درنمازایســــــتادی دل نگهــدار*بخــــندیـم اما سرمایه خــنده ما گــریـه دیگران نباشد »دانی که تو را خدا چرا داده دو دست؛من معتقدم که در آن سری هست؛ با یک دست کار خویش انجام بده ؛ با دست دگر ز دیگران گیری دست ؛ عید سال 1390 شمسی را به تمام ایرانیان سربلند وغیرتمند تبریک تبریک عرض نموده. با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی ، از اینکه از وب ما بازدید کرده اید متشکریم.

width=900 height=21> عید سال 1390 شمسی را به تمام ایرانیان سربلند وغیرتمند تبریک تبریک عرض نموده. با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی ، از اینکه از وب ما بازدید کرده اید متشکریم.

آب در فرهنگ عامه آذربایجان. نوروز * سیزده به در :شعرترکی........ - راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)
X
تبلیغات
رایتل

آب در فرهنگ عامه آذربایجان. نوروز * سیزده به در :شعرترکی........  چاپ

تاریخ : جمعه 5 فروردین‌ماه سال 1390 در ساعت 19:44

آب در فرهنگ عامه آذربایجان. نوروز * سیزده به در :آب و ادبیات عامه آذربایجان :شعرفردوسى. شعرهای ترکی :یاغئش یاغئر یاغا یاغا.یاغدی یاغئش لار.یاغئشئم یاغ یاغ که کیلیم اوزانسئن.آرازآراز خان آراز.سو قیزدیراندا  بیزه خبری ده یر. سو آخار چوخوری تاپار ،

  آب در فرهنگ عامه آذربایجان* سیزده به در :

آیینی است که به نو شدن و طراوت زمین در بهار بر می گردد. مثل دیگر آیین ایرانیان که همه زندگی‌شان از راه کشاورزی می‌گذشت.

 نوروز گویا روز رسمى همه مردم براى طلب باران در همه سرزمین هاى ایرانى بوده است و خوردن غذا در دشت و صحرا نشان همان فدیه گوسفند بریان است که در اوستا آمده. همچنین افکندن سبزه هاى تازه دمیده نوروزى به آب روان جویبارها تمثیلى است از دادن فدیه به ایزد آب (آناهیتا) و ایزد باران و جویبارها (تیر) و به این طریق تخمه بارور شده اى را که ناهید، فرشته موکل آن بوده است به خود ناهید بازمى گردانند و گیاهى را که ایزد تیر، پرورانده است به خود وى بازمى سپرند، تا موجب برکت و بارورى و فراوانى آب در سال نو باشد. همچنین چون سیزدهم نوروز متعلق به ایزد (تیر) یا (تیشترى) بوده مردم براى طلب باران از ایزد به صحرا مى رفته اند...............

آب در فرهنگ عامه آذربایجان. نوروز * سیزده به در :آب و ادبیات عامه آذربایجان :شعرفردوسى. شعرهای ترکی :یاغئش یاغئر یاغا یاغا.یاغدی یاغئش لار.یاغئشئم یاغ یاغ که کیلیم اوزانسئن.آرازآراز خان آراز.سو قیزدیراندا  بیزه خبری ده یر. سو آخار چوخوری تاپار ،

  آب در فرهنگ عامه آذربایجان* سیزده به در :

آیینی است که به نو شدن و طراوت زمین در بهار بر می گردد. مثل دیگر آیین ایرانیان که همه زندگی‌شان از راه کشاورزی می‌گذشت.

 نوروز گویا روز رسمى همه مردم براى طلب باران در همه سرزمین هاى ایرانى بوده است و خوردن غذا در دشت و صحرا نشان همان فدیه گوسفند بریان است که در اوستا آمده. همچنین افکندن سبزه هاى تازه دمیده نوروزى به آب روان جویبارها تمثیلى است از دادن فدیه به ایزد آب (آناهیتا) و ایزد باران و جویبارها (تیر) و به این طریق تخمه بارور شده اى را که ناهید، فرشته موکل آن بوده است به خود ناهید بازمى گردانند و گیاهى را که ایزد تیر، پرورانده است به خود وى بازمى سپرند، تا موجب برکت و بارورى و فراوانى آب در سال نو باشد. همچنین چون سیزدهم نوروز متعلق به ایزد (تیر) یا (تیشترى) بوده مردم براى طلب باران از ایزد به صحرا مى رفته اند. این ایزد که در «اوستا» یشت و ستایشى دلکش دارد، ایزد باران است. این ایزد همواره به صورت اسبى با دیو خشکى و خشکسالى که دیو «اپوش» نام دارد در جنگ و کشمکش است و اگر شکست یابد آب مى نوشد و گیاه مى خشکد و خشکسالى مى شود و اگر پیروز شود، سرچشمه آب ها به نیروى اسبى روان مى گردند و سرزمین ها از سال خوب و خوشى بهره مند مى شوند. براى این که ایزد باران پیروز شود، لازم بود که همه مردم در نماز از او نام ببرند و او را بستایند و از او طلب باران کنند. * ماهی بر سر سفره هفت سین : یکى از دلایل آوردن ماهى بر روى سفره هفت سین نیز آن است که ماهى یکى از نمادهاى آناهیتا فرشته آب و بارورى است که وظیفه اصلى نوروز را که بارورى است، برعهده دارد و وجود آن در خوان نوروزى سبب برکت و بارورى در سال نو مى شود، خوردن ماهى پلو نیز در شب عید از این روست.

4-  آب و ادبیات عامه آذربایجان :

در بسیارى از اشعار شعراى ایرانى و در نظم و نثر فارسى نیز وصف آب از موضوع هاى مهم و پرجلوه، هر اثر ادبى به شمار مى رود و شاعران کوشیده اند تا زیبایى و خروش این مایه حیاتى را که با هنر ایرانى   به نمایش درآمده، در آثار خود منعکس نمایند. همچنین شعرا و ادبا جنبه هاى زندگى ساز و ارزش هایى را که آب در پرورش گل ها و ریاحین و باغ و بوستان و رفاه زندگى بشر دارد در اشعار خود به وفور مى آورده اند تا جایگاه آب در فرهنگ ملى ما را بیشتر بنمایند. از جمله :

فردوسى

سر و تن بشوییم با پا و دست

چنان چون بود مرد یزدان پرست

سپینود را پیش او برد شاه 

بیاموختش دین و آئین و راه

به شست اش بدین به و آب پاک 

وزو دور شد، گرد و زنگار و خاک

پاک و صافى شو و آنگه به خرابات درآى 

که صفایى ندهد آب شراب آلوده

و  پروین درخشان آذربایجان چه زیبا گفته :

بارید ابر بر گل پزمرده ای و گفت

 کاز قطره بر گوش تو آویزه ساختم

از بهر رخ پاکیزه ات ز گرد

   بگرفتم آب پاک ز دریا و تاختم

خندید گل که دیرشد این بخشش و عطا

رخساره ای نماند  زگرما گداختم

اشعار فولکولوریک زیبایی در ادبیات عامیانه مردم آذربایجان در خصوص باران وجود دارد که معمولا پس از نزول این نعمت الهی زمزمه می گردد.گهگاه افراد شرکت کننده در آیین های باران خواهی پس از بارش باران این شعر ها را می خوانند. دو نمونه از مشهورترین این اشعار ارائه می گردد:

 یاغئش یاغئر یاغا یاغا

 بیری دوشور بیزیم باغا

گلین گئدک بیزیم باغا

بیزیم باغا اویناماغا

اویناماغئن واختی دئیل

  قئزئل گولون تاختی دئیل

 ****

یاغدی یاغئش لار

 بانلادی قوش لار

چول ده چوبان لار

 حیوان جامئش لار

بیزیم پریش

لر سونبولی قریشلر

یا در آیین نمایشی چومچه خاتون که قبلا بیان شد اشعاری لطیف و رقت آور خوانده

می شود. از انواع مختلف اشعار طلب باران ؛  قئزلار باغا گئده ریک

  گول درماغا گئده ریک

سن یاغئش اول من بولوت

یاغا یاغا گئده ریک

*****

یاغئشئم یاغ یاغ که کیلیم اوزانسئن

  آنامئن بیر دونو وار یاغئشا بویانسین

توصیف رودخانه ها ، دریا ها و چشمه ها و نام آن ها دارای جایگاهی آیینی و اعتقادی است که در با ورها و مراسم و فرهنگ ما  متجلی است از جمله رود ارس  به زبان ترکی » آراز « که در موج موج آب آن ، آرامش  سایه های  با رها و اعتقادات نهفته است یا رود های دیگری چون قره چای ، آجی چای مهران رود و ... که در باره ی آن ها سخن بسیار است.

آرازآراز خان آراز

 سلطان آراز خان آراز

چای - بولاغون قوروسون

 منیم تکین یان آراز

آرازکیمی    آخئرام    یاندئرئرام        یاخئرام گوزل لرده    گوزوم  وار    حسرت  ایله   باخئرام  هر آخان آراز اولماز      یاواسوز آواز اولماز    این ادبیات عامه ی آبی  تنها منحصر به شعر نیست بلکه در وادی نثر هم ادبیات پر باری داریم.

بیر گون بوغدا و داری بیر بیریله ساواشئرلار .آخی داری اوزونه فخر ائدیر دی.بوغدا اوز قویوب داری یا ساری بئله دییه ر:

ایلیم ایلیم ایته رسن  

کول دیبینده بیته رسن

خارمودون مندن اولماسا

   ایت پوخوندان بئته ر سن

علاوه بر این ها واژه ی» سو « آب در ضرب المثل های ترکی  باینگر احساسات و آمال آذربایجانی در زندگی آبکی شان است.

از جمله :

سو قیزدیراندا  بیزه خبری ده یر

سوسوزومدان اوره گیم  کوره گیمه یاپیشیر

سوزوزومدان دیلیم چیخیر

( ظفرخواه)

* جیه ریم یانیر

 سو آخار چوخوری تاپار ،  //  سو آخار  دلی باخار  // سو آخار یو.لونی تاپار //  سو قورتولماز ،   قارا  آغارماز  // سو یارانیب آخماقا ، گوز یارانیب باخماقا    // سو وئر سوسویانا        ایچسین قانا قانا

سویون لال آخانی

آدامین یئره باخانی

( فیضی خواه)

نتیجه گیری

 در حوزه‌های متفاوت جغرافیایی و فرهنگی مراسم و آیین‌های گوناگونی برای باران‌خواهی و تقدس آب برگزار می‌شود، آنچه مهم است این است که هرچند صورت ظاهری اجرای این آیین‌ها ممکن است متفاوت باشد، ریشه‌های مشترکی دارند. در مراسمی چون »چشن آب نو« (تعویض آب حوض‌ها و آب‌انبارها به هنگام سال نو) »جشن تیرگان«، »بردن آب به سر سفره عقد و نوروز«، »سپردن سبزه به آب در سیزده نوروز« و »عروسی باران« و یا »چهل کچلون«،و.اعتقاد به جان‌دار بودن آب در باورداشت‌های مردم به چشم می‌خورد که همواره  نماد برکت و زایش و فزونی نعمت هستند.

در اکثر این آیین‌ها ترس از خشکسالی به چشم می‌خورد، از همین روی مراسمی چون دعاهای باران و نماز و نیایش برای طلب باران پدید می‌آید و یا اینکه در باور مردم آب همواره از سرشتی جادویی برخوردار است، چنانکه شب‌ها کاریزها، قنات‌ها و چشمه‌ها و رودخانه‌ها مأوای موجودات وهمی و جنیان و پریان می‌شود خاصیت جادویی آب، درمان بخش نیز است؛ از این روی چشمه‌ها وآب‌های مقدس و مناسک و مراتب احترام گذاری به آن‌ها را داریم که غالباً برکت بخشی و نماد سبزی و زایندگی هستند و اغلب درخت یا درختچه‌ای در کنار آنان حاکی از این نماد به چشم می‌خورد که آن هم معمولاً شفابخش و مورد تقدیس است.

از : اباسط احمدی دیزج - قسمت پایانی

*منابع و مآخذ

-باشکوز، ایمان، مراسم تمنای باران و باران سازی در ایران

-بیضایی،  بهرام ، نمایش در ایران ، چ کاویان ، تهران ، 1344 -پدرام ، محمود ، پژوهش مردم شناسی آب مایه ی حیات در حوزه ی رودخانه ی میان دو آب ، مردم شناسی میراث فرهنگی ، 1370

- پزدو, بهرام، کشاورز و کشاورزی در ایران باستان"؛ مجله هوخت

-جنیدی, محمد جواد آب از نظر ادیان"؛ نشریه دانشگاه ادبیات و علوم انسانی تبریز

-حسن زاده, مهران سد سازی در ایران باستان, تهران؛ سایت اینترنتی میراث فرهنگی

-خسروی, محمد باقر"آب در فرهنگ و هنر و معماری ایران"؛ تهران,  فصلنامه هنر

-دوست خواه ، جلیل ، گزارش پژوهش اوستا، کهن ترین  سرود های ایرانیان

-سپهر فر، علی اکبر زاده ، مردم نگاری ارومیه ، پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی

-شاملو ، احمد ، کتاب کوچه ، ج 1 -طبیبی، حشمت‌الله ،  جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی ایلات و عشایر،  انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم -ظفر خواه ، علی ، آتا بابالار دئییب لر ، چ اول، انشارات یاران ، تبریز ، 1370

-غنی‌نژاد، فهیمه ، جلوه‌های اساطیری در آیین‌های کوچه و بازار، کتاب ماه هنر

-فیض الهی ، ، حسین ، آتار سوزو عقلین گوزو » تبریز ، هادی ، چ اول، 1366

-کتیرایی، محمود، از خشت تا خشت ، نشر ثالث، تهران

-ماسه, هانری ، معتقدات و آداب ایرانی"؛ ترجمه مهدی روشن ضمیر, مجله دانشکده ادبیات و علم انسانی, موسسه تحقیقات اجتماعی و علوم انسانی, تبریز, دانشگاه آذرابادگان -مزدا پور، کتایون ، تحلیلی بر اسطوره ی باران کرداری (1) ، چیستا، سال چهارم ، ش هشتم ، فروردین 1366 -معمار فریدون ، آیین های طلب باران در غرب ایران ، چیستا، سال 2 ریال شماره ی 10

-مکرمی ، بر آبادی ، مردم نگاری شهرستان بیرجند ، مردم شناسی سازمان میراث فرهنکی ، 1375

-میرشکرایی ، محمد ، انسان و آب ،  مجموعه مقالات اولین گرد همایی مردم شناسی ، سازمان میراث فرهنگی ، تهران ، 1371 و رک . خضر در فرهنگ رسمی و فرهنگ عامه ایران؛ تهران

-میهن‌دوست، محسن ،  پژوهش عمومی فرهنگ عامه، انتشارات توس، تهران،

-هدایت ، صادق ، نیرنگستان ، امیر کبیر ، چ سوم ، تهران ، 1342ص 172   -یاحقی ، محمد جعفر ، فرهنگ اساطیر و اسارات داستانی در ادبیات فارسی انتشارات سروش ، تهران ، 1369

 

مترجم سایت

تصویر روز

مترجم سایت

" پخش مستقیم اماکن مذهبی – زیارت چهارده معصوم علیه السلام از راه دور "یاعلی" جهت دیدن مطالبهای متنوع وبلاگ بروز "وبلاگ بروز هیئت حسینی "راهیان ولایت معرفت سرا"سردرود""لطفااینجاراکلیک فرمائید
@content
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط @authorName در @date و ساعت @time | نظرات (@count)

" پیام وبلاگ :ای انسان خلیفه الله و مومن حقیقی عامل بعمل :هیچگاه امید کسی را نا امید نکن، شاید امید تنها دارایی او باشد ، احتمالا دلیل زنده بودنش همان امید است ،او رامگیر "ای عزیز سعی کن ،پیروقران،نبوت،ولایت،ودستورات اسلام ومالک نفس ،جسم،عقل،دل خویش باشی،نه عروسک دیگران،باجمع گردن عروسکهاصاحب نظرباش،نه آلت دست و پیروعروسکها:(شاکر)سردرود

یادمان نرود به ستاره ها که نگاه می‌کنیم مباداآسمان را فراموش کنیم

حضرت امام رضا (ع) : ابوصلت هروی گوید شنیدم که امام رضا (ع) میفرمود : (( خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده می سازد )) پرسیدم امر شما چگونه زنده میشود ؟ فرمود علوم و احادیث و معارف ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند کرد . بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

قابل توجه اهل معرفت متن کامل کلام الله مجیدبه ترتیب سی جزء قرآن کریم:دانلود تفسیر قرآن کریم و احادیث امامان و....
استــــخاره اینـــترنــــتی
نمایش کل سوره ها و آیات کامل قران مبین به تمام زبانهای زنده دنیا
ارتباط اینترنتی مستقیم جهت سوال و جواب و طرح مشکلات با مسئولین محترم اداره آموزش و پرورش ناحیه3 تـــــبریــز
مفاد و معناى حدیث «لولا فاطمه...» عصمت چهارده معصوم؛بررسى حدیث از زاویه علیّت فاعلى....ا
اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی(تبریز)"ارزیابی عملکردوپاسخگوئی به شکایات"واطلاع رسانی امورات
هـــشدار:افسردگی و آفت فرهنگی در کمین است
سازمان ملی جوانان
وبلاگ بروزهیئت حسینی مبتکر(جدید)"سردرود
نمایش تصاویری مستند از درون خانه مقدس کعبه و باب التوبه، محل تولد حضرت علی (ع) که محل ورود حضرت فاطمه بنت اسد(س) توسط تدوینگر با نور سفید نمایش داده شده است، حتما ببینید به مدت 1:15
هیئت مجازی مکتب یاعلی {ع}("سردرود")مقالات تاریخ اسلام .مستندازمنابع کهن اسلامی،دانلود،متن مراثی ..."هیئت سردرودکهن"1"
شرح حال ، حکایات ، کرامات و زندگینامه برخی از صالحین شیعه وعارفان صمدانی فی ا لله
وبلگ راهیان ولایت معرفت سرا(اسبق)"سردرود"1"
مداحی های دهه اول محرم ۱۳۸۹وادعیه و مناجات وپخش زنده حرمین و سخنرانی های آیات اعظام و نوحه و مراثی ازبلبلان خاندان عصمت وطهارت علیهم السلام آقایان ......و محمود کریمی تصویری1"
منتخب ترانه های صدا و سیمای جمهموری اسلامی ایران:آلبوم گودرزی،آلبوم هاتف اصفهانی
معرفی سایتهای لینک شده :آرشیو لینک باکس
معرفی اجمالی آثارتاریخی وکلیات آذربایجانشرقی