قلاده ساز عشق را ،گفتم که با صد شور و شین*****قلاده ای سازد مرا،نقشش انا حب الحسین

«هشدارونویدقران:قال الله تعالی فی کتاب المبین : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏ :حَتَّى إِذَا جَاؤُوا قَالَ أَکَذَّبْتُم بِآیَاتِی وَلَمْ تُحِیطُوا بِهَا عِلْماً أَمَّاذَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ )(سوره نمل/84)‏ زمانی که ( به پای حساب سوق ، و در آنجا حاضر ) می‌آیند ( خدا توبیخ‌کنان خطاب بدیشان ) می‌گوید : آیا آیات مرا تکذیب کرده‌اید ، بدون آن که ( تحقیق نموده و ) کاملاً از آنها آگاهی پیدا کرده باشید ؟ ! اصلاً ( شما در دنیا ) چه کار می کرده‌اید ؟ ( مگر بیهوده آفریده شده بودید)؟[ودرجای دیگر]وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا کیست نیکوتر سخن، مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ از آن کس که با خداى میخواند. وَ عَمِلَ صالِحاً و کار نیک میکند، وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ (سوره فصلت آیه 33) و میگوید که من از گردن نهادگانم »

(خداواندا همواره از درگاهت ملتمسانه خواهانم که تمامی خادمین صادق عترت و قران و این عاصی درگاهت را در امرنشرحقیقت در حد توان، بحق حضرت امام علی (ع) و اولادش در عرصه قلم یاری فرما.چون عاصی هرگزبتنهائی نتواند این تاریکی فرهنگ وارداتیرا که در برخی متاسفانه اثر نموده .از بین بردولی با قلم حقیقت .روشنایی کوچک پدیدامده وفرق ظلمت و نورراتعیین ونورسوسومیزندو آن زمان طالبین نور ولایت به سوی آن هدایت و این نور هر قدر کوچک باشد در قلب او بزرگ شده وخانه دل منورمیگردد و با طی طریق مسیرنور .صقل نورانیت را یافته وروح خویش را ازتاریکی نجات میدهد...لهذابر تمام مسلمین وظیفه است که درقبال دشمنان قران واسلام مبلغ عامل بعمل باشند.ا

بفرموده مضمون فرمایش حضرت امام(ره)صلاح قلم از تمام اسلحه ها کاری تراست.بس برما فریظه است که در دفاع از حریم ولایت و مقابله با تهاجم دشمنان اسلام با سلاح کاری در سنگر نوشتاری مدافع آرمانهای مقدس ولایت باشیم"شاکر"سردرود"یاعلی ع"

بازدیدکننده گرامی و...فراموش نکنیم دستهایی که به آبرومندان کمک می کنند ، مقدس تر از لبهایی هستند که دعا می کنند

«پر حسرتترین مردم در روز قیامت، بنده اى است که عدلى را وصف کند و خودش خلاف آن را عمل کند » «القاب حضرت امام قائم(ع)روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه...مهدی * اباصالح * مـوعود * حجة الله * بقیة الله * صاحب الزمـان * صاحب الامـر * خاتـم * قائـم * مـنصور * خلف صالـح * مـنتقم * ولی عصر » «
log
«رسول خدا (ص) فرمود:چهار کس پاداش می گیرند: سؤال کننده، پاسخ دهنده، شنونده و دوستدار آنان.منبع:ابن‌شعبه حرّانی؛ تحف‌العقول » {$$title} «مرابه روز قیامت غمی که هست این است* روی مـــردم دنیـــــــا دوباره باید دید »
«سوره القلم, آیه 46 أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ: آیا از آنان مزدى درخواست مى‏کنى و آنان خود را زیر بار تاوان گرانبار مى‏یابند » «به وبلاگ فقیر معرفت فی الله خوش آمده و قریب نوازی فرموده ائید.امیداست با عنایت خالق ازلی لحظه های پرباری را در این مکان سپری کرده باشید » «اغلب فکرمی کنم که چون خیلی گرفتارم به خدا نمیرسم.اماواقعیت این است که چون بخدا نمی رسم گرفتارم*یعسوب الدین؛سیدالبشر؛فخرکائنات؛...حضرت شاه مردان علی بن ابیطالب(ع):دنیا دوروز است:یک روز باتو ویک روز علیه تو؛روزی که با توست.مغرورمباش وروزی که علیه توست صـــبورباش.که هر دو میگذرد.*(خواجه عبدالله انصاری)دیروزرفت و بازنیاید.فردارااعتمادنشاید.حال راغنیمت دان که دمی نپاید*نصیحت لقمان حکیم بر پسرش:ای جان فرزند.هزارحکمت آموختم که از آن چهارصدانتخاب کردم و ازآن چهارصد؛هشت کلمه برگزیدم که جامع کمالات و حکمت است.دوچیزراهیچ وقت فراموش مکن -1- خـــدا-2ـمــرگـــــــ.و:دوچیزراهمیشه فراموش کن:-1-بکسی خوبی کردی-2-کسی که به توبدی کرد.واماچهارچیزدیگر:-1-درمجلس وارد شدی زبان نگهدار.-2-درسفره ائی حاضرشدی شکم نگهدار.-3-درخانه ائی واردشدی؛چشم نگهدار-4-درنمازایســــــتادی دل نگهــدار*بخــــندیـم اما سرمایه خــنده ما گــریـه دیگران نباشد »دانی که تو را خدا چرا داده دو دست؛من معتقدم که در آن سری هست؛ با یک دست کار خویش انجام بده ؛ با دست دگر ز دیگران گیری دست ؛ عید سال 1390 شمسی را به تمام ایرانیان سربلند وغیرتمند تبریک تبریک عرض نموده. با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی ، از اینکه از وب ما بازدید کرده اید متشکریم.

width=900 height=21> عید سال 1390 شمسی را به تمام ایرانیان سربلند وغیرتمند تبریک تبریک عرض نموده. با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی ، از اینکه از وب ما بازدید کرده اید متشکریم.

سعد و نحس روزهاى ماه عربى و هر روزماه براى چه کار شاید ازمنابع - راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)
X
تبلیغات
رایتل

سعد و نحس روزهاى ماه عربى و هر روزماه براى چه کار شاید ازمنابع  چاپ

تاریخ : شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1390 در ساعت 00:13

سعد و نحس روزهاى ماه عربى و هر روزماه  براى چه کار شاید ازمنابع معتبراسلامی

 (1) 1- در خصال (71) بسندش تا أمیر المؤمنین علیه السّلام که: هر که قصد جماع با اهل خود دارد باید شب یکم و نیمه را پرهیز کند، که شیطان در این دو وقت فرزند جوید، و خواهند شریک فرزند شوند، و بیایند و آبستن سازند. (2) 2- در مکارم (ج 1 ص 276): امام صادق علیه السّلام فرمود روز 3 و 4 و 21 و 25 ماه سفر مکن که نحسند امیر المؤمنین بد داشت سفر و تزویج در محاق ماه را، و در برخى کتب از امام یازدهم روایت است که در هر ماه عربى روز نحسى است که هیچ کار را نشاید جز خلوت و عبادت و روزه و آنها: 22 محرم، 10- صفر 4- ربیع اوّل 28- ربیع دوم، 28 جمادى یکم، 12- جمادى دوم، 12- رجب، 16- شعبان، 24 ماه رمضان، 2- شوّال 28- ذى قعده، 8- ذیحجه میباشند.

و از برخى اخبار ظاهر شود که این روزهاى ماه نحسند، 3 و 4، 5، 13 16، 21، 24، 25، 26 و از سفر در 8- و 13 ماه منع شده، و روایتى است که 4 و 21 سفر را شایند

و بشعر گفته‏اند:

         هفت روز نحس باشد هر مهى             زان حذر کن تا نیابى هیچ رنج‏

             3 و 4، 13، با شانزده             21 با 24 و بیست و پنج‏

             این روایت گفته بحر العلوم             از على از مصطفى دان و بسنج

سعد و نحس روزهاى ماه عربى و هر روزماه  براى چه کار شاید ازمنابع معتبراسلامی

 (1) 1- در خصال (71) بسندش تا أمیر المؤمنین علیه السّلام که: هر که قصد جماع با اهل خود دارد باید شب یکم و نیمه را پرهیز کند، که شیطان در این دو وقت فرزند جوید، و خواهند شریک فرزند شوند، و بیایند و آبستن سازند. (2) 2- در مکارم (ج 1 ص 276): امام صادق علیه السّلام فرمود روز 3 و 4 و 21 و 25 ماه سفر مکن که نحسند امیر المؤمنین بد داشت سفر و تزویج در محاق ماه را، و در برخى کتب از امام یازدهم روایت است که در هر ماه عربى روز نحسى است که هیچ کار را نشاید جز خلوت و عبادت و روزه و آنها: 22 محرم، 10- صفر 4- ربیع اوّل 28- ربیع دوم، 28 جمادى یکم، 12- جمادى دوم، 12- رجب، 16- شعبان، 24 ماه رمضان، 2- شوّال 28- ذى قعده، 8- ذیحجه میباشند.

و از برخى اخبار ظاهر شود که این روزهاى ماه نحسند، 3 و 4، 5، 13 16، 21، 24، 25، 26 و از سفر در 8- و 13 ماه منع شده، و روایتى است که 4 و 21 سفر را شایند

و بشعر گفته‏اند:

         هفت روز نحس باشد هر مهى             زان حذر کن تا نیابى هیچ رنج‏

             3 و 4، 13، با شانزده             21 با 24 و بیست و پنج‏

             این روایت گفته بحر العلوم             از على از مصطفى دان و بسنج‏

 و مضمون روایت امام یازدهم را که در هر ماهى روز نحسى است بشرحى که گذشت بشعر درآوردند که از ترجمه‏اش صرف نظر کردیم. (1) 3- در مکارم (ج 1 ص 83): رسول خدا فرموده در سه‏شنبه 17 (19) یا 21 حجامت کنید که درمان بیمارى سال است. (2) 4- و نیز فرموده: روز پنجشنبه 15 یا 17 یا 21، ماه حجامت کنید تا خون شما نجوشد و شما را بکشد. (3) 5- و از امام صادق علیه السّلام هر که آخر روز آخر پنجشنبه ماه حجامت کند درد را بخوبى از تن بکشد. (4) 6- و از پیغمبر است که فرمود: حجامت سه‏شنبه 17 ماه درمان درد یک سال است. (5) 7- و فرمود پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله حجامت در 17 ماه درمانست، و روز سه‏شنبه تندرستى است.

میگویم: از امام صادق علیه السّلام اخبارى است در سعد و نحس روزهاى ماه و من با مدارک آنها را در اینجا گرد آوردم.

روز یکم [ماه‏]

(6) سیّد ره- در دروع واقیه گفته: براى هر روز از ماه روایاتیست در اختیارات و دعاهاى هر روز ماه که هر کدام در فصلى است و همه را در 30 فصل ذکر میکنیم تا آنکه گوید. (7) 8- روز یکم ماه- بنقل از امام صادق علیه السّلام روز آفرینش آدم است، روزیست مبارک براى طلب حوائج و ورود بر شاه و طلب دانش، و تزویج، و سفر، و خرید و فروش، و گرفتن وام، هر که در آن بگریزد یا گم شود تا شب هشتم پیدا شودو بیمارش به شود، و نوزادش خوش و روزیمند و مبارک است.

سلمان فارسى- ره- گفته: روز هر مزد است که یکى از نامهاى خدا است روزیست خوب و مبارک و طلب حوائج و ورود بر شاه را شاید. (1) 9- سیّد گفته: در روایت دیگرى از امام صادق علیه السّلام است که در پاسخ پرسش از اختیارات روزها فرموده: روز یکم ماه آفرینش آدم است، خوش و سعد است، در آن با شاه گفتگو کن و زن بگیر، و هر حاجتى دارى بکار بند. (2) 10- در مکارم است (ج 2 ص 558) از امام صادق علیه السّلام که: سعد است ملاقات امراء، و حاجت خواستن و خرید و فروش، و زراعت، و سفر را شاید. (3) 11- در زوائد الفوائد: از امام صادق است که: روزیست مبارک و محمود خدا آدم را در آن آفرید، خوش است براى طلب حاجت، و رفتن نزد شاه، و شروع بکار، و فروش و خرید، گرفتن و بخشیدن، نوزادش محبوب و روزیمند و مبارک است، بیمار در آن باذن خدا تعالى خوب شود. (4) 12- در روایت دیگرى: هر که در آن گریزد یا گم شود تا هشت شب بدست آید. (5) بیان: آنچه در این زمینه در گذشته و آینده از سلمان فارسى- ره- روایت شود موافق روایت منجّمین و تقویم نگارانست از فرس ولى اختلافاتى دارند که ما بدانها اشاره کنیم، گفته‏اند نام روز یکم ماه (اورمزد) یا (فرّخ) و نزد برخى (به روز است).

[روز] دوم [ماه‏]

(6) 13 در دروع از امام صادق علیه السّلام، حوّاء در آن از آدم خلق شده، تزویج، و بناء خانه، نوشتن قرارداد، حاجت خواستن، برگزیدن را شاید، آنکه در آغازش بیمار شود سبک است بخلاف پایانش، نوزادش خوب پرورش یابد، سلمان گفته: روز بهمن فرشته زیر عرش است، تزویج و حاجت خواستن را شاید و سعد است.

 

 (1) 14- در روایت دیگرى: تزویج کن، از سفر بخاندانت برگرد، بخر بفروش، حاجت خواه، از شاه بپرهیز. (2) 15- در مکارم (ج 2 ص 558) از آن حضرت علیه السّلام، سفر و طلب حاجت را شاید. (3) 16- در زوائد: از امام صادق علیه السّلام روزیست محمود، خدا در آن آدم را آفریده، تزویج، نقل مکان، فروش، خرید، ساختمان، زراعت، کشت درخت سلف، وام گرفتن، معامله، درآمدن بخانه، حاجت خواهى، ملاقات شاه را شاید هر که در آن بیمار شود به گردد، نوزادش مبارک است و میمون. (4) 17- در روایت دیگر: نوشتن قرارداد را شاید، هر که در آغازش بیمار شود سبک باشد و در پایانش سنگین.

 [روز] سوم [ماه‏]

18- دروع: از امام صادق علیه السّلام روز نحس مستمر است، آدم و حوا لخت شدند، و از بهشت بدر شدند، در آن خانه‏دارى کن و اگرت میسّر است از آن بیرون میا، از سلطان، و خرید و فروش، حاجت خواهى، معامله و شرکت بپرهیز گریزنده در آن دستگیر شود، بیمارش برنج افتد، نوزادش روزى‏مند و دراز عمر است.

سلمان گفته: روز اردیبهشت فرشته گماشته ببدبختى و بیماریست، روز گران و نحسى است، کارى را نشاید (6) 19- در روایت دیگرى است از او علیه السّلام روز نحسى است که آدم و حواء لخت شدند، در آن مخر، مفروش نزد شاه مرو، حاجت مخواه. (7) 20- در مکارم (ج 2 ص 558) روایت است که هیچ کارى را نشاید. (8) 21- در زوائد: از او علیه السّلام روز نحسى است، هابیل بدست برادرش قابیل کشته شده، روز مذمومى است در آن سفر مکن، کارى مکن، کسى را ملاقات مکن، از شر او بتعویذ امیر المؤمنین علیه السّلام بخدا پناه ببر، نوزادش نحس است، بیمار در آن یا شبش خطرى است جز اینکه خدا چیز دیگر خواهد.

(1) 22- در روایت دیگر: نوزادش روزیمند و پر عمر است، در آن آدم و حوّاء لخت شدند و از بهشت بدر شدند گریزانش دستگیر شود، بیمارش برنج افتد.

گویم: اردیبهشت بضمّ همزه و سکون راء بى‏نقطه و کسر دال بینقطه یعنى ماهى که جهان در آن چون بهشت سبز، درخت و زمین خرّم و پرگل است.

[روز] چهارم [ماه‏]

(2): 23- دروع: از امام صادق علیه السّلام، خوبست براى زراعت، شکار بناء، وام دارى، بد است در آن سفر، هر که در آن سفر کند در خطر کشتن و غارت و بلاء است، هابیل در آن زاده، نوزادش تا زنده است خوب و مبارک است، هر که در آن گریزد جستنش دشوار است و پناه‏دارى یابد.

سلمان گفته: روز شهریور نام فرشته‏ایست که جواهر در او (از او) آفریده شده و بدان گمارده است و گماشته بدریاى روم است. (3) 24- در روایت دیگر: روزیست که تزویج و شکار را شاید، و سفر در آن مذموم است، هر که در آن سفر کند غارت شود، در آن هابیل بن آدم زاده. (4) 25- در مکارم: از امام علیه السّلام، تزویج را شاید و سفر را نشاید. (5) 26- از امام علیه السّلام روزیست میانه قضاى حاجت در آن شاید هبة اللَّه پسر آدم در آن زاده است سفر در آن بد است، نوزادش مبارک است، بیمارش در شبى شفا یابد و به شود باذن خدا تعالى. (6) 27- در روایت دیگریست: که هابیل نیز در آن زاده، مسافرش در خطر کشتن و غارت و بلاء است هر که در آن گریزد بکسى پناهد که او را پناه دهد.

[روز] پنجم [ماه‏]

(7) 28- در دروع: از امام صادق علیه السّلام روز نحس مستمر است، قابیل شقى ملعون در آن زاده و برادرش را کشته، و بخود نفرین کرده، نخست کسیست که در زمین گریسته، در آن کارى مکن، از خانه‏ات بیرون مشو هر که در آن سوگند دروغ خورد زود کیفر بیند، نوزادش خوشحال باشد.

سلمان گفته: روز اسفندار فرشته گماشته بر زمینها است، روزیست نحس، در

آن حاجت مخواه، نزد شاه مرو. (1) 29- در روایت دیگر از اوست علیه السّلام: که قابیل در آن زاده و برادرش را کشته در آن، حاجت در آن مخواه. (2) 30- در مکارم است از امام علیه السّلام که پست است و نحس. (3) 31- در زوائد: روز نحسى است شیطان و هاروت و ماروت و هر فرعون و جبّارى در آن لعن و عذاب شدند روز بى‏بهره دشواریست، خیرى ندارد، از شرّش بخدا پناه بر، نوزادش شوم است و گران و بد زندگى، و کم روزى، بیمار شب و روزش سنگین است و در خطر. (4) 32- در روایت دیگریست که: قابیل در آن هابیل را کشته اصلاح دام را شاید، هر که در آن دروغ گوید خدا زود کیفرش کند.

میگویم: نزد فارسیان به اسفندارمذ مشهور است، و اسپندارمذ، سفندارمذ سپندارمذ هم گفته شده.

[روز] ششم [ماه‏]

(5) 33- در دروع: از امام صادق علیه السّلام که تزویج را شاید، هر که در آن سفر دریا یا خشکى رود دلپسند خود به خاندانش برگردد، براى خرید دام خوبست، هر که در آن گم شود یا گریزد یافت شود، نوزادش خوش پرورش و بر کنار از آفاتست.

سلمان- رضى اللَّه عنه- گفته: روز خرداد نام دارد فرشته گماشته بپریان تزویج و کسب و هر کارى نیک است خوابش پس از دو روز تعبیر شود. (6) 34- در روایت دیگر: تزویج و شکار و کسب و هر حاجت را شاید. (7) 35- در مکارم: از آن حضرت علیه السّلام مبارک است و طلب حوائج را شاید. (8) 36- در زوائد: از امام علیه السّلام روزیست نیک نوح علیه السّلام در آن زاده حوائج را، شاه را، سفر را، فروش و خرید را، وام گرفتن، پرداخت، و قضاوت ستاندن، بخشیدن، تفریح، و شکار را شاید، نوزادش مبارک، میمون، خوش زندگى‏

است، بیمارش در شب و روز آن از یک هفته بیش بیمار نماند و باذن خدا به شود. (1) 37- در روایت دیگر: تزویج و خرید دام را شاید.

[روز] هفتم [ماه‏]

(2): 38- دروع: از امام صادق علیه السّلام، همه کار را شاید، هر که در آن نویسندگى آموزد استاد شود، هر که در آبادانى و کشت درخت شروع کند خوش انجام باشد، نوزادش خوش پرورش و پر روزیست.

سلمان- رضى اللَّه عنه- گفته: روز مرداد، فرشته‏ایست گمارده بمردم و روزیشان، روزیست مبارک و مسعود، هر کار خیرى در آن بکن. (3) 39- و در روایت دیگر: روز خوبیست چون ششم. (4) 40- در مکارم از امام علیه السّلام، مبارک است و مختار هر چه را خواهى و در آن بکوشى شاید. (5) 41- الزوائد: از امام علیه السّلام، روز مسعود و مبارکى است، نوح علیه السّلام در آن سوار کشتى شد، در کشتى سوار شو، در خشکى سفر کن، با دشمن نبرد کن هر چه خواهى بکن، روزیست پر برکت خوب براى طلب حوائج و کوشش در آنها نوزادش مبارک است و میمون بر خود و پدر و مادر سبک ستاره پر روزى هر که در آن یا شبش بیمار شود باذن خدا خوب شود. (6) 42- در روایت دیگر، آغاز نویسندگى، و آبادانى، درختکارى را شاید.

میگویم: مرداد بضمّ است، ابو ریحان گفته معنایش خلق جاوید است بى‏مرگ و نابودى.

[روز] هشتم [ماه‏]

(7): 43- دروع: از امام صادق علیه السّلام روزیست که کارى را شاید از فروش و خرید، هر که در آن نزد سلطان رود حاجتش برآورد، بدریا رفتن، سفر خشکى، رفتن نبرد در آن بد است نوزادش خوش ولادت است، هر که در آن گریزد بآسانى بدست نیاید، هر که در آن گم شود جز بسختى راه نیابد، بیمارش برنج افتد.

سلمان گفته: روزنما در از نامهاى خدا است، روزیست مبارک و مسعود، هر کارى را خواهى شاید. (1) 44- در روایت دیگر: روز خوب و مبارکى است، هر حاجتى را شاید جز سفر. (2) 45- در مکارم (ج 2 ص 550) هر حاجتى را شاید جز سفر که در آن بد است. (3) 46- در زوائد: از امام علیه السّلام، نیک است براى خرید و فروش، در آن بفروش و بخر، بستان بده، سفر مرو که سفر دریا و خشکى در آن بد است، نوزادش میانه حال است و پر عمر، و هر که در آن یا شبش بیمار شود باذن خدا به گردد. (4) 47- در روایت دیگر: دیدار شاه و قضاء حوائج را شاید، هر که در آن گریزد جز بسختى بدست نیاید، هر که گم شود جز بسختى راه نیابد، گفته‏اند: هر که در آن بیمار شود بمیرد.

گویم: معروف به «دیبازر» است نزد آنها.

روز نهم [ماه‏]

(5): 48- از امام صادق علیه السّلام که: روزیست سبک نیک براى هر چه بخواهى، در آن بکار پرداز، وام بگیر، زراعت کن، درخت بکار، با هر که در آن نبرد کند چیره گردد، هر که سفر کند، مال فراوان یابد و خیر بیند، هر که گریزد نجات یابد، هر که بیمار شود سنگین گردد، هر که گم گردد یافته شود نوزادش خوش زایش است و در هر حال موفّق است.

سلمان گفت: روز آذر نام فرشته ترازودار روز قیامت است، خوش آرمانست و روز تندرستى. (6) 49- در روایت دیگرى: روز سبک نیکى است براى هر چه خواهى، نوزادش روز عید است و تنگدستى نه بیند. (7) 50- در مکارم (ج 2 ص 556) از امام علیه السّلام که مبارک است، هر چه را آدمى خواهد شاید هر که در آن سفر کند مالى روزیش شود و هر خیرى بیند.

(1) 51- زوائد: از امام صادق علیه السّلام، خوب روزیست و مبارک، در آن سام پسر نوح زاده، روز مبارکى است، هر حاجت را شاید از ورود بر سلطان و هر کارى، وام گرفتن، و وام دادن، ستاندن و پرداختن، نوزادش دوست داشتنى و پذیرفته در بر مردم است، دانش جو و خوش‏رفتار است، هر که در آن یا شبش بیمار شود باذن خدا به شود. (2) 52- در روایت دیگر است که: هر که در آن سفر کند روزى یابد و خیر بیند، درختکارى، زراعت را شاید، هر که در آن نبرد کند چیره گردد، هر که گریزد بسلطانى که پناهش دهد نجات یابد، هر که در آن بیمار شود سنگین گردد.

گویم: آذر نزد آنها با آى مدى و ذال نقطه دار مفتوح بمعنى آتش است و نام فرشته گماشته بر آن، برخى آن را بضمّ ذال تصحیح کرده و اول روشنتر است.

روز دهم [ماه‏]

(3): 53- دروع: از امام صادق علیه السّلام در آن نوح زاده، هر که در آن زاده شود به پیرى رسد و روزیمند است، خرید و فروش و سفر را شاید، گمشده‏اش یافت شود، گریخته در آن بدست آید و زندانى گردد، بیمار در آن را سزد که وصیت کند.

سلمان- رضی الله عنه- گفته: روز آبان نام خوشتر گماشته بدریاها و وادیها است، روزیست سبک و مبارک، هر که در آن از سلطان گریزد گرفتار شود، نوزادش تنگى نکشد و روزیمند است خوابش در 20 روز تعبیر شود. (4) 54- در روایت دیگر است که نوح علیه السّلام در آن زاده، براع زرع پیش خرید، و هر کار خیرى خوبست. (5) 55- در مکارم (ج 2 ص 559) براى هر حاجتى شاید جز رفتن نزد سلطان، هر که در آن از سلطان گریزد گرفته شود، از هر که چیزى گم شود آن را بیابد، براى فروش و خرید نیک است، هر که در آن بیمار شود به شود. (6) 56- در زوائد: از امام صادق علیه السّلام: روزیست پسندیده، خدا ادریس رادر آن بجاى بلندى بر آورده و موسى تورات را برگرفته، نوشتن اوراق و شروط و قرارداد را شاید، و کافر دفتر و حساب، نوزادش بردبار و خوب و پارسا است، بیمار آن و شبش در خطر است. (1) 57- در روایت دیگر: فروش و خرید را شاید، هر که چیزى گم کند آن را یابد، خوبست بیمار در آن وصیّت کند، هر که در آن گریزد گرفتار و زندانى شود.

روز یازدهم [ماه‏]

 (2): 58- دروع: از امام صادق علیه السّلام، شیث در آن زاده، شروع کار و فروش و خرید و سفر را شاید، رفتن نزد سلطان را نشاید، هر که گریزد فرمانبر برگردد، هر که بیمار شود بسا به شود سالم ماند، نوزادش خوش زندگى است جز این که بینوا شود و از سلطان گریزد.

سلمان گفته: روز خور نام فرشته بر خورشید گمارده است، روزیست سبک مانند آنچه گذشت. (3) 59- در روایت دیگر: هر که در آن گریزد گرفته شود، نوزادش روزى‏مند است و میماند تا پیر شود و مستمند نشود. (4) 60- در مکارم: از امام علیه السّلام فروش، خرید، همه حوائج و سفر را شاید جز رفتن نزد سلطان، گریز را شاید. (5) 61- در زوائد از امام علیه السّلام، فروش، خرید، معامله و قرض را شاید، دخول بسلطان بد است و معامله و تصرف در کار او، نوزادش خوب و خوش پرورش است، هر که در آن و شبش بیمار گردد به شود. (6) 62- در روایت دیگرى، شیث در آن زاد، هر که گریزد برگردد فرمانبر هر که گم شود سالم ماند، و گفته شده مستمند میرد یا در گریز از سلطان.

روز دوازدهم [ماه‏]

(7): 53- از امام صادق علیه السّلام: تزویج، گشودن دکّان، شرکت، نشستن در کشتى را شاید، میانجیگرى میان مردم را نشاید، بیمارش بسا به شود، نوزادش بآسانى تربیت شود.

سلمان- رضی الله عنه- گفته: روز ماه برگزیده است و نام فرشته گماشته بماه است.

در روایت دیگر: چون روز یازدهم است. (1) 64- در مکارم (ج 2 ص 559) از امام علیه السّلام، روزیست خوب مبارک، حاجات خود را بخواهید و در آنها بکوشید که برآورده شوند. (2) 65- در زوائد از امام علیه السّلام: روزیست مبارک، موسى در آن مدّت شبانى را بسر برد، روز تزویج مشارکت، گشادن دکّان، تعمیر منازل، فروش و خرید، و ستدن و دادنست، نوزادش پارسا عابد و خوب است، تبدارش چه در روز و چه شب در خطر است جز آنکه خدا عزّ و جلّ خواهد. (3) 66- و در دیگریست که: کشتى نشستن در آن خوب است، و از میانجیگرى کناره شود.

روز سیزدهم [ماه‏]

(4): 67- در دروع: از امام صادق علیه السّلام روزیست نحس، نزاع، قضاوت، برخورد با سلطان و هیچ کار را نشاید، سر را صابون مکش، موى را نتراش، هر که گم شود یا گریزد سالم ماند بیمارش سختى کشد، نوزادش را گفتند زنده نماند.

سلمان- رضی الله عنه- گفته روز تیر نام فرشته گماشته بر اخترانست، روزیست نحس پست، از سلطان و هر کارى به پرهیز، خوابش در نه روز درست درآید.

در روایت دیگر: روز نحسى است هیچ حاجتى مخواه. (5) 68- در مکارم: از امام علیه السّلام روز نحسى است از هر کارى بپرهیزید. (6) 69- در زوائد از امام علیه السّلام، نحس است، پسر نوح و زن لوط در آن هلاک شدند، در هر حال مذموم است، از شرّش بخدا پناه بر، نوزادش شوم سخت روزى، کینه‏ور و بدخلق است، بیمار آن و شبش خطریست، خدا داناتر است. (7) 70- در روایت دیگر، از ستیزه‏ها و برخورد سلطان، قضاوتها و سر-

تراشیدن و روغن زدن موى پرهیز شود، هر که در آن گریزد سالم ماند، نوزادش زنده نماند.

روز چهاردهم [ماه‏]

(1): 71- دروع از امام صادق علیه السّلام، همه کار را شاید، نوزادش دغل است، طلب دانش، فروش و خرید، سفر، وام گرفتن، کشتى نشستن نیک است، گریزان آن گرفتار شود، بیمارش به شود ان شاء اللَّه تعالى.

سلمان- رضی الله عنه- گفته: روز جوش نام فرشته گماشته بر آدمى و پرى است و باد، مسعود و مبارک است براى هر کارى و برخورد سلطان و اشراف و علماء خوبست، نوزادش أدیب نویسنده و در آخر عمر ثروتمند است، خوابها پس از 26 روز درست باشند. (2) 72- در روایت دیگر، سعید است و نیک براى هر کار، نوزادش عمر دراز و شیفته دانشجوئى است، در آخر عمرش ثروتمند شود. (3) 73- در مکارم: از امام علیه السّلام براى هر کار و هر حاجت نیک است. (4) 74- در زوائد: از امام علیه السّلام براى هر حاجتى خواهى و برخورد پادشاهان و طلب علم و پرداخت وام خوب است، نوزادش سالم و سعادتمند است و در کارش کامیاب پسندیده، روزیمند، بیمار در آن و شبش بزودى به شود، خدا داناتر است. (5) 75- در روایت دیگر است که نوزادش در پایان عمر پر ثروت باشد، و دغل و ستمکار است، فروش و خرید، وام‏گیرى و وام دادن و کشتى نشستن را شاید، هر که در آن گریزد گرفته شود.

روز پانزدهم [ماه‏]

، (6) 76- عدد القویه: از شیخ رضى نواده علامه حلّى امام صادق علیه السّلام فرمود مبارک است هر حاجت و سفر را شاید، حاجتها را بخواهید که بر آورده‏اند. (7) 77- در روایت دیگر: بد است و نحس براى هر کار مگر وام گرفتن و دادن‏

یا بررسى آنچه میخرد، قابیل در آن زاده که ملعونست و برادرش را کشته، خوب از آن حذر کنید، که خشم در آن آفریده شده، بیمارش بمیرد. (1) 78- در روایت دیگر: بیماریش بزودى به شود، هر که گریزد در جاى نزدیکى گرفته شود، نوزادش بدخلق است. (2) 79- در روایت دیگرى نوزادش زبانش بگیرد و یا لال و زبان گران باشد (3) 80- أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: نوزادش لال یا زبان گیر است.

فرس گفتند: روز سبکى است.

در روایت دیگر: مبارک است و هر کارى را شاید، خوابش تا سه روز درست درآید، ملاقات قاضیان و علماء، آموزش، درخواست آنچه نزد سرورانست نیک است.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفته: دیمهروز از نامهاى خدا تعالى است (دیمهر خ ب). (4) 81- دروع: از امام صادق علیه السّلام براى هر کارى نیک است جز وام گرفتن و وام دادن، بیمارش بزودى به شود، هر که گریزد دستگیر شود، نوزادش زبان گرفته است یا لال.

در روایت دیگر: براى هر کارى نیک است، نوزادش لال یا زبان گرفته است. (5) 82- در مکارم: براى هر حاجت خواهى نیک است، در آن حوائج خود را بخواهید که برآورده است. (6) 83- در زوائد: هر کارى و حاجتى و دیدار اشراف و بزرگان و سروران را شاید، حوائج خود را بخواه و شاهت را ببین، هر کارى خواهى بکن که روز خوشى است، نوزادش زبان گرفته یا لال است بیمارش در خطر است جز که خدا خواهد. (7) 84- در روایت دیگر: روزیست حذرناک، براى وام گرفتن و وام دادن،

بررسى هر چه خرند شاید، بیمارش باذن خدا به شود، گریزان در آن در جاى غریبى گرفته شود. (1) بیان: شروع بنقل از عدد براى این است که از این کتاب جز از روز 15 تا آخر ماه بدست ما نرسیده است.

روز شانزدهم [ماه‏]

، (2) 85- در عدد: امام صادق علیه السّلام فرمود: نحس مستمر و پست است، سفر مکن، هر که در آن سفر کند هلاک شود و بدى بیند، از جنبش کناره کنید، از حوائج تا توانید بپرهیزید، حاجت نخواهید، برخورد با سلطان بد است. (3) 86- در روایتى: تجارت، فروش، شرکت و رفتن بدریا، ساختمان و پى ریزى و کار خیر را شاید. (4) 87- در روایتى: دوستى و شهوت در آن آفریده شدند، سفر خشکى و دریا در آن نیک است، هر که را خواهى مزدور کن، بهر که خواهى بده، نوزادش حتما دیوانه و بخیل است. (5) 88- در روایتى: هر که در بامدادش تا ظهر زاده دیوانه است، و نوزاد پس از زوال تا آخرش نیکو است، هر که در آن گریزد برگردد، هر که گم شود سالم ماند، هر که گمشده در آن دارد بیابد، بیمارش بزودى به شود. (6) 89- مولا أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: بیمارش در خطر مرگ است، فارسیان گویند روز سبکى است. (7) 90- در روایتى، روز خوبى است براى هر کار و هر مقصد و هر تصرّف، نوزادش کارکن است، روز طلب هر کار خوب است.

در روایتى: نحس است، نوزادش بناچار دیوانه است، مسافرش هلاک است براى کار خیر نیک است از حرکت در آن پرهیز باید، خوابهاش پس از دو روز درست درآیند.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفته: مهر روز نام فرشته گماشته برحمت است.

 

(1) 91- دروع: از امام صادق علیه السّلام که روز نحسى است براى کارى نشاید جز بنا و پایه‏گذارى، هر که در آن سفر کند هلاک شود، هر که گریزد برگردد هر که گم شود سالم ماند، هر که بیمار شود زود به شود نوزاد پیش از ظهرش دیوانه است، و پس از ظهر نیک.

و در روایت سلمان نحس است، از حرکت بپرهیز، خوابهاش پس از دو روز درست درآیند. (2) 92- در روایت دیگر: نحس است، نوزادش دیوانه است، مسافرش هلاک. (3) 93- در مکارم (ج 2 ص 559) بد و مذموم است براى هر چیز. (4) 94- در زوائد: از امام علیه السّلام، نحس است و بد و مذموم و بى‏خیر، در آن سفر مکن، حاجت مخواه، تا توانى خود را نگه‏دار، از شرّش بخدا پناه بر نوزادش شوم و سخت پرورش و نحس زندگى است، بیمار در آن یا در شبش خطرى است و بیماریش طولانى و اللَّه أعلم. (5) 95- در روایت دیگر: هر که در آن سفر کند هلاک شود، برخورد با سلطان بد است، تجارت و خرید و شرکت و سفر دریا و ساختمان و پى‏ریزى را شاید، نوزادش تا ظهر دیوانه است و پس از ظهر خوشرفتار.

روز هفدهم [ماه‏]

، (6) 96- در عدد: امام صادق علیه السّلام فرمود: روز پاک و بر گزیده‏ایست براى هر حاجت نیک است براى خرید و فروش، تزویج، و رفتن نزد سلطان و جز آن، خوب است براى هر حاجت هر چه خواهى بطلب که خوش است نیرو در آن آفریده شد، و هم ملک الموت، در آن خدا به یعقوب برکت داده، خوب و شایسته است براى آبادانى، جوى سازى، درختکارى، سفرش ناتمام ماند. (7) 97- در روایتى دیگر: میانه است، از ستیزه حذر باید، هر که در آن وام دهد بدو برنگردد، یا با رنج برگردد هر که در آن وام گیرد نپردازد.

(1) 98- ابن معمر گفته: روایت دیگریست که روز سنگینى است طلب حوائج را نشاید، در آن حذر کن، به فرزند و بنده‏ات نیکى کن، بیمارش به شود، خوابش دروغ است، گریزانش یافت شود، نوزادش دراز بماند، نیک حال و خوش پرورش و خوش زندگى باشد، مستمندى نبیند.

فرس گفتند: روز سبکى است. (2) 99- در روایت دیگر روز سنگینى است، کار خیر را نشاید، در آن حاجت مخواه. (3) 100- در روایت دیگر: روز خوب و پسندیده‏ایست، تزویج، ختان، شرکت تجارت، دیدار برادران و مضاربه در اموال را شاید.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفته: سروش روز نام فرشته گماشته بنگهبانى جهانست و آن جبرئیل است علیه السّلام. (4) 101- در دروع: از امام صادق علیه السّلام روز میانه‏ایست، از ستیزه و وام دادن و گرفتن حذر کن وامش نه برگردد نه پرداخت شود، نوزادش نیک حال است.

در روایت از سلمان- رضی الله عنه- روز سنگینى است در آن حاجت مخواه.

در روایت دیگر: روز خوبیست. (5) 102- گفت: در روایت دیگر روز سنگینى است، طلب حاجت را نشاید. (6) 103- در مکارم: پاک است و پسندیده، هر چه خواهید در آن بخواهید تزویج کنید، بفروشید، بخرید، زراعت کنید، بسازید، نزد سلطان روید براى حوائج که برآورده است. (7) 104- در زوائد: از امام علیه السّلام، خوب، پسندیده و محمود است هر کار و هر حاجت، هر حاجت در آن بخواه، بخر، بفروش، با دفتر داران و کارمندان ملاقات کن و هر که خواهى، نوزادش مبارک و با سعادت است در هر چیزى، بیمارش در روز و شب بهبود یابد باذن خدا.

(1) 105- در روایت دیگر: میانه است از ستیزه و وام دادن و گرفتن حذر کن.

روز هیجدهم [ماه‏]

(2)، 106- در عدد: امام صادق علیه السّلام فرمود: پسندیده و نیک مبارک و مسعود است تزویج و سفر را شاید، هر که سفر کند حاجت روا شود، براى هر کار و طلب حوائج مبارک است فروش، خرید، زراعتش سود بخشد، بکوش براى هر حاجت که رواست، هر چه خواهى بجو که پیروزى، رفتن نزد سلطان و قضات و کارمندان را شاید، هر که با دشمن در آن خصومت ورزد باذن خدا بر او پیروز گردد و چیره شود، هر که تزویج کند در آن خیر بیند، هر که وام گیرد بپرداز بیمارش در معرض بهى است، نوزادش نیک است، و خوش زندگى، مستمندى نبیند، بى‏توبه نمیرد فارسیان گویند: روزیست سبک. (3) 107- در روایت دیگر، بنا در آن پسند است و خرید خانه، حوائج برآورده است و سفر را شاید.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفته: رش روز نام فرشته گماشته بر آتش است (4) 108- دروع: از امام صادق علیه السّلام روزیست خوش، شایسته هر چیز از فروش و خرید، زراعت و سفر در خصومت بر دشمن پیروزیست، وامش پرداخت شود بیمارش به گردد، نوزادش نیک است.

در روایت سلمان: سفر و طلب حوائج را شاید. (5) 109- در روایت دیگر: سفر و هر حاجتى خواهى در آن شاید. (6) 110- در مکارم: از امام علیه السّلام پسندیده و شایسته سفر و طلب حوائج است و پیروزى بر دشمن باذن خدا. (7) 111- در زوائد: از امام علیه السّلام (بر آنچه گفته شد افزوده) نوزادش خوش پرورش و پسندیده زندگى است بیمارش در روز یا شب باذن خدا نجات یابد. (8) 112- در روایت دیگر: فروش و خرید و زرع را شاید.

گویم: بیشتر نام را با فتحه راء بى‏نقطه و سکون شین نقطه‏دار و نون‏

 

دانسته‏اند و در دروع رش بى‏نون آمده.

روز نوزدهم [ماه‏]

 (1): 113- در عدد: از امام صادق علیه السّلام، سبک است هر چه را شاید و سفر را که حاجت رواست و کارش گذرا و بهر چه خواهد رسد تزویج، معاش، حوائج، آموختن دانش، خرید بنده و دام را شاید، مسعود است و مبارک، نوزادش اسحاق پسر ابراهیم علیهما السّلام است، هر که در آن گم شود یا گریزد پس از 15 روزش بیابند، نوزادش نیک است و خیرمند. (2) 114- در روایت دیگر: سخت است و پر شرّ، هیچ کار دنیا مکن، در خانه بمان و پر ذکر خدا عزّ و جلّ بگو و ذکر پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله، بیمارش رها شود، در آن سفر مکن، چیزى بکسى مده نزد سلطان مرو «نوزادش بد خلق است». (3) 115- أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: نوزادش روزیمند و مبارک است.

فرس گفته‏اند: روزیست سنگین. (4) 116- در روایت دیگر: ملاقات ملوک براى نیازمندى و بهره‏گیرى از آنها خوبست و روز مبارکى است.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفته: فروردین روز نام فرشته گماشته بجانها است (و) و گرفتن آنها، در شب 19 ماه رمضان کاروان حاج ثبت شود، غسل در آن مستحب است، شب چهارشنبه 19 ماه رمضان سال 40 هجرى بمولا أمیر المؤمنین علیه السّلام ضربت زدند. (5) 117- دروع: از امام صادق علیه السّلام: سعد است و نوزادش اسحاق است، سفر کسب، حوائج، آموختن خرید بنده و دام را شاید، گمشده و گریخته‏اش پس از 15 شب بدست آید، نوزادش نیک و موفق است.

سلمان- رضی الله عنه- گفته: فروردین روز مبارکى است.

در روایت دیگر: چون 18 است. (6) 118- در مکارم: از امام علیه السّلام، پسند و شایان هر کاریست، نوزادش مبارک است.

(1) 119- در زوائد: از امام علیه السّلام، روز پسندیده، مبارک، خوب براى هر کارى خواهى، نوزادش اسحاق پسر ابراهیم، حوائج در آن بجو، سلطان را برخور، نامه بنویس، کارها را بکن، نوزادش نویسنده، مبارک روزیمند است.

بیمارش در روز یا شب در خطر است. (2) 120- در روایت دیگر: سفر، کسب، طلب علم، خرید بنده و دام را شاید گمشده و گریخته‏اش پس از نیم ماه بدست آید.

روز بیستم [ماه‏]

(3)، 121- در عدد: امام صادق علیه السّلام فرمود: روز خوب مبارکى است، طلب حوائج و سفر را شاید مسافرش حاجت رواست، بناء، تزویج نزد سلطان رفتن و جز آن در آن خوبست. (4) 122- در روایت دیگر: نوزادش اسحاق است، خوش انجام است، طلب حوائج را شاید، حقت را در آن بخواه، هر چه خواهى بکار، در آن بنده مخر. (5) 123- در روایت دیگر: از خرید بنده در آن کناره‏گیرى شود. (6) 124- در روایت دیگر میانه است، سفر، بناء، پایه‏گذارى، درو، درخت کارى، دام ستانى را شاید گریخته‏اش دور بدست آید، گمشده‏اش در نهانى است، بیمارش سخت است. (7) 125- در روایتى: بیمارش بمیرد، نوزادش در سختى زندگى کند و ناتوان باشد. (8) 126- در روایت دیگر: نوزادش بردبار و فاضل باشد. (9) 127- أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: مسافرش سلامت و بهره‏مند برگردد خدا حاجتش روا کند و از هر بدیش نگهدارد فرس گویند: روزى سبک و مبارک است. (10) 128- در روایت دیگریست که: پسند است، طلب روزى در آن خوبست و توجه بانتقال و شغل و هر کار خوب و آغاز هر امر.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفته: بهرام روز است. (1) 129- دروع: از امام صادق علیه السّلام، روزیست میانه، سفر، قضاء حاجت، بناء، پایه‏ریزى، درختکارى، موزدن، ستاندن دام را شاید، گریخته‏اش دور بدست آید، گمشده‏اش در خطر است بیمارش سخت است، نوزادش در سختى زندگى.

سلمان- رضی الله عنه- گفته: روز بهرام نام فرشته گماشته بر پیروزى و شکست و نبرد و ستیزه است، روز مبارکى است. (2) 130- در روایت دیگر: مبارک است، سفر، طلب حوائج را شاید. (3) 131- مکارم: از امام علیه السّلام، خوبست و پسند براى حوائج، سفر بناء، درختکارى، ورود بر سلطان، مبارک است بخواست خدا. (4) 132- در زوائد: از امام علیه السّلام، خوب، دلپسند، مسعود، مبارک براى هر چه آرند، بخر بفروش، هر کار خواهى بکن، نوزادش دراز عمر است است، پادشاه کشورى یا استانى است، بیمارش در روز یا شب به شود باذن خدا تعالى. (5) 133- در روایت دیگر: روزیست میانه، سفر، بناء، حوائج، پى‏گزارى درختکارى، موزنى، ستاندن دام را شاید، گریخته‏اش دیر بدست آید، گمشده‏اش وضع روشنى ندارد، بیمارش سخت است، نوزادش در دشواریست.

روز بیست و یکم [ماه‏]

(6): 134- از امام صادق علیه السّلام، نحس مستمرّ است خون‏گرفتن را شاید تا توانید پرهیز کنید، حاجت نخواهید، ستیزه نکنید، که بد است و نحس و مذموم، با سلطانى که از او بترسى بر مخور که روزیست بد براى هر کار، تا توانائى از خانه‏ات بیرون میا و پرهیز کن، از قسم راست هم بپرهیز، و از خزنده‏ها که هر که گزیده شود بمیرد، با کسى نپیوند که نخست روز خونریزى است و حوّاء در آن حیض دیده، مسافرش برنگردد، در خطر است و ناراحت، بیمارش سخت، به نشدنى، نوزادش نیازمند و درویش.

(1) 135- در روایت دیگر: نوزادش خوبست.

فرس گویند: روز خوبیست. (2) 136- در روایت دیگر: خون گرفتن را شاید، حاجت خواستن را نشاید از آزار در آن بپرهیز. (3) 137- در روایت دیگر: همه کار در آن بد است، فصد و حجامت و برخورد با لشکرها، افسرها و سیاستمدارها را نشاید، سلمان فارسى- رضی الله عنه- رام روزش گفته. (4) 138- دروع: از امام صادق علیه السّلام، نحس و پست است، حاجت در آن مخواه از سلطان بپرهیز، مسافرش در خطر است، نوزادش مستمند و محتاج.

سلمان- رضی الله عنه- گفته: روز ماه نام فرشته گماشته بر شادیست، تنها خون گرفتن را شاید. (5) 139- در روایت دیگر: روز نحس است، روز خون گرفتن، حاجت در آن مخواه. (6) 140- در مکارم: از امام علیه السّلام روز نحس مستمر است. (7) 141- در زوائد: از امام علیه السّلام، روز نحس و بد در آن آدم از درخت خورد و از خدا نافرمانى کرد، از آن حذر کن، حاجت مخواه، نزد شاه مرو، کارى مکن، شریک کس مشو، در خانه‏ات بنشین! از شرّش بخدا پناه بر، نوزادش تنگ روزى، بد زندگى است، بیمارش در خطر است. (8) 142- در روایت دیگر از سلطان و سفر پرهیز باید.

روز بیست و دوم [ماه‏]

(9)، 143- عدد: امام صادق علیه السّلام فرمود: پسندیده و خوش است، بدى ندارد، هر حاجت و خرید و فروش و شکار و سفر را شاید، مسافرش با سود و سلامت بخانه برگردد صدقه‏اش مقبول، و هر که نزد سلطان رود حاجت روا شود، در نسخه دیگر، هر که قصد سلطان کند ترسناک گردد. (10) 144- در روایت دیگر: سبک، براى هر چه خوب، خوابش درست است‏

تجارتش مبارک، گریخته‏اش برگردد، غلبه بر خصم دارى، تزویجش نیک، نوزادش خوش زندگى و مبارک، بیمارش به شود بزودى فرس گفته‏اند: روز سنگینى است. (1) 145- در روایت دیگرى: هر حاجت پسند است، کارهاى شاهانى، هر کارى را شاید، روزى است سبک حاجت برآر.

سلمان- رضی الله عنه- گفته: باد روز. (2) 146- دروع: از امام صادق علیه السّلام، برآمدن حوائج فروش و خرید، رفتن سلطان را شاید، صدقه قبول است، بیمارش زود به شود، مسافرش سالم برگردد.

سلمان- رضی الله عنه- گفته: روز باد نام فرشته گماشته بر باد است، روزیست سبک هر حاجت را شاید. (3) 147- در روایت دیگر براى همه کار خوب است. (4) 148- در مکارم: از امام علیه السّلام، پسند است، فروش و خرید و دیدن شاه و سفر و صدقه را شاید. (5) 149- زوائد: از امام علیه السّلام، سعد، مبارک، پسندیده، براى هر کار خواهى نوزادش مبارک، میمون، سعید، بیمارش خطر ندارد و خواب شود، فروش و خرید در آن خوب است.

روز بیست و سوم [ماه‏]

(6)، 150 عدد: امام صادق علیه السّلام فرمود: سعد و پسند است، یوسف پیغمبر صدّیق در آن متولّد شده هر چه را خواهى شاید بویژه تزویج و تجارت و دیدار سلطان و سفر، مسافرش بهره‏ور است، دیدار اشراف و هر کار مهم را شاید، سبک است چون روز گذشته، خوابش دروغ است، گریخته‏اش بدست آید، گمشده‏اش برگردد، بیمارش به شود، نوزادش خوب، خوش نفس زیبا دوست داشتنى، خوش پرورش و خوشدل است در نسخه دیگر: روز نحس شوم نوزادش جز بکشتن نمیرد، فرعون در آن زاده. (7) 151- از گفته مولا أمیر المؤمنین علیه السّلام، نوزادش ابن یامین برادر یوسف علیه السّلام‏بوده، نوزادش روزیمند و مبارک است.

فرس گفته‏اند: سبک است، تزویج، نقل، سفر، داد و ستد، دیدار سلاطین هر کار و حاجت را شاید.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفته: دیبدین روز نام فرشته گماشته بخواب و بیدار شدن و نگهبان جانها است تا بتن باز گردند، و در روایتى از نامهاى خدا تعالى است. (1) 152، دروع: از امام صادق علیه السّلام، روز ولادت یوسف علیه السّلام است، طلب حاجت، تجارت، تزویج، دیدار سلطان را شاید، مسافرش بهره‏مند و خیریابست نوزادش خوش پرورش است.

سلمان- رضی الله عنه- گفته: روز بندین از نامهاى خدا است، سبک و خوب براى هر حاجت، در روایت دیگر چون 22 است. (2) 153- در مکارم: پسند و خوب است خصوصى براى تزویج و هر تجارت و دیدار سلطان. (3) 154- در زوائد: از امام علیه السّلام، سعید است و مبارک براى هر چه خواهى از سفر و نقل مکان، حوائج و دیدار شاهان نوزادش سعید و خوش زندگانیست، بیمارش رها شود باذن خدا تعالى. (4) 155- در روایت دیگر: یوسف در آن زاده و تزویج را شاید.

گویم: دیبدین، بدال فتحه بدال بى‏نقطه و یاء ساکن دو نقطه بزیر و باء کسره‏دار یا فتحه‏دار است، دیبادین هم گفته‏اند ...

روز بیست و چهار [ماه‏]

(5): 156- عدد: امام صادق علیه السّلام فرمود: نحس مستمر، مذموم شوم ملعونست، نوزادش فرعونست، لعنه اللَّه- روز سخت بدیست تا توانید از خدا بپرهیزید، دنبال حاجت نروید، هر کارش بد است براى هر چه نحس، مسافرش بمیرد در سفر. (6) 157- هر که در آن بیمار شود طولانى باشد، نوزادش ناخوش است تا دم‏

مرگ، بد زندگى است و بى‏توفیق گر چه تلاش کند و کشته شود یا غرق گردد. (1) 158- در روایت دیگر: براى سفر نیک است، خوابش دروغ است. (2) 159- از على علیه السّلام: نوزادش مقام یابد ولى اندوهگین و خوار باشد، بیماریش طولانى گردد.

فرس گفته‏اند: سبک است. (3) 160- در روایت دیگر: پست و بد است، حاجت را نشاید، فرعون ذو الأوتاد نوزاد آنست.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفته: دین روز نام فرشته گماشته بتلاش و جنبش است در روایت دیگر گماشته بخواب و بیدارى و پاسبانى جانها است تا بتن برگردند. (4) 161- دروع: از امام صادق علیه السّلام: بد است و نحس، زادگاه فرعونست هیچ کارى مجو، نوزادش سخت زندگى است و توفیق خیر نیابد، در پایان کشته و یا غرق شود، بیماریش طولانى است.

سلمان- رضی الله عنه- گفته: روز دین نام فرشته گماشته بر خواب و بیداریست و کوشش و جنبش و پاسبانى جانها تا بتنها برگردند، روز نحس مستمر است، نوزادش چنانست که گفتیم همین پیش. (5) 162- در روایت دیگر: روز نحس مستمرّ است، فرعون در آن زاده نوزادش کشته شود و توفیق نیابد گرچه تلاش کند و تا زنده است در سختى است. (6) 163- در مکارم: از آن حضرت است گه روز شومى است. (7) 164- در زوائد: از امام علیه السّلام، روز نحس مستمر است، براى هر حال و کار بد است، از آن حذر کن و در آن کارى مکن کسى را دیدار مکن، در خانه‏ات بنشین و از شرّش بخدا پناه بر، نوزادش نحس است، بیمارش خطرى است یا طولانى. (8) 165- در روایت دیگر: زادگاه فرعونست، نوزادش براى حرص در روزى‏خود کشته یا غرق شود.

روز بیست و پنجم [ماه‏]

(1): 166- عدد: از امام صادق علیه السّلام: نحس است و مذموم مصر در آن نه آفت گرفت، حاجت مخواه و خود را نگهدار، که خدا در آن فرعون را بآیاتى که بلاى سخت بودند بزد، گمشده‏اش برگردد، سوگند مخور براست یا دروغ روز بدیست، مسافرش سود نبرد، بیمارش در رنج است، اگر بهوش نیاید پرهیز از او باید. (2) 167- در روایت دیگر، بیمارش بسا به نشود بمرگ نزدیکتر است، رها نشود، نوزادش شاهى است روزیمند و آبرومند، باو علّت سختى رسد که از آن برهد. (3) 168- در روایت دیگر: نوزادش فقیه و دانشمند شود. (4) 169- در روایت دیگر: روزیست خوب براى فروش و خرید، بناء و زراعت، قضاى حوائج را شاید، نوزادش دروغگو، سخن چین و بى‏خیر است. (5) 170- از على علیه السّلام در آن بخدا پناه برید.

فرس گویند: سنگین است و بد و نخواستنى، مصریان در آن هفت نوع بلاء دیدند، نحس است در آن بعبادت و نماز و کار خیر پرداز.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفت: ارد روز نام فرشته گماشته بر پریان و دیوان است. (6) 171- دروع: از امام صادق علیه السّلام: روز نحس بدى است، خود را باش و حاجت مخواه که پر بلاء است، خدا مصریان را با فرعون در آن بآیات خود گرفت بیمارش در رنج است، نوزادش مبارک روزیمند و نجیب، علّت سختى بیند و از آن برهد.

سلمان- رضی الله عنه- روز اردش گفته و آن را نحس شمرده، خدا در آن مصریان را بآیات زد، در آن بدعاء و نماز و کار خیر پرداز. (7) 172- در روایت دیگر از امام علیه السّلام: نحس بد، مصریان ببلاء گرفتار شدند تا توانى از آن بپرهیز بیمارش بهوش نیاید.

 (1) 173- در مکارم از امام علیه السّلام: پست است و مذموم، از هر چیز حذر کن. (2) 174- در زوائد از امام علیه السّلام: نحس، ناخواه، سنگین و بد است، حاجت مخواه، کسى را نبین، سفر مرو، در خانه‏ات بنشین و بخدا پناه بر، نوزادش سنگین پرورش و بد زندگى است، بیمارش خطریست. (3) 175- در روایت دیگر: خدا در آن مصریان را با فرعون بباد آیات گرفت نوزادش نجیب، مبارک روزیمند است، علّتى سخت بیند و از آن برهد.

گویم: ارد بهمزه فتحه دار و راء بى‏نقطه ساکن و دال بى‏نقطه تصحیح شده، و بسا همزه را مد دهند و برخى آن را بکسر خوانند.

روز بیست و ششم [ماه‏]

(4) 176- عدد: از امام صادق علیه السّلام که: مبارک است براى تیغ، موسى علیه السّلام در آن عصا بدریا زد و شکافت، هر حاجتى را شاید جز تزویج و سفر از آن دورى کنید هر که تزویج کند نادرست درآید و از همسرش جدا گردد، سفر را نشاید و صدقه یابد. (5) 177- در روایت دیگر: سفر و هر کارى را شاید جز تزویج که مایه جدائى شود، چون شکافى که موسى از دریا کرد، و زندگى هر دو بخشم اندر شود، هر که از سفر آید باهل خود در نیاید، نقل مکان در آن نیک است، نوزادش کم بهره است چون فرعون غرق شود. (6) 178- در روایت دیگر: نوزادش را عمر دراز باشد. (7) 179- در دیگر: نوزادش دیوانه و بخیل است، بیمارش در رنج.

فرس گویند: روزى پسند و نیک و مبارک است، هر که تزویج کند نادرست درآید و جدائى افتد.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفته: اشتاد روز نام فرشته آفریده در پیدا شدن دین است. (8) 180- دروع: از امام صادق علیه السّلام: روز شایسته است براى سفر و هر کار جز تزویج که بجدائى کشد، چون دریا در آن براى موسى شکافت، از سفر که‏

آمدى با هلت درنیا، بیمارش سخت است، نوزادش را عمر دراز.

در روایت سلمان- رضی الله عنه- روز اشتاد هر کارى را شاید جز تزویج. (1) 181- در روایت دیگر: از امام علیه السّلام، در آن خدا دریا را براى موسى علیه السّلام شکافت، هر کارى را شاید جز تزویج که جدائى آید مانند شکاف دادن خدا در دریا. (2) 182- در مکارم: از امام علیه السّلام، هر کارى را شاید جز تزویج و سفر شما را صدقه باید که بهره دارد. (3) 183- زوائد: از امام علیه السّلام خوبست و میانه براى فروش و خرید و سفر و قضاء حوائج و بناء و درختکارى و زراعت، نیک است، در آن سفر کن، هر که را خواهى ببین و بهره‏بر، حاجت گیر، نوزادش میانه حال است، بیمارش پس از مدتى به شود، تزویج را نشاید. (4) 184- در روایت دیگر: روزیست که موسى عصا بدریا زد، بخانواده‏ات مگذر چون آمدى از سفر، نوزادش را عمر دراز است، بیمارش سخت است.

میگویم: اشتاد بهمزه فتحه‏دار و شین نقطه‏دار و دال بى‏نقطه، از سیّد رکن الدین آملى نقل است که به سین بى‏نقطه است.

روز بیست و هفتم [ماه‏]

(5)، 185- عدد: از امام صادق علیه السّلام مبارک است و پسند و نیک، حاجت خواستن، فروش و خرید، دیدار سلطان، بناء، زراعت مرافعه، دیدن قضات، سفر، آغاز هر کار، اسباب، (پى‏ریزى خ ب)، تزویج را شاید، سعید است و خوب، شب قدر دارد، هر چه خواهى طلب کن، براى هر حال سبک است، در آن تجارت کن، حقت را بخواه، دنبال دشمنت برو، تزویج کن نزد سلطان برو، هر که را خواهى ببین، خون گرفتن بد است، هر که بیمار شود بمیرد، نوزادش نیک، زیبا دراز عمر، روزیمند، نزدیک با مردم و محبوب آنها است.

(1) 186- در روایت دیگر: دغل است و روزیمند. (2) 187- از على علیه السّلام، یعقوب علیه السّلام نوزاد آنست که هر نوزادش روزیمند و محبوب خاندان است ولى پراندوه است و دیده‏اش تباه شود.

فرس گوید: نیک است، هر حاجت را شاید، کارها آسان، برخورد تجار و سفر را شاید که کارش پسند درآید، نوزادش روزیمند، محبوب مردم، دراز عمر است.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفته: روز آسمان نام فرشته گماشته بپرنده است. (3) 188- دروع: از امام صادق علیه السّلام هر کار را شاید، نوزادش زیبا، نیک عمر دراز است خیرمند و محبوب مردم است.

در روایت سلمان: نوزاد آن چنانست که اکنون گفته شد. (4) 189- در دیگر روایت: سعد است و هر کارى خواهى شاید. (5) 190- در مکارم: خوب است و پسند براى حوائج و هر چه خواهى، و دیدار سلطان. (6) 191- در زوائد: از امام علیه السّلام روز پاک مبارکى است بى‏نحوست، حاجت از سلطان و برادران خواستن، سفر بشهرها را شاید، هر که را خواهى ببین، هر جا خواهى سفر کن، نوزادش مبارک است و سبک پرورش، بیمارش زود به شود. (7) 192- در دیگرى: عمرش دراز و خیرش بسیار است.

میگویم: این فرشته را گماشته بر آسمان و مرگ و کارهاى آن روز هم دانسته‏اند.

روز بیست و هشتم [ماه‏]

 (8): 193- عدد: از امام صادق علیه السّلام، پسند است، هر حاجت را شاید و خون گرفتن را، سعید است و مبارک، نوزادش یعقوب علیه السّلام است سفر، هر حاجت و کار، بناء و خرید و فروش و دیدار سلطان را شاید، با دشمنانت نبرد کن که بر آنها پیروزى، تزویج نیک است. (9) 194- در روایت دیگر: خون نگیر که بد است، بیمارش بمیرد، گریخته‏اش‏

برگردد، نوزادش، خوب، زیبا، روزیمند، دوست داشتنى است، عمرانه دلگیر و اندوهناک است، تنش بلاء بیند و در آخر عمر به شود، عمرش دراز باشد و دیده‏اش در خطر است. (1) 195- از على علیه السّلام، نوزادش خوش رو، خوش بخت، مبارک و میمون است هر که چیزى خواهد بیابد فرس گفته‏اند: نحس است و سنگین. (2) 196- در روایت دیگر: براى قضاء حوائج و گذراندن کارهاى مهم و دفع ضرورت و دیدار افسران و دربانان و دیدار سپاه خوب است و مبارک، خواب روزش درست است.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفته: راهیاد روز نام فرشته گماشته بقضاوت میان مردم است، در روایتى گماشته بآسمانها است. (3) 197- دروع: از امام صادق علیه السّلام براى هر کارى خوبست، نوزادش یعقوبست محزون گردد غم بیند، تنش گرفتار باشد.

سلمانش روز رامیاد خوانده مبارک و سعید، خوابش درست درآید. (4) 198- در روایت دیگر: روزى خوش، نوزادش یعقوب، روزى‏مند، و محبوب خاندان و مردم است، عمرش طولانى است: غمباره باشد، چشمش آفت بیند. (5) 199- در مکارم: زناشوئى کن. (6) 200- در زوائد: مبارک و خوش براى هر کار و حاجت، سفر، بناء و درخت کارى، هر که را خواهى ببین، روز مبارک خوشى است، نوزادش مبارک و بزرگوار است، بیمارش به شود. (7) 201- در روایت دیگر: یعقوب درش زاده و نوزادش غمگین و دراز عمر است و تنش بلا بیند.

میگویم «رامیاد» با راء فتحه دار بى‏نقطه و سکون میم و آخرش دال بى‏نقطه است.

روز بیست و نهم [ماه‏]

(1): 202- عدد: از امام صادق علیه السّلام، پسند است، هر حاجت را شاید و خون گرفتن را خدا ارض مقدسه را در آن مبارک کرد، نقل مکان، خرید بنده و دام، دیدار برادران و دوستان کار نیک و حرکت را شاید وام و پیش خرید و سوگند را نشاید، هر که سفر کند مال بسیار یابد جز نویسنده که او را بد آید، خوابش راست است، جز پس از یک روز آن را بکس مگو، بیمارش بمیرد گمشده‏اش یافت شود، کسى را در آن قسم مده، از کسى چیزى مگیر، بدیدار سلطان برو، کسى را مزن، هر که گم کند بیابد. (2) 203- در روایت دیگر: بیمارش به شود، نوزادش شایسته و بردبار است. (3) 204- در دیگر: میانه است، از جنبش پرهیز شود.

فرس گفته‏اند: خوبست، نقل، سفر، و حرکت را شاید، نوزادش دلیر است هر حاجت، دیدار برادران و دوستان و کار خیر را شاید، خوابش همان روز درست آید.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفته: مار اسفند روز نام فرشته گماشته بزمان و خرد و دید و شنید است، در روایتى گماشته بدلها است. (4) 205- دروع: از امام صادق علیه السّلام، براى هر کار شاید، نوزادش بردبار است، هر که سفر کند مال فراوان یابد بیمارش زود به شود، در آن وصیّت منویس.

سلمان- رضی الله عنه- گفته: فارسفند دیدار دوستان و هر کار را شاید، خوابش همان روز درست آید. (5) 206- در روایت دیگر: مبارک است هر کار از دیدار سلطان و دوستان و کار خوب و جز آن. (6) 207- در مکارم: از امام علیه السّلام پسند است و خوب براى هر حاجت جز نویسنده که بد است او را، در هر حاجتى اگر تواند نکوشد، بیمارش زود به شود، مسافرش مال‏

بسیار یابد، گریخته‏اش برگردد. (1) 208- در زوائد: از امام علیه السّلام مبارک است و خوش، کارش زود گذر، حوائج تصرف، دیدار ملوک، سفر، نقل مکان را شاید، نوزادش مبارک است، بیمار آغاز شبش خطر دارد. (2) 209- در روایت دیگر: نوزادش بردبار است، مسافرش مال بسیار یابد وصیت در آن بد است.

من گویم: مار اسفندان، اسپند، اسپندان هم به پ گفته شده‏

روز سى‏ام [ماه‏]

(3) 210- در عدد قویه: از امام علیه السّلام پسند است و خوب، هر کار و خرید، فروش، زراعت، درختکارى، بناء، تزویج، سفر، خون گرفتن را شاید. (4) 211- در روایت دیگر: در آن سفر مکن، و نه کار دیگر جز از داد و ستد، کم حرکت کن، سفر در آن بد است، نوزادش بردبار و مبارک است و سخت پرورش و بدخلق، روزیش بدیگرى رسد و خودش از آن بهره نبرد. (5) 212- در روایت دیگر: هر که در آن زاد آزار نکشد، مبارک است و شایسته بمقام بلندى رسد اسماعیل بن ابراهیم علیه السّلام در آن متولد شده خدا خرد را در آن آفریده و بهر بنده‏اش خواسته داده گریخته‏اش بدست آید گمشده‏اش یافت شود وامش بزودى پرداخت گردد بیمارش بزودى به شود. (6) 213- از على علیه السّلام نوزادش حلیم و مبارک و راستگو امین و صاحب شأن گمشده‏اش یافت شود باذن خدا تعالى.

فرس گفته‏اند: روز سبک است همه کارها و تصرفات را شاید و نوشیدن مسهل را.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفته: ایران روز نام فرشته گماشته بروز کار است. (7) 214- دروع واقیه: از امام صادق علیه السّلام فروش خرید تزویج را شاید

نوزادش حلیم و مبارک و سخت پرورش و بد خلق است از بهره روزیش ممنوع گردد گریخته‏اش گرفته شود گمشده‏اش یافت شود وامش بزودى پرداخت شود.

سلمان فارسى- رضی الله عنه- گفته: روز انیران نام فرشته گماشته بروز کار است روز خوش مبارکى است براى هر چه خواهى. (1) 215- در روایت دیگر: خوش و مبارک و هر حاجت را شاید. (2) 216- مکارم الاخلاق (ج 2 ص 560) از امام علیه السّلام پسند و خوب براى هر چیز و هر حاجت از فروش و خرید و زراعت و تزویج بیمارش زود به شود نوزادش بردبار مبارک است و مقامش بالا رود راستگو و وفادار است. (3) 217- زوائد الفوائد: از امام صادق علیه السّلام مبارک میمون مسعود کامیاب و پیروز و شاد است هر کار خواهى بکن ببین بستان بده سفر کن نقل مکان کن بفروش و بخر که همه خوب است نوزادش مبارک است و میمون بزرگوار و خوش پرورش و توانگر بیمارش طولانى نباشد و سالم شود باذن خدا تعالى. (4) 218- در روایت دیگر: سفر بد است نوزادش پر روزیست که براى دیگرى باشد و خود بهره نبرد گریخته‏اش گرفته شود گمشده‏اش یافت شود وامش بزودى پرداخت شود و اللَّه احکم و اعلم «1».

(5) بیان: انیران با همزه فتحه‏دار و یاء ساکنه و راء بى‏نقطه است بدان که ظاهر اکثر روایات روزهاى ماه عربیست و اخبار سلمان- رضی الله عنه- اشاره بماه و روز عجمى دارند چنانچه از نام و توافق با نقل منجمان از فرس روشن است و ممکن است‏

گفت: در آغاز آفرینش فروردین فارسى با ماه عربى برابر بوده و سعد و نحس در هر دو سرایت کرده و چون از هم جدا شدند در هر دو بجا مانده یا مخصوص یکى شده و بسا که اختلاف اخبار در سعد و نحس روزها بنا بر اینست که در یکى مقصود روز و ماه فارسى است و در دیگرى عربى ولى تمیز مشکل است و احتیاط رعایت هر دو است در صورت امکان و تمام سخن در باب آینده است ان شاء اللَّه‏

منبع:  آسمان و جهان-ترجمه کتاب السماء و العالم بحار، ج‏3، ص: 79

تحقیق وتهیه و تنظیم : سید خلیل شاکری(شاکر سردرود)استفاده از مطالب وبلاگ بدون درج منبع شرعا حرام و به استناد قانون حق کپی رایت و حقوق مولفین ممنوع بوده و قابل پیگردقضائی قضائی می باشد. برای اعتلای دیانت و فرهنگ امت اسلامی همکاری و یاری برادرانه با زحمتکشان واقعی این عرصه داشته باشیم.

مترجم سایت

تصویر روز

مترجم سایت

" پخش مستقیم اماکن مذهبی – زیارت چهارده معصوم علیه السلام از راه دور "یاعلی" جهت دیدن مطالبهای متنوع وبلاگ بروز "وبلاگ بروز هیئت حسینی "راهیان ولایت معرفت سرا"سردرود""لطفااینجاراکلیک فرمائید
@content
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط @authorName در @date و ساعت @time | نظرات (@count)

" پیام وبلاگ :ای انسان خلیفه الله و مومن حقیقی عامل بعمل :هیچگاه امید کسی را نا امید نکن، شاید امید تنها دارایی او باشد ، احتمالا دلیل زنده بودنش همان امید است ،او رامگیر "ای عزیز سعی کن ،پیروقران،نبوت،ولایت،ودستورات اسلام ومالک نفس ،جسم،عقل،دل خویش باشی،نه عروسک دیگران،باجمع گردن عروسکهاصاحب نظرباش،نه آلت دست و پیروعروسکها:(شاکر)سردرود

یادمان نرود به ستاره ها که نگاه می‌کنیم مباداآسمان را فراموش کنیم

حضرت امام رضا (ع) : ابوصلت هروی گوید شنیدم که امام رضا (ع) میفرمود : (( خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده می سازد )) پرسیدم امر شما چگونه زنده میشود ؟ فرمود علوم و احادیث و معارف ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند کرد . بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

قابل توجه اهل معرفت متن کامل کلام الله مجیدبه ترتیب سی جزء قرآن کریم:دانلود تفسیر قرآن کریم و احادیث امامان و....
استــــخاره اینـــترنــــتی
نمایش کل سوره ها و آیات کامل قران مبین به تمام زبانهای زنده دنیا
ارتباط اینترنتی مستقیم جهت سوال و جواب و طرح مشکلات با مسئولین محترم اداره آموزش و پرورش ناحیه3 تـــــبریــز
مفاد و معناى حدیث «لولا فاطمه...» عصمت چهارده معصوم؛بررسى حدیث از زاویه علیّت فاعلى....ا
اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی(تبریز)"ارزیابی عملکردوپاسخگوئی به شکایات"واطلاع رسانی امورات
هـــشدار:افسردگی و آفت فرهنگی در کمین است
سازمان ملی جوانان
وبلاگ بروزهیئت حسینی مبتکر(جدید)"سردرود
نمایش تصاویری مستند از درون خانه مقدس کعبه و باب التوبه، محل تولد حضرت علی (ع) که محل ورود حضرت فاطمه بنت اسد(س) توسط تدوینگر با نور سفید نمایش داده شده است، حتما ببینید به مدت 1:15
هیئت مجازی مکتب یاعلی {ع}("سردرود")مقالات تاریخ اسلام .مستندازمنابع کهن اسلامی،دانلود،متن مراثی ..."هیئت سردرودکهن"1"
شرح حال ، حکایات ، کرامات و زندگینامه برخی از صالحین شیعه وعارفان صمدانی فی ا لله
وبلگ راهیان ولایت معرفت سرا(اسبق)"سردرود"1"
مداحی های دهه اول محرم ۱۳۸۹وادعیه و مناجات وپخش زنده حرمین و سخنرانی های آیات اعظام و نوحه و مراثی ازبلبلان خاندان عصمت وطهارت علیهم السلام آقایان ......و محمود کریمی تصویری1"
منتخب ترانه های صدا و سیمای جمهموری اسلامی ایران:آلبوم گودرزی،آلبوم هاتف اصفهانی
معرفی سایتهای لینک شده :آرشیو لینک باکس
معرفی اجمالی آثارتاریخی وکلیات آذربایجانشرقی