قلاده ساز عشق را ،گفتم که با صد شور و شین*****قلاده ای سازد مرا،نقشش انا حب الحسین

«هشدارونویدقران:قال الله تعالی فی کتاب المبین : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏ :حَتَّى إِذَا جَاؤُوا قَالَ أَکَذَّبْتُم بِآیَاتِی وَلَمْ تُحِیطُوا بِهَا عِلْماً أَمَّاذَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ )(سوره نمل/84)‏ زمانی که ( به پای حساب سوق ، و در آنجا حاضر ) می‌آیند ( خدا توبیخ‌کنان خطاب بدیشان ) می‌گوید : آیا آیات مرا تکذیب کرده‌اید ، بدون آن که ( تحقیق نموده و ) کاملاً از آنها آگاهی پیدا کرده باشید ؟ ! اصلاً ( شما در دنیا ) چه کار می کرده‌اید ؟ ( مگر بیهوده آفریده شده بودید)؟[ودرجای دیگر]وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا کیست نیکوتر سخن، مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ از آن کس که با خداى میخواند. وَ عَمِلَ صالِحاً و کار نیک میکند، وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ (سوره فصلت آیه 33) و میگوید که من از گردن نهادگانم »

(خداواندا همواره از درگاهت ملتمسانه خواهانم که تمامی خادمین صادق عترت و قران و این عاصی درگاهت را در امرنشرحقیقت در حد توان، بحق حضرت امام علی (ع) و اولادش در عرصه قلم یاری فرما.چون عاصی هرگزبتنهائی نتواند این تاریکی فرهنگ وارداتیرا که در برخی متاسفانه اثر نموده .از بین بردولی با قلم حقیقت .روشنایی کوچک پدیدامده وفرق ظلمت و نورراتعیین ونورسوسومیزندو آن زمان طالبین نور ولایت به سوی آن هدایت و این نور هر قدر کوچک باشد در قلب او بزرگ شده وخانه دل منورمیگردد و با طی طریق مسیرنور .صقل نورانیت را یافته وروح خویش را ازتاریکی نجات میدهد...لهذابر تمام مسلمین وظیفه است که درقبال دشمنان قران واسلام مبلغ عامل بعمل باشند.ا

بفرموده مضمون فرمایش حضرت امام(ره)صلاح قلم از تمام اسلحه ها کاری تراست.بس برما فریظه است که در دفاع از حریم ولایت و مقابله با تهاجم دشمنان اسلام با سلاح کاری در سنگر نوشتاری مدافع آرمانهای مقدس ولایت باشیم"شاکر"سردرود"یاعلی ع"

بازدیدکننده گرامی و...فراموش نکنیم دستهایی که به آبرومندان کمک می کنند ، مقدس تر از لبهایی هستند که دعا می کنند

«پر حسرتترین مردم در روز قیامت، بنده اى است که عدلى را وصف کند و خودش خلاف آن را عمل کند » «القاب حضرت امام قائم(ع)روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه...مهدی * اباصالح * مـوعود * حجة الله * بقیة الله * صاحب الزمـان * صاحب الامـر * خاتـم * قائـم * مـنصور * خلف صالـح * مـنتقم * ولی عصر » «
log
«رسول خدا (ص) فرمود:چهار کس پاداش می گیرند: سؤال کننده، پاسخ دهنده، شنونده و دوستدار آنان.منبع:ابن‌شعبه حرّانی؛ تحف‌العقول » {$$title} «مرابه روز قیامت غمی که هست این است* روی مـــردم دنیـــــــا دوباره باید دید »
«سوره القلم, آیه 46 أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ: آیا از آنان مزدى درخواست مى‏کنى و آنان خود را زیر بار تاوان گرانبار مى‏یابند » «به وبلاگ فقیر معرفت فی الله خوش آمده و قریب نوازی فرموده ائید.امیداست با عنایت خالق ازلی لحظه های پرباری را در این مکان سپری کرده باشید » «اغلب فکرمی کنم که چون خیلی گرفتارم به خدا نمیرسم.اماواقعیت این است که چون بخدا نمی رسم گرفتارم*یعسوب الدین؛سیدالبشر؛فخرکائنات؛...حضرت شاه مردان علی بن ابیطالب(ع):دنیا دوروز است:یک روز باتو ویک روز علیه تو؛روزی که با توست.مغرورمباش وروزی که علیه توست صـــبورباش.که هر دو میگذرد.*(خواجه عبدالله انصاری)دیروزرفت و بازنیاید.فردارااعتمادنشاید.حال راغنیمت دان که دمی نپاید*نصیحت لقمان حکیم بر پسرش:ای جان فرزند.هزارحکمت آموختم که از آن چهارصدانتخاب کردم و ازآن چهارصد؛هشت کلمه برگزیدم که جامع کمالات و حکمت است.دوچیزراهیچ وقت فراموش مکن -1- خـــدا-2ـمــرگـــــــ.و:دوچیزراهمیشه فراموش کن:-1-بکسی خوبی کردی-2-کسی که به توبدی کرد.واماچهارچیزدیگر:-1-درمجلس وارد شدی زبان نگهدار.-2-درسفره ائی حاضرشدی شکم نگهدار.-3-درخانه ائی واردشدی؛چشم نگهدار-4-درنمازایســــــتادی دل نگهــدار*بخــــندیـم اما سرمایه خــنده ما گــریـه دیگران نباشد »دانی که تو را خدا چرا داده دو دست؛من معتقدم که در آن سری هست؛ با یک دست کار خویش انجام بده ؛ با دست دگر ز دیگران گیری دست ؛ عید سال 1390 شمسی را به تمام ایرانیان سربلند وغیرتمند تبریک تبریک عرض نموده. با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی ، از اینکه از وب ما بازدید کرده اید متشکریم.

width=900 height=21> عید سال 1390 شمسی را به تمام ایرانیان سربلند وغیرتمند تبریک تبریک عرض نموده. با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی ، از اینکه از وب ما بازدید کرده اید متشکریم.

تقسیم علوم - راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)
X
تبلیغات
رایتل

تقسیم علوم  چاپ

تاریخ : شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1390 در ساعت 21:50

تقسیم علوم    

 کلمه «800»

    علوم به چند تقسیم منقسم مى‏شوند به قرب دو صد علم و در کتاب ثمرالحیوة در فریده علمیه بیشترِ آن تقاسیم را گفته‏ام و این یکى ناگفته مانده که علم یا متلازمِ با عملِ به خودش است یا منفکّ که غیرِ عمل است و با عمل دو عنوان را پیدا مى‏کنند و عموم و خصوصِ من وجهٍ مى‏شوند یعنى دو مادّه افتراق علم بى‏عمل و عمل بى‏علم و یک مادّه اجتماع که کسى داراىِ هر دو باشد به دارایىِ جداگانه و تحصیلِ متعدّد که مهارت در علم مستلزمِ مهارتِ در عمل نباشد و بالعکس بلکه پس از تحصیلِ علم باید رنج دیگرى کشد براى تحصیل و تکمیلِ عمل مانندِ طب که کلیّات طب و صیدنه غیرِ معالجه است ،باید معالجه را به عملِ شاگردى فرمانبرى براىِ یک طبیبِ معالجى اگر چه عملش کمتر از او باشد ، آموخت تا چند سال که هر خدمتى به او رجوع کرد به درستى بجا آرد از نسخه نویسى و نبض دیدن و دوا ساختن و زخم شستن و مرهم عوض کردن و قاروره را جوشانیدن و دواها را تجربه کردن براىِ یک مرض تا وقتى که آن طبیب اجازه معالجه به او دهد و غالباً مدتِ تحصیلِ عمل بیشتر از مدتِ تحصیلِ علمِ طب خواهد شد ...................

http://up.iranblog.com/Files73/902e7a30a1014e36b31d.gif

تقسیم علوم    

 کلمه «800»

    علوم به چند تقسیم منقسم مى‏شوند به قرب دو صد علم و در کتاب ثمرالحیوة در فریده علمیه بیشترِ آن تقاسیم را گفته‏ام و این یکى ناگفته مانده که علم یا متلازمِ با عملِ به خودش است یا منفکّ که غیرِ عمل است و با عمل دو عنوان را پیدا مى‏کنند و عموم و خصوصِ من وجهٍ مى‏شوند یعنى دو مادّه افتراق علم بى‏عمل و عمل بى‏علم و یک مادّه اجتماع که کسى داراىِ هر دو باشد به دارایىِ جداگانه و تحصیلِ متعدّد که مهارت در علم مستلزمِ مهارتِ در عمل نباشد و بالعکس بلکه پس از تحصیلِ علم باید رنج دیگرى کشد براى تحصیل و تکمیلِ عمل مانندِ طب که کلیّات طب و صیدنه غیرِ معالجه است ،باید معالجه را به عملِ شاگردى فرمانبرى براىِ یک طبیبِ معالجى اگر چه عملش کمتر از او باشد ، آموخت تا چند سال که هر خدمتى به او رجوع کرد به درستى بجا آرد از نسخه نویسى و نبض دیدن و دوا ساختن و زخم شستن و مرهم عوض کردن و قاروره را جوشانیدن و دواها را تجربه کردن براىِ یک مرض تا وقتى که آن طبیب اجازه معالجه به او دهد و غالباً مدتِ تحصیلِ عمل بیشتر از مدتِ تحصیلِ علمِ طب خواهد شد .

کلمه «801»

    تمیز اقسام این تقسیم خیلى دشوار است که بدانیم کدام علم متلازم با عمل است ،مانند فقه که عملش همان عبادت است و عبادت آموختن جداگانه لازم ندارد .

    و بعضى عملِ به فقه را فتوى‏ دادن دانسته‏اند و آن صحیح نیست ،زیرا فتوى‏ همان علم است ،فتوى تطبیقِ موردِ جزیى است به قاعده کلّى .

و کدام علم منفک است از عمل و اندازه انفکاکش چقدر است که آن هم یک تقسیمِ فرعى است و تمیزِ اندازه هم مانندِ تمیزِ خودِ انفکاک دشوار است و محتاج به یک قریحه دیگرى است غیر قریحه علم .

کلمه «802»

    علم رمل از علوم اصیله مؤثّره قدیمه است و منفکِّ از عمل است و بعضى پندارند که متلازم با عمل است مانندِ جفر که آن یقیناً متلازم است ،امّا رمل عملش در زیرِ دو عنوان است :

یکى معرفت اشکالِ البیوت (16 خانه) .یکى معرفتُ مَدالیلِ البیوت .

 و احکام‏ها که آن هم دو قسم است :

 

 یکى آنکه هر خانه‏اى (شکلى) فى‏نفسه بر چه دلالت مى‏کند و دیگر آنکه این شکل اگر در جاىِ غیرِ خودش باشد ،چقدر از مدلولش کم مى‏شود یا چقدر مى‏افزاید یا به کلّى عوض مى‏شود و معرفتِ طَبایعِ اشکال نارىِ هوایى و متعلقاتِ سمایى و ارضىِ آنها از بروج و افلاک و کواکب در سمایى و از معدن و نبات و حیوان در ارضى جزءِ معرفت‏الاشکال نه جزءِ معرفت‏الاحکام

و عمل رمل در زیر پنج عنوان است :

ضمیرگویى ،خبئ‏گویى ،ماضى گویى ،حال گویى ،مستقبل گویى .

    و حال گویى از همه آسان‏تر است ،زیرا وجود حاضر دارد و نمایان مى‏شود ، زیرا صفحه قرعه مانند آینه است ،صور موجوده در آن نقش مى‏بندد .

    و مستقبل گویى از همه دشوارتر است براى آنکه وجود ندارد .و ماضى گویى هم تا اندازه‏اى دشوار است ،زیرا فاصله شدن زمان به ویژه که دور هم باشد قرعه را تاریک و مبهم و گیج مى‏کند .

    چون در اولِ تأسیس این علم سنگریزه مى‏چیدند به جاى نقطه ریزى که حالا رسم است ،پس سنگریزه‏ها را مى‏شمردند ،اگر آخر دو تا مى‏ماند آن را خط مى‏نامیدند و اگر یکى مى‏ماند آن را نقطه مى‏نامیدند ،لذا علم رمل نامیده شد و توان گفت که مجازاً موضوعِ این علم رمل است یعنى بحث مى‏کند از مدالیلِ رمل مرتّب چیده شده که زوج است یا فرد .

نقطه را نور و فرد و باز و خط را ظلمت و زوج و بسته هم نامند .

  علم و دانش Knowledge http://www.iranayin.com/

مرجع: کتاب هزار و یک کلمه

مترجم سایت

تصویر روز

مترجم سایت

" پخش مستقیم اماکن مذهبی – زیارت چهارده معصوم علیه السلام از راه دور "یاعلی" جهت دیدن مطالبهای متنوع وبلاگ بروز "وبلاگ بروز هیئت حسینی "راهیان ولایت معرفت سرا"سردرود""لطفااینجاراکلیک فرمائید
@content
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط @authorName در @date و ساعت @time | نظرات (@count)

" پیام وبلاگ :ای انسان خلیفه الله و مومن حقیقی عامل بعمل :هیچگاه امید کسی را نا امید نکن، شاید امید تنها دارایی او باشد ، احتمالا دلیل زنده بودنش همان امید است ،او رامگیر "ای عزیز سعی کن ،پیروقران،نبوت،ولایت،ودستورات اسلام ومالک نفس ،جسم،عقل،دل خویش باشی،نه عروسک دیگران،باجمع گردن عروسکهاصاحب نظرباش،نه آلت دست و پیروعروسکها:(شاکر)سردرود

یادمان نرود به ستاره ها که نگاه می‌کنیم مباداآسمان را فراموش کنیم

حضرت امام رضا (ع) : ابوصلت هروی گوید شنیدم که امام رضا (ع) میفرمود : (( خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده می سازد )) پرسیدم امر شما چگونه زنده میشود ؟ فرمود علوم و احادیث و معارف ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند کرد . بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

قابل توجه اهل معرفت متن کامل کلام الله مجیدبه ترتیب سی جزء قرآن کریم:دانلود تفسیر قرآن کریم و احادیث امامان و....
استــــخاره اینـــترنــــتی
نمایش کل سوره ها و آیات کامل قران مبین به تمام زبانهای زنده دنیا
ارتباط اینترنتی مستقیم جهت سوال و جواب و طرح مشکلات با مسئولین محترم اداره آموزش و پرورش ناحیه3 تـــــبریــز
مفاد و معناى حدیث «لولا فاطمه...» عصمت چهارده معصوم؛بررسى حدیث از زاویه علیّت فاعلى....ا
اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی(تبریز)"ارزیابی عملکردوپاسخگوئی به شکایات"واطلاع رسانی امورات
هـــشدار:افسردگی و آفت فرهنگی در کمین است
سازمان ملی جوانان
وبلاگ بروزهیئت حسینی مبتکر(جدید)"سردرود
نمایش تصاویری مستند از درون خانه مقدس کعبه و باب التوبه، محل تولد حضرت علی (ع) که محل ورود حضرت فاطمه بنت اسد(س) توسط تدوینگر با نور سفید نمایش داده شده است، حتما ببینید به مدت 1:15
هیئت مجازی مکتب یاعلی {ع}("سردرود")مقالات تاریخ اسلام .مستندازمنابع کهن اسلامی،دانلود،متن مراثی ..."هیئت سردرودکهن"1"
شرح حال ، حکایات ، کرامات و زندگینامه برخی از صالحین شیعه وعارفان صمدانی فی ا لله
وبلگ راهیان ولایت معرفت سرا(اسبق)"سردرود"1"
مداحی های دهه اول محرم ۱۳۸۹وادعیه و مناجات وپخش زنده حرمین و سخنرانی های آیات اعظام و نوحه و مراثی ازبلبلان خاندان عصمت وطهارت علیهم السلام آقایان ......و محمود کریمی تصویری1"
منتخب ترانه های صدا و سیمای جمهموری اسلامی ایران:آلبوم گودرزی،آلبوم هاتف اصفهانی
معرفی سایتهای لینک شده :آرشیو لینک باکس
معرفی اجمالی آثارتاریخی وکلیات آذربایجانشرقی