راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

تقسیم علوم

تقسیم علوم    

 کلمه «800»

    علوم به چند تقسیم منقسم مى‏شوند به قرب دو صد علم و در کتاب ثمرالحیوة در فریده علمیه بیشترِ آن تقاسیم را گفته‏ام و این یکى ناگفته مانده که علم یا متلازمِ با عملِ به خودش است یا منفکّ که غیرِ عمل است و با عمل دو عنوان را پیدا مى‏کنند و عموم و خصوصِ من وجهٍ مى‏شوند یعنى دو مادّه افتراق علم بى‏عمل و عمل بى‏علم و یک مادّه اجتماع که کسى داراىِ هر دو باشد به دارایىِ جداگانه و تحصیلِ متعدّد که مهارت در علم مستلزمِ مهارتِ در عمل نباشد و بالعکس بلکه پس از تحصیلِ علم باید رنج دیگرى کشد براى تحصیل و تکمیلِ عمل مانندِ طب که کلیّات طب و صیدنه غیرِ معالجه است ،باید معالجه را به عملِ شاگردى فرمانبرى براىِ یک طبیبِ معالجى اگر چه عملش کمتر از او باشد ، آموخت تا چند سال که هر خدمتى به او رجوع کرد به درستى بجا آرد از نسخه نویسى و نبض دیدن و دوا ساختن و زخم شستن و مرهم عوض کردن و قاروره را جوشانیدن و دواها را تجربه کردن براىِ یک مرض تا وقتى که آن طبیب اجازه معالجه به او دهد و غالباً مدتِ تحصیلِ عمل بیشتر از مدتِ تحصیلِ علمِ طب خواهد شد ...................

http://up.iranblog.com/Files73/902e7a30a1014e36b31d.gif

تقسیم علوم    

 کلمه «800»

    علوم به چند تقسیم منقسم مى‏شوند به قرب دو صد علم و در کتاب ثمرالحیوة در فریده علمیه بیشترِ آن تقاسیم را گفته‏ام و این یکى ناگفته مانده که علم یا متلازمِ با عملِ به خودش است یا منفکّ که غیرِ عمل است و با عمل دو عنوان را پیدا مى‏کنند و عموم و خصوصِ من وجهٍ مى‏شوند یعنى دو مادّه افتراق علم بى‏عمل و عمل بى‏علم و یک مادّه اجتماع که کسى داراىِ هر دو باشد به دارایىِ جداگانه و تحصیلِ متعدّد که مهارت در علم مستلزمِ مهارتِ در عمل نباشد و بالعکس بلکه پس از تحصیلِ علم باید رنج دیگرى کشد براى تحصیل و تکمیلِ عمل مانندِ طب که کلیّات طب و صیدنه غیرِ معالجه است ،باید معالجه را به عملِ شاگردى فرمانبرى براىِ یک طبیبِ معالجى اگر چه عملش کمتر از او باشد ، آموخت تا چند سال که هر خدمتى به او رجوع کرد به درستى بجا آرد از نسخه نویسى و نبض دیدن و دوا ساختن و زخم شستن و مرهم عوض کردن و قاروره را جوشانیدن و دواها را تجربه کردن براىِ یک مرض تا وقتى که آن طبیب اجازه معالجه به او دهد و غالباً مدتِ تحصیلِ عمل بیشتر از مدتِ تحصیلِ علمِ طب خواهد شد .

کلمه «801»

    تمیز اقسام این تقسیم خیلى دشوار است که بدانیم کدام علم متلازم با عمل است ،مانند فقه که عملش همان عبادت است و عبادت آموختن جداگانه لازم ندارد .

    و بعضى عملِ به فقه را فتوى‏ دادن دانسته‏اند و آن صحیح نیست ،زیرا فتوى‏ همان علم است ،فتوى تطبیقِ موردِ جزیى است به قاعده کلّى .

و کدام علم منفک است از عمل و اندازه انفکاکش چقدر است که آن هم یک تقسیمِ فرعى است و تمیزِ اندازه هم مانندِ تمیزِ خودِ انفکاک دشوار است و محتاج به یک قریحه دیگرى است غیر قریحه علم .

کلمه «802»

    علم رمل از علوم اصیله مؤثّره قدیمه است و منفکِّ از عمل است و بعضى پندارند که متلازم با عمل است مانندِ جفر که آن یقیناً متلازم است ،امّا رمل عملش در زیرِ دو عنوان است :

یکى معرفت اشکالِ البیوت (16 خانه) .یکى معرفتُ مَدالیلِ البیوت .

 و احکام‏ها که آن هم دو قسم است :

 

 یکى آنکه هر خانه‏اى (شکلى) فى‏نفسه بر چه دلالت مى‏کند و دیگر آنکه این شکل اگر در جاىِ غیرِ خودش باشد ،چقدر از مدلولش کم مى‏شود یا چقدر مى‏افزاید یا به کلّى عوض مى‏شود و معرفتِ طَبایعِ اشکال نارىِ هوایى و متعلقاتِ سمایى و ارضىِ آنها از بروج و افلاک و کواکب در سمایى و از معدن و نبات و حیوان در ارضى جزءِ معرفت‏الاشکال نه جزءِ معرفت‏الاحکام

و عمل رمل در زیر پنج عنوان است :

ضمیرگویى ،خبئ‏گویى ،ماضى گویى ،حال گویى ،مستقبل گویى .

    و حال گویى از همه آسان‏تر است ،زیرا وجود حاضر دارد و نمایان مى‏شود ، زیرا صفحه قرعه مانند آینه است ،صور موجوده در آن نقش مى‏بندد .

    و مستقبل گویى از همه دشوارتر است براى آنکه وجود ندارد .و ماضى گویى هم تا اندازه‏اى دشوار است ،زیرا فاصله شدن زمان به ویژه که دور هم باشد قرعه را تاریک و مبهم و گیج مى‏کند .

    چون در اولِ تأسیس این علم سنگریزه مى‏چیدند به جاى نقطه ریزى که حالا رسم است ،پس سنگریزه‏ها را مى‏شمردند ،اگر آخر دو تا مى‏ماند آن را خط مى‏نامیدند و اگر یکى مى‏ماند آن را نقطه مى‏نامیدند ،لذا علم رمل نامیده شد و توان گفت که مجازاً موضوعِ این علم رمل است یعنى بحث مى‏کند از مدالیلِ رمل مرتّب چیده شده که زوج است یا فرد .

نقطه را نور و فرد و باز و خط را ظلمت و زوج و بسته هم نامند .

  علم و دانش Knowledge http://www.iranayin.com/

مرجع: کتاب هزار و یک کلمه

نظرات 1 + ارسال نظر
سیاوش شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 21:58 http://www.salambia2.blogsky.com

سلام وب خوبی دارین
برای مشاهده بهترینهای اینترنت به وبم مراجعه کنیید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد