راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راجع به لزوم تدوین علوم به همه زبان‏ها

راجع به لزوم تدوین علوم به همه زبان‏ها      

 کلمه «890»

    دانا اگر چند زبان مى‏داند باید به همه آن زبان‏ها ترجمه کند دانسته‏هاىِ خود را تا راهِ مردم به سوىِ دانش باز شده ،نزدیک شوند .اگر از اوّلِ دنیا هر کس دانسته خود را به دیگران مى‏رسانید و روىِ هم مى‏ریختند ،اکنون هیئتِ بشر بزرگ‏تر دانشى را به آسانى یافته بود که آینده‏ها دانش‏هاىِ گذشتگان را بى‏رنج دسته کرده ، به دست آرند و یافته‏هاىِ خود را بر آنها بفزایند و براىِ آیندگان دیگر گذارند و آنها نیز همین طور و لااقلّ در هر دوره به فکرِ ثاقبِ خسته ناشده یک مشکل از مشکلات حلّ مى‏شود و آیندگان هم داناتر و هم راحت‏تر از گذشتگان مى‏شوند .....................

راجع به لزوم تدوین علوم به همه زبان‏ها      

 کلمه «890»

    دانا اگر چند زبان مى‏داند باید به همه آن زبان‏ها ترجمه کند دانسته‏هاىِ خود را تا راهِ مردم به سوىِ دانش باز شده ،نزدیک شوند .اگر از اوّلِ دنیا هر کس دانسته خود را به دیگران مى‏رسانید و روىِ هم مى‏ریختند ،اکنون هیئتِ بشر بزرگ‏تر دانشى را به آسانى یافته بود که آینده‏ها دانش‏هاىِ گذشتگان را بى‏رنج دسته کرده ، به دست آرند و یافته‏هاىِ خود را بر آنها بفزایند و براىِ آیندگان دیگر گذارند و آنها نیز همین طور و لااقلّ در هر دوره به فکرِ ثاقبِ خسته ناشده یک مشکل از مشکلات حلّ مى‏شود و آیندگان هم داناتر و هم راحت‏تر از گذشتگان مى‏شوند .

و اکنون هر کسى عمرِ خود را تلف مى‏کند در فهمِ آنچه گذشته‏ها فهمیده بودند و ننوشتند به زبانِ ملّى زیرا رسمِ مصنّفین شده که کتبِ خود را به زبانِ علمى مى‏نویسند .

کلمه «891»

    تا کنون علوم را در شرق به زبانِ عربى که زبانِ فاتحشان است نوشته‏اند و در غرب به زبان فرانسه که زبان پیشواىِ تمدنشان است و هنوز آن دانشى که دانشمند مدیونِ جهان است نه علوم مدوّنه است از ریاضى و طبیعى که سرمایه زندگى است بلکه علوم راجعه به ماوَراءُالطّبیعة و به فلسفه حوادث جهان است یعنى هر که هر چه در اثرِ فکرِ مستقیمِ خودش از ماوراءالطبیعه دانست آن را به زبانِ ملّى نه علمى به آسان‏تر بیانى بگوید و بنویسد تا دیگران رایگان یعنى بى‏زحمتِ درس خواندن بفهمند ،بلکه آنها هم دنبالش را بیارند و کم‏کم افرادِ بشر آگاه شوند از یک امرِ غیرِ محسوسى و همه را بر محسوسات نه ایستند و جامد نشوند تا نیکو پیدا گردد که افرادِ بشر زندگىِ اجتماعى دارند نه انفرادى یعنى اجتماع افکار پیدا شود نه تنها اجتماع موادّ .

کلمه «892»

    هم ادیان و هم حکمت و عرفان گویند که روزِ مرگ ،روزِ تولّد است نسبت به زندگىِ ملکوتى و دنیا به منزله رحمِ مادر است که دانش‏هاىِ دنیا چنان کم و پست است که مانندِ ادراکات ضعیفه جنین است که به قدرِ طفیلىِ مادر بودنش در تنفّس و ارتزاق ادراک دارد ،تا آنکه اعضاء و قوایش سزاوارِ ادراکاتِ فضاءِ جهان شوند از رحم برآید ،پس برترىِ ادراکات و تنفسِ ملکوت از ادراکات دنیا مانند برترىِ ادراکاتِ دنیا و تنفّسِ دنیا است از ادراک و تنفّسِ رحم .

کلمه «893»

    اگر کسى به وظایفِ بشریّت خود رفتار نموده ،اولاً در صدد دانشِ ملکوتى برآید از راهِ دلالتِ حوادث ،هم بر بودنِ ملکوت و هم بر گزارشاتِ ملکوت و ثانیاً دانسته‏ها را بى‏دریغ به مردمِ حاضر و آینده برساند ؛این آدم روزِ مرگش نسبت به زندگىِ ناسوتیش به عنوانِ نیک نامى روزِ تولّد است ،زیرا هر کس تا زنده است ، ناشناس است و مردم به او ناسپاس ،اگر بعضِ دانشمندانِ مقتدر را ببینى و تعظیماتِ مردم را نسبت به آنها ،بدان که آن تعظیمات از بیم و امید است براىِ نفوذش نه براىِ دانش او .

    تعظیم صمیمى براى دانش شروع مى‏کند از روز مرگ به بعد روز افزون به اندازه آثارِ باقیه از او .

    پس مردِ وظیفه شناس به سببِ مرگ زنده مى‏شود به دو قسمِ زندگى ،هم ناسوتىِ دنیوى به نیکنامى و هم روحىِ ملکوت به ثوابِ دیانتى .

  علم و دانش Knowledge http://www.iranayin.com

مرجع: کتاب هزار و یک کلمه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد