در رد دانش هایی که به هیچ کس بهره نمی بخشد
خیلى رشک مىبرم به طبیبى ماهر که بى قصدِ اجرت حاضر باشد به معالجه هر کسى همه وقت حتى از خوابش بیدار کنند ،و بر دانشمندى که علمى نافع دارد و بىدریغ یاد مىدهد به هر کسى که تواند از آن علم بهره برد که یک نسلِ روحانى و سلسله علمیه از او جارى مىشود.
و هیچ رشک نمىبرم بلکه افسوس دارم و رحم مىآورم بر کسى که به جدّ و جهد پرداخته به تحصیل یا تعلیم دانشهایى که به هیچ کس بهره نمىبخشند اگر چه نامِ آنها بزرگ باشد.
مثل فنونِ حکمتِ یونانى ،خصوص امورِ عامّه که چهل مسئله راجع به وجود و عدم است و 7 مسئله راجع به ماهیت و 9 مسئله راجع به علت و معلول که هر مسئله یک ماه عمر هوشمند را اشغال نموده انجام کار ذهن مشوّبِ متحیرى خواهد داشت .مثلاً آیا وجود ذهنى غیر از مفهوم تصورى هست یا نه ،و علم از مقوله کیف و هوالحق است یا از اضافه یا از فعل و یا انفعال است و یا اتصال به عالم مثال است ،و بدتر از اینها کیمیا است که اگر هم بهره بخشد آن بهره مضرِّ به زندگانى بشر است زیرا اگر صبغِ غیرِ ثابت باشد که بدترین اقسامِ دزدى است و اگر ثابت و بىعیب باشد سببِ بیکارىِ مردم است که بالآخِرَة هلاکتآور است زیرا طلا محلِ حاجت بشر نیست بلکه غذا و لباس و مسکن محتاجٌ الیهِ عموم است ،آنها را باید ساخت به خوبى نه طلا را .
علم و دانش Knowledge http://www.iranayin.com/
مرجع: کتاب میوه زندگانی - فریده 35 - به تصحیح مسعود رضا مدرسی چهاردهی