أرمیا از قربانگاه کربلا خبر مىدهد .....آیا قاتلان حضرت امام حسین (ع) در روز قیامت از جدّش امید شفاعت دارند؟ریشههاى مسأله أرمیا از قربانگاه کربلا خبر مىدهد ..... موضعگیرى برخى اهل کتاب در مجلس یزیددرمورد رسالت انقلاب حسینى ؛ ریشههاى مسأله رسالت انقلاب حسینى به طایفه، ملّت و یا زمان خاصى منحصر نمىشود. از این رو مىبینیم که مرتکبان و مسبّبان این فاجعه بزرگ تنها از سوى مسلمانان مورد تنفر و مخالفت قرار نمىگیرند، بلکه همه آزادگان جهان در طول روزگار از آنان بیزارى مىجویند؛ و از آن جمله برخى اهل کتاب حاضر در مجلس یزید بودند. ریشههاى مسأله این درست است که عمق فاجعه و تراژدى طلب مىکند که هر انسان آزادهاى در برابرش موضع روشن، عالى و استوار بگیرد. اما در اینجا ریشههاى مسأله به مطالبى باز مىگردد که در آثار و کتابهاى اهل کتاب درباره واقعه کربلا آمده است. سالم بن ابى جعده از کعب الاحبار نقل مىکند که گفت: در کتاب ما آمده است که مردى از فرزندان محمد رسول الله (ص) کشته مىشود و هنوز عرق چارپایان یارانش خشک نمىشود که به بهشت در مىآیند و دست در گردن حور العین مىاندازند. در این هنگام حسن (ع) بر ما گذشت و ما گفتیم: آیا او این است؟ گفت: نه. سپس حسین (ع) بر ما گذشت و ما گفتیم: آیا او این است؟ گفت: آرى. « . امالى صدوق، ص 203، مجلس 29، ح 220؛ بحار الانوار، ج 44، ص 224، ح 2. » در کامل الزیارة از خالد ربعى نقل شده است که گفت: کسى که از کعب شنیده بود برایم چنین نقل کرد: نخستین کسى که قاتل حسین (ع) را لعنت کرد ابراهیم خلیل الرحمن بود. خودش او را لعن کرد و از فرزندانش نیز عهد و پیمان گرفت که او را لعن کنند. سپس موسى بن عمران او را لعن کرد و امّتش را نیز به این کار فرمان داد. سپس داود او را لعن کرد و بنى اسرائیل را به این کار فرمان داد. سپس عیسى او را لعن کرد و فراوان مىگفت: اى بنى اسرائیل قاتلش را لعنت کنید؛ و اگر روزگارش را درک کردید از یارى او باز مایستید. زیرا هر کس با او شهید شود گویى که با پیامبران در جنگ پیشروى کرده است ... گویا من به بارگاهش مىنگرم. هیچ پیامبرى نبود مگر اینکه کربلا را زیارت کرد و کنارش ایستاد و گفت: تو بقعهاى هستى با خیر فراوان و ماه تابان در تو مدفون مىشود. « کامل الزیارات، ص 67، ح 2؛ نیز ر. ک. العوالم، ج 17، ص 593، ح 2؛ بحار الانوار، ج 44، ص 301، ح 10. » خوارزمى نقل مىکند که وقتى کعب الاخبار در روزگار عمر بن خطاب مسلمان شد به مدینه آمد. مردم شهر از او درباره حوادث روزگار آخر الزمان مىپرسیدند و او در پاسخ آنها مىگفت: «بزرگترین آنها درگیرى خونینى است که هرگز فراموش نمىشود؛ و آن همان فسادى است که خداى متعال در کتاب شما از آن یاد کرده و فرموده است: «تباهى در خشکى و دریا آشکار گردید.» تبهکارى با هابیل به دست قابیل آغاز گردید و با قتل حسین بن على (ع) پایان مىپذیرد. سپس کعب گفت: شاید قتل حسین را آسان مىگیرید، آیا نمىدانید که در روز قتل او درهاى همه آسمانها گشوده مىشود و به آسمان اجازه داده مىشود که خود تازه بگرید؟ وقتى دیدیدکه سرخى از شرق و غرب آسمان برآمده است، بدانید که براى حسین (ع) مىگرید. به او گفتند: اى ابا اسحاق چرا آسمان براى پیامبران پیشین و فرزندانشان و براى کسانى که از حسین (ع) بهتر بودند چنین نمىکند؟ او جواب داد: واى بر شما قتل حسین (ع) کارى است بس بزرگ، چرا که او پسر دختر بهترین پیامبران است و او را آشکارا و ظالمانه به قتل مىرسانند و سفارش رسول خدا (ص) را دربارهاش رعایت نمىکنند، در حالى که از نسل پیامبر (ص) و پاره تن اوست و با دریایى از اندوه در کربلا کشته مىشود.» « . مقتل خوارزمى، ج 2، ص 169. » ابن کثیر گوید: «از کعب الاحبار روایاتى درباره کربلا نقل شده است.» « . البدایة والنهایة، ج 8، ص 201. » رأس الجالوت گفته است: «من مىشنیدم که فرزند یکى از پیامبران در کربلا کشتهمىشود. چون به این سرزمین مىرسیدم، چارپایم چنان مىدوید که من جا مىماندم! اما پس از کشته شدن حسین (ع) به آرامى حرکت مىکردم.» « الکنى( از دولابى)، ج 2، ص 20؛ المعجم الکبیر، ج 3، ص 118، ح 2827؛ سیر اعلام النبلاء، ج 3، ص 291؛ الکامل فى التاریخ، ج 4، ص 90. » سبط بن جوزى به نقل از ابن سیرین گوید: پانصد سال پیش از بعثت پیامبر (ص) سنگى به زبان سریانى پیدا شد که ترجمه عربى آن چنین بود: أرتجوا امّة قتلت حسیناً شفاعة جدّه یوم الحساب « تذکرة الخواص، ص 274، بسیارى از مورخان دیگر نیز همین معنا را با اندکى اختلاف نقل کردهاند، مثل: نظم درر المسطین، ص 219؛ کشف الغمة، ج 2، ص 54؛ فرائد السمطین، ج 2، ص 160؛ کشف الغمّة، ج 2، ص 54؛ البدایة والنهایة، ج 8، ص 202؛ احقاق الحق، ج 11، ص 567؛ الرجال، شیخ عثمان دورة الحنفى، ص 386؛ الاخبار الطوال، ص 109؛ تاریخ الخمیس، ج 2، ص 299؛ حیاة الحیوان، ج 1، ص 60؛ نور الابصار، ص 122. » آیا قاتلان حضرت امام حسین (ع) در روز قیامت از جدّش امید شفاعت دارند؟ خوارزمى از یکى از رهبران بنى سلیم نقل مىکند که گفت: بزرگان ما براى ما چنین نقل کردهاند: بر یکى از کنیسههاى روم وارد شدیم. در دیوارش صخرهاى دیدم که در آن چنین نوشته بود: آیا امتى که حسین را کشته است در روز قیامت به شفاعت جدّش امید دارد؟ نه به خدا سوگند، براى آنها شفیعى نیست؛ و آنان در قیامت در عذاب هستند. ما به یکى از بزرگان کنیسه گفتیم: از چه زمانى این نوشته در اینجا هست؟ گفت: سیصد سال پیش از بعثت پیامبر شما. « . مقتل خوارزمى، ج 2، ص 93؛ بشارة المصطفى، ص 201؛ امالى صدوق، ص 193، مجلس 27 ح 203؛ روضة الواعظین، ج 1، ص 193؛ مجمع الزوائد، ج 9، ص 199؛ احقاق الحق، ج 11، ص 557 560. » در برخى کتابها آمده است که ششصد سال پیش از مبعث رسول خدا (ص) این شعر در اینجا یافت شده است. « . کفایة الطالب، ص 838؛ تهذیب الکمال، ج 6، ص 442. » زرندى از سلیمان بن یسار نقل مىکند: سنگى یافت شد که بر آن نوشته شده بود: ناگزیر فاطمه (س) در قیامت باز مىگردد، در حالى که پیراهنش به خون حسین (ع) آغشته است؛ واى بر کسى که در روز قیامت، چون در صور دمیده شود، شفیعانش دشمنش باشند. « نظم دررالسمطین، ص 219. » مهمّتر از همه اینها در عهد جدید و قدیم مطالبى آمده است که بر امام حسین (ع) انطباق دارد. استاد شیخ احمد الواسطى در کتاب ارزشمند «اهل البیت فى الکتاب المقدس» مىنویسد: یوحنا از قربانى کربلا خبر مىدهد در سفر یو حنا آمده است: کى أتّا نشحطتا فى بدمخا قانیتا لإیلوهیم من کل مشبحا فى لا شون فى کل عم فى گوى فى ایریه فا اشمع قول ملاخیم ربیم قورئیم عوشیر فى حاخما فى گبورها فى هدار کافود فى براخا « . یوحنا: 9 12، ص 463،« اصل العبرى»، عهد جدید. » تو آنى که قربانى شدى و خون پاکت را براى بیدارى اقوام و ملّتها به عنوان قربانى، تقدیم پیشگاه پروردگار کردى این کشته به مجد و عزّت و کرامت ابدى خواهد رسید چرا که او تجسّم عالى قهرمانى و فداکارى است. متن عبرى، از خلال آنچه بر زبان یوحنا جارى شده است، به امام حسین (ع) اشاره دارد؛ مبنى بر اینکه او قربانىاى است که جان خود و اهل بیتش را به خاطر خداوند فدا کرد؛ و او در طول گذشت روزگاران و نسلها به مجد و عزّت خواهد رسید. این معنا از تحلیل لغوى متن عبرى بر مىآید: نشحطتا، اسم فاعل از فعل شاحط به معناى «سر برید و کشت» مىباشد. « المعجم الحدیث، ص 471. » فعل قانیتا در عبارت بَدِمْخا قا نیتا در اصل قانا به معناى خرید و تا در قانیتا، تاى مخاطب است؛ « . همان، ص 104 و 425. » و کل عبارت تأکید دیگرى است بر اینکه قربانى خونش را به ازاى نزدیکى به خداوند و کسب رضایت او مىفروشد. آنگاه به نکته دیگرى اشاره مىکند و آن این است که قربانى تقدیم شده به وسیله حسین (ع)، متعلق به همه اقوام و ملتها با زبانها و نژادهاى گوناگون است. آنجا که مىگوید: «من کل مشبحا و لاشون و عمّ و گوى». « . همان، ص 240، 369، 48. » آن گاه با عبارت «فى اشمع قول ملاخیم ربیم قورئیم عوشر فى حاخمافى گبورا فى هدار کافود» « . همان، ص 81، 114، 212. »، تأکید مىورزد که خداوند مجد و کرامت و عزّت را نصیب سید الشهدا (ع) خواهد کرد. این عبارتها بر سید الشهدا (ع)، قربانى کربلا، انطباق دارد؛ زیرا او تنها کس در میان همه شهیدان تاریخ است که این ویژگىها را دارا مىباشد. أرمیا از قربانگاه کربلا خبر مىدهد در سفر ارمیا آمده است: فى هیوم هَهو کاشلوا فى نافلوا تسافوناعل ید نهر فرات فى آکلا حیرب فى سابعا فى راوتا من دمام کى زبیح لأدوناى یهفا تسفاؤوت با ایرتس تسافون إل نهر فرات « . العهد القدیم، سفر ارمیا، 46: 6، 10، ص 782« اصل العبرى» » در آن روز کشتگان در معرکه مىافتند در نزدیکى نهر فرات و نیزهها و شمشیرها سیر و سیراب مىشوند از خونهایى که در میدان نبرد جارى مىگردد به سبب کشتار ربّ الجنود در زمین واقع در شمال نهر فرات متنى که ارمیا از آن خبر مىدهد، به روشنى کامل از قربانگاه طف در کربلاى حسین (ع) پرده بر مىدارد. تحلیل لغوى نشاندهنده سختى حوادث آن روز است. آنجا که کشتگان در میدان نبرد مىافتند: «کاشلوا فى نافلوا»؛ در شمال نهر فرات: «تسافونا عل ید نهر فرات». « . العهد الجدید، ص 226، 311، 406. » آن گاه بر این نکته تأکید مىورزد که شمشیرها و نیزهها از خونهایى که در میدان نبرد مىریزد سیر و سیراب مىشود: «فى آکلا حیرب فى سابعا فى راوتا من دمّام»؛ و بار دوّم اشاره مىکند که این کشتار در شمال نهر فرات اتفاق مىافتد: «تسافون إل نهر فرات». اینکه ارمیا از سقوط شهیدان و سیراب شدن شمشیرها از خون آنها در زمینى واقع بر نهر فرات خبر مىدهد به روشنى دلالت دارد بر اینکه آن سرزمین کربلا است. چرا که عبیداللّه زیاد چون عمر سعد را در رأس سپاه فرستاد، در جایى در کنار فرات به نام کربلا به حسین بر خورد؛» پس او را از آن منع کردند و میان او و آب حایل گشتند. این دو متن واخبارى که درباره حوادث کربلا و پیش آمدهاى سیّد الشهدا (ع) در آنها آمده است، با آنچه از رسولخدا (ص) و ائمه (ع) درباره مظلومیت حسین (ع) و اشاره به قتل وى در دوران کودکىاش نقل شده است مطابقت دارد. « اهل البیت فى الکتاب المقدس، ص 113- 118. ».».......... |
تحقیق وتهیه و تنظیم : سید خلیل شاکری(شاکر سردرود)استفاده از مطالب وبلاگ بدون درج منبع شرعا حرام و به استناد قانون حق کپی رایت و حقوق مولفین ممنوع بوده و قابل پیگرد قضائی می باشد. |