از مسائلی که در مورد حضرت سیدالشهدا (ع) مطرح گردیده، محلّ دفن سرِ مقدس آن بزرگوار است. مورخان پنج جا و مکان را به عنوان مدفن سرِ مطهّر آن حضرت مطرح کردهاند. ... |
|||
به
گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری ، در این
میان، آنچه که قابل اعتماد است و مشهور میان علمای شیعه میباشد، همچنین
برخی از عالمان اهل سنت بدان تصریح کردهاند، بازگرداندن سر مطهّر به بدن و
دفن در کربلا است. علامة مجلسی
مینویسد: مشهور بین علمای امامیه آن است که: سر، همراه بدن دفن گردیده و
علی بن حسین علیهما السلام آن را باز گردانید است. توضیح این مطلبِ تاریخی، بیان دیدگاه ها دربارة محل دفن سر مطهّر را میطلبد: ![]() 1. کربلای معلاّ بسیاری از دانشمندان ما تصریح کردهاند که سر مطهر به کربلا باز گردانده شد و این سخن میان عالمان شیعه به حد شهرت رسیده است و حتّی برخی ادعای اجماع دارند و گروهی از دانشمندان اهل سنت نیز بدان تصریح کردهاند. روایاتی هم در این زمینه وارد شده است؛ از جمله، روایتی است که شیخ صدوق، از فاطمه بنت علی علیه السلام آورده است که علی بن الحسین سر حسین علیه السلام را به کربلا آورد؛ «إِلَی أَنْ خَرَجَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ بِالنِّسْوَةِ وَ رَدَّ رَأْسَ الْحُسَیْنِ علیه السلام إِلَی کَرْبَلاَءَ» . در پرسشی که به سید مرتضی عرضه شده، آمده است: «آیا آنچه در بارة سر مولای شهید، حضرت ابو عبدالله علیه السلام به شام وارد شده، صحیح است؟ وجه آن چیست؟» ایشان در پاسخ مینویسند: «این مطلب را تمام راویان و مصنّفان واقعة طف آوردهاند و بر آن اجماع دارند و نوشتهاندکه سر پس از بردن به آنجا باز گردانیده شد و به همراه جسد در طف (کربلا) دفن گردید.» 2. نجف اشرف علامة مجلسی نوشته است: «اخبار بسیاری رسیده است که سرِ امام حسین علیه السلام کنار قبر امیر مؤمنان علیه السلام مدفون است.» گویا سخن ایشان ناظر بر روایات وراده در باب زیارت امیر المؤمنین علیه السلام است؛ به هر صورت، این جا از مکانهای مقدّسی است که شایسته است مؤمن عارف اظهار ادب کند و به زیارت مولایش بپردازد. 3. مدینه (بقیع) بقیع از مکانهایی است که گفته میشود سر شریف در آن دفن گردید. ابن سعد گوید: «...عمرو بن سعید فرمان داد سر حسین علیه السلام را کفن کرده، در بقیع و در کنار قبر مادرش دفن کنند.» به هر حال این احتمال ناشی از فرستادن سر شریف به مدینه است؛ اما فرستادن سر به مدینه دلیل بر دفن در آنجا نیست؛ زیرا ممکن است این جریان در دوران حضور اهل بیت علیهم السلام در شام رخ داده باشد. 4. شام بلاذری نوشته است: «کلبی گفت: یزید سر حسین بن علی علیهما السلام را به مدینه فرستاد. پس آن را بر چوبی نصب کردند و سپس به دمشق باز گرداندند و در آنجا در باغی دفن گردید و به قولی در دارالاماره و به قولی در گورستان مدفون شد. منظور از دارالاماره، قصر الخضرا (کاخ سبز) است که در کنار مسجد اموی و در سوی جنوب آن واقع شده بود.» از همة آنچه گفته شد، چنین دانسته میشود که روایات دربارة دفن سر شریف در شام، بر چند نوع است؛ برخی از آنها از راه ضعیف نقل شده است؛ چنانکه به آن اعتراف کردهاند و برخی را خود راویان نپذیرفتهاند. 5 . مصر: ابن نما گوید: «گروهی از مصریان برایم گفتند: آنان «مشهد الرأس» را بارگاه کریم مینامند و مقداری روکش طلا دارد. بسیاری از مردم در مراسم به آنجا رفته، زیارتش میکنند و میپندارند که در آنجا دفن است.» در صورتی که این گفته ها درست باشد، به یکی از اصحاب امام حسین علیه السلام که همراه ایشان به شهادت رسیدند، مربوط میشود؛ هیچ یک از اهل بیت علیهم السلام دربارة دفن سر شریف در مصر چیزی نگفته است و اهل خانه به آنچه در آن میگذرد آگاهترند. نتیجه بنابر این، سخن برگزیده، همان قول مشهور میان علمای شیعة امامیه است که سر شریف به جسد مطهر در کربلا ملحق گردید. زیارت مجازی: حرم حضرت ابالفضل العباس علیه السلام گزارش تصویری های مرتبط: سلام بر خون یزدان / گزارش تصویری از حرم حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) مروری کوتاه در تاریخ بارگاه سیدالشهدا (ع) + تصاویری از حرم مطهر گزارش تصویری از مکانی که سرهای مبارک شهدای کربلا را در آنجا قرار دادند http://hajj.ir/hadjwebui/news/wfShowOpinion.aspx?id=48538 |
از مسائلی که در مورد حضرت سیدالشهدا (ع) مطرح گردیده، محلّ دفن سرِ مقدس آن بزرگوار است. مورخان پنج جا و مکان را به عنوان مدفن سرِ مطهّر آن حضرت مطرح کردهاند. ... |
|||
به
گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری ، در این
میان، آنچه که قابل اعتماد است و مشهور میان علمای شیعه میباشد، همچنین
برخی از عالمان اهل سنت بدان تصریح کردهاند، بازگرداندن سر مطهّر به بدن و
دفن در کربلا است. علامة مجلسی
مینویسد: مشهور بین علمای امامیه آن است که: سر، همراه بدن دفن گردیده و
علی بن حسین علیهما السلام آن را باز گردانید است. توضیح این مطلبِ تاریخی، بیان دیدگاه ها دربارة محل دفن سر مطهّر را میطلبد: ![]() 1. کربلای معلاّ بسیاری از دانشمندان ما تصریح کردهاند که سر مطهر به کربلا باز گردانده شد و این سخن میان عالمان شیعه به حد شهرت رسیده است و حتّی برخی ادعای اجماع دارند و گروهی از دانشمندان اهل سنت نیز بدان تصریح کردهاند. روایاتی هم در این زمینه وارد شده است؛ از جمله، روایتی است که شیخ صدوق، از فاطمه بنت علی علیه السلام آورده است که علی بن الحسین سر حسین علیه السلام را به کربلا آورد؛ «إِلَی أَنْ خَرَجَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ بِالنِّسْوَةِ وَ رَدَّ رَأْسَ الْحُسَیْنِ علیه السلام إِلَی کَرْبَلاَءَ» . در پرسشی که به سید مرتضی عرضه شده، آمده است: «آیا آنچه در بارة سر مولای شهید، حضرت ابو عبدالله علیه السلام به شام وارد شده، صحیح است؟ وجه آن چیست؟» ایشان در پاسخ مینویسند: «این مطلب را تمام راویان و مصنّفان واقعة طف آوردهاند و بر آن اجماع دارند و نوشتهاندکه سر پس از بردن به آنجا باز گردانیده شد و به همراه جسد در طف (کربلا) دفن گردید.» 2. نجف اشرف علامة مجلسی نوشته است: «اخبار بسیاری رسیده است که سرِ امام حسین علیه السلام کنار قبر امیر مؤمنان علیه السلام مدفون است.» گویا سخن ایشان ناظر بر روایات وراده در باب زیارت امیر المؤمنین علیه السلام است؛ به هر صورت، این جا از مکانهای مقدّسی است که شایسته است مؤمن عارف اظهار ادب کند و به زیارت مولایش بپردازد. 3. مدینه (بقیع) بقیع از مکانهایی است که گفته میشود سر شریف در آن دفن گردید. ابن سعد گوید: «...عمرو بن سعید فرمان داد سر حسین علیه السلام را کفن کرده، در بقیع و در کنار قبر مادرش دفن کنند.» به هر حال این احتمال ناشی از فرستادن سر شریف به مدینه است؛ اما فرستادن سر به مدینه دلیل بر دفن در آنجا نیست؛ زیرا ممکن است این جریان در دوران حضور اهل بیت علیهم السلام در شام رخ داده باشد. 4. شام بلاذری نوشته است: «کلبی گفت: یزید سر حسین بن علی علیهما السلام را به مدینه فرستاد. پس آن را بر چوبی نصب کردند و سپس به دمشق باز گرداندند و در آنجا در باغی دفن گردید و به قولی در دارالاماره و به قولی در گورستان مدفون شد. منظور از دارالاماره، قصر الخضرا (کاخ سبز) است که در کنار مسجد اموی و در سوی جنوب آن واقع شده بود.» از همة آنچه گفته شد، چنین دانسته میشود که روایات دربارة دفن سر شریف در شام، بر چند نوع است؛ برخی از آنها از راه ضعیف نقل شده است؛ چنانکه به آن اعتراف کردهاند و برخی را خود راویان نپذیرفتهاند. 5 . مصر: ابن نما گوید: «گروهی از مصریان برایم گفتند: آنان «مشهد الرأس» را بارگاه کریم مینامند و مقداری روکش طلا دارد. بسیاری از مردم در مراسم به آنجا رفته، زیارتش میکنند و میپندارند که در آنجا دفن است.» در صورتی که این گفته ها درست باشد، به یکی از اصحاب امام حسین علیه السلام که همراه ایشان به شهادت رسیدند، مربوط میشود؛ هیچ یک از اهل بیت علیهم السلام دربارة دفن سر شریف در مصر چیزی نگفته است و اهل خانه به آنچه در آن میگذرد آگاهترند. نتیجه بنابر این، سخن برگزیده، همان قول مشهور میان علمای شیعة امامیه است که سر شریف به جسد مطهر در کربلا ملحق گردید. زیارت مجازی: حرم حضرت ابالفضل العباس علیه السلام گزارش تصویری های مرتبط: سلام بر خون یزدان / گزارش تصویری از حرم حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) مروری کوتاه در تاریخ بارگاه سیدالشهدا (ع) + تصاویری از حرم مطهر گزارش تصویری از مکانی که سرهای مبارک شهدای کربلا را در آنجا قرار دادند |