راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

شبی که حضرت علی(ع) در جای حضرت پیامبر(ص) خوابید، چه نام داردو وق

شبی که حضرت علی(ع) در جای حضرت پیامبر(ص) خوابید، چه نام داردو وقت آن حوالی ساعت چندبود و آیه‏ای که در این‏باره نازل شد، کدام است؟دوجواب مستند تشریحی


ما در اینجا دو جواب از مفسران سنی و شیعه را تهیه و به شیعیان پاک و پیرو حضرت یعسوب الدین ،سیدالبشر ،امام المتقین وصی احمد؛ امیر المومنین ، انسان نامتناهی ... حضرت علی ابن ابیطالب تقدیم میداریم.یاعلی

لیلة المبیت

در نیمه های شب امشب ، دقیقا در 1432 سال پیش، حضرت رسول گرامی اسلام ، تاریخ اسلام و مسلمین را با هجرتش به مدینه برگ سبزی نوشت و مولا حضرت علی علیه السلام با بذل جانش در راه این جاودانگی ، در عرش ، ندای تحسین ملائک را برانگیخت و برگ زرینی دیگر ، بر افتخارات خود وشیعه نوشت.

سالروز هجرت حضرت نبی مکرم اسلام به مدینه و نزول آیه 207 سوره ی بقره در شان حضرت علی علیه السلام بر شیعیان حضرتش مبارک .

یکی از مفسران معروف اهل سنت به نام «ثعلبی» ماجرای لیله المبیت را در تفسیر خود چنین روایت می‌کند:

حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هنگامی که تصمیم به هجرت به سوی مدینه گرفت، علی علیه السلام را در مکه مامور بازگرداندن امانت‌های مردم که نزد او بود فرمود.

حضرت پیامبر در شب عزیمتش دستور داد حضرت علی علیه السلام در بستر او بخوابد. آن شب مشرکین اطراف خانه او را گرفته بودند و قصد کشتن پیامبر را داشتند. پیامبر به علی علیه السلام فرمود:«روانداز سبزرنگ مرا روی خود بینداز و در بستر من بخواب. انشاء الله هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.»

حضرت علی علیه السلام نیز همین کار را انجام داد. در این هنگام خداوند به جبرئیل و مکائیل* وحی فرستاد که: من در میان شما پیمان برادری ایجاد کردم و عمر یکی را طولانی‌تر از دیگری قرار دادم. کدام یک از شما این عمر طولانی را برای دیگری می‌خواهد؟

اما هر یک از آن دو، ترجیح دادند زندگی ِ طولانی‌تر، از آن ِ خودشان باشد.

خداوند به آنها وحی فرستاد: شما چرا همچون حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام نیستید؟ من میان او و حضرت محمد، برادری بر قرار ساختم و او در بستر حضرت پیامبر خوابید و جان او را بر جان خویش مقدم شمرد. به زمین فرود بروید و او را از شر دشمنانش حفظ کنید.

آنها فرود آمدند. جبرئیل بالای سر حضرت علی و میکائیل پایین پایش ایستاد. جبرئیل گفت:«آفرین، آفرین! ای حضرت علی چه کسی همانند تو است؟! خداوند متعال به تو نزد فرشتگان مباهات کرد!»

در این هنگام که حضرت  پیامبر به سوی مدینه می‌رفت، آیه 207 سوره بقره در شأن حضرت حضرت علی علیه السلام نازل شد:« و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضاة الله و الله رؤف بالعباد» (برخی از مردم مومن و فداکار، جان خود را در قبال خشنودی خدا می‌فروشند؛ و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است.)

این شب تاریخی را که حضرت علی علیه السلام در جایگاه پیامبر و برای نجات جان او در بسترش خوابید، لیلة المبیت نامیده شده است.

 

شایان ذکراست که میکائیل یکی از چهار فرشته مقرب خدا و مأمور روزی رساندن به مخلوقات است.

منابع :

پیام قرآن، ج 9، ص 265 و ص 266

به نقل از : پایگاه اطلاع رسانی رشد

موضوع مطلب : حضرت امام علی / لیلة المبیت

از جمله افتخارات حضرت علی(ع)، این است که جان خویش را در طبق اخلاص نهاد و خود را فدای حضرت رسول خدا(ص) نمود. این در حالی بود که چندین شمشیر آخته در انتظار او بود و با مرگ فاصله‏ای نداشت. به پاسِ چنین ایثاری، خداوند با نزول آیه‏ای، آن حضرت را ستود. ماجرای آن حادثه معروف و شب تاریخی، به اختصار چنین است :

موفقیت‏های چشمگیر حضرت رسول خدا(ص) در 13 سال نشر وگسترش اسلام در مکه، باعث نگرانی شدید قریش شده، منافع و هستی آنان در معرض فنا قرار داده بود. پایگاه قابل توجه مسلمانان در مدینه و اعلان حمایت مردم مدینه از حضرت رسول خدا(ص)، نشانه بارزی بر این تهدید بود . سران قریش در ربیع الاول سیزدهم بعثت، در محلی به نام « دارالندوه» - خانه یکی از نیاکان رسول خدا، به نام قصی بن کلاب - جمع شدند تا درباره نحوه برخورد با حضرت رسول خدا(ص) و پیشگیری از گسترش اسلام سخن بگویند. در آن جلسه، پیشنهادهای بسیاری ردّ و بدل شد؛ تا آن که ابوجهل گفت :«از هر عشیره ای یک نفر گرد آید و همگی محمد را بکشند. وقتی این گونه عمل شود، بنی هاشم توانایی برخورد با همه قریش را از دست می‏دهند». در نهایت، این رأی پذیرفته شد و 40 فرد مسلح از قبایل مختلف آماده انجام نقشه شیطانی خود شدند. خدای سبحان، رسول خود را از طریق وحی از این موضوع آگاه ساخت.

قرآن در این‏باره می‏فرماید:«و اذ یمکر بک الذین کفروا لیثبتوک او یقتلوک او یخرجوک و یمکرون و یمکر الله و الله خیر الماکرین»؛ «{به خاطر آور} هنگامی را که کافران نقشه می‏کشیدند تا تو را به زندان بیفکنند یا به قتل برسانند و یا {از مکه} خارج سازند و آن‏ها مکر می‏کنند و خدا هم {با آنان} مکر می‏کند و خداوند بهترین مکر کنندگان است».

وقتی حضرت رسول الله(ص) از نقشه آنان آگاه شد، به سوی مدینه روان گشت. آن حضرت هنگام خروج از منزل، آیه معروف «و جَعَلنا من بَین ایدیهم سداً و من خلفهم سداً فاغشیناهم فهم لا یبصرونَ» را قرائت فرمود و احدی او را ندید. آن حضرت پیش از خروج، به حضرت علی(ع) فرمان داد شب را در بستر ایشان بخوابد. ایثار و از جان گذشتگی خالصانه حضرت علی(ع) باعث شد که این آیه در ستایش او نازل گردد:«و من الناس من یشتری نفسه ابتغأ مرضات الله و الله رؤف بالعباد»؛ «و از میان مردم، کسی است که جان خود را برای کسب خشنودی خدا فدا می‏کند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است».

حضرت علی(ع) در آن شب، که معروف به «لیلْ المبیت» است، در بستر حضرت پیامبر(ص) خوابید. جبرئیل پیش سر و میکائیل کنار پای مقدس ایشان ایستاد. جبرئیل ندا در داد:«آفرین و درود بر تو ای فرزند ابوطالب، خدا به تو، بر ملائکه افتخار و مباهات می‏کند».{1}

[1].این رخداد مهم تاریخی با اختلاف ذیل آیه 207 سوره بقره نقل شده است. برای نمونه بنگرید:تفسیر صافی، ملامحسن فیض، ج 1، ذیل آیه 207 سوره بقره، ص 221 (تصحیح اعلمی، دارالمرتضی، مشهد، چاپ اول)؛ مجمع البیان، طبرسی، ج 3 و 4، ص 826 (تصحیح رسولی محلاتی و یزدی طباطبایی، ص 217(تحقیق مکتب التراث)؛ تاریخ مدینه دمشق، ابن عساکر، ج 1، باب ذکر الهجرْ، ص 153 (تحقیق محمودی، چاپ دوم)؛ البدایْ و النهایْ، ابن کثیر، ج 3، فصل فی سبب هجرْ رسول الله، باب هجرْ رسول الله بنفسه الکریمه، ص 217.

تحقیق وتهیه و تنظیم : سید خلیل شاکری(شاکر سردرود)استفاده از مطالب وبلاگ بدون درج منبع شرعا حرام و به استناد قانون حق کپی رایت و حقوق مولفین ممنوع بوده و قابل پیگرد قضائی می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد