راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

احادیث منتخب قدسی:قال الله تعالی خدا به پیامبر فرمود :

احادیث منتخب قدسی:قال الله تعالی خدا به پیامبر فرمود :

ای احمد بپرهیز از اینکه چون کودک باشی که هرگاه چشمش به سبز و زرد می افتد و هرگاه شیرینی و ترشی به او داده می شود ، فریب می خورد .

حدیث قدسی از امام علی بن الحسین(ع) که میفرمایند : خداوند والامقام فرمود :ای فرزند آدم !

به سبب مشیّت من است که تو برای خودت آنچه که را که می خواهی  ، می خواهی و با اراده من است که برای خودت اراده می کنی ، هر چیزی را که اراده می کنی ، و به سبب زیادت نعمت من بر توست که بر معصیت من قدرت می یابی و فرایض مرا به جای می آوری و ادا می کنی .

تو را شنوا و بینا قرار دادم ، پس هر نیکی که به تو می رسد ، از خداست و هر بدی که به تو می رسد ، از خود توست . هم از این روست که من به اعمال نیک تو ، از تو سزاوارترم و تو به عمل های بد خودت از من سزاوارتری !

من از  کرده هایم مورد سؤال واقع نمی شوم ، ولی آنها مورد سؤال  قرار می گیرند و به تحقیق که هر چیزی را که تو می خواستی ، برایت منظم کردم .

و هر کس از خلقم که مرا بشناسد و نافرمانیم کند ، کسی را بر او مسلّط می کنم که مرا نشناسد .   هر کس مرا بجوید

مَن  طَلَبَنی وَجَـدنِی           هرکــس مـر ا   بجوید  ، خواهـــد  یافـــت                                                                                                                              

وَمن وَجَد نِی عَرَفَنی         و هرکـس   مرا    یافت   ،   می ‌شنـاسـد

وَ  مَن عرفَنی  احَبَّنِی        وهرکس مراشناخت  ،  دوستدار من می ‌شود

وَ مَن احَبَّنِی عَشَقَنی        و هرکس دوستدار من شد ،‌ عاشقم می ‌شود

وَمَنَ عَشَقَنی عَشَقتُهُ        و هرکس عاشقم  شود  ،  عاشقش  می شوم

وَ مَن عَشَقتُه  قَتَلتـُهُ          و  هرکه را  عاشق    شدم  ،‌   می کشمش

وَمَن قَتَلتُه فَعَلیَّ دیتُهُ         وهرکس  را  کشتم  ،‌  دیه  او  بر  من  است

وَمَن‌عَلَی‌َّدَیتُُهُ‌ فَانا دَیتُه         و هرکه  دیه  او بر من  است  من ج دیه اوهستم

آن کس که تو را شناخت جان را چه کند             فرزند و عیال  و  خانمان  را  چه    کند

د یو انه  کنی هر دو  جهانش  بخشی               دیوا نه  تو   هر    دو     جهان      را     چه کند

حدیث قدسی نقل از امام صادق(ع) که فرمودند :

خدا را در شب و روز سه ساعت است که در آنها خود را تمجید می کند . پس اوّل ساعت روز ، زمانی که خورشید از این جانب یعنی مشرق و مقداری از آن از عصر ، یعنی از مغرب تا نماز اولی ، و اوّل ساعت های شب از یک سوم باقی از شب تا انفجار صبح ، که می فرمایند : منم خداوند پرورنده عالمیان ، منم خدای علیّ و عظیم ، منم خدای عزیز و حکیم و به درستی که منم خدای بخشنده و رحیم ، منم خدای رحمان و رحیم و منم خدای مالک روز قیامت ، منم خدای زمان بی آغاز و همیشه ها ، منم خدای آفریننده خیر و شرّ ، منم آفریننده بهشت و جهنّم ، منم خدایی که آغاز همه موجودات از من است و به سوی من نیز برمی گردند ، منم خدای یگانه بی نیاز ، منم خدای عالم به آشکار و نهان ، منم خداوند مالک و قدّوس و سلام ، و مؤمن وتوانا و عزیز و جبّار و متکبّر ، منم خدای آفریننده تصویرگر و مراست نام های نیکو و منم خداوند بزرگ .

آنگاه امام(ع) فرمودند : کیست که بتواند در برابر او عرض اندام کند ، در حالی که کبریاء ، ردای اوست . پس هر کس در چیزی از این مقولات با او به منازعه برخیزد ، خدا او را با چهره به آتش می کوبد . سپس فرمودند : مؤمنی نیست که خدای را با آن نام ها بخواند ، در حالی که قلب خود را به سوی خداوند برگردانده ، مگر که حاجتش روا می شود ، هر چند که شقی نباشد ، که امید می رود به سعادت متحوّل شود .

هرگز پروردگارت به بندگان ظلم نمی‌کند

ای فرزند آدم!

بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، بدون غفلت بخوانید تا شما را بدون تأمل اجابت کنم.

مرابا دلهای خالی‌از غیرمن بخوانید، تا شما را با مراتبی بالا بخوانم.

مرا با اخلاص و تقوی بخوانید،تا شما را به بهشت جاویدان بخوانم.

مرا با خوف و رجاء بخوانید، تا برای شما در هر کاری گشایش و راحتی قرار دهم.

مرا با نامهای بلند مرتبه بخوانید تا شما را به خواسته‌های بلندتان برسانم.

مرا در دیار خراب و فانی بخوانید تا شما را در دیار پاداش و جاودانگی بخوانم.

ای فرزند آدم!

چه بسیار خدا، خدا می کنی ولی در قلبت غیر از خداست و زبانت خدا را یاد می‌کند در حالی که از غیر خدا می‌ترسی و به غیر او امیدواری. اگر خدا را می‌شناختی،‌ غیر خدا برایت اهمیتی نداشت.

تو گناه می‌کنی و استغفار نمی‌کنی پس بدرستی که استغفار به همراه اصرار برگناه، توبه دروغگویان است.

..... وهرگز پروردگارت به بندگان ظلم نمی‌کند.

            خلق و خویت را نیکو گردان

ای فرزند آدم!

خلق و خویت را نیکو گردان تا تو را دوست بدارم و تو را محبوب دل‌های صالحان گردانم و گناهت را بیامرزم.

ای فرزند آدم!

دستت را بر سرت قرار بده، پس آنچه را برای خود می‌پسندی برای مسلمین هم بپسندد.

ای فرزند آدم!

بر آنچه از دنیا از دست دادی، اندوهگین مباش و به آنچه می‌آید خوشحالی مکن، زیرا دنیا، امروز برای توست و فردا برای غیر تو.

ای فرزند آدم!

آخرت را طلب کن و دنیا را واگذار، همانا ذره‌ای از آخرت بهتر است برای تو از دنیا و آنچه در آنست.

ای فرزند آدم!

تو در طلب دنیا و آخرت در طلب توست.

ای فرزند آدم!

برای مرگ قبل از فرا رسیدن آن آماده شو و اگر دنیا را برای احدی از بندگانم وامی‌گذاشتم، آن را برای پیغمبرانم وا می‌گذاشتم تا بندگانم را به اطاعتم دعوت کنند.

ای فرزند آدم!

چه بسیار ثروتمندانی که مرگ آنان را فقیر کرد و چه بسیار خنده کننده‌گانی که به سبب مرگ گریه کردند و چه بسیار بندگانی که دنیا روزیش را برای آنها گسترد ولی طغیان کردند و اطاعتم را ترک کردند تا از دنیا رفت و داخل آتش شد و چه بسیار بنده‌ای که دنیا بر او تنگ گرفت اما صبر نمود و از دنیا رفت تا داخل بهشت شد.

منم خدایی که معبودی جز من نیست

حدیث قدسی به نقل از امیرالمؤمنان علی (ع) است که فرمودند :

زمانی که روز قیامت فرا برسد ، و آنگاه حدیثی را ذکر کرد ، تا گفت : خداوند جبّار – جلّ جلاله – بر آنها اشراف می یابد و می گوید :

منم خدایی که معبودی جز من نیست ، و منم قاضی عادل مطلق و حکم کننده ای که امروز ظلم نمی کند ، در میان شما با عدل و قسطم حکم خواهم کرد ، و امروز کسی مظلوم واقع نخواهد شد ، امروز حقّ ضعیف از قوی گرفته می شود ، و صاحب مظلمه ، در خصوص مظلمه اش قصاص می گردد ، از حسنه ها و بدی ها و بخشش ها ثواب داده می شود .

و کسی از این عقبه نمی گذرد در حالی که ظالم است ، و نه بنده ای که مظلمه ای در نزد اوست ، مگر مظلمه ای که آن را بر صاحبش ببخشد ، و من به او ثواب می دهم ، و در نزد حساب حق را برایش می گیرم .

 پس ای مردمان !

ملازم باشید و حق خود را طلب کنید ، از کسی که در دنیا بر شما ستم کرده است ، و من شاهد شما هستم و مرا شاهد بودن کافیست .

سپس گفت : ندا دهنده ای از طرف خدا ندا می دهد : به درستی که خدای می فرماید : منم بخشنده ، اگر دوست دارید بخشوده شوید ،‌پس ببخشید ، و اگر نبخشید ، مظالمتان گرفته می شود ، پس عفو می کنند ، مگر اندکی ! و گفت : خدا می فرماید : امروز هیچ ظالمی به بهشت من وارد نمی شود ، و نه به سوی آتش من ، در حالی که یکی از مسلمان را در نزد او مظلمه ای است ، تا از او در نزد حساب گرفته شود .

ای مردمان ! خود را برای حساب آماده کنید ! ...

 این حدیث را شیخ صدوق هم در « المجالس » روایت کرده است .

حدیث قدسی از امام علی بن الحسین(ع) که می فرمایند :

خداوند والامقام فرمود :

ای فرزند آدم !

به سبب مشیّت من است که تو برای خودت آنچه که را که می خواهی  ، می خواهی و با اراده من است که برای خودت اراده می کنی ، هر چیزی را که اراده می کنی ، و به سبب زیادت نعمت من بر توست که بر معصیت من قدرت می یابی و فرایض مرا به جای می آوری و ادا می کنی .

تو را شنوا و بینا قرار دادم ، پس هر نیکی که به تو می رسد ، از خداست و هر بدی که به تو می رسد ، از خود توست . هم از این روست که من به اعمال نیک تو ، از تو سزاوارترم و تو به عمل های بد خودت از من سزاوارتری !

من از  کرده هایم مورد سؤال واقع نمی شوم ، ولی آنها مورد سؤال  قرار می گیرند و به تحقیق که هر چیزی را که تو می خواستی ، برایت منظم کردم .

و هر کس از خلقم که مرا بشناسد و نافرمانیم کند ، کسی را بر او مسلّط می کنم که مرا نشناسد .  

عمل بدون علم

«ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید پروا کنید از خدا آنچنان که حق پروایی اوست و نمیرید مگر مسلمان.»                                ( آل عمران3/ آیه103)

ای فرزند آدم!

عمل بدون علم مانند رعد آسمانی بدون باران است و علم بی‌عمل مانند درخت بی‌میوه و علم بدون زهد و خشیت مانند مال بدون زکات و غذای بی‌نمک و گیاهی بر سنگ هموار می‌باشد‌ ومثال علم نزد نادان همانند مروارید و یاقوت نزد چهارپایان است.

مثال دل‌های سخت مانند سنگ ثابت است در آب، پندی‌که کسی به شنیدن آن رغبت ندارد همانند سُرنا نزد اهل قبور است و مثال صدقه با پول حرام مانند شستن غایط با بول است و مثال نماز بدون زکات مال همانند جسدی بی‌روح و مثال عمل بدون توبه همانند ساختمان بدون پایه است.

پس از مکر خدا بترسید که جز زیانکاران از مکر خدا در امان نیستند.

دعای بنده و اجابت خدا

ای فرزند آدم !

ثروتت ، ثروت من است و تو بنده من هستی. برای تو جز به‌اندازه‌ای که می‌خوری و از بین‌می‌بری نیست وبه‌اندازه‌ای که بپوشی و کهنه‌اش کنی. آن‌چه را که صدقه‌می‌دهی، باقی‌ می‌گذاری و آن‌چه را که ذخیره می‌کنی ، بهره تو از آن فقط دشمنی است.

بدرستی‌که وجودتوبرسه‌قسم است ، یک قسم تو مال من است و یک‌قسم برای تو و یک قسم میان من و تو. پس آن قسمی که مال من است، روح توست وآن قسمی که برای توست، عمل توست و آن قسمی که بین من و توست، دعای تو  و اجابت من است.

ای فرزند آدم !

پرهیزکاری پیشه‌کن تا مرا بشناسی وگرسنه باش تا مرا ببینی و بندگی مرا کن تا مرا بیابی و تنها شو تا به من برسی .

ای فرزند آدم !

اگرچنان باشد که پادشاهان به سبب ظلمشان و قوم عرب به‌سبب تعصب جاهلیشان وعلماء به‌سبب حسد وفقرا به سبب دروغ و تجار به سبب خیانت وکشاورزان به سبب نادانیشان وعبادت‌کنندگان به‌خاطر ریا و ثروتمندان به جهت کبرشان و قاریان به‌خاطر غلفت‌شان و رنگ رزان با ‌غش در معامله و منع کننده زکات به سبب منعش داخل آتش دوزخ شوند، پس کجایند کسانی که بهشت را طلب کنند؟!

اسلام دین پذیرفته شده نزد خدا

خدا گواهی می دهد که معبودی جز او نیست و فرشتگان و صاحبان علمجبه  عدل ایستاده اند،‌معبودی جز او نیست و او شکست ناپذیر وفرزانه است .

همانا تنها اسلام دین پذیرفته شده نزد خدا است . بشارت ده به این که هر نیکوکاری در بهشت و هر گنهکاری هلاک شده و زیانکار است . و هرکس خدا را شناخت و از وی اطاعت کند ،‌ نجات یافته است و هرکس که شیطان را شناخت و از وی نافرمانی کند ،‌سالم می‌ماند و هرکس که حق را شناخت و از او پیروی کند،‌ایمن می شود و هرکس که باطل را شناخت و از آن پرهیز کند ، رستگار می شود و هرکس که دنیا راشناخت و آن را ترک کند ، ‌خالص شودوهرکس که آخرت راشناخت وآن را طلب کند،‌به آن خواهدرسید.

هماناخداوندهرکس رابخواهد هدایتجمی‌کندوهمگی به سوی اوباز می‌گردید.

ای فرزند آدم !

هرگاه که خداوند متکفل روزی تو شد پس تلاش زیادی برای چیست ؟

وهرگاه بدانی که خلق از من است پس بخل نسبت به آن‌ها برای چیست؟

وهرگاه بدانی که شیطان دشمن من است پس غفلت از آن به‌خاطر چیست؟

وهرگاه محاسبه وعبور از پل صراط حق باشد،‌پس مال اندوختنجبرای چیست؟

وهرگاه مجازات خدا حق باشد ،‌پس نافرمانی خدا از برای چیست؟

وهرگاه پاداش الهی در بهشت حق باشد پس درنگ از برای چیست؟

وهرگاه همه اشیاء به قضا وقدرمن باشد پس جزع وبی‌تابی از برای چیست؟

پس برآن‌چه که  فوت شده مأیوس نباشیدو به آنچه داده شده خوشحال نشوید.

عملت را از ریا خالص کن،‌

ای فرزند آدم!

هرگاه صبح کردی و ندانستی نزد تو کدامیک از این دو نعمت بزرگ تر است: گناهان پوشیده‌ای که نزد مردم داری یا ستایش نیکو از جانب مردم؟و اگر مردم بدانند آنچه را که من می‌دانم، ‌احدی از مخلوقاتم دیگر به تو سلام نخواهند کرد؛ پس عملت را از ریا خالص کن،‌ همانا تو بنده ذلیلی در برابر پروردگار بزرگت هستی و مأمور به حکم اویی. پس توشه برگیر که تو مسافری و چاره‌ای جز این نیست که هر مسافری باید توشه برگیرد.

ای فرزند آدم!

خزائن من تمام شدنی نیست و دست‌های من برای بخشش همیشه گشوده است و به مقداری که انفاق کنی،‌ به تو می‌بخشم و به اندازه‌ای که از انفاق خودداری می‌کنی، امساک می‌کنم.

ای فرزند آدم!

ترس از فقر، به خاطر سوءظن به خدای تعالی و این که بر بیچارگان بخل می‌ورزی از یقین اندک است .

ای فرزند آدم!

کسی که برای روزی اندوهناک باشد در کتاب من شک دارد و کسی که پیامبران مرا تصدیق نکند، پروردگاری مرا انکار کرده‌ است و هر که پروردگاری مرا انکار کند،‌ او را با صورت در آتش می‌اندازم.

اطاعت خداوند

ای فرزند آدم !

اطاعت کنید مرا بقدریکه حاجت‌های شما بسوی من است و نافرمانی کنید مرا بقدری که برآتش جهنم صبر دارید و توشه بردارید  از دنیا بقدر بودنتان در آن و توشه بردارید برای آخرت بقدر بودنتان در آن .

به سوی اجل‌هایتان نظرمکنید که ، به تأخیر افتاده است ، وهمچنین روزیتان حاضر است و گناهانتان پوشیده .

و هرچیزی فنامی‌شود، جز ذات پاک من و هرگاه از آتش دوزخ ، همانند بیچارگیتان می‌هراسیدید ، به تحقیق شما از جایی که گمان نمی‌کردید ، بی‌نیاز می‌ساختم .

و اگر همانگونه که به دنیا رغبت دارید ، به بهشت رغبت داشتید در هر دو سرا شما را خوشبخت می ‌کردم . و دل‌هایتان را به سبب دوستی دنیا نمیرانید که زوال دنیا نزدیک می‌باشد

امر به معروف و نهی از منکر

ای‌کسانیکه ایمان‌آورده‌اید،چگونه‌می‌گوئیدچیزی‌راکه‌خود بدان عمل نمی‌کنیدوچگونه نهی‌می‌کنید از چیزیکه،خود را از آن باز نمی‌دارید، چگونه‌جمع‌می‌کنیدچیزی راکه‌خودتان آن را نمی‌خورید وهمچنین چگونه توبه‌را روزی بعد از روز دیگر،وسالی‌بعد از سال دیگر به تأخیر می‌اندازید.آیا از برای مرگتان امان نامه‌ای‌است؟یابرات‌آزادی از آتش دوزخ را دارید؟ ویا رستگاری دربهشت برای شما محقق شده ویانعمات‌به شما مهلت داده است؟آیا آرزوهای طول و دراز شما را به خدای متعال مغرور کرده است؟ پس صحت و سلامت شمارابه خودمغرورنسازد. پس همانامدت عمرشمامعلوم‌است‌و نفس‌های‌شمامعدود،واسرارشمابرملاوپرده‌های‌شما دریده است…

…پس ای صاحبان خرد از خدا بترسید و آنچه درمیان دارید، برای آخرت خود پیش فرستید .

ای فرزند آدم ! پیشرو باش که همانا تو در پی خراب کردن عمر خود می‌باشی و از همان روزی که از شکم مادرت بیرون آمدی ، قبرت هر روز تو را به خود می‌خواند ، پس مباش همانند چوبی که خود را برای دیگران می سوزاند!

بدرستیکه‌نیست‌معبودی‌جزخدا،ومحمد(ص)‌بنده و‌فرستاده‌من است.

سخاوتمند باش

ای فرزند آدم!

سخاوتمند باش که همانا سخاوت از حسن یقین به خداست و یقین از ایمان و ایمان از صفات اهل بهشت است.

ای فرزند آدم!

بر تو باد پرهیز  از بخل، پس همانا بخل از کفر و کفر از آتش است.

ای فرزند آدم!

از نفرین مظلومان بپرهیزید که هیچ چیز مانع اجابت آن نمی‌شود و هرگاه

گذشت از گناه و آمرزش را دوست نمی‌داشتم هر آینه آدم را به گناه مبتلا نمی‌کردم که سپس او را به بهشت برم.

ای فرزند آدم!

بدون درخواست و تضرع، ایمان و معرفت را به تو بخشیدم پس چگونه بهشت را با وجود درخواست و تضرعت بر تو بخل ورزم.

ای فرزند آدم!

هرگاه بنده به من چنگ زند، او را هدایت می‌کنم و اگر بر من توکل کند او را کفایت می‌کنم و اگر بر غیر من توکل کند اسباب آسمان و زمین را بر او قطع می‌کنم.

ای فرزند آدم!

نماز چاشتگاه را وامگذار، پس بدرستیکه هر چه که آفتاب برآن می‌تابد برای او دعا می‌کنند.

ای فرزند آدم!

حکم مرا ضایع کردی و مرتکب معصیت شدی، پس چه کسی می‌تواند عذاب روز قیامت را از تو منع کند؟!

من‌زنده‌ام‌وهرگزنمی‌میرم

ای فرزند آدم!

من‌زنده‌ام‌وهرگزنمی‌میرم،بآنچه‌که‌به‌تودستورداده‌ام،عمل‌کن‌وازآنچه‌که‌تورانهی‌کردم،خودداری‌کن‌تاتورازنده‌ای‌قراردهم،که‌مرگی‌نداشته‌باشی.

ای فرزند آدم!

من‌پادشاهی‌هستم که‌زوالی‌درمن‌نیست‌وهرگاه‌به‌چیزی‌می‌گویم‌باش‌پس موجودمی‌شود.‌در‌آنچه‌به‌تودستورداده‌ام اطاعت‌کن‌وازآنچه‌که‌تورانهی‌ می‌کنم‌خودداری‌کن‌،تاجایی‌که‌به‌چیزی‌بگویی‌باش،پس‌موجود‌می‌شود .

ای فرزند آدم!

اگرگفتارت‌جذاب‌ودلنشین،ولی‌عملت‌زشت‌وقبیح‌باشدپس‌توسرکردهمنافقان‌‌هستی‌واگرظاهرت‌جذاب‌وباطنت‌قبیح‌باشدپس‌توازبدترین‌هلاک‌شدگانی.

ای فرزند آدم!

هیچکس در بهشت من داخل نمی‌شود مگر آنکه،دربرابر عظمتم تواضع کند و روزش را با یاد من به پایان رساند و بخاطرم نفس خود را از خواهش‌های دنیویه بازدارد ، و با غریب برادری و با فقیر مدارا و بر مصائب صبر کند و یتیم را گرامی دارد و از برای او همانند پدری دلسوز ، واز برای زنان بیوه همانند همسری مهربان …

پس هرکس این صفات را داشته باشد ، هرگاه مرا بخواند به او لبیک گویم و هر چه از من بخواهد به او عطا می‌کنم .

تمایل به دنیا

ای فرزند آدم!

به اندازه‌ای که تمایل به دنیا داری، محبت مرا از قلبت خارج گردان. چرا که من هرگز محبت خود و دنیا را در یک قلب جمع نمی کنم.  برای بندگی من از علایق‌دنیوی مجرد شو و عملت را از ریا خالص گردان، تا جامه محبتم را بر تنت بپوشانم. به من رو کن و خودت را برای یادم فارغ نما، تا تورا نزد فرشتگانم یاد کنم.

ای فرزند آدم!

خاضعانه مرا یاد کن تا هنگام بخشش و عطایم تو را یادکنم.

 هنگام مجاهده با نفس به یاد من باش، تا هنگام مشاهده یادت کنم.

 مرا روی زمین‌یاد کن، ‌تا در قبر یادت باشم .

 در نعمت و سلامتی مرا به یاد آور، تا تو را در اندوه و تنهایی یاد کنم.

در بندگی یادم کن، تا در بخششم یادت کنم.

مرا در صحت و بی‌نیازی یاد کن، تا تو را در فقر و مشقت یاد کنم.

مرا به صدق و صفا یاد کن، تا تو را در ملاء اعلی یاد کنم.

مرا به هنگام احسان به فقراء یاد کن، تا تو را در بهشت جاودان یادکنم. در بندگی یادم کن تا در پرورش دهندگی‌ام یادت کنم.

مرا به تضرع و زاری یاد کن تا تو را به کرامت یاد کنم.

مرا به لفظ یاد کن تا تو را در لطف و مرحمت خود یاد کنم.

مرا با ترک دنیا یاد کن، تا تو را به نعمت‌های باقی یاد کنم.

 مرا در شدت هلاکت یاد کن، تا تو را در نجات و رهایی کامل یاد کنم.

 همانا شیطان دشمن شماست

ای فرزند آدم !

همانا شیطان دشمن شماست ، پس او را دشمن خود بدانید .

به درستی برای روزی که دسته ، دسته به‌سوی خدا محشور می‌شوید، عمل کنید ، درحالی که صف در صف پیشاپیش او   می‌ایستید و نامه عمل خود را حرف به حرف می خوانید و از آنچه عمل کرده‌اید پنهانی و آشکارا ، سئوال خواهید شد .

سپس پرهیزکاران گروه ، گروه به سوی بهشت هدایت و مجرمان به جهنم تشنه کام وارد می شوند . این همه وعده رحمت و مؤاخذه از جانب خداوند شما را بس است .

همانا منم پروردگار عالم، پس مرا بشناسید ؛ منم نعمت دهنده شما ، پس تشکر مرا بجا آورید . منم بسیار آمرزنده ،‌پس استغفار کنید و منم مقصود شما پس به من توجه کنید و منم داننده اسرار شما ،‌پس از من بترسید.

مجاهده

ای فرزند آدم !

شما را نیافریدم به جهت کمبود چیزی و یا انس گرفتن از جهت ترس و وحشت ، و نه از امری که از انجام آن عاجز مانده باشم تا از شما استعانت و یاری جویم بلکه شما را آفریدم تا اینکه مرا عبادت نمایید و بسیار شکر گزارم باشید و صبح و شام تسبیح مرا بگویند .

اگر تمامی اول و آخرتان ، زندگان ومردگان شما ، کوچک و بزرگتان ، آزاده و برده تان ، انسیان و جنیان بر اطاعت من جمع شوید ، در ملک من به اندازه مثقال ذره ای افزوده نخواهد شد .

واگر تمامی شما برنافرمانی من جمع شوید، از ملک من به اندازه مثقالی کاسته نخواهد شد .

………………… آگاه باشید :

هرکس مجاهده کند بدرستی که به نفع خویش عمل کرده که همانا خداوند از جهانیان بی نیاز است .

صبور باشید

ای فرزند آدم ! من شما را عبث خلق نکردم و شما را بی هدف قرار ندادم و از آنچه انجام می دهید ، غافل نیستم .

و بدرستی که به آنچه نزد من است نمی رسید ، مگر در راه خشنودیم از آنچه که از آن اکراه دارید ، صبر کنید .

و صبر بر طاعتم ، از صبر بر حرارت آتش راحت تر است و همچنین صبربرعذاب دنیا ازصبربرعذاب‌آخرت راحت‌تر است.

ای فرزند آدم ! همه شما گمراهید ! مگر آن کسی که من او را هدایت کنم . و همگی شما بیمارید مگر آنکه من او را شفا دهم. وهمگی شما نیازمندید ، مگر آنکه من او را بی نیاز کنم .

وهمگی شما در هلاکت هستید مگر کسی که من او را نجات دهم . وهمه شما خطا کارید ، مگر کسی که من او را نگه دارم. پس همگی به سوی من باز گردید تا به شما رحم کنم . وهمچنین راز خود را نزد کسی که اسرار شما را نمی داند فاش نکنید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد