راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

احادیث منتخب قدسی پند آموز و سرنوشت ساز:قال الله تعالی خدا به پی

احادیث منتخب قدسی پند آموز و سرنوشت ساز:قال الله تعالی خدا به پیامبر فرمود :

انس گرفتن از جهت ترس و وحشت

ای فرزند آدم ! شما را نیافریدم به جهت کمبود چیزی و یا انس گرفتن از جهت ترس و وحشت ، و نه از امری که از انجام آن عاجز مانده باشم تا از شما استعانت و یاری جویم بلکه شما را آفریدم تا اینکه مرا عبادت نمایید و بسیار شکر گزارم باشید و صبح و شام تسبیح مرا بگویند .

اگر تمامی اول و آخرتان ، زندگان ومردگان شما ، کوچک و بزرگتان ، آزاده و برده تان ، انسیان و جنیان بر اطاعت من جمع شوید ، در ملک من به اندازه مثقال ذره ای افزوده نخواهد شد .

واگر تمامی شما برنافرمانی من جمع شوید، از ملک من به اندازه مثقالی کاسته نخواهد شد .

………………… آگاه باشید :

هرکس مجاهده کند بدرستی که به نفع خویش عمل کرده که همانا خداوند از جهانیان بی نیاز است

ای فرزند آدم ! از جمله کسانی نباش که :

توبه را با درازای آرزو طلب می کند وبه آخرت امید دارد در حالی که بدون عمل است  .

همانند زاهدان سخن می گوید و مانند منافقان عمل می کند . هرچه عطایش می کنم ، قناعت نمی کند و هرگاه روزی را منع ‌کنم ، صبر نمی نماید .

امربه معروف و نهی از منکر می کند ولی خود عامل به آن نیست.  صالحان را دوست می‌دارد ولی از آنان نیست ، منافقان را دشمن خود می داند ، اما از زمره آنهاست .

ای فرزندآدم ! روزی نیست که‌زمین تورامخاطب نسازد ونگوید که :

 ای فرزند آدم بر پشتم راه می روی ولی سر انجامت درون من است ، برپشتم گناه می کنی ولی در درونم عذاب می‌شوی .

ای فرزند آدم ! من خانه تنهایی ، وحشت و تاریکی ، خانه عقربها و مارها و  خواری ام ، پس مرا آباد کن  وخرابم مساز .

قناعت

ای فرزند آدم کسی که قناعت کند بی نیاز شود ، وکسی که به اندکی از دنیا راضی شد بدرستی که به خدای عزیز و بزرگ اعتماد کرده است .

ای فرزند آدم کسی که ترک حسد کرد به استراحت نشست و کسی که پرهیزکاری کرد از حرام دینش را خالص کرده ، وکسی که بدگویی مردم را ترک گوید ، دوستی او در دل های مردم ظاهر می شود و کسی که از مردم کناره جویی کرد از شر ایشان سالم می ماند و کسی که کلامش کم باشد عقلش کامل است و کسی که که به اندکی از روزی خدا راضی شود ، خداوند به عمل اندکش راضی می شود .

ای فرزند آدم توبه چیزی که می دانی عمل نمی کنی ، چگونه از چیزی که نمی دانی طلب می کنی .

ای فرزند آدم هرگاه عمرت را در طلب دنیا تلف کردی پس آخرت را از کجا می طلبی .

به سبب‌داشتن ثروت‌خوشحال‌مباش،

ای فرزند آدم!

به سبب‌داشتن ثروت‌خوشحال‌مباش،زیرا جاودانه‌نیست و از فقر ناله مکن زیرا همیشگی و دائمی نیست و از بلا نا امید نباش، چرا که طلا در آتش خالص می‌شود و مؤمن در بلا و مصیبت آزمایش می‌شود. پس همانا ثروتمند در دنیا عزیز و در آخرت ذلیل است و فقیر در دنیا ذلیل و در آخرت عزیز است پس به یقین آخرت بهتر و پایدارترست.

ای فرزند آدم!

هرگاه‌ دیدی ‌مهمانی ‌نزد ‌تو بیش‌ از‌ نه‌روز مانده، ‌بگو پناه ‌می‌برم ‌به خدا از غضب‌الهی.

ای فرزند آدم!

ثروت از من است و تو بنده منی و مهمان فرستاده من است. پس هرگاه مالم را از فرستاده‌ام منع کنی پس امیدی به بهشت و نعمت‌های من نداشته باش.

ای فرزند آدم!

ثروت از من است و اغنیاء، وکیلان من و فقیران خاندان من، پس هرکس بر خاندان من بخل ورزد او را در آتش داخل کنم و از این کار ابایی ندارم.

ای فرزند آدم!

سه‌چیزبرتو واجب‌شده‌زکات‌مالت‌و‌پیوستن‌به‌نزدیکانت‌ومدارا بامهمانت.پس‌اگر‌آنچه‌راواجب کرده‌ام،‌بجانیاوری‌تو را سخت‌بیچاره‌می‌کنم‌و تو را درس عبرتی برای جهانیان قرار می‌دهم.

ای فرزند آدم!

اگر حق همسایه‌ات را رعایت نکنی، آنگونه که حق عیال خود را مراعات می‌کنی، نه به تو نظر می‌کنم و نه عملت را می‌پذیرم و نه دعایت را مستجاب می‌کنم.

ای فرزند آدم!

بر همانند خویش تکبر مکن که همانا آغازت نطفه پلیدی از منی گندیده است که از مخرج بول و بین صلب و سینه ها خارج می‌شود.

ای فرزند آدم!

به خاطر بیاور محل ایستادنت را فردای قیامت پیش روی من که همانا من از اسرارت چشم برهم زدنی غافل نمی‌شوم  من از نیات درونی شما آگاهم.

فرشتگانم شب و روز مراقبت می‌کنند،‌

ای فرزند آدم!

فرشتگانم شب و روز مراقبت می‌کنند،‌ تا آنچه را می‌گویی و کم و زیاد انجام می‌دهی برتو بنویسند.

پس آسمان برآنچه از تو می‌‌بیند،‌شهادت می‌دهد و زمین از آنچه که بر پشتش انجام داده‌ای و خورشید، ماه‌و ستارگان برآنچه می‌گویی و عمل می‌کنی شهادت می‌‌دهد.

من از اسرار درون قلبت آگاهم، از نفس خویش غافل مشو،‌ همانا مردن برای تو شغل شاغل است و زمانی نمی‌گذرد که تو از این دنیا کوچ می‌کنی و هرآنچه از خیر و شر پیش فرستاده‌ای،‌ بدون زیادی و کمی حاصلت می‌شود و آنچه انجام داده‌ای بدون کم و کاست فردا دریافت می‌کنی.

ای فرزند آدم !

بدان که حلال نمی‌آید مگر قطره قطره ولی حرام همچون سیلی پیش می‌آید پس هر که زندگی‌اش را خالص کند در حقیقت دینش را خالص کرده است.

اجل (مرگ)

ای فرزند آدم!

اجل (مرگ) تو به آرزویت‌ می‌خندد و قضا و قدرمن به حذر کردنت و تقدیرم، تدبیرت را به مسخره می‌گیرد و آخرتم به دنیای تو می‌خندد و تقسیم روزی من به حرص تو خنده می‌زند .

بدان روزی تو حساب شده، شایسته و نوشته شده  در خزانه است، پس با عمل خیرت قبل از مردن به سوی آن بشتاب، چون غیر از تو نمی‌تواند کسی روزیت را در اختیار گیرد .

ما روزی مردم‌‌رامیانشان‌در زندگی‌دنیاتقسیم‌کردیم.‌(سوره‌زخرف‌آیه 32)

ای فرزند آدم!

دنیا برای دوستان من تلخ است چون به لقاء من مشتاقند و برای دشمنانم شیرین چرا که از دیدن من اکراه دارند.

ای فرزند آدم!

مرگ بسوی تو نازل شونده است و اگرچه آن را ناخوش داری، در برابر حکم پروردگارت صبر پیشه کن. همانا تو روزی برانگیخته می‌شوی. پس حمد پروردگارت را بجا آور هنگام قیام‌ و پاره‌ای از شب را تسبیح کن تا زمانی که ستارگان غروب می‌کنند.

معبودی جز من نیست

خودم شهادت می دهم که معبودی جز من نیست ، من تنهایم و شریکی ندارم و محمد صلی الله علیه وآله بنده من و فرستاده من است .

کسی که به قضاء و قدر من راضی نباشد ، و بر بلایم صبرنکند و نعمت های من را شکر نگوید و به عطایم قناعت نکند ، خدایی غیر از من را بجوید و از زیر آسمان من بیرون رود .

و کسی که صبح کند در حالیکه غم دنیا را داشته باشد پس گویا صبح کرده در حالیکه برمن غضبناک است و اگر به مصیبتی که بر وی ناز ل شده به دیگری شکایت کند ، گویی از من شکایت کرده است .

وکسی که بر مال داری وارد شود و از جهت مالش بر وی تواضع کند ،ثلث دینش را از دست داده است .

و کسی که به خاطر میتی بر صورتش زند ، گویا با نیزه به جنگ با من آمده و کسی که چوبی بر قبر میتی بشکند ، گویی کعبه را با دستش خراب کرده ، وکسی که پروا نکند از کجا می خورد ، پس پروا نمی کنم که او را از کدام در جهنم داخل کنم . و کسی که بفکر افزودن دینش نباشد در زیانکاری است و کسی که در زیانکاری است ، پس مرگ برای او بهتر است .  واگر کسی  بآنچه می داند عمل کند بر علمش می افزائیم

ای فرزند آدم!

بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، بدون غفلت بخوانید تا شما را بدون تأمل اجابت کنم.

مرابا دلهای خالی‌از غیرمن بخوانید، تا شما را با مراتبی بالا بخوانم.

مرا با اخلاص و تقوی بخوانید،تا شما را به بهشت جاویدان بخوانم.

مرا با خوف و رجاء بخوانید، تا برای شما در هر کاری گشایش و راحتی قرار دهم.

مرا با نامهای بلند مرتبه بخوانید تا شما را به خواسته‌های بلندتان برسانم.

مرا در دیار خراب و فانی بخوانید تا شما را در دیار پاداش و جاودانگی بخوانم.

ای فرزند آدم!

چه بسیار خدا، خدا می کنی ولی در قلبت غیر از خداست و زبانت خدا را یاد می‌کند در حالی که از غیر خدا می‌ترسی و به غیر او امیدواری. اگر خدا را می‌شناختی،‌ غیر خدا برایت اهمیتی نداشت.

تو گناه می‌کنی و استغفار نمی‌کنی پس بدرستی که استغفار به همراه اصرار برگناه، توبه دروغگویان است.

..... وهرگز پروردگارت به بندگان ظلم نمی‌کند.

ای فرزند آدم ! از جمله کسانی نباش که

توبه را با درازای آرزو طلب می کند وبه آخرت امید دارد در حالی که بدون عمل است  .

همانند زاهدان سخن می گوید و مانند منافقان عمل می کند . هرچه عطایش می کنم ، قناعت نمی کند و هرگاه روزی را منع ‌کنم ، صبر نمی نماید .

امربه معروف و نهی از منکر می کند ولی خود عامل به آن نیست.  صالحان را دوست می‌دارد ولی از آنان نیست ، منافقان را دشمن خود می داند ، اما از زمره آنهاست .

ای فرزندآدم ! روزی نیست که‌زمین تورامخاطب نسازد ونگوید که :

 ای فرزند آدم بر پشتم راه می روی ولی سر انجامت درون من است ، برپشتم گناه می کنی ولی در درونم عذاب می‌شوی .

ای فرزند آدم ! من خانه تنهایی ، وحشت و تاریکی ، خانه عقربها و مارها و  خواری ام ، پس مرا آباد کن  وخرابم مساز .

ای بندگان دینار و درهم

من دینار و درهم را جز از برای روزی شما نیافریدم ‏‏‏‏‏،که به سبب آن جامه بپوشید و در راه خدا انفاق کنید. شما کتاب مرا گرفتید و آن را زیر قدمهای خود قرار دادید و دنیا را بالای سرتان…

پس خانه های خود را بلند و خانه مرا پست کردید و به خانه های خود انس گرفتید و از خانه های من وحشت کردید پس شما بنده آزاده و نیکوکار نیستید !

ای بندگان دنیا ، همانا مثل شما همانند قبرهای گچ کاری شده است ،ظاهرش خوب و باطنش زشت است.

ای فرزند آدم ،همانگونه که چراغ بر فراز خانه ،داخل خانه را از نور بی نیاز نمیکند ، سخنان زیبایتان شما را از افعال نیک بی نیاز نمی کند .

ای فرزند آدم ،عملت را خالص گردان و زیاد مخواه ، زیرا آنچه به تو عطاکردم ، بیشتر از آنچه که سائلان تقاضا می کنند .

ای فرزند آدم!

دستت را بر سرت قرار بده، پس آنچه را برای خود می‌پسندی برای مسلمین هم بپسندد.

ای فرزند آدم!

بر آنچه از دنیا از دست دادی، اندوهگین مباش و به آنچه می‌آید خوشحالی مکن، زیرا دنیا، امروز برای توست و فردا برای غیر تو.

ای فرزند آدم!

آخرت را طلب کن و دنیا را واگذار، همانا ذره‌ای از آخرت بهتر است برای تو از دنیا و آنچه در آنست.

ای فرزند آدم!

تو در طلب دنیا و آخرت در طلب توست.

ای فرزند آدم!

برای مرگ قبل از فرا رسیدن آن آماده شو و اگر دنیا را برای احدی از بندگانم وامی‌گذاشتم، آن را برای پیغمبرانم وا می‌گذاشتم تا بندگانم را به اطاعتم دعوت کنند.

ای فرزند آدم!

چه بسیار ثروتمندانی که مرگ آنان را فقیر کرد و چه بسیار خنده کننده‌گانی که به سبب مرگ گریه کردند و چه بسیار بندگانی که دنیا روزیش را برای آنها گسترد ولی طغیان کردند و اطاعتم را ترک کردند تا از دنیا رفت و داخل آتش شد و چه بسیار بنده‌ای که دنیا بر او تنگ گرفت اما صبر نمود و از دنیا رفت تا داخل بهشت شد.

ای فرزند آدم !

مخلوقات را لعنت نکنید ، که لعنت به شما برمی گردد .

ای فرزند آدم ! هفت آسمان ها در هوا بدون ستون به سبب یکی از نامهای من ایستاده است ولیکن دل های شما به هزاران موعظه از کتاب من هدایت نمی شود .

ای مردم!

همانگونه که سنگ در آب نرم نمی شود ، موعظه در دل های سخت نفوذ نمی کند .

ای فرزندآدم ! چگونه از حرام وتحصیل گناه اجتناب نمی‌کنید، واز آتش جهنم هراسی ندارید وچرا از خشم خدای رحمان پرهیز نمی کنید .

پس هرگاه پیران پشت خمیده، واطفال شیرخوار و حیوانات چرنده و جوانان باخشوع نبودند ، هرآینه آسمان بالای‌سرتان را آهنی و زمین راهمچون مسی وخاک‌راسنگ‌ریزه‌می‌گردانیدم.

و بر شما از آسمان قطره بارانی نمی بارید و نه دانه ای از زمین نمی روئید و عذاب سختی را بر شما فرو می ریختم .

موسی بن عمران

ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را بسیار یاد کنید .

ای موسی بن عمران ، ای صاحب بیان ، کلام مرا بشنو.

همانا من خدواند پادشاه و جزا دهنده ای هستم که بین من و تو ترجمه کننده ای نیست .

به خورنده ربا و کسی که عاق والدین شده ، وی را به غضب خدای رحمان و پاره های آتش بشارت ده .

ای فرزند آدم !

دین تو پایدار نمی گردد تا زمانی که قلب و زبانت راست شود و قلبت راست نمی شود تازمانی که زبانت راست شود و زبانت راست نمی شود تازمانی که از پروردگارت شرم و حیا کنی و هنگامی که به عیوب مردم می نگری و عیوبت را فراموش کردی، پس بدان حقیقتاً شیطان را از خود راضی کردی و خدای رحمن را به خشم آوردی .

ای فرزند آدم !

زبانت شیر درنده است اگر رهایش کنی ، هلاکت می کند و هلاکت تو در گرو زبان توست .

ای فرزند آدم !

ای فرزند آدم !

بر توشه‌ات بیفزای که راه بسیار دور ،‌دور می‌باشد .

وکشتی را نوسازی کن ، که دریا عمیق ،‌ عمیق است .

و خویش راسبک بار کن که همانا پل صراط باریک ، باریک است.

و عملت را خالص گردان که همانا صرّاف تو بینای ،‌ بینا است .

و خوابت را تا قبر و فخر فروشی را تا میزان و شهوت خود را تا بهشت و آسایشت را تا آخرت و لذائذ خویش را تا رسیدن به حوریان بهشتی به تأخیر بینداز .

و برای من باش تامن هم برای تو باشم ،‌ و با خوار داشتن دنیا به سوی من تقرب جوی و با دشمن داشتن گناه کاران و دوست داشتن نیکان از آتش دوزخ دوری کن .

پس همانا خداوند پاداش نیکوکاران ر اضایع نمی کند .

معبودی جز اونیست

خدا گواهی می دهد که معبودی جز اونیست و فرشتگان و صاحبان علم جبه  عدل ایستاده اند،‌معبودی جز او نیست و او شکست ناپذیر وفرزانه است .

همانا تنها اسلام دین پذیرفته شده نزد خدا است . بشارت ده به این که هر نیکوکاری در بهشت و هر گنهکاری هلاک شده و زیانکار است . و هرکس خدا را شناخت و از وی اطاعت کند ،‌ نجات یافته است و هرکس که شیطان را شناخت و از وی نافرمانی کند ،‌سالم می‌ماند و هرکس که حق را شناخت و از او پیروی کند،‌ایمن می شود و هرکس که باطل را شناخت و از آن پرهیز کند ، رستگار می شود و هرکس که دنیا راشناخت و آن را ترک کند ، ‌خالص شودوهرکس که آخرت راشناخت وآن را طلب کند،‌به آن خواهدرسید.

هماناخداوندهرکس رابخواهد هدایت می‌کندوهمگی به سوی اوباز می‌گردید.

ای فرزند آدم !

هرگاه که خداوند متکفل روزی تو شد پس تلاش زیادی برای چیست ؟

وهرگاه بدانی که خلق از من است پس بخل نسبت به آن‌ها برای چیست؟

وهرگاه بدانی که شیطان دشمن من است پس غفلت از آن به‌خاطر چیست؟

وهرگاه محاسبه وعبور از پل صراط حق باشد،‌پس مال اندوختن برای چیست؟

وهرگاه مجازات خدا حق باشد ،‌پس نافرمانی خدا از برای چیست؟

وهرگاه پاداش الهی در بهشت حق باشد پس درنگ از برای چیست؟

وهرگاه همه اشیاء به قضا وقدرمن باشد پس جزع وبی‌تابی از برای چیست؟

پس برآن‌چه که فوت شده مأیوس نباشیدو به آنچه داده شده خوشحال نشوید.

ای فرزند آدم !

ای فرزند آدم !

به یاد داشته باشید نعماتی را که به شما عطا فرمودم و بدانید بدون خواستن هدایت نخواهید شد و با دانش و علم می توانید راه بهشت را بیابید و مال را جمع نمی کنید مگر با سختی و وارد بهشت نخواهید شد مگر بصبر بر عبادت .

پس با نوافل به من نزدیک شوید و رضای مرا در خشنودی مساکین بجوئید که من از ایشان به مقدار چشم برهم زدنی جدا نمی شوم ، و با علماء همنشین شوید که همانا رحمت من به مقدار چشم برهم زدنی از آنها جدا نمی شود .

ای موسی به آنچه می گویم گوش ده و حق همان است که من می‌گویم ، هرکس بر بیچارگان تکبر ورزد ، روز قیامت به صورت ذره‌ای محشور خواهند شد که در زیر پای مردم باشند .

وهرکس نسبت به مسلمانی پرده دری کند خداوند هفتاد بار او را هتک حرمت می کند . و کسی که مسلمانی را به دلیل فقرش اهانت کنددر واقع به جنگ با من برخاسته است و اگر مؤمن مسلمانی را به خاطر من دوست داشته باشد فرشتگان در دو سرا همنشین او خواهند شد در دنیا پنهانی و در آخرت آشکارا .

ای مردم!

ای مردم !

همانا دنیا خانه کسی است که خانه ای برای او نیست .

وهمچنین از آن کسیست که مالی ندارد، وآنکه مال‌را جمع می کند، عقل ندارد . وآنکه به آخرت یقین ندارد ، بدان خوشحالی می کند .

و برآن حریص است کسی که توکل ندارد وآنکه معرفت بدان را ندارد ، بدنبال خوا هش‌های نفسانی می باشد .

… پس کسیکه نعمت زائلی را بگیرد و زندگی منقطع را ،‌وهمچنین خواهش های فانی را ، به خود ظلم کرده و پرودگارش را نافرمانی کرده و آخرتش را فراموش کرده و زندگی دنیا او را مغرور ساخته است .

ای فرزند آدم !

ای فرزند آدم !

چه بسیار چراغ‌هایی که باد آنان را خاموش کرد و چه بسیار عابدانی که به سبب عجب خود فاسد شدند ، چه بسیار فقیرانی که به سبب فقر، ‌فاسد شدند و چه بسیار اغنیائی که ثروت آنان را تباه کرد وچه بسیار عافیت طلبانی که عافیت آنها را ضایع نمود و چه بسیار عالمانی که علم آنها را هلاک کرد و ….

ای‌ فرزندآدم! بامن ‌داد و ستد ‌کنید و از من‌ بخواهید ، بدرستی که ‌سود و نفع ‌ شما ‌نزد من‌ است ‌به گونه‌ای که ‌هیچ‌ چشمی‌ ندیده ‌و هیچ‌ گوشی ‌نشنیده ‌و بر دل ‌بشری خطور نکرده است و خزائن من ‌نه کم و نه تمام می‌شود و من ‌بسیار بسیار‌ بخشنده‌ام .

ای فرزند آدم! دین تو ، گوشت و خون توست ، هرگاه دینت خوب شود گوشت و خونت نیز خوب می شود و هرگاه دین تو ضایع شود ، گوشت و خون تو ضایع می گردد ….

پس همانند چراغی مباش که از برای مردم روشنایی می دهد ولی نفس خود را با آتش می سوزاند .

حب دنیا را از دل خود بیرون کن که حب خدا و حب دنیا در یک ظرف جمع نمی‌شود ؛ همانگونه که آب و آتش دریک ظرف جمع نمی‌‌شوند وبا نفس خود در جهت جمع روزی مدارا کن ، چرا که که روزی تقسیم شده و حریص ناامید است و بخیل مذموم و نعمت دنیا دوام ندارد و اجل هم معلوم است . بهترین حکمت‌ها ترسیدن از خدای تعالی است و بهترین بی نیازی قناعت ، بهترین توشه پرهیزگاری و بدترین صلاح شما دروغ‌است و بدترین نصیحت سخن‌چینی ‌و پروردگارت هرگز درحق‌ بندگان‌ خود ، ستم روانداشته است.

ای کسانیکه ایمان آورئه اید

ای‌کسانیکه ایمان‌آورده‌اید،چگونه‌می‌گوئیدچیزی‌راکه‌خود بدان عمل نمی‌کنیدوچگونه نهی‌می‌کنید از چیزیکه،خودرا از آن باز نمی‌دارید، چگونه‌جمع‌می‌کنیدچیزی راکه‌خودتان آن را نمی‌خورید وهمچنین چگونه توبه‌را روزی بعد از روز دیگر،وسالی‌بعد از سال دیگر به تأخیر می‌اندازید.آیا از برای مرگتان امان نامه‌ای‌است؟یابرات‌آزادی از آتش دوزخ را دارید؟ ویا رستگاری دربهشت برای شما محقق شده ویانعمات‌به شما مهلت داده است؟آیا آرزوهای طول و دراز شما را به خدای متعال مغرور کرده است؟ پس صحت و سلامت شمارابه خودمغرورنسازد. پس همانامدت عمرشمامعلوم‌است‌و نفس‌های‌شمامعدود،واسرارشمابرملاوپرده‌های‌شما دریده است…

…پس ای صاحبان خرد از خدا بترسید و آنچه درمیان دارید، برای آخرت خود پیش فرستید .

ای فرزند آدم ! پیشرو باش که همانا تو در پی خراب کردن عمر خود می‌باشی و از همان روزی که از شکم مادرت بیرون آمدی ، قبرت هر روز تو را به خود می‌خواند ، پس مباش همانند چوبی که خود را برای دیگران می سوزاند!

ای فرزند آدم

ای فرزند آدم!

 تو و من هر دو اراده می‌کنیم، اما جز آنچه من اراده کنم چیز دیگری نیست،‌ پس هرکس مرا خواهد، مرا خواهد شناخت و هرکس مرا شناخت مرا می‌خواهد و هرکس که مرا بخواهد،‌ مرا می‌یابد و هرکه مرا یافت به من خدمت می‌کند و هرکس مرا خدمت کرد، مرا یاد می‌کند و هرکس مرا یاد کند من هم او را به رحمت خود یاد می‌کنم .

ای فرزند آدم!

عملت خالص نمی‌شود مگر اینکه چهار مرگ را بچشی، مرگ سرخ،‌ مرگ زرد، مرگ سیاه و مرگ سفید.

مرگ سرخ، تحمل جفا و بازداشتن از آزار است.

مرگ زرد، گرسنگی و سختی کشیدن است.

مرگ سیاه، مخالفت کردن با نفس و خواهش‌هاست، پس از هوای نفس تبعیت نکن که تو را از خدا باز می‌دارد.

و مرگ سفید،‌ عزلت است و گوشه نشینی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد