راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

احادیث منتخب قدسی پند آموز و سرنوشت ساز: حریص به دنیا:

احادیث منتخب قدسی پند آموز و سرنوشت ساز: حریص به دنیا:

حریص به دنیا

ای فرزند آدم ، کسی که صبح کند در حالی که حریص دنیا باشد بر دنیای خود جز رنج بسیار نمی افزاید ودر آخرت مگر تصدیع ، وخدای تعالی توهمی در دلش می افکند که هرگز منقطع نمی شود ، وبه فقری مبتلا        می شود که هرگز به توانگری نمی رسد و آرزویی که هرگز بدان نمی رسد .

ای فرزند آدم ، هر روز از عمرت کم می شود و تو غافلی ، وهر روز رزق تو می رسد ولی ناشکری ، پس بدان که نه به اندک قناعت می کنی و نه به بسیار سیر می شوی .

ای فرزند آدم ، هر روز روزیم به تو می رسد و هرشب ملائکه من عمل های بد تو را می آورند ، روزیم را می خوری و نافرمانی مرا می کنی ، تو مرا می خوانی و من خیرم را به سوی تو فرود می آورم ، ولی تو بدیهایت را بسوی من می فرستی ، پس من چه خوب آقایی هستم و تو چه بد بنده‌ای هستی . تو از من سئوال می کنی و من عطایت می کنم و لی تو بدیهایت را یکی پس از دیگری و قبیحی را بعد از قبیح دیگر انجام می دهی در حالی که من آن را می پوشانم .

 من ازتو حیا می کنم ولی تو از من حیا نمی کنی ، تو مرا فراموش کرده‌ای و از مردم می ترسی و خودت را از غضب من در امان می دانی.

ثروت

ای فرزند آدم !

ثروتت ، ثروت من است و تو بنده من هستی. برای تو جز به‌اندازه‌ای که می‌خوری و از بین‌می‌بری نیست وبه‌اندازه‌ای که بپوشی و کهنه‌اش کنی. آن‌چه را که صدقه‌می‌دهی، باقی‌ می‌گذاری و آن‌چه را که ذخیره می‌کنی ، بهره تو از آن فقط دشمنی است.

بدرستی‌که وجودتوبرسه‌قسم است ، یک قسم تو مال من است و یک‌قسم برای تو و یک قسم میان من و تو. پس آن قسمی که مال من است، روح توست وآن قسمی که برای توست، عمل توست و آن قسمی که بین من و توست، دعای تو  و اجابت من است.

ای فرزند آدم !

پرهیزکاری پیشه‌کن تا مرا بشناسی وگرسنه باش تا مرا ببینی و بندگی مرا کن تا مرا بیابی و تنها شو تا به من برسی .

ای فرزند آدم !

اگرچنان باشد که پادشاهان به سبب ظلمشان و قوم عرب به‌سبب تعصب جاهلیشان وعلماء به‌سبب حسد وفقرا به سبب دروغ و تجار به سبب خیانت وکشاورزان به سبب نادانیشان وعبادت‌کنندگان به‌خاطر ریا و ثروتمندان به جهت کبرشان و قاریان به‌خاطر غلفت‌شان و رنگ رزان با ‌غش در معامله و منع کننده زکات به سبب منعش داخل آتش دوزخ شوند، پس کجایند کسانی که بهشت را طلب کنند؟!

عمل بدون علم

«ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید پروا کنید از خدا آنچنان که حق پروایی اوست و نمیرید مگر مسلمان.» ( آل عمران3/ آیه103)

ای فرزند آدم!

عمل بدون علم  مانند رعد آسمانی بدون باران است و علم بی‌عمل مانند درخت بی‌میوه و علم بدون زهد و خشیت مانند مال بدون زکات و غذای بی‌نمک و گیاهی بر سنگ هموار می‌باشد‌ ومثال علم نزد نادان همانند مروارید و یاقوت نزد چهارپایان است.

مثال دل‌های سخت مانند سنگ ثابت است در آب، پندی‌که کسی به شنیدن آن رغبت ندارد همانند سُرنا نزد اهل قبور است و مثال صدقه با پول حرام مانند شستن غایط با بول است و مثال نماز بدون زکات مال همانند جسدی بی‌روح و مثال عمل بدون توبه همانند ساختمان بدون پایه است.

 

پس از مکر خدا بترسید که جز زیانکاران از مکر خدا در امان نیستند.

بر آنچه فوت شده مایوس نباشید

خدا گواهی می دهد که معبودی جز اونیست و فرشتگان و صاحبان علمجبه  عدل ایستاده اند،‌معبودی جز او نیست و او شکست ناپذیر وفرزانه است .

همانا تنها اسلام دین پذیرفته شده نزد خدا است . بشارت ده به این که هر نیکوکاری در بهشت و هر گنهکاری هلاک شده و زیانکار است . و هرکس خدا را شناخت و از وی اطاعت کند ،‌ نجات یافته است و هرکس که شیطان را شناخت و از وی نافرمانی کند ،‌سالم می‌ماند و هرکس که حق را شناخت و از او پیروی کند،‌ایمن می شود و هرکس که باطل را شناخت و از آن پرهیز کند ، رستگار می شود و هرکس که دنیا راشناخت و آن را ترک کند ، ‌خالص شودوهرکس که آخرت راشناخت وآن را طلب کند،‌به آن خواهدرسید.

هماناخداوندهرکس رابخواهد هدایتجمی‌کندوهمگی به سوی اوباز می‌گردید.

ای فرزند آدم !

هرگاه که خداوند متکفل روزی تو شد پس تلاش زیادی برای چیست ؟

وهرگاه بدانی که خلق از من است پس بخل نسبت به آن‌ها برای چیست؟

وهرگاه بدانی که شیطان دشمن من است پس غفلت از آن به‌خاطر چیست؟

وهرگاه محاسبه وعبور از پل صراط حق باشد،‌پس مال اندوختنجبرای چیست؟

وهرگاه مجازات خدا حق باشد ،‌پس نافرمانی خدا از برای چیست؟

وهرگاه پاداش الهی در بهشت حق باشد پس درنگ از برای چیست؟

وهرگاه همه اشیاء به قضا وقدرمن باشد پس جزع وبی‌تابی از برای چیست؟

پسبرآن‌چهکه فوتشدهمأیوس نباشیدو به آنچه داده شده خوشحال نشوید

پنج کلمه علم برای من بهتر از همه دنیاست

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند :   یا علی می خواهی پنج کلمه از علم به تو یاد بدهم یا پنج هزار دینار به تو بدهم .   حضرت علی علیه السلام فرمودند :   پنج کلمه علم برای من بهتر از همه دنیاست .

فرمودند نخواب تا اینکه قرآنی را ختم کنی .  نخواب تا هزار دینار صدقه بدهی.   نخواب تا یک بنده آزاد کنی . نخواب تا خودت را از از آتش جهنم آزاد کنی .   نخواب تا هزار رکعت نماز بخوانی .    بعد فرمودند یا علی :

v   اگر در هنگام خواب یک حمد و سوره توحید و سوره ناس و فلق و پنج آیه ابتدای سوره بقره را بخوانی ثواب یک ختم قرآن را به تو می دهد .

v    اگر ده مرتبه بگویی " اللهم صل علی محمد و اهل بیته " خداوند ثواب هزار دینار  صدقه  به تو  می دهد .

v اگر ده مرتبه بگویی   " لااله الا الله وحده لا شریک له . له الملک و له الحمد یحیی  و یمیت و هو علی کل شی قدیر " خداوند ثواب آزاد کردن یک بنده به تو می دهد .

v     اگر ده مرتبه بگویی " لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم " خودت را از آتش جهنم آزاد کرده ای .

v   اگر ده مرتبه بگویی " یفعل الله ما یشاء بقدرته و یحکم ما یرید بعزته "   خداوند ثواب هزار رکعت نماز به تو می دهد .

آیا فرائضی که بر تو واجب کردم ، به نحو احسن ادا کردی؟ و آیا بیچارگان را ...

آیا فرائضی که بر تو واجب کردم ، به نحو احسن ادا کردی؟ و آیا بیچارگان را با مال و جانت یاری کردی؟ و آیا با کسی که از تو دوری کرده ، سخن گفتی ؟ آیا فرزندت را ادب کردی؟ و آیا امر دین و دنیا را از علماء پرسیدی؟

من نه به ظاهر شما می نگرم ، و نه به موی سفیدتان، اما به قلب ها و عمل هایتان می نگرم و از شما با صفات نیک خوشنود می شوم.

مرگ اسرار تو را فاش و قیامت اخبار تو را آشکار می کندو نامه عمل پرده های تو را می درد...

مرگ اسرار تو را فاش و قیامت اخبار تو را آشکار می کندو نامه عمل پرده های تو را می درد ، پس هنگامی که گناه کوچکی مرتکب شدی به کوچکی آن نگاه نکن بلکه ببین نافرمانی چه کسی  را کرده ای و هرگاه روزی اندکی به تو داده شد به کمی آن نگاه نکن بلکه بنگر این روزی از جانب چه کسی به تو رسیده است .

ای فرزند آدم !

به خودت و به تمامی مخلوقاتم نگاه کن اگر کسی را عزیز تر از خود یافتی پس بخششت را متوجه او کن در غیر این صورت جانت را با توبه کردن و عمل صالح گرامی بدار ، اگر جانت عزیزباشد .

ای کسانی که ایمان آورده اید ، نعمت خدا را بر خود یاد کنید و از خدا بترسید قبل از روز قیامت و روز واقعه و روز زیانکاری و روز واقع شدن حادثه کوبنده و روزی که اندازه آن باندازه پنجاه هزار سال می باشد و روزی که نه اجازه سخن گفتن به آنان و نه اجازه عذر خواهی داده نمی شود . و همچنین روز واقعه بزرگ و روز نفخه صور و روزی که از شدائد آن صورت ها در هم کشیده می شود و روزی که هیچکس مالک چیزی نیست و روز هلاک شدن و روز زلزله و روز کوبیده شدن .

پس بپرهیز از خدا از روزی که کوه ها درهم فرو می ریزند قبل از صیحه عظیم و روز وقوع زلزله .هنگامی که از اهوال آن اطفال پیر شوند و از کسانیکه گفتند شنیدیم و نافرمانی کردیم ، نباشید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد