راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

*وظیفه معلم و مدرسه درایجاد علاقه به مطا لعه در دانش آموزان ورا

*وظیفه معلم و مدرسه درایجاد علاقه به مطا لعه در دانش آموزان  وراههای فعال نمودن کتا بخا نه های مدرسه*

 1.معلمین باید روش صحیح مطالعه را مانند دروس دیگر به شاگردان بیاموزند.

2.معلمین ومسئولین آموزشگاه به انحاء مختلف بایدعلاقه خود به مطالعه کردن رانشان دهند.مثلا" به کتابخانه و کتابفروشی ها مراجعه کنند،خلاصه مقالات ونوشته ها را برای فراگیران بازگو نمایند،کتابهای مفیدوجدیدبه شاگردان معرفی نمایندو....

 

*وظیفه معلم و مدرسه درایجاد علاقه به مطا لعه در دانش آموزان  وراههای فعال نمودن کتا بخا نه های مدرسه*

 1.معلمین باید روش صحیح مطالعه را مانند دروس دیگر به شاگردان بیاموزند.

2.معلمین ومسئولین آموزشگاه به انحاء مختلف بایدعلاقه خود به مطالعه کردن رانشان دهند.مثلا" به کتابخانه و کتابفروشی ها مراجعه کنند،خلاصه مقالات ونوشته ها را برای فراگیران بازگو نمایند،کتابهای مفیدوجدیدبه شاگردان معرفی نمایندو....

3.ارزش واهمیت مطالعه وکاربرد آن در زندگی را از راههای گوناگون برای فراگیران توضیح دهند.

4.معرفی وتهیه کتابهای جدیدونشریات مفیدومناسب ومتنوع بطور مستمردر محیط آموزشی انجام شده و حتی الامکان در اختیار فراگیران قرار بگیرد.

5.تشکیل کتابخانه در مدرسه وکلاس.

6.فراهم ساختن امکانات وتسهیلات استفاده از کتابخانه وتوجه به تزئینات معقول محیط کتابخانه.

7.تهیه کارت عضویت کتابخانه که این امر برای بسیاری از فراگیران می تواند انگیزه محسوب گردد.

8.معلمین شاگردان را تشویق نمایند که برای یافتن پاسخ سوالات خود،بتدریج به کتابخانه مراجعه نمایند.

9.مقررات دست وپاگیر وبی میل کننده ،مانند اجبار در عضویت کتابخانه وخلاصه نویسی کتابهایی که برای مطالعه می گیرند،از میان برداشته شود.

10.کتابهای پاره وکثیف چون عامل بی میلی است،در اختیار کودک قرار نگیردودر انتخاب کتاب، ذوق کودک در نظر گرفته شود.

11.کودک را مجبور به مطالعه نکنید.

12.مسئولیت دادن به دانش آموزان در تهیه روزنامه دیواری وکارهای عملی.

13.کتابهایی که به دانش آموزان مبتدی در مطالعه،معرفی می شودباید محتوایی ساده داشته باشد.

14.مسئولیت اداره کتابخانه یا همکاری در اداره کتابخانه را به دانش آموزان بسپاریدتا زمینه علاقه مندی در مطالعه وشناخت کتاب بوجود آید.

15.مفاهیم ومحتوای بعضی کتابها به صورت نمایشنامه اجرا گردد.

16.معلمین جلساتی از درس یا دقایقی از ساعات کلاسی را می توانند به مطالعه اختصاص دهند تا هم تنوعی در کلاسداری باشدوهم دانش آموزان با راهنمایی معلم با نحوه مطالعه آشنا شوندوهم یادگیری عمیق تر باشد.

17.معلمین می توانند سایتهای علمی ومفید را به دانش آموزان معرفی کنندتا آنها وقت خود رابا استفاده نامناسب از اینترنت مانندچت کردن و... هدر ندهند.

18.برای تعطیلات نوروز،تابستان یا هر تعطیلی دیگر،معلم می تواند کتابهایی را برای مطالعه به جای انجام هر تکلیف دیگر معرفی کند.

19.از کلاس چهارم ابتدایی به بعد معلم می تواند سوالاتی بین شاگردان تقسیم کندتا برای پاسخ یابی به کتابخانه مراجعه نمایندویا از کلاس پنجم می توانداز شاگردان بخواهدتاشرح حال شخصیت هایا شاعران ونویسندگان راجمع آوری نمایند،در کلاسهای بالاتر می توان خلاصه نویسی ونقادی ومقایسه کتابها و یا به تصویر در آوردن مفاهیم بعضی کتابها را خواستار شد.

20.زمان مطالعه وچگونگی یک مطالعه خوب به دانش آموزان گوشزد شود.

21.در جلسات انجمن اولیاء ومربیان،مسئولان مدرسه بایداولیاء دانش آموزان را با راه و روش مطالعه وچگونگی پیگیری وایجاد علاقه به مطالعه فرزندان در خانه آشنا نمایند.

22. در هنگام مطالعه دانش آموزان رابه دقیق خوانی همراه با خلاصه نویسی تشویق کنید،زیرا عامل مهمی در تقویت حافظه ونگهداری مطالب است.

تحقیق وتهیه و تنظیم : سید خلیل شاکری(شاکر سردرود)استفاده از مطالب وبلاگ بدون درج منبع شرعا حرام و به استناد قانون حق کپی رایت و حقوق مولفین ممنوع بوده و قابل پیگرد قضائی می باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد