راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

بسیارجالب و پندآموز:(بیاناتى در باره قلب و دل آدمى و شایستگى.............

بسیارجالب و پندآموز:(بیاناتى در باره قلب و دل آدمى و شایستگى و تباهى آن و قلب و حالات دل و روان انسان و معناى بینائى و کورى و شنوائى و کرى و (مرگ و زندگى) از نظر قرآن.

اما آیات بقره 6 خدا بر دلها و گوشهاى آنان مهر نهاده. و بر چشمهاى آنها پرده افکنده شده. (2) بقره 10 در دلهاى آنها یکنوع بیمارى هست. خداوند بر بیمارى آنان مى‏افزاید و عذاب دردناکى بخاطر دروغهاى آنها در انتظار آنان است. (3) بقره 18 آنها کران و گنگ و کورند بنا بر این از راه خطا و روش زشت باز نمیگردند. (4) بقره 171 آنان کر و گنگ و کورند. بنا بر این اندیشه و فکر پایان را نمینمایند. (5) بقره 74 سپس دلهاى شما بعد از این جریان سخت شد همچون سنگ یا سخت‏تر..............

 

 

بسیارجالب و پندآموز:(بیاناتى در باره قلب و دل آدمى و شایستگى و تباهى آن و قلب و حالات دل و روان انسان و معناى بینائى و کورى و شنوائى و کرى و (مرگ و زندگى) از نظر قرآن.

اما آیات بقره 6 خدا بر دلها و گوشهاى آنان مهر نهاده. و بر چشمهاى آنها پرده افکنده شده. (2) بقره 10 در دلهاى آنها یکنوع بیمارى هست. خداوند بر بیمارى آنان مى‏افزاید و عذاب دردناکى بخاطر دروغهاى آنها در انتظار آنان است. (3) بقره 18 آنها کران و گنگ و کورند بنا بر این از راه خطا و روش زشت باز نمیگردند. (4) بقره 171 آنان کر و گنگ و کورند. بنا بر این اندیشه و فکر پایان را نمینمایند. (5) بقره 74 سپس دلهاى شما بعد از این جریان سخت شد همچون سنگ یا سخت‏تر.

چون پاره‏اى از سنگها مى‏شکافد و از آن نهرها جریان پیدا میکند. و پاره‏اى از سنگها شکاف بر میدارد و قطرات آب از آن تراوش مینماید. پاره‏اى از آنها از خوف خداوند از فراز کوه بزیر مى‏افتد و خداوند از اعمال شما غافل نیست. (6) بقره 93 و دلهاى آنان بر اثر کفر با محبت و عشق گوساله آبیارى شد. (7) بقره 119 دلهاى آنها (در تباهى و فساد) مشابه و مانند هم است. (8) آل عمران 7 اما آنها که در دلهایشان انحراف است پیروى از آیات متشابه مى‏نمایند (بمنظور گمراه ساختن دیگران). (9) آل عمران 9 پروردگارا دلهاى ما را بعد از اینکه هدایت کردى منحرف نگردان. (10) مائده 71 و گمان کردند مجازاتى در کار نیست پس کور و کر شدند سپس (بعد از بیدارى و توبه) خداوند توبه آنها را پذیرفت باز هم (در اثر انحراف) بسیارى از آنها کور و کر شدند و خداوند بآنچه انجام میدهند بینا و دانا است. (11) مائده 13 دلهاى آنها را سخت و سنگین نمودیم. (12) مائده 41 آنها کسانى هستند که خدا نخواسته دلهاى آنان را پاک کند. (13) انعام 36 فقط آنانى که شنوائى دارند دعوت بحق را مى‏پذیرند و مردگان را خدا برمى‏انگیزد سپس باو بازگشت مینمایند. (1) انعام 38 کسانى که آیات ما را تکذیب مى‏کنند کر و گنگند در انواع تاریکى‏ها فرو رفته‏اند. (2) انعام 25 بر دلهاى آنان پرده‏هائى نهاده‏ایم که مانع از درک و فهم قرآن است و یکنوع سنگینى در گوش آنها هست. (3) انعام 43 ولى دلهاى آنها سخت شده است. (4) انعام 46 بگو آیا فکر مى‏کنید که اگر خداوند شنوائى و بینائى شما را بگیرد و بر دلهاى شما مهر بنهد. کیست بجز ذات اللَّه که آنها را بشما بدهد. (5) انعام 125 خداوند کسى را بخواهد هدایت کند سینه باز و گشاده‏اى براى پذیرش اسلام باو عنایت میکند و کسى را که بخواهد گمراه سازد سینه او را تنگ و ناراحت مى‏کند مثل اینکه با شدت تمامتر بآسمان میرود (دچار فشار مى‏شود) خداوند این طور پلیدى و ناپاکى را (که اثر کفر و عناد است) در افراد بى‏ایمان قرار میدهد. (6) اعراف 99 و مهر میزنیم بر دلهاى آنان بنا بر این نیروى شنوائى ندارند.

،، 100 و خداوند بر دلهاى کفار این چنین مهر میزند- اعراف 178 آنها داراى دلهائى هستند که درک و فهم در او نیست و چشم‏هائى که دید ندارد و گوشهائى که اثر و فائده شنوائى ندارد آنان مانند حیوانات چهار پا بلکه گمراه‏تر و همانها هستند غافلین از حق. (7) انفال 24 بدانید که خداوند حائل مى‏شود بین انسان و دلش (به کیفر اعمال کارى میکند که انسان قلبى را که وسیله درک و فهم است از دست میدهد). (8)،، 50 افراد منافق و آنانى که در دلشان یکنوع بیمارى هست میگویند- این مسلمانان را همین مطالب دینى فریبشان داده. (9) توبه 88 دریچه قلب آنان بسته شده بنا بر این درک و فهم ندارند 94 بر دلهاى آنان مهر زده شده علم و دانش در او راه ندارد. (10) توبه 125 اما آنانى که در دلهاى آنها بیمارى هست مرتب بر آلودگى و کفرشان افزوده مى‏شود و با همان حالت کفر و عناد مردند. (11) توبه 128 از راه حقیقت منحرف شدند خداوند به کیفر کردارشان دلهاى آنها را از توجه به حق برگردانید چون آنها گروهى بى‏درک و شعورند. (12) یونس 42 بعضى از آنها گوش میدارند به تو آیا کران را میتوانى بشنوانى گر چه عقل و درک را از دست داده باشند. و بعضى نگاه میکنند بتو ولى آیا تو میتوانى کورها را هدایت‏و راهنمائى کنى گر چه نیروى دید و بصیرت نداشته باشند. (1) یونس 67 مسلما در این عالم خلقت و آفرینش علائم و نشانه‏هائى (براى توحید و خداشناسى) هست براى افرادى که شنوائى دارند. (2) یونس 74 این چنین بر دلهاى ستمکاران مهر میزنیم. (3) هود 20 اینها دیگر نیروى شنیدن و دیدن را ندارند 24 حال این دو گروه کفار مؤمنین در مثل مانند شخص کور و کر و شخص بینا و شنوا است آیا اینها با هم برابرند (هرگز) پس (چه شده شما را) چرا پند نمى‏پذیرید. (4) رعد 16 ببعد بگو آیا بینا و نابینا و تاریکى و روشنى با هم برابر است (تا آنجا که میفرماید- فرو فرستاد از آسمان آب را (باران) سپس رودها بمقدار ظرفیت خود روان شد پس سیل کف نمایانى را در بالاى خود در بر گرفت و همچنین از چیزهائى که در آتش ذوب میکنید بمنظور تهیه زینت و زیور مانند آن کفى نمایان مى‏شود این چنین مثال میزند خداوند براى حق و باطل (آب و آن فلزى ذوب شده مثل است براى حق و کف هم که نمود و جوش و خروشى دارد مثل است براى باطل) اما آن کف بزودى نابود و تباه مى‏شود و اما آنچه که مفید و براى اجتماع سودمند است (آب و فلز) باقى میماند و در اعماق زمین رسوخ میکند خداوند این چنین مثلهاى جالب میزند تا آنجائى که (براى تطبیق این مثل) میفرماید آیا کسى که میداند و ایمان دارد که آنچه نازل شده از پروردگارت حق است با آن کسى که کور و نابینا است برابر است فقط خردمندان پند میپذیرند. (5) رعد 28 آنهائى که داراى ایمان هستند و از اثر یاد خدا آرامش دل دارند آگاه باشید که با یاد خدا دل آرامش مى‏یابد. (6) نحل 21 اینها مردگانند و زنده نیستند و نمى‏فهمند که چه وقت برانگیخته میشوند. (7)،، 65 در این آیات و مطالب نشانه‏ها و هدایت‏هائى است براى گروهى که داراى نیروى شنوائى هستند. (8) نحل 97 هر کس اعمال نیک و کردار شایسته داشته باشد چه زن چه مرد ما باو یک زندگى پاک و پاکیزه‏اى خواهیم داد. (9) اسرى 72 هر کس که در این جهان نابینا و کور است در آن عالم و جهان آخرت نابینا و گمراه‏تر خواهد بود. (10) کهف 14 دلهاى آنها را محکم و استوار نمودیم. (11)،، 28 از آن مردمى که دلهاى آنان را از یاد خودمان منصرف نموده‏ایم پیروى منما و آنها دنبال هواى نفس گرفته و روش افراطى دارند.

 (1) انبیاء 3 دلهاى آنان از حق منصرف است انبیاء 45 بگو من شما را با مطالب وحى شده اخطار و هشدار میدهم ولى کران دعوت تو را موقع هشداردادن نمى‏شنوند. (2) حج 34 فروتنان را مژده بده اینها کسانى هستند که هنگامى که یاد خدا مى‏شود دلهاى آنان از عظمت خداوندى ترسان مى‏شود.

،، 66 آیا در آفاق زمین سیر نمیکنند تا دلهائى اندیشناک و گوشهائى شنوا براى آنها پیدا شود زیرا چشمان ظاهرى کور نمیشود ولى دلهائى که در سینه‏ها هست بینش خود را از دست میدهد. (3) حج 53 این وسوسه‏هاى شیطانى را وسیله امتحان و ابتلاء قرار دهد براى آنهائى که در دلشان بیمارى است و دلهائى سخت دارند. (4) فرقان 44 آیا تصور میکنى که بیشتر مردم داراى شنوائى و اندیشه هستند اینها فقط مانند حیوانات بلکه گمراه‏ترند. (5) فرقان 53 (اهل ایمان) کسانى هستند که چون آیات الهى بآنها تذکر داده شد (چشم و گوش را باز میکنند) و در برابر آیات کر و کور نیستند. (6) شعراء 89 روزى که نه مال و نه فرزند سودى نخواهد بجز آن کس که با دلى پاک و سالم (بصحنه قیامت) وارد شود. (7) شعراء 136 آنان گفتند بحال ما فرقى ندارد پند و اندرز بنمائى یا از اندرز گویان نباشى (زمینه پذیرش را ندارند). (8) شعراء 193 جبرئیل روح الامین این قرآن بر قلب پاک تو فرود آورده است.

،، 200 ما قرآن را این چنین در دل تبه‏کاران گذراندیم (که در دل آنان قرارى نگرفت) تا مشاهده عذاب دردناک نکنند ایمان نمى‏آورند. (9) نمل 80 تو نتوانى مرده دلان را سخن بشنوانى و کران را که از گفتار تو روى گردانند، به حقیقت شنوا کنى 81 و تو نمیتوانى این کوران را از گمراهى برهانى فقط بآنهائیکه به آیات ما ایمان مى‏آورند سخن خود را میتوانى بشنوانى و آنها تسلیم در برابر فرمان خدا هستند. (10) روم 52- 53- پس تو اى رسول گرامى این مردم مرده دل را نتوانى با سخن حق شنوا کنى و دعوت خود را به گوش این کران که روگردانند برسانى و تو نتوانى این مردم کور دل را از ضلالت و گمراهى براه حق هدایت کنى تنها آنهائى را که به آیات ما ایمان مى‏آورند و تسلیم امر ما هستند میتوانى با سخن خود آشنا کنى- تا آنجا که میفرماید این چنین خدا بر دلهاى اهل جهل مهر شقاوت میزند.

(1) لقمان 7 و هر گاه بر این مردم تلاوت آیات قرآنى شود چنان با غرور و تکبر پشت گرداند که گوئى هیچ آن آیات نشنیده‏اند پندارى از هر دو گوش کر هستند. (2) تنزیل 26 در این (داستان گذشتگان) آیات و نشانه‏هاى پند و عبرت است آیا باز هم سخن حق را نمى‏شنوند. (3) احزاب 4 خدا در درون یک انسان دو قلب قرار نداده.

،، 10 (پس از آمدن لشکر احزاب اضطراب و وحشت مسلمین را فرا گرفت) و دلها و جانها به گلو رسید. (4) احزاب 12 هنگامى که منافقان و آنان که در دلهایشان بیمارى هست میگفتند که خدا و رسولش با این وعده‏ها ما را فریب میدهند. (5) احزاب 26 در دلهاى آنان ترس و وحشت افکند.

،، 51 آنچه در دلهاى شما هست خدا میداند.

،، 53 این عمل (مراعات حجاب و پوشش) دلهاى شما مردان و دلهاى زنان را پاک‏تر میدارد. (6) احزاب 53 این عمل (مراعات حجاب و پوشش) دلهاى شما مردان و دلهاى زنان را پاک‏تر میدارد. (7) احزاب 60 اگر منافقان و آنانى که در دلشان بیمارى هست از این سخنان و کارشکنى‏ها خوددارى نکنند تو را مأموریت مخصوصى خواهیم داد. (8) فاطر 19 نابینا و بینا تاریکها و روشنى سایه خنک و آفتاب سوزان با هم برابر نیستند مردگان و زنده‏ها مساوى هم نیستند خدا هر که را بخواهد شنواى کلام حق سازد ولى تو (اى رسول خدا) آن کس را که در گورستان کفر و ضلالت است شنوا نتوانى کرد. (9) یس 9 از پیش رو و پشت سر آنان سد و پرده‏اى قرار دادیم و چشمهاى آنان را پوشاندیم بنا بر این راه حق را نمى‏بینند.

،، 70 (این قرآن تذکرى است) تا هر که زنده دل است او را پند دهد. (10) صافات 83 از پیروان نوح ابراهیم علیهما السلام است که در برابر خدا داراى دل و قلبى است که تسلیم کامل و از هر نقصى سالم است. (11) زمر 21- 22- آیا آن کس که خدا او را براى اسلام شرح و فکر روشن عطا فرموده که بنور الهى روشن دل شده (با غیر خود یکسان است) پس واى بر آنان که از اثر قساوت و شقاوت دل‏هاى آنان از یاد خدا غافل است اینها در ضلالت و گمراهى آشکار هستند.

خدا (براى هدایت) قرآن را فرستاد که بهترین گفتار است که آیاتش با هم مشابه است‏

که از تلاوت آن خدا ترسان را لرزه باندام افتد و (از شنیدن آیات رحمت) سپس آرامش و سکونتى مى‏یابند و دلهاى آنها بذکر و یاد خدا مشغول است. (1) مؤمن 35 این گونه خدا بر دل هر منکر ستمکارى مهر شقاوت میزند.

،، 58 و هرگز نابینا و شخص بینا یکسان نیست و هم آنان که بخدا ایمان دارند و نیکوکار هستند با بدکاران مساوى نیستند و مردم اندکى توجه به حقیقت دارند. (2) سجده 4 و 5 اکثر مردم اعتراض کرده و اندرزهاى قرآنى نمى‏شنوند- و (کافران) گفتند دلهاى ما از قبول دعوت تو محجوب و در پرده است و گوشهاى ما از شنیدن سخنت سنگین و میان ما و تو حجاب و فاصله است تو کار خود را بکن ما هم روش خود را ادامه میدهیم. (3) سجده 44 آنان که ایمان نمى‏آورند در گوشهاى آنها سنگینى هست و قرآن موجب کورى و نابینائى آنها مى‏شود و آن مردم از فاصله بسیار دورى باین قرآن دعوت میشوند. (4) زخرف 40 آیا تو میتوانى کران را شنوا کنى یا کوردلان را هدایت نمائى و آن کسى را که در گمراهى آشکارى افتاده است. (5) جاثیه 23 (اى رسول گرامى) مى‏بینى آن را که هواى نفس را خداى خود قرار داده و خدا آن را دانسته (پس از روشن شدن مطلب) گمراه ساخته و مهر بر گوش و دلش نهاده و بر چشم وى پرده غفلت و ظلمت کشیده پس او را بعد از خدا دیگر که هدایت خواهد کرد آیا پند نمى‏پذیرید؟ (6) محمد 16 و بعضى از مردم منافق بگفتارت گوش میدهد تا وقتى که از حضورت خارج شود با تمسخر و استهزاء از اهل کتاب و دانایان مى‏پرسند باز این مرد (رسول خدا) چه چیز گفت اخیرا اینان هستند که خدا بر دلهایشان مهر نهاده و پیرو هواى نفس خود شدند. (7) محمد 23 همین‏ها هستند که خدا آنها را لعن کرده و گوش و چشمشان را کر و کور نموده آیا در آیات قرآن اندیشه و تفکر نمى‏کنند یا بر دلهایشان قفل هست که بسته است (8) فتح 4 او است خدائى که سکون و آرامش بر دلهاى مؤمنان فرو فرستاد تا بر ایمانشان افزوده گردد. (9) ق 33 (این لطف خدا) براى کسى است که با قلب و دلى نالان بدرگاه پروردگار بیاید. (10) ق 37 (در داستان عبرت انگیز گذشتگان) پند و تذکار است براى آنکه قلب هوشیارى دارد یا گوش دل بکلام حق فرا دهد و حضور کامل داشته باشد.

(1) حدید 16 آیا وقت آن نرسید که ایمان آورده‏ها دلهاشان بیاد خدا خاشع گردد و به آنچه از حق نازل شده توجه کامل نمایند و مانند اهل کتاب نباشند (یهود و نصارى) که قبلا توراة و انجیل براى آنها آمد که دوران طولانى بر آنها گذشت و دلهاشان زنگ قساوت گرفت و بسیارى آنها نابکارند. (2) مجادله 21 آنها مردانى هستند که ایمان در اعماق دلشان رسوخ نموده و خداوند آنان را با روح قدس مؤیّد و نصرت نموده. (3) منافقون 3 (کفر را انتخاب کردند) خدا هم مهر شقاوت بر دلهاشان نهاد بنا بر این درک و فهم را از دست داده‏اند. (4) منافقون 4 (از نظر بدن و جسم) (آراسته) ولى در واقع مانند چوب خشک بر دیوارند (از درون پوچ و تهى هستند). (5) تغابن 11 و هر که بخدا ایمان آورد خدا هم دلش را با نور هدایت روشن مینماید. (6) ملک 10 (پس از ورود در آتش دوزخ) چنین میگویند اگر ما سخنان انبیاء را گوش میکردیم یا از چراغ فروزان عقل استفاده مینمودیم از دوزخیان نمیشدیم. (7) ملک 22 آیا آن کس که سرنگون برو درافتاده بهتر راه را یافته و شناخته یا آن کس که در راه صاف و مستقیم ایمان سیر میکند. (8) انشراح آیا ما نعمت شرح صدر بتو عنایت نکردیم (سینه‏ات باز و دلت را روشن ساختیم).

تا اینجا آیاتى بود مربوط به قلب و حالات دل و روان انسان و معناى بینائى و کورى و شنوائى و کرى و (مرگ و زندگى) از نظر قرآن.

منابع:

بحار الانوار-ترجمه جلد 67 و 68    ج‏1    40و دگرکتب معتبر و مستند دینی  

تحقیق وتهیه و تنظیم : سید خلیل شاکری(شاکر سردرود)استفاده از مطالب وبلاگ بدون درج منبع شرعا حرام و به استناد قانون حق کپی رایت و حقوق مولفین ممنوع بوده و قابل پیگرد قضائی می باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد