راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

من خزانه‏اى دارم که از عرش بزرگتر، از کرسى وسیع‏تر

من خزانه‏اى دارم که از عرش بزرگتر، از کرسى وسیع‏تر.

غوالى اللئالى انس بن مالک از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله نقل نموده که داود پیغمبر در مناجاتش با خدا عرض کرد. خداوندا هر سلطانى خزانه‏اى دارد خزائن سلطنتى تو کجا است؟ خداى بزرگ فرمود. من خزانه‏اى دارم که از عرش بزرگتر، از کرسى وسیع‏تر.

از بهشت خوش‏بوتر. از ملکوت بالا آراسته‏تر است زمین آماده آن معرفت و بینش است آسمانش ایمان آفتابش شوق و علاقه ماه تابانش محبت و دوستى. ستارگانش افکار و خاطرات نیک ابر پرمایه‏اش عقل و تفکر باران سودمندش رحمت و فیوضات الهى و ثمرهاى نفیسش اطاعت و بندگى و میوه بندگى حکمت و روشنى است و این خزانه داراى چهار در است:................

 

 

من خزانه‏اى دارم که از عرش بزرگتر، از کرسى وسیع‏تر.

غوالى اللئالى انس بن مالک از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله نقل نموده که داود پیغمبر در مناجاتش با خدا عرض کرد. خداوندا هر سلطانى خزانه‏اى دارد خزائن سلطنتى تو کجا است؟ خداى بزرگ فرمود. من خزانه‏اى دارم که از عرش بزرگتر، از کرسى وسیع‏تر.

از بهشت خوش‏بوتر. از ملکوت بالا آراسته‏تر است زمین آماده آن معرفت و بینش است آسمانش ایمان آفتابش شوق و علاقه ماه تابانش محبت و دوستى. ستارگانش افکار و خاطرات نیک ابر پرمایه‏اش عقل و تفکر باران سودمندش رحمت و فیوضات الهى و ثمرهاى نفیسش اطاعت و بندگى و میوه بندگى حکمت و روشنى است و این خزانه داراى چهار در است:

1- علم و دانش 2- حلم و بردبارى 3- صبر و پایدارى 4- رضا و خشنودى- و او قلب است. (4) 38- کافى ج 8 ص 167 صباح حذاء از ابى اسامه نقل میکند که گفت همسفر و هم‏کجاوه حضرت صادق بودم. فرمود اى ابا اسامه قرآن بخوان شروع نمودم بسوره‏اى از قرآن و خواندم دیدم حضرت منقلب شد و گریست سپس فرمود اى ابا اسامه دلهاى خود را با ذکر خدا سیراب و شاداب نمائید و بترسید از نقطه‏هاى (ظلمت) که گاهى حالتى در دل پیدا مى‏شود که دفعاتى یا ساعاتى (البته تردید از صباح است که راوى خبر است) نه ایمان در آن دل هست نه کفرى مانند پارچه کهنه و یا استخوان پوسیده. اى ابا اسامه آیا چنین نیست که گاهى متوجه میشوى که در دلت نه خیرى هست و نه شرى؟ (یک حالت وقفه‏اى در آن هست) و نمیدانى که دل کجا است؟ عرض کردم آرى چنین است و مى‏بینم دیگران هم چنین حالتى پیدا مى‏کنند. فرمود هنگامى که باین عارضه مبتلا شدید خداى متعال را یاد نمائید و بترسید از نقاط و عوارض بد دل چون وقتى خداوند اراده خیرى در باره بنده‏اش نماید در دلش ایمان را تثبیت مینماید و وقتى غیر این را بخواهد غیر ایمان را در دلش قرار میدهد. عرض کردم فدایت شوم غیر ایمان را یعنى چه و چیست او؟ فرمود در صورتى که کفر را اراده نماید کفر را قرار میدهد. (1) 39- اسرار الصلاة از پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله نقل شده که فرمود قلب شخص با ایمان صاف و در آن چراغ روشنى است. و قلب کافر تاریک و سیاه و وارونه است.

و از سفیان بن عیینه نقل شده که گوید از حضرت صادق پرسیدم آیه إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ- فرمود قلب سالم قلبى است که بهنگام ملاقات خدا چیزى و کسى بجز خدا در آن نباشد و فرمود: هر دلى که در آن شک و تردیدى و یا شرکى باشد آن دل از ارزش ساقط است و غرض از زهد و بى‏اعتنائى بدنیا که زاهدان دارند این است که دلهاشان فقط توجه به وظائف دینى و امر اخروى داشته باشد و پیامبر اسلام صلّى اللَّه علیه و آله فرمود اگر شیاطین در اطراف دل آدمى در گردش و تماس نبودند انسان حقایق ملکوت و عالم بالا را مشاهده مى‏نمود. (2) 40- نوادر راوندى موسى بن جعفر از پدران بزرگوار خود علیه السّلام نقل میکند از رسول خدا (ص) که فرمود: دلها چهارگونه است: 1- دلى که در آن ایمان هست ولى قرآن نیست 2- دلى که در آن هم قرآن هست و هم ایمان. 3- دلى که در آن قرآن هست ولى ایمان نیست 4- دلى که در آن نه قرآن هست و نه ایمان. اما اولى مانند خرماى نارسى است که خوش مزه هست ولى عطر و بو و خاصیت ندارد و دومى مانند ظرف عطر است که اگر باز شود خوش‏بو است و اگر پر گردد باز هم خوش‏بو است و سومى مانند میوه آس است (یکنوع درختى که میوه‏اش بوى خوشى دارد ولى بد طعم است) و چهارمى مانند حنظل است که هم بد بو و هم بد مزه است. و به همین سند از رسول اکرم صلّى اللَّه علیه و آله‏نقل کرده که فرمود خداوند ظرفهائى در زمین دارد پس بهترین آنها پاکیزه‏تر آنها و لطیف‏تر آنها و محکم‏تر آنها است و این ظرفها عبارت از دلها و قلوب است (که هر یک ظرفیتى دارد) اما موردى که این دلها باید رقیق و مهربان باشد در مورد برادران ایمانى است و موردى که باید محکم و سخت باشد در مورد طرفدارى از حق است که از هیچ ملامت و سرزنشى در راه خدا باک ندارد و اما پاکیزه بودن یعنى از گناهان پاکیزه باشد توجه قلبى بخدا و دل را بسوى او فرستادن مفیدتر از این است که با اعمال بى‏روح اعضاء و جوارح را برنج و زحمت افکندن حضرت عسکرى امام یازدهم علیه السّلام فرمود هنگامى که دلها آمادگى و نشاط دارد حقائق و مطالب حکمت آمیز را هر چه میتوانید در آن بسپارید و در مواقعى که آمادگى ندارد از آنها تودیع نموده و رها کنید. (1) 41- نهج البلاغه حکمت 108 امیر مؤمنان علیه السّلام فرمود: قطعه گوشتى به رگهاى بدن انسان آویخته که آن شگفت انگیزترین چیزى است که در انسان هست و آن قلب است که براى آن استعداد فراگیرى حکمت و کمال هست و استعداد گرفتن خلاف آنها را هم دارد.

اگر حالت امید پیدا کند طمع خوارش میکند. اگر موجبات رضایت و خرسندى برایش فراهم شود خویشتن دارى را فراموش مینماید. اگر ترس او را فرا گیرد احتیاط و مراقبت مشغولش میسازد. اگر ایمنى و آسایش او توسعه یابد غفلت او را میرباید. اگر نعمت تازه‏اى (ثروت- مقام) را بدست آورد تکبر و خود بینى او را فرا گیرد. اگر دچار مصیبتى شود بى‏تابى او را رسوا میکند. اگر مالى بدست آورد طغیان و سرکشى میکند. اگر تهیدستى او را بیازارد بلاء و سختى گرفتارش کند. اگر گرسنگى زیاد ببیند ضعف و ناتوانى زمین‏گیرش کند. اگر پرخورى نماید شکم بارگى ناراحتش کند. پس هر کوتاهى از حد براى او زیان بار است و هر رقم زیاده روى موجب فساد و تباهى است و باز فرموده (حکمت 193) قطعا دلها را خواهشى هست و حالت روى آوردن و روى گردانى دارند. پس شما از طریق خواسته دلها بآنها روى آورید و از راه روى آوردن آنها وارد شوید (براى تعلیم و تربیت دلها از طریق تمایلات آنها اقدام کنید و بکارهائى که از آنها ناراحتند اجبار ننمائید) چون در صورت اجبار دلها کور مى‏شوند. (میگریزند و آمادگى را از دست میدهند). (2) و در حکمت 91 فرمود دلها خسته میشوند همان طورى که بدنها خسته میشوند پس شما براى دلها مطالب نو و تازه بدست آورید (تا نشاط یابند) و در حکمت 388 فرمود: آگاه باشید از جمله گرفتاریها فقر و تهیدستى است. سخت‏تر از تنگدستى بیمارى بدن است.

بدتر از بیمارى تن بیمارى دل است. آگاه باشید که ثروت و توانگرى از نعمتهاى الهى است.

بهتر از ثروت سلامت بدن است و بهتر از صحت و سلامتى بدن تقوى و پرهیزکارى قلب‏است. (1) 42- عدة الداعى از رسول اکرم صلّى اللَّه علیه و آله نقل شده که فرمود در کنار هر دلى شیطانى کمین کرده هنگامى که نام خدا برده شود پنهان شده و ناپدید میگردد ولى اگر یاد خدا را ترک کرد آن دل را میگیرد و بخود مى‏کشد گمراه نموده و میلغزاند و بطغیان و سرکشى وامیدارد.

تحقیق وتهیه و تنظیم : سید خلیل شاکری(شاکر سردرود)استفاده از مطالب وبلاگ بدون درج منبع شرعا حرام و به استناد قانون حق کپی رایت و حقوق مولفین ممنوع بوده و قابل پیگرد قضائی می باشد

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد