من خزانهاى دارم که از عرش بزرگتر، از کرسى وسیعتر. غوالى اللئالى انس بن مالک از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله نقل نموده که داود پیغمبر در مناجاتش با خدا عرض کرد. خداوندا هر سلطانى خزانهاى دارد خزائن سلطنتى تو کجا است؟ خداى بزرگ فرمود. من خزانهاى دارم که از عرش بزرگتر، از کرسى وسیعتر. از بهشت خوشبوتر. از ملکوت بالا آراستهتر است زمین آماده آن معرفت و بینش است آسمانش ایمان آفتابش شوق و علاقه ماه تابانش محبت و دوستى. ستارگانش افکار و خاطرات نیک ابر پرمایهاش عقل و تفکر باران سودمندش رحمت و فیوضات الهى و ثمرهاى نفیسش اطاعت و بندگى و میوه بندگى حکمت و روشنى است و این خزانه داراى چهار در است:................ |
|
من خزانهاى دارم که از عرش بزرگتر، از کرسى وسیعتر. غوالى اللئالى انس بن مالک از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله نقل نموده که داود پیغمبر در مناجاتش با خدا عرض کرد. خداوندا هر سلطانى خزانهاى دارد خزائن سلطنتى تو کجا است؟ خداى بزرگ فرمود. من خزانهاى دارم که از عرش بزرگتر، از کرسى وسیعتر. از بهشت خوشبوتر. از ملکوت بالا آراستهتر است زمین آماده آن معرفت و بینش است آسمانش ایمان آفتابش شوق و علاقه ماه تابانش محبت و دوستى. ستارگانش افکار و خاطرات نیک ابر پرمایهاش عقل و تفکر باران سودمندش رحمت و فیوضات الهى و ثمرهاى نفیسش اطاعت و بندگى و میوه بندگى حکمت و روشنى است و این خزانه داراى چهار در است: 1- علم و دانش 2- حلم و بردبارى 3- صبر و پایدارى 4- رضا و خشنودى- و او قلب است. (4) 38- کافى ج 8 ص 167 صباح حذاء از ابى اسامه نقل میکند که گفت همسفر و همکجاوه حضرت صادق بودم. فرمود اى ابا اسامه قرآن بخوان شروع نمودم بسورهاى از قرآن و خواندم دیدم حضرت منقلب شد و گریست سپس فرمود اى ابا اسامه دلهاى خود را با ذکر خدا سیراب و شاداب نمائید و بترسید از نقطههاى (ظلمت) که گاهى حالتى در دل پیدا مىشود که دفعاتى یا ساعاتى (البته تردید از صباح است که راوى خبر است) نه ایمان در آن دل هست نه کفرى مانند پارچه کهنه و یا استخوان پوسیده. اى ابا اسامه آیا چنین نیست که گاهى متوجه میشوى که در دلت نه خیرى هست و نه شرى؟ (یک حالت وقفهاى در آن هست) و نمیدانى که دل کجا است؟ عرض کردم آرى چنین است و مىبینم دیگران هم چنین حالتى پیدا مىکنند. فرمود هنگامى که باین عارضه مبتلا شدید خداى متعال را یاد نمائید و بترسید از نقاط و عوارض بد دل چون وقتى خداوند اراده خیرى در باره بندهاش نماید در دلش ایمان را تثبیت مینماید و وقتى غیر این را بخواهد غیر ایمان را در دلش قرار میدهد. عرض کردم فدایت شوم غیر ایمان را یعنى چه و چیست او؟ فرمود در صورتى که کفر را اراده نماید کفر را قرار میدهد. (1) 39- اسرار الصلاة از پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله نقل شده که فرمود قلب شخص با ایمان صاف و در آن چراغ روشنى است. و قلب کافر تاریک و سیاه و وارونه است. و از سفیان بن عیینه نقل شده که گوید از حضرت صادق پرسیدم آیه إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ- فرمود قلب سالم قلبى است که بهنگام ملاقات خدا چیزى و کسى بجز خدا در آن نباشد و فرمود: هر دلى که در آن شک و تردیدى و یا شرکى باشد آن دل از ارزش ساقط است و غرض از زهد و بىاعتنائى بدنیا که زاهدان دارند این است که دلهاشان فقط توجه به وظائف دینى و امر اخروى داشته باشد و پیامبر اسلام صلّى اللَّه علیه و آله فرمود اگر شیاطین در اطراف دل آدمى در گردش و تماس نبودند انسان حقایق ملکوت و عالم بالا را مشاهده مىنمود. (2) 40- نوادر راوندى موسى بن جعفر از پدران بزرگوار خود علیه السّلام نقل میکند از رسول خدا (ص) که فرمود: دلها چهارگونه است: 1- دلى که در آن ایمان هست ولى قرآن نیست 2- دلى که در آن هم قرآن هست و هم ایمان. 3- دلى که در آن قرآن هست ولى ایمان نیست 4- دلى که در آن نه قرآن هست و نه ایمان. اما اولى مانند خرماى نارسى است که خوش مزه هست ولى عطر و بو و خاصیت ندارد و دومى مانند ظرف عطر است که اگر باز شود خوشبو است و اگر پر گردد باز هم خوشبو است و سومى مانند میوه آس است (یکنوع درختى که میوهاش بوى خوشى دارد ولى بد طعم است) و چهارمى مانند حنظل است که هم بد بو و هم بد مزه است. و به همین سند از رسول اکرم صلّى اللَّه علیه و آلهنقل کرده که فرمود خداوند ظرفهائى در زمین دارد پس بهترین آنها پاکیزهتر آنها و لطیفتر آنها و محکمتر آنها است و این ظرفها عبارت از دلها و قلوب است (که هر یک ظرفیتى دارد) اما موردى که این دلها باید رقیق و مهربان باشد در مورد برادران ایمانى است و موردى که باید محکم و سخت باشد در مورد طرفدارى از حق است که از هیچ ملامت و سرزنشى در راه خدا باک ندارد و اما پاکیزه بودن یعنى از گناهان پاکیزه باشد توجه قلبى بخدا و دل را بسوى او فرستادن مفیدتر از این است که با اعمال بىروح اعضاء و جوارح را برنج و زحمت افکندن حضرت عسکرى امام یازدهم علیه السّلام فرمود هنگامى که دلها آمادگى و نشاط دارد حقائق و مطالب حکمت آمیز را هر چه میتوانید در آن بسپارید و در مواقعى که آمادگى ندارد از آنها تودیع نموده و رها کنید. (1) 41- نهج البلاغه حکمت 108 امیر مؤمنان علیه السّلام فرمود: قطعه گوشتى به رگهاى بدن انسان آویخته که آن شگفت انگیزترین چیزى است که در انسان هست و آن قلب است که براى آن استعداد فراگیرى حکمت و کمال هست و استعداد گرفتن خلاف آنها را هم دارد. اگر حالت امید پیدا کند طمع خوارش میکند. اگر موجبات رضایت و خرسندى برایش فراهم شود خویشتن دارى را فراموش مینماید. اگر ترس او را فرا گیرد احتیاط و مراقبت مشغولش میسازد. اگر ایمنى و آسایش او توسعه یابد غفلت او را میرباید. اگر نعمت تازهاى (ثروت- مقام) را بدست آورد تکبر و خود بینى او را فرا گیرد. اگر دچار مصیبتى شود بىتابى او را رسوا میکند. اگر مالى بدست آورد طغیان و سرکشى میکند. اگر تهیدستى او را بیازارد بلاء و سختى گرفتارش کند. اگر گرسنگى زیاد ببیند ضعف و ناتوانى زمینگیرش کند. اگر پرخورى نماید شکم بارگى ناراحتش کند. پس هر کوتاهى از حد براى او زیان بار است و هر رقم زیاده روى موجب فساد و تباهى است و باز فرموده (حکمت 193) قطعا دلها را خواهشى هست و حالت روى آوردن و روى گردانى دارند. پس شما از طریق خواسته دلها بآنها روى آورید و از راه روى آوردن آنها وارد شوید (براى تعلیم و تربیت دلها از طریق تمایلات آنها اقدام کنید و بکارهائى که از آنها ناراحتند اجبار ننمائید) چون در صورت اجبار دلها کور مىشوند. (میگریزند و آمادگى را از دست میدهند). (2) و در حکمت 91 فرمود دلها خسته میشوند همان طورى که بدنها خسته میشوند پس شما براى دلها مطالب نو و تازه بدست آورید (تا نشاط یابند) و در حکمت 388 فرمود: آگاه باشید از جمله گرفتاریها فقر و تهیدستى است. سختتر از تنگدستى بیمارى بدن است. بدتر از بیمارى تن بیمارى دل است. آگاه باشید که ثروت و توانگرى از نعمتهاى الهى است. بهتر از ثروت سلامت بدن است و بهتر از صحت و سلامتى بدن تقوى و پرهیزکارى قلباست. (1) 42- عدة الداعى از رسول اکرم صلّى اللَّه علیه و آله نقل شده که فرمود در کنار هر دلى شیطانى کمین کرده هنگامى که نام خدا برده شود پنهان شده و ناپدید میگردد ولى اگر یاد خدا را ترک کرد آن دل را میگیرد و بخود مىکشد گمراه نموده و میلغزاند و بطغیان و سرکشى وامیدارد. |
تحقیق وتهیه و تنظیم : سید خلیل شاکری(شاکر سردرود)استفاده از مطالب وبلاگ بدون درج منبع شرعا حرام و به استناد قانون حق کپی رایت و حقوق مولفین ممنوع بوده و قابل پیگرد قضائی می باشد |