راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

با تحول علمی ومعرفتی درعصر شیخ بهائی بیشترآشناشویم...............

با تحول علمی ومعرفتی درعصر شیخ بهائی بیشترآشناشویم.ایجاد کانون و مرکز جهانی عصر صفوی...روش گزینی شیخ بهایی :فرصت شناسی و فرصت سازی.آگاه به زمان بودن و زمان شناسی... – متخلق به اخلاق الهی و عرفان دینی.شیخ العلما ...، تیماردار جزامیان:دیدار مقدس اردبیلی و شیخ بهایی

با تحول علمی ومعرفتی درعصر شیخ بهائی بیشترآشناشویم

تمدن بزرگ و افتخار آفرین عصر صفوی و تحول عظیمی که در شرق دنیای اسلام بوجود آمد وایران را کائونی ارزشمند و پر برکت از حیات سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و نظامی و فرهنگی و تمدنی ساخت و فضا و علوم عصر خود را تسخیر کرد و راه رشد و توسعه و بویائی را پیمود و آثار گرانسنگ وماندگاری از خود بیادگار گذاشت که هنوز همچون ستاره ای بر تارک آسمان ایران و اسلام و جهان می درخشد..........

 

 

با تحول علمی ومعرفتی درعصر شیخ بهائی بیشترآشناشویم.ایجاد کانون و مرکز جهانی عصر صفوی...روش گزینی شیخ بهایی :فرصت شناسی و فرصت سازی.آگاه به زمان بودن و زمان شناسی... – متخلق به اخلاق الهی و عرفان دینی.شیخ العلما ...، تیماردار جزامیان:دیدار مقدس اردبیلی و شیخ بهایی

با تحول علمی ومعرفتی درعصر شیخ بهائی بیشترآشناشویم

تمدن بزرگ و افتخار آفرین عصر صفوی و تحول عظیمی که در شرق دنیای اسلام بوجود آمد وایران را کائونی ارزشمند و پر برکت از حیات سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و نظامی و فرهنگی و تمدنی ساخت و فضا و علوم عصر خود را تسخیر کرد و راه رشد و توسعه و بویائی را پیمود و آثار گرانسنگ وماندگاری از خود بیادگار گذاشت که هنوز همچون ستاره ای بر تارک آسمان ایران و اسلام و جهان می درخشد.

جهان مایه اصلی آن معارف اسلام و اهل البیت (ع) و گوهر آن مبانی عمیق مذهبی و جنایی وترکیب آن با اصول عقلانی و منطقی وتجربی وعلوم روز و اهتمام به مبانی اسلامی وتعقل و تدیر و تفکر وتعبدو معرفت عمیق دین و ارزشهای پر فروغ اسلامی بود.

و پرچمداران این حرکت عظیم و الهی و ؟؟ گشایان این راز پر برکت و نورانی ستارگان درخشان معرفت و مردان بزرگ تاریخ و تاریخ ساز و عالمان ؟؟ و فقیهان و محدثان وحکیمان عرصه های گوناگون علم و عرفان و حکمت و قرآن و فقه وکلام و حدیث و رجال و علوم پایه و ریاضیات و رشته های مورد نیاز دیگر بود.

که بدست توانای عالمان فرهیخته آن عصر و قرن دهم ویازدهم سامان پذیرفت . و آسیبها و ویرانیهای عصر مغولی و تیموری و ازتاب آنها بازسازی و مرمت شد.

و علما و بزرگان از لبنان و لعلبک و حلب و تا اقصی نقاط عالم به ایران آنروز مهاجرت نمودند. و اصل هجرت را درتاریخ اسلام احیا نمودند و کانونهای پر قدرت علمی و معرفتی را در اردبیل تا تبریز ، قزوین ، اصفهان ، مشهد ، هرات و شیراز و نقاط دیگر تشکیل دادند. و محققان و پژوهشگران به تحقیق و پژوهش پرداختند و حوزه های علمی و دینی و معرفتی را بارور ساختند و به تولید علم و دانش و نو آوری و تاسیس مدارس و حوزه ها وکتابخانه ها اهتمام ورزیدندو چراغ علوم معرفت را به برکت عنایات خداوند متعال روشن ساختند.

نمونه این ستارگان درخشان واندیشمندان ستیرگ و دانشمندان بلندهمت را می توان گفت مانند: محقق کرکی ، مقدس اردبیلی

شیخ عبدالصمد عاملی پدر شیخ بهائی (ره)

شیخ علی کرکی معروف به محقق ثانی

شیخ محمد بن عبدالصمد عاملی معروف به شیخ بهائی (ره)

میرداماد.میر قندرسکی.ملا صدرای شیرازی.محمدتقی مجلسی.محمد باقر مجلسی.فیض کاشانی.شیخ حر عاملی.محقق ؟؟ صاحب ذخیره العباد.صاحب مدارک.آقا حسین خوانساری.سلطان العلما.فاضل هندی.شیخ عبد اله بحرانی اصفهانی صاحب کتاب عوالم العلوم و المعارف ؟؟.صاحب حدائق

هر یک از این بزرگان خود در تربیت شاگردان ، احداث بناها و مدارس و مساجد و خدمات اجتماعی تالیف کتابها و آثار گرانسنگ و ماندگار بویژه تالیف دائرة المعارف های گوناگون در ابعاد و حوزه های مختلف معرفتی شاخص و دارای اثرات قیم و برکات ثمین وخدمات قویم و قوی هستند که در طول 4-5 قرن گذشته تمامی دنیای اسلام و تشیع مدیوان خدمات و زحمات ارزشمند بزرگان است . از باب نمونه به برفراز آثار حیاتی و حاودانه این عالمان دبانی اشاره می شود. وتفصیل هر یک را در جای دیگر باید جستجو کرد .

1- مرحوم محقق کرکی جامع المقاصد که اخیراً توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در 18 محله به زیور طبع آراسته شده است .

2- کشف المثام فاضل هندی.3- بحار مرحوم مجلسی.4- مراة المقول.5- شرح فارسی روضه المتقین.6-.7- ؟؟ ملاصدرا که می توان آن را دائرة المعارف فلسفه اسلامی ؟؟.8- وافی فیض کاشانی دایرة المعارف حدیثی.9- احیا الاحیا دائرة المعارف اخلاقی.10- تفسیر فیض کاشانی ره.11- عوالم العلوم والمعارف و الاحوال شیخ عبداله بحرانی اصفهانی.12-وسائل الشیعه شیخ حر عاملی دائرة المعارف حدیثی.13- حدائق الناضره.14-تفسیر منبع الصادقین به فارسی 988 هـ ق.15- تفسیر ابوالفتوح رازی به فارسی.16- تفسیر.17- نورالثقلین تفسیر حدیثی.18 تفسیر ؟؟ به فارسی ؟؟ جرجانی

این بزرگان با اقدامات گرانسنگ خود و تربیت شاگردان و تالیف کتابهای پر ارزش وتشویق و حمایت از نویسندان و پژوهشگران و مولفان ومترجمان گامهای بلندی در جهت تحولات علمی و معرفتی و فرهنگی وتمدنی آن عصر برداشتند. والحق عصری افتخار آمیز و پر خیرو برکت ساختند و کانونی از اقتدار و عزت و افتخار آفریدند.

و قله های بلند و فرهنگ و تمدن اسلامی را پدید آوردند.

مهاجرت علمای لعلبک در قرن دهم با ایران آن روز که بر اثر خشونتهای دوران عثمانی و تعقیب های کورکورانه مذهبی و فشارهای شدید بر علما و بزرگان مذهب اهل البیت (ع) و شهادت رسانیدن ذخایر فقاهت اسلامی مانند شهید اول رض و شهید ثانی رض صورت پذیرفت و از سوی دیگر زمینه گسترش وصیانت از مکیت را در این حوزه از فرهنگ و جغرافیای تمدن اسلامی فراهم می دیدند. و همکاری وهمفکری فرهیختگان و ؟؟ عرصه های معارف اسلام خود موجب تحولات عظیم علمی ، فرهنگی و معرفتی و تمدنی و ظهور برکات و ثمرات فراوان در حوزه های گوناگون شد.

نقش علمای قرن 10 و 11 بعنوان مشعلدادان تحولات عظیم ایران اسلامی و شرق دنیای اسلامی و آثار و برکات آن بر کسی پوشیده نیست .

در این میان یکی از بارزترین ، جامعترین ، موثرترین و درخشان ترین این ستارگان مرحوم شیخ عمد بن عبدالصمد عاملی معروف به شیخ بهانی ره است . که جامع معقول و منقول و عالم به اصول و فروع و ؟؟ درعلم و عمل و وارسته وزاهد در دنیا وتعلقات دنیا و آگاه به زمان و زمان شناس و مشعلی پر فروغ بر تارک تاریخ ایران و اسلام و جهان است .

شاید بتوان اقدامات وتحولات آن عصر را در محورهای ذیل بیان نمود:

1-تولید علم و فن آوری.2-سازماندهی علما و اندیشمندان و صاحبنظران3-گسترش حوزه های علوم و معارف اسلامی4-جامعیت درحوزه ها بوصف جامعیت و جامعه5-ترکیب علوم و معارف اسلامی و علوم و تجارب و فنون بشری6-گسترش روحیه تحقیق و؟؟7- تاسیس کتابخانه ها8-؟؟ و مهاجرت علما برای تحصیل وگسترش معارف اسلامی9-تعیین اهداف دازمدت

مانند : ایجاد کانون و مرکز جهانی عصر صفوی

برقراری ارتباطات بین المللی در ابعاد گوناگون سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، نظامی و بازرگانی و تجاری و مانند آن ، ؟؟ کردن علوم ومعارف و روابط و معماری و تجارت و ... ، خود اتکانی در تمامی زمینه ها ، ایران و پل ارتباطی بین شرق و غرب

10-از قرطبه تا اصفهان11- تدوین دائرة المعارف های گوناگون12-تاسیس مدارس علمیه از حلب تا هرات و از نجف تا اصفهان ، واز مکه تا قم و کربلا و در قزوین ، اردبیل ، تبریز ، شیراز ، مشهد و بحرین13-ایجاد پایگاههای عمیق تشیع در مراسم جهان اسلام آنروز از قدس شریف ، مکه مکرمه ، مدینه منوره ، تا دورترین مراکز شرق دنیای اسلام14-جامع نگری در طرح مباحث فقهی واصل و معرفتی و تاکید مباحث عمیق اجتماعی ، قضائی و کیفری و حکومتی

آنچه در این رابطه مهم وبعنوان واساس مکیت در طول قرنها گذشته و قرن حاضر بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد .

جامعیت نگاه این بزرگان و حضور در عرصه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگ سازی و اجتهاد پویا و متحول و پاسخگوئی به نیازهای زمان وتلاش مضاعف در راه تطبین و انطباق فرهنگ و هویت اسلامی با نیازها و شرائط روز و حضور درعرصه های گوناگون اجتماعی وسیاسی و فرهنگ سازی وتمدن سازی و پایه گذاری تمدن بزرگ اسلامی است که امروز نیز برای ملت بزرگ ما و امت بزرگ اسلامی راهگشا و الهام بخش و آموزنده است .

اندیشه عمیق اجتهادی و فقاهتی گر چه آن عصر نیز مرحوم ملا امین ؟؟ آبادی متوقا ( 1036 هـ ق )

موضوع اجتهاد دیگری را

و در این رابطه دست به تالیف راد

و بزرگان دیگر نیز کم و بیش از این رویه تبعیت نمودند، مانند مرحوم صاحب حدائق صاحب وسائل شیخ حر عاملی

ملاحسین فیض کاشانی ره

و محقق اردبیلی رض که ؟؟ راه وسط را پیموده ویا پیموده اند .

لیکن تمای این اندیشمندان و بزرگان در برابر اقیانوس مواج مکتب اجتهادی و فقاهتی بزرگان فقه اهل البیت و اصولیون نامدار و نام آور در عصر صفوی و شاگردان زبده و برگزیده ایشان در دوره های بعدی مانند آقا اکمل الدین وحید بهبهانی ره و مرحوم سید مهدی بحرالعلوم و شاگردان با فضیلت آنها جریان این رودخانه های فرعی نتوانست در بنیاد اقیانوس معارف اهل البیت تأثیر منفی بجای گذارد و مسیر فقاهت و اجهاد را تغییر دهد. بلکه در تکمیل و بارورکردن آن مؤثر بود و در تقویت و تقویم آن کارساز شد.

در حقیقت شبهات و شکوک گوناگون باعث تحکیم پایه و مبانی اجتهاد و فقاهت و تقویت پایه های عمیق فقاهت شیعه و مکتب اصولی امامیه مؤثر افتاد و سرانجام کار بدست اندیشمندان بزرگ و فقیهان نامداری مانند صاحب جواهر ره و شیخ انصاری قدس سّره الشریف افتاد و سئوالات و ابهامات مکتب اخباریگری تقریباً بدست نیسان و فراموشی سپرده شده و از سوی دیگر مباحث عمیق اجتماعی و حکومتی فقه تشیع توسع یافت و موضوعاتی مانند: نمازجمعه، مباحث قضایی ، حدود و دیات، دفاع حمومت اسلامی ، خراج و مقاسمه و مالیاتهای اسلامی ، خمس و زکات و بسیار دیگر مباحث اسلامی مورد توجه قرار گرفت. و مباحث و موضوعات جدید مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت و در مباحث تفاسیر گوناگون حدیثی و فلسفی و عرفانی به فارسی و عربی تدوین شد.

روش گزینی شیخ بهایی :

مکتب شیخ (رض) دارای چند ویژگی است. که به برفراز آنها اشاره می شود.

1-اجتهاد پویا ، پاسخگو و تامین کننده نیازهای آن عصر

این بحث مهّمی است که می گویند بعد از شیخ طوسی(رض) علمای دیگر تحت تأثیر شیخ الطائفه علیه الرحمه بودند و بیشتر، مبانی و مباحث او راتقریر فرمودند و یک نوع حالت تقلید و تبعیت نسبت به شیخ بزرگوار داشتند تا زمان ابن ادریس حلّی و سرانجام علمای مکه و بزرگان قرنهای هفتم وهشتم؛

عصر شیخ محمد بن حسین بن عبدالصمد عاملی و علما وبزرگان قرنهای ده و یازده و دوازده و تحولات عظیمی که در مباحث فقهی و معارف اسلامی بوجود آمد فصل نوینی در فرآیند اجتهاد پدیدار ساخت.

2-پرهیز از روحیه تقلید و انجماد در برابر گذشتگان(رد بازخواری میراث سلف و تاکید بر بازخوانی برای آینده سازی)

3-گسترش و تعمیق اجتهاد بمفهوم وسیع و صحیح کلمه و پایبندی به علم اصول و معیارها

4-مقابله با جریان اخباری گری و تاکید بر عقلگرایی

5-تاکید بر ترکیب تقعّل و تدبّر و تعبّد و تفکر و فلسفه و عرفان و کلام و اینکه این علوم مکمل یکدیگر بوده و ظروف مرتبطه اند و اساس در همه وحی و عقل است .

6-ارتباط عمیق علوم نقلی با علوم عقلی و اینکه مکمل یکدیگر هستند.

7-جامع نگری در ابعاد فردی و اجتمای و سیاسی و دنیئی و اخروی

8- تاکید براصل تهذیب نفس و سیر و سلوک در تمامی حالات و مراحل

9-تاکید بر سیر و سیاحت و مهاجرت برای گسترش معارف اسلامی و مشاهده آثار رحمت و حکمت خداوند و تحصیل علم و معرفت و فرار از جاه و مال و منال و هجرت از چنگال مستکبران وخدمت به مستضعفان و ایتام آل محمد (ص)

10-تاکید بر زهد و قناعت و ساده زیستی و

11-تاکید بر آزاد و آزادگی و حریت

12-تاکید برحرمت معاصران وحسن خلق با معاشران

13-تاکید بینش عمیق اجتماعی و سیاسی و رابطه حسنه با ارباب ملل نحل و تقریب مذاهب اسلامی

14-حاکمیت سلطان عقل بر نفس اماره و مهار قدرت

15-حمایت از محرومان و نیازمندان

16-تاکید برصیانت از اسلام وامت اسلامی ، عزت و اقتدار جوامع اسلامی و مقابله با توطئه های صلیبی و صهیونیستی و بودائی و تیموری

17-توجه به رونق بازار علم و معرفت و گسترش مراکز علمی ، پژوهشی و تحقیقاتی و

18- توجه ویژه به علوم و معارف بشری و علوم پایه و بنیادین و حساب و هندسه و ریاضیات و جبر و مثلثات و فیزیک و شیمی و انواع علوم طبیعی و هیات و علوم غریبه و علوم پزشکی و داروسازی و علوم و صنایع نظامی و بازرگانی و توسعه معماری و شهرسازی و عمران و آبادانی18- توجه ویژه به علوم و معارف بشری و علوم پایه و بنیادین و حساب و هندسه و ریاضیات و جبر و مثلثات و فیزیک و شیمی و انواع علوم طبیعی و هیات و علوم غریبه و علوم پزشکی و داروسازی و علوم و صنایع نظامی و بازرگانی و توسعه معماری و شهرسازی و عمران و آبادانی و...

19- ضمن رد به غیر از گرایشهای صوفیانه و درویشی و گرایشهای انزواطلبانه منفی، ضمن حفظ روحیه زهد و آزادگی و انزوا از دنیا و تجملات آن و ارائه عرفان صحیح و عمیق اسلامی

20- پرهیز از روشهای خرافاتی و یا خشونت گرایانه در برخورد با مسائل و یا راه حلهای خشونت آمیز که متاسفانه از هر دو شیوه در عصر صفوی استفاده می شد و گاهی دربار صفوی خود نمونه بارز خشونت و خرافات توامان بودند و دین و مذهب و تشییع را وسیله اهداف سیاسی و جاه طلبانه خود قرار داده بودند و شیخ و بزرگان دیگر باید در هر دو جبهه مبارزه می کردند و طریق قویم اسلام و تشییع اصیل را ارائه می فرمودند و یا از آن پاسداری و صیانت می نمودند.

21- نقد دنیاپرستان و قدرت طلبان و جباران و صاحبان زر و زور و تزویر و ارباب جاه و مقام.

22- درس تادب باداب الله و تعلیم و تعلم اخلاق علوی و فاطمی (ع) و عرفان حسینی (ع) و عاشورائی و زینبی و سجادی(ع) بدور از گرایشهای صوفیانه و درویشی رایج آن عصرکه نمونه بارز آن را در کتاب شریف فلاح السائل مشاهده می کنیم که خود بهترین کتاب اخلاقی و عرفانی و دستورالعمل تربیتی و چراغ راهنمای ارباب ادب و اخلاق و معرفت است.

23- تدوین کتاب ازرشمند جامع عباسی بعنوان یک دوره کامل فقه و رساله عملیه در تمامی ابواب که تا آن تاریخ سابقه نداشته و امروز جامع ترین و بهترین کتاب و رساله عملیه و در باب بندی و طرح مسائل از بهترین یادگاران آن دوران است.الحق آن چه را شیخ ره در عصر خود انجام داده امروز نیز بعنوان یک الگوی موفق برای جامعه اسلامی لازم وضروری می نماید.

او با درک عمیق شرایط داخلی دنیای اسلام و شرق و غرب و دربار سلاطین صفوی و عثمانی و مشکلات و تنگناهای جهان اسلام بهترین الگوی علمی و عملی را ارائه فرمود. و فرزند زمان خویش و زمان شناس و حادثه شناس بود که : « واما الحوادث الواقعه فارجعوا الی رواة حدیثنا»

او برای خدا بپا خواست و برای خدا فداکاری کرد و با زبان و قلم و بیان زنده و به روز خود بذر معرفت را کشت و حضوری موثر در جهان اسلام داشت و توانست منشاء آثار و برکات فراوانی گردد.

که هنوز جامعه ما بر سر سفره خوان نعمت و کرامت او که خداوند بر او ارزانی داشته متنعم و بهره مند می گردد.

و درسها و مکتب و آثار او پایدار و الگوی موفق علم و عمل و جهاد و اجتهاد است.

مختصات و ویژه گیهای مرحوم شیخ بهایی (ره):

از جمله مهمترین ویژگیهای شیخ بهایی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

11- فرصت شناسی و فرصت سازی

یکی از ویژه گیهای انسانهای تاریخ ساز و موثر آنستکه فرصت ها را درست بشناسند و از فرصت ها حداکثر استفاده و بهره برداری را بنمایند و بلکه فرصتهای جدید ایجاد کنند و چراغهای جدید روشن نمایند و زمینه را برای تداوم راه و حرکت و تحولات بعدی عموار سازند و استعدادهای شایسته را تربیت کنند و سرداران بزرگ ادب و قلم و معرفت بسازند و آدمهای بزرگ و نقش آفرین را تربیت کنند تا فکر و اندیشه آنها ماندگار گردد و راه امید بخش آنان پایا و پویا و پایدار بماند.

و شیخ اجل ما این خدمت بزرگ و شایان را انجام داد و این چراغ نورانی را روشن ساخت.

1- آگاه به زمان بودن و زمان شناسی –

2- عارفاً بزمانه مقبلا علی شانه

3- دست به قلم بودن عربی- فارسی – شعر و نثر در کلیه سطوح عمومی و تخصصی و برای مردم و برای علما و اندیشمندان و صاحبنظران

4- نقش آفرینی در ابعاد سیاسی و اجتماعی و فرآیند تمدن سازی

5- اتصال به حق و خدمت به خلق - ولایت خداوند و ولایت بر مردم

6- پرستش خداوند و پرستاری از خلق خدا و عشق بخدمت به اسلام و مسلمان

7- موفق در عرصه های جهاد اکبر و کبیر واصغر

8- آینده نگری و آینده سازی

9- تمدن سازی و تلاش در راه احیای فرهنگ و تمدن عمیق اسلامی

10- جامعیت در علم و عمل

11- توجّه به علوم روز مسائل و مورد نیاز و ؟

12- زهد و آزادگی – عدم وابستگی به دینا و آزادگی در تمامی شئون

13- متخلق به اخلاق الهی و عرفان دینی

14- پرهیز از خرافه گرائی و ادعاهای بی اساس و خود بزرگ بینی

15- معلم بزرگ اخلاق و معرفت بودن

- عدم وابستگی به دنیا و آزادگی در تمامی شئون

- عدم وابستگی به دنیا و آزادگی در تمامی شئون

ذکر چند نمونه از خصال شیخ بهایی:

1- تعلق خاطر درویش به کشکول و آزادگی شیخ العلما از حب دینا و مافیها

دل درویش شکسته و کشکول او خالی از هر ماکول و ؟ بود که پس از طی مسافتی خرامان

بنایی رفیع و زیبا را مشاهده به سمت آن رفته و به در کوفت . دربان او را صدقه ای باد و بیرون راند اما اصرار درویش به ملاقات صاحب عمارت موجب شد او را به اندرون برند شیخ العلما، شیخ بهاء الدین عاملی صاحب این عمارت زیبا بود ؛ درویش با تعجب و تحیر زبانبه عریض و گلایه گشودکه جامعه شیخوخیت علمای اسلام و تشیع کجا و این گنید بارگاه و ملک و خدم و حشم !

شیخ متواضعانه اظهار داشت که دل باید وارسته و وارهیده از تعلقات باشدو...!

وقت رفتن درویش که از بزرگواری و کرامت شیخ محظوظ بود گفت عزم سفر به بیت الله الحرام دارد ناگاه شیخ مایل خود را برای مسافرت به قصد مکه مکرمه را ابراز کرد و عزم سفرنمود. از شهر بیرون نشده بودند که درویش را یاد آمد که کشکول خود جای گذاشته و به شیخ گفت برگردید تا کشکول را همراه آوریم .شیخ خندهای کرد و گفت : آن عمارت و خدم و حشم را بی آنکه ذره ای تعلق در دل داشته باشم رها کردم و با تو آمدم آنوقت تو از کشکول هم نمی گذری!!

نیت جز تقوی دراین ره توشه ای نان و حلوا رابند در گوشـــه ای

نان و حلوا چیست باغ وراق تـــــو این جلال و حشمت و جلال تــــو

نان و حلوا چیست این طول امـــل این غرور و نخوت و علم بی عمل

نان و حلوا چیست گویم باتو فاش اینهمه سعی تو از بهر معـــــــاش

نان و حلوا چیست فرزند و زنـت او فتاد همچو غل بر گردنـــــــــت

2-تکبر شاگرد و تأدب استاد:

آورده اند که نوآموزی در علوم دینی در مدرس شیخ حاضر شد و درحین درس موضوعی او را به شدت مشغول ساخته و شروع به محاجه و استدال در برابر شیخ کرد ؛ هر چه شیخ انکار میکرد او بر موضوع غلط خود اصرار داشت ؛ شیخ مودبانه جور نوآموز را تحمل کرده تا موعد تدریس تمام شد ؛ پس از گذراندن چندروز شاگرد که به اشتباه خود پی برده بود به محضر شیخ آمد و عذرخواست اما رفتار متواضعانه و مهرورزانه است و او را خجل کرد. بارها خصایص بزرگوارانه شیخ را همگان دیده بودند. همین رفتار بود که مجلسی اول گفته بود خلق شیخ بهایی « اکبر من ان یوصف » است !

3-شیخ العلما ، تیماردار جزامیان:

رسیدگی او به جزامیان و بینوایان و یتیمان و بیوه زنان و .... شهره خاص و عام بود هرچند او با چهره ای مکتوم مبادرت به اقدامات خیریه می نمود اما مردمان بارها خدمتگزاری و تیمارداری او را لمس کرده بودند.

چنانچه خود فرموده است:

همه روزه روزه بودن همه شب نماز کردن همه ساله حج نمودن سفر حجـــــــاز کردن

ز مدینه تا ز کعبه سر و پا برهنه رفتــــــن دو لب از برای لبیک به وظیفه باز کردن

ز ما ؟ و ؟ همه احتراز جستن به مساجد و معابد همه اعتـــــــکاف کردن

شب جمعه ها ؟ به خدای راز گفتن ز وجود بی نیازش طلب نیــــــــــــاز کردن

به خدا که هیچ کس را ثمرآنقدر نباشــد که به روی ناامیدی در بستـه بــــاز کردن

4- دیدار مقدس اردبیلی و شیخ بهایی

شیخ بهایی به همراه گروهی از معاشران به قصد دیدار مقدس اردبیلی ، عارف نامی معاصر به اردبیل سفر کرد. در طی روزهای نخست جدلی علمی بین شیخ و مقدس اردبیلی رخ داد و شیخ بهایی باستدلال و برهان به حسب ظاهر بر قول مقدس اردبیلی تفوق یافت ؟؟ آخر سفر مقدس اردبیلی جواب مساله را به درستی به شیخ بهایی متذکر گردید و شیخ از او پرسید آن زمان که با تو محاجه می کردم پاسخ را می دانستی مقدس اردبیلی گفت می دانستم اما نمی خواستم وقتی تو به بلاد خود بر میگردی بگویند در حسین سفر فلان مساله از مقدس اردبیلی شکست خوردی و بدین سان از مقام و مرتبه علمی تو کاسته شود! http://dorri.ir

تحقیق وتهیه و تنظیم : سید خلیل شاکری(شاکر سردرود)استفاده از مطالب وبلاگ بدون درج منبع شرعا حرام و به استناد قانون حق کپی رایت و حقوق مولفین ممنوع بوده و قابل پیگرد قضائی می باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد