راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

عرفان اسلامی (16) کیفر گناهان در روایات

  عرفان اسلامی (16) کیفر گناهان در روایات

عرفان اسلامی (16) کیفر گناهان در روایات
عرفان اسلامی (16) کیفر گناهان در روایات

نویسنده : استاد حسین انصاریان
شرح کتاب مصباح الشریعة ومفتاح الحقیقة

کیفر گناهان در روایات

کیفر عبادت هاى خلاف دستور حق
عَنْ أَبی عَبْدِاللهِ قالَ : عَبَدَ اللهُ حِبْرٌ مِن أَحْبارِ بَنی إِسْرائِیلَ حَتّى صارَ مِثْلَ الْخَلالِ
فَأَوْحَى اللهُ عَزَّوَجَلَّ إِلى نَبیِّ زَمانِهِ قُلْ لَهُ : وَعِزَّتی وَجَلالی وَجَبَرُوتی لَوْ أَنَّکَ عَبَدْتَنی حَتّى تَذُوبَ کَما تَذُوبُ الاِْلْیَةَ فی الْقَدْرِ ما قَبِلْتُ مِنْکَ حَتّى تَأتِیَنی مِنَ الْبابِ الّذی أَمَرْتُکَ .
از امام ششم روایت شده : عابدى از عابدان بنى اسرائیل آن چنان عبادت کرده که به سختى لاغر شد ، خداوند به پیامبر زمانش وحى کرد به او بگو : به عزّت و جلال و جبروتم سوگند ، اگر مرا آن چنان عبادت کنى که بمانند چربى درون دیگ آب شوى ، از تو نمى پذیرم مگر به آن صورتى که خودم معیّن کرده ام به بندگى من برخیزى ، و از آن درى که دستور داده ام وارد شوى .
آرى عبادت واقعى ، عبادتى است که براساس فرمانهاى الهى استوار باشد ، عبادت بى دستور ، و برنامه هاى منهاى فرمان حق بدعت است ، و بدعت ضلالت است ، و اهل بدعت در آتشند .
کیفر غفلت و سُستى نسبت به فرامین حق............

  عرفان اسلامی (16) کیفر گناهان در روایات

عرفان اسلامی (16) کیفر گناهان در روایات
عرفان اسلامی (16) کیفر گناهان در روایات

نویسنده : استاد حسین انصاریان


شرح کتاب مصباح الشریعة ومفتاح الحقیقة

کیفر گناهان در روایات

کیفر عبادت هاى خلاف دستور حق
عَنْ أَبی عَبْدِاللهِ قالَ : عَبَدَ اللهُ حِبْرٌ مِن أَحْبارِ بَنی إِسْرائِیلَ حَتّى صارَ مِثْلَ الْخَلالِ
فَأَوْحَى اللهُ عَزَّوَجَلَّ إِلى نَبیِّ زَمانِهِ قُلْ لَهُ : وَعِزَّتی وَجَلالی وَجَبَرُوتی لَوْ أَنَّکَ عَبَدْتَنی حَتّى تَذُوبَ کَما تَذُوبُ الاِْلْیَةَ فی الْقَدْرِ ما قَبِلْتُ مِنْکَ حَتّى تَأتِیَنی مِنَ الْبابِ الّذی أَمَرْتُکَ .
از امام ششم روایت شده : عابدى از عابدان بنى اسرائیل آن چنان عبادت کرده که به سختى لاغر شد ، خداوند به پیامبر زمانش وحى کرد به او بگو : به عزّت و جلال و جبروتم سوگند ، اگر مرا آن چنان عبادت کنى که بمانند چربى درون دیگ آب شوى ، از تو نمى پذیرم مگر به آن صورتى که خودم معیّن کرده ام به بندگى من برخیزى ، و از آن درى که دستور داده ام وارد شوى .
آرى عبادت واقعى ، عبادتى است که براساس فرمانهاى الهى استوار باشد ، عبادت بى دستور ، و برنامه هاى منهاى فرمان حق بدعت است ، و بدعت ضلالت است ، و اهل بدعت در آتشند .

کیفر غفلت و سُستى نسبت به فرامین حق

عَنْ أَبی عَبْدِاللهِ قالَ : إِیّاکُمْ وَالْغَفْلَةَ فَإِنَّهُ مَنْ غَفَلَ فَإِنَّما یَغْفَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَإِیّاکُمْ وَالتَّهاوُنَ لاَِمْرِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ فَإِنَّهُ مَنْ تَهاوَنَ بِأَمْرِ اللهِ أَهانَهُ اللهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ .
امام ششم فرمود : از غفلت بپرهیزید ، زیرا غفلت به ضرر خود شماست ، و از سستى نسبت به او امر حق دورى کنید ، زیرا سست شمردن امر حق ، باعث مى شود که خداوند در قیامت شما را سبک بشمارد .

کیفر سرپیچى از رهبرى اهل بیت

عَنْ أَبی الْحَمْزَةِ قالَ لَنا عَلِیُّ بْنُ الحُسَیْنِ : أَیُّ الْبِقاعِ أَفْضَلُ ؟ قُلْتُ : اللهُ وَرَسُولُهُ وَابْنُ رَسُولِهِ أَعْلَمُ ، قال : إِنَّ أَفْضَلَ البِقاعِ مابَیْنَ الرُّکْنِ وَالْمَقامِ وَلأَنَّ رَجُلاً عَمَرَ ما عَمَرَ نُوحٌ فی قَوْمِهِ أَلْفَ سَنَة إِلاّ خَمْسینَ عاماً یَصُومُ نَهاراً وَیَقُومُ لَیْلاً فی ذلِکَ الْمَقامِ ثُمَّ لَقَى اللهَ عَزَّوَجَلَّ بِغَیْرِ وِلایَتَنا لَمْ یَنْتَفِعْ بِذلِکَ شَیْئ .
ابى حمزه مى گوید : حضرت على بن الحسین از ما بپرسید ، چه سرزمینى برترین زمین هاست ; گفتم خدا و رسول و فرزند رسول مى داند ، فرمود : بهترین مکانها بین رکن و مقام است ، اگر مردى بمانند نوح ، نهصد و پنجاه سال در آن مکان روز را به روزه و شب را به عبادت سپرى کند ، ولى عبادتش بر محور رهبریهاى ما نباشد ، از عبادات خود بهره اى نخواهد برد .
عَنْ أَبی عَبْدِاللهِ قالَ : مِنّا الإمامُ الْمَفْرُوضُ وَمَنْ طاعَتُهُ ، مَنْ جَحَدهُ ماتَ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرانیّاً وَللهِ ما تُرِکَ الاَْرْضُ مُنْذُ قَبَضَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ آدَمَ إِلاّ وَفیها إِمامٌ یَهْتَدی بِهِ إِلَى اللهِ حُجّةً عَلَى الْعِبادَ ، مَنْ تَرَکَهُ هَلَکَ ، وَمَنْ لَزِمَهُ نَجا حَقّاً عَلَى اللهِ .
امام ششم فرمود : پیشوایى که اطاعتش واجب است ماییم ، منکر رهبرى ما یهودى یا نصرانى خواهد مرد ، به خدا قسم پس از مرگ آدم زمین بدون پیشواى بر حق نماند ، پیشوایى که مردم را به سوى خدا هدایت کند ، پیشوایى که در تمام برنامه ها حجّت خدا بود ، آرى کسى که امام هدایت را رها کند هلاک شده ، و هرکس زندگیش بر محور رهبرى حق باشد نجات یافته .

کیفر پیروى از پیشواى ستمکار

عَنْ أَبی جَعْفَر (علیه السلام) قالَ رَسُولُ اللهِ (صلى الله علیه وآله وسلم) : لأُعَذِّبَنَّ کُلَّ رَعِیَّة فی الاِْسْلامِ أَطاعَتْ إِماماً جائِراً لَیْسَ مِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَإِنْ کانَتِ الرَّعِیَّةُ أَعْمالَهَا بَرَّةً تَقِیَّةً ، فَلاَعْفُوَنَّ عَنْ کُلِّ رَعِیِّة فی الاِْسْلامِ أَطاعَتْ إِماماً هادِیاً مِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَإِنْ کانَتِ الرِّعِیّةُ فی أَعْمالِها ظالِمَةً مُسیئَةً .
امام باقر مى گوید : پیامبر فرمود : هر رعیّتى که در اسلام از پیشواى ستمکار ، پیشوایى که از طرف خدا نیست پیروى کند ، او را بدون شک دچار عذاب مى کنم ، گرچه آن رعیّت در اعمالش نیکوکار و پرهیزکار باشد ، و هر رعیّتى که از پیشواى هدایت کننده به سوى حق ، فرمان ببرد ، او را مشمول عفو قرار مى دهم ، گرچه در اعمالش به خود ظلم کرده و مرتکب بدى شده باشد .
این نکته را نباید فراموش کرد که اطاعت از پیشواى برحق ، اراده ى بر گناه را در آدمى به تدریج ضعیف کرده ، و گرایش به مسائل حق را در انسان تقویت مى کند ، در این صورت حسنات زیاد ، باعث آمرزش سیّئات شده ، و ریشه گناه را در وجود انسان خشک مى کند .

کیفر کسى که به ناحق ادّعاى رهبرى کند

قالَ أَبُو عَبْدِاللهِ فی قَوْلِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ : ( وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ تَرَى الَّذِینَ کَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُم مُسْوَدَّةٌ أَلَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْمُتَکَبِّرِینَ ) قالَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ إِمامٌ وَلَیْسَ بِإِمام .
امام ششم در ترجمه آیه اى که مى فرماید : روز جزا صورت آنان که بر خدا دروغ بستند سیاه مى بینى آیا جهنّم جایگاه متکبّرین نیست ؟ فرمود : این آیه نشان دهنده عذاب کسى است که خود را پیشوا بداند ، امّا صلاحیّت پیشوایى را ندارد .

کیفر دشمنان اهل بیت پیامبر

قالَ أَبُو عَبْدِاللهِ مُدْمِنُ الْخَمْرِ کَعابِدِ الْوَثَنِ ، وَالنّاصِبُ لاِلِ مُحَمَّد شَرٌّ مِنْهُ ، قُلْتُ جُعِلْتُ فِداکَ وَمَنْ أَشَرُّ مِنْ عابِدِ الْوَثَنِ ؟ فَقالَ إِنَّ شارِبَ الْخَمْرِ تُدْرِکُهُ الشَّفاعَةُ یَوْمَ القِیامَةِ وَإِنَّ النَّاصِبَ لَوْ شَفَّعَ فیهِ أَهْلُ السَّماواتِ وَالاَْرْضِ لَمْ یُشْفَعو .
امام ششم فرمود : معتاد به خمر همانند بت پرست است ، وناصبى که در دشمنى اهل بیت غرق است بدتر از اوست ، راوى مى گوید : به حضرت عرض کردم فدایت شوم ، علّت بدترى او از معتاد به مشروب چیست ؟ فرمود : شفاعت شامل شرابخوار مى شود ، ولى اگر اهل آسمانها و زمین به شفاعت ناصبى برخیزند ، در مورد او قبول نخواهد شد .
البته باید دانست که شفاعت در قیامت شامل کسى است که با توبه نسبت به گناه از دنیا رفته باشد ، و این واقعیّتى است که قرآن و روایات بر آن دلالت دارد .

کیفر تجاوز ، قطع رحم ، قسم دروغ

عَنْ أَبی جَعْفَر قالَ : فی کِتابِ عَلِیٍّ ثَلاثُ خِصال لا یَمُوتُ صاحِبُها أَبَداً حَتّى یَرى وَبالِهِنَّ ، الْبَغْیُ ، وَقَطیعَةُ الرَّحِمِ ، وَالْیَمینُ الکاذِبَةِ یُبادِرُ بِه .
امام باقر (علیه السلام) از کتاب على (علیه السلام) نقل مى کند : دارنده سه خصلت ، نتیجه خصائلش را قبل از مرگ مى بیند ، تجاوز «زنا» قطع رحم ، قسم دروغ .

کیفر متکبّر

قالَ أَبُوجَعْفَر : أَلْعِزُّ رِداءُ اللهِ وَالْکِبْرِیاءُ إِزارُه فَمَنْ تَناوَلَ شَیْئاً مِنْهُ أَکَبَّهُ اللهُ فی جَهَنَّمَ .
امام پنجم فرمود : عزّت و کبریائى از خداست ، متکبّر و عزیز بى جهت را در قیامت به جهنّم مى اندازند .

کیفر شادى از گناه

عَنْ أَبی جَعْفَر بْنِ مُحَمَّد عَنْ أَبیهِ (علیهما السلام) قالَ : قالَ رَسُولُ اللهِ (صلى الله علیه وآله) : مَنْ أَذْنَبَ ذَنْباً وَهُوَ ضاحِکٌ دَخَلَ النّارَ وَهُوَ باک .
امام ششم از پدرش ، از رسول اسلام نقل مى کند : گناهکارى که نسبت به گناهش خندان باشد ، در حالى که گریان است وارد جهنّم مى شود .

کیفر سبک گرفتن نماز

عَنْ أَبی بَصیر قالَ : دَخَلْتُ عَلى أُمِّ حَمیدَة أُعَزّیها بِأَبی عَبْدِاللهِ (علیه السلام) فَبَکَتْ وَبَکَیْتُ لِبُکائِها ثُمَّ قالَتْ : یا أَبا مُحَمَّد لَوْ رَأَیْتَ أبا عَبْدِاللهِ عِنْدَ الْمَوْتِ لَرَأَیْتَ عَجَب ، فَتَحَ عَیْنَیْهِ ثُمَّ قالَ : أَجْمِعُوا لِی کُلَّ مَنْ بَیْنی وَبَیْنَهُ قرابَةً قالَتْ : فَلَمْ تُرِکَ أَحَدٌ إِلاّ جَمَعْناهُ قالَتْ : فَنَظَرَ إِلَیْهِمْ ثُمَّ قالَ : إِنَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلاةِ .
ابوبصیر مى گوید : به خاطر تسلیت نسبت به شهادت حضرت صادق با ام حمیده ملاقات کردم ، گریه کرد و من نیز از گریه او گریستم ، به من گفت : اگر به وقت شهادت امام حاضر بودى برنامه عجیبى مى دیدى ، حضرت به هنگام انتقال از این عالم دیده باز کرد و فرمود : بین من و هرکس خویشاوندى هست در کنار من حاضر کنید ، همه را حاضر کردیم ، دیده به تمام آنان دوخت و فرمود : کسى که نماز را سبک بشمارد به شفاعت ما نمى رسد .

کیفر رعایت نکردن طمأنینه در نماز

عَنْ زُرارَة قالَ : سَمِعْتُ أَبا جَعْفَر یَقُولُ دَخَلَ رَجل مَسْجِداً فیهِ رَسُولُ الله فَخَفَّفَ سُجُودَهُ دُونَ ما یَنْبَغی وَدُونَ ما یَکُونُ مِنَ السُّجُودِ ، فَقالَ رَسُولُ اللهِ : نَقَرَ کَنَقْرِ الغُرابِ لَوْ ماتَ ، ماتَ عَلى غَیْرِ دینِ مُحَمَّد .
زراره مى گوید از حضرت باقر شنیدم : مردى وارد مسجد شد ، و در نماز خود آن چنان که لازم بود سجود را رعایت نکرد ، پیامبر فرمود : مانند کلاغ نوک به زمین زد ، اگر با این وضع بمیرد به دین محمّد نمرده .

کیفر بخل ورزیدن از زکات

عن أَبی عَبْدِاللهِ : مَنْ مَنَعَ الزَّکاتَ فَلْیَمُتْ إِنْ شاءَ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرانیّ .
امام ششم فرمود : کسى که زکات نپردازد ، باید بمیرد ، یا به آئین یهودیّت یا نصرانیّت .

کیفر روزه خوارى بدون عذر

عَنْ یُونِس بن حَمادِ الرّازی قالَ : سَمِعْتُ أَبا عَبْدِاللهِ یَقُولُ : مَنْ أَفْطَرَ یَوْماً مِنْ شَهْرِ
رَمَضانَ خَرَجَ روحُ الإیمانِ مِنْهِ .
یونس رازى مى گوید : از حضرت صادق شنیدم فرمود : هرکس یک روز از ماه رمضان را بخورد ، روح ایمان از او خارج شده .

کیفر گناه زبان

قالَ رَسُولُ اللهِ (صلى الله علیه وآله) : یُعَذِّبُ اللهُ اللّسانَ عَذاباً لا یُعَذِّبُ بِهِ شَیْئاً مِنَ الْجَوارِحِ فَیَقُولُ : أَیْ رَبِّ عَذَّبْتَنی عَذاباً لَمْ تُعَذِّبَ بِهِ شَیئ ، فَیَقُولُ اللهُ : خَرَجْتَ مِنْکَ کَلِمَةٌ ، فَبَلَغْتَ مَشارِقَ الأَرْضِ وَمَغارِبِها فَیَسْفِکُ بِها الدّمُّ الحَرامِ ، وَانْتُهِبَ بِها المالُ الحَرامِ ، وَانْتُهِکَ بِها الْفَرَجُ الْحَرامِ وَعِزَّتی لأُعَذِّبَنَکَ عَذاباً لا أُعَذِّبُ بِهِ شَیْئاً مِنْ جَوارِحِکَ .
پیامبر اسلام فرمود : خداوند زبان را به عذابى دچار کند ، که هیچ کدام از جوارح انسان دچار چنان عذابى نشوند ، زبان عرضه مى دارد خداوندا چرا به عذابى مبتلایم کرده اى که هیچ چیز گرفتار چنین عذابى نیست ، پاسخ مى رسد : کلمه اى از تو صادر شد که به خاطر آن خون ناحقى ریخت ، و مال محترمى به غارت رفت ، و به آبروى محترمى لطمه خورد ، قسم به عزّتم به عذابى دچارت کنم که هیچ یک از جوارحت را آن گونه عذاب نکنم .
کیفر کسى که دم از عدل مى زند ولى مخالفت با قواعد عدل دارد
عَنْ أَبی عَبْدِاللهِ (علیه السلام) إِنَّهُ قالَ : إِنَّ مِنْ أَشَدِّ النّاسِ عَذاباً یَوْمَ القِیامَةِ مَنْ وَصَفَ عَدْلاً وَعَمِلَ بِغَیْرِهِ .
امام ششم فرمود : کسى که دم از عدل بزند ، و برخلاف آن عمل کند ، در قیامت داراى شدیدترین عذاب است .

نتیجه خشم بیجا

عَنَ أَبی عَبْدِاللهِ (علیه السلام) قالَ : قالَ رَسُولُ اللهِ (صلى الله علیه وآله) الغَضَبُ یُفْسِدُ الإیمانَ کَما یُفْسِدُ الخِلُّ العَسَلَ .
امام ششم فرمود : پیامبر فرمودند : خشم ایمان را فاسد مى کند ، چنانچه سرکه عسل را از بین مى برد ، بدون شک فاسد الایمان در قیامت اهل نجات نیست .

کیفر تعصّب

عَنْ أَبی عَبْدِاللهِ (علیه السلام) قالَ : قالَ رَسُولُ اللهِ (صلى الله علیه وآله) مَنْ کانَ فی قَلْبِهِ حَبَّةً مِنْ خَرْدَل مِنْ
عَصَبِیَّة بَعَثَهُ اللهُ یَوْمَ القِیامَةِ مَعَ أَعْرابِ الْجاهِلِیَّةِ .
امام ششم از نبى اسلام نقل مى کند ، هرکس به اندازه دانه اى از خردل تعصّب داشته باشد ، در قیامت با اعراب جاهلى محشور مى شود .
در کتب لغت در باب تعصّب گفته اند : آن کس که از اقوام خود در ستمکارى پشتیبانى کند ، و آن که براى خود و قوم و قبیله خود خشم بیجا نموده از آنان حمایت کند ، و کسى که در باطل خود پافشارى ورزد .

کیفر کسى که مانع حق مؤمن شود

قالَ أَبُو عَبْدِاللهِ : یا یُونِسَ مَنْ حَبَسَ حَقَّ الْمُؤْمِنِ أَقَامَهُ اللهُ یَوْمَ القِیامَةِ خَمْسَ مِأَةَ
عام عَلى رِجْلَیْهِ حَتّى یَسیلَ مِنْ عَرَقِهِ أَوْدِیَةٌ وَیُنادی مُناد مِنْ عِنْدِ اللهِ هذَا الظّالِمُ الّذی حَبَسَ عَنِ الْمُؤْمِنِ حَقَّهُ فَیُوبَخُ أَرْبَعینَ یَوْماً ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ .
امام ششم فرمود : اى یونس آن کس که از رسیدن مؤمن به حقّش جلوگیرى کند ، در قیامت پانصد سال به روى پا نگاهش مى دارند ، تا جایى که ظرفهاى از عرق از بدنش جارى گردد ، آنگاه یک منادى از جانب حق فریاد کند ، این است آن ستم پیشه اى که نگذاشته مؤمن به حقّش برسد . سپس به مدت چهل روز او را توبیخ کرده ، آنگاه امر مى شود به جهنّم ببرندش .
منبع:http://erfan.ir
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد