در
این موقع ما آیات الهى را از نسخه اصل که امام مبین و ذکر حکیم و کسى که
علم کتاب نزد اوست و او امیرالمؤمنین علیهالسلام است مىخوانیم ، خداوند
مىفرماید : وَإِنَّهُ
فِى أُمِّ الْکِتَابِ لَدَیْنَا لَعَلِىٌّ حَکِیمٌ . و همانا که آن در
امّ الکتاب [ که لوح محفوظ است ] نزد ما بلند مرتبه و حکیم است .و
به همین جهت به آن کلامى که بدان ناطق گشت فرمود : من نقطه زیر «باء»
هستم . و به سینه شریفش اشاره کرده که آگاه باشید در اینجا علوم بزرگى است
، اى کاش براى آن ، کسانى مىیافتم . باید توجه داشت که فسق و عصیان ،
کفر و ریا و شرک و کدورت و تنگدلى و هر نوع ظلم و فساد و فحشا و منکرات ،
محصول ظلمت دل و غفلت قلب است .انسان باید با توجّه به خدا و دستورهاى
انبیا و عمل به قرآن و متابعت از رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله و ائمه
طاهرین علیهمالسلام از دچار شدن به غفلت قلب ، خود را حفظ کند .این
واقعیّتها سبب روشنى دل و بیدارى جان و پدید آمدن نور در قلب است .چون قلب
به یاد او روشن گشت ، آن نور بر کلیّه حرکات و سکنات انسان حاکم گشته و پس
از این که آن نور در اثر عمل و تقوا با وجود انسان یکى شد ، آدمى
عارفى
کامل و سالکى خبیر خواهد شد .بنابراین اگر ذکر در اوّلین جمله خطبه کتاب
به معناى قرآن باشد ، معنا این مىشود که حضرت حق قلوب عارفان را به قرآنش
منوّر کرد و اگر ذکر به معناى
توجّه باشد یا به معناى نماز ، یا به
معناى اورادى که در کتب دعا وارد شده باز برگشت به همان معناى قرآنى دارد ؛
زیرا قرآن حاوى تمام حقایق و جامع همه واقعیّتها است .
برگرفته از کتاب عرفان اسلامی