راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)

تشریحی ...عرفان فی الله علوی

نقش مشورت در موفقیت انسان

نقش مشورت در موفقیت انسان


هو الموفق

جهت عدم شکست جوانان و نوجوانان به نظر می رسدمطالعه این مقاله تداوم بخش کار أنان و پابرجائی و استحکام و تثبیت آن مفید واقع کردد.

1. با مشورت نمودن با افراد متخصص در موضوع اندیشه ها و عقول و تجربه آنان را بر اندیشه و تجارب خود اضافه نموده و در حقیقت به جای یک فکر چند فکر به نفع مشورت کننده است.

2. مشورت نمودن با شرایط بالا به مشاورین شخصیت داده و احترام می گذارد و همین موضوع باعث جلب محبت مشاورین بجانب مشورت کننده است.

3. با مشورت نمودن با افراد عاقل احتمال خطا و لغزش به حداقل رسیده و همیشه تقریبا بهترین راه را پیش روی خود خواهد داشت.

4. وقتی انسان مشورت نمود و در کار مورد نظر خود موفق شدطبعا مورد حسد واقع نمی شود و انسان هائی که با آنان مشاورت نموده،موفقیت او را موفقیت خود دانسته و از این باب مطمئنا خوشحال خواهند شد.

5. اگر انسان پس از مشورت در موضوع مشاورتی خود با شکست مواجه شود کمتر مورد سرزنش و ملامت واقع خواهد شد،زیرا او همان کاری کرده که به مشورت کننده ارایه طریق نموده بودند.

6. اگر انسان پس از مشورت شکست خورد افرادی که مورد مشاوره قرار گرفته بودند از هر نظر در حد امکان به کمک او آمده و سعی در جبران شکست او می کنند. چون شکست او را بنوعی شکست اینها تلقی می شود و مطمئنا با او همدردی خواهند نمود که این کار باری از دوش شکست خورده بر می دارد.

شایان دکر است فواید مشورت را نمی توان در اینجا کلا بیان نمود ولی آنچه که مسلم است عمده آن همان افزایش ضریب موفقیت و استفاده از تجربه و اندیشه مشاورین صالح است. لذا به خاطر همین فواید و آثار است که اسلام ناب محمدی (ص) مسلمین را به مشورت نمودن در انجام کارها دعوت کرده است و اگر نگوئیم که مشورت در امورات مهم واجب است حداقل می توان آن را مستحب موکد دانست که بزرگان دین نیز در این امر سفارشات بسیاری فرموده اند. اینک صرف نظر از احادیث و فرمایشات بزرگان آیاتی را که بر مطلوب بودن مشورت در اسلام را می رساند می آوریم.

اهمیت مشورت در قران

در قران مبین این وازه با مشتقاتش سه بار ذکر شده است:

الف) "فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلین‏_از آنان در گذر و به آنها طلب مغفرت و آمرزش کن و با آن ها در کار مشورت نما و چون تصمیم گرفتی،پس بر خدا توکل کن همانا خدا متوکلین را دوست دارد. "(ال عمران/ 159)

مطلبی که در اینجا بنظر می رسد اول اهمیت مشورت با متخصصین امر و بعد از تصمیم نهائی "آمنت توکلت علی الله" گفتن است و از او مدد و یاری خواستن.

در این آیه پیامبر(ص) با آنکه مسایل را از طریق وحی دریافت می نمود و عقل و اندیشه برتری در جامعه داشته اند ولی در عین حال ماموریت می یابد که در کارها با مسلمین مشورت کند. مسئله ای که در اینجا جلب توجه می کند این است که ایا در زمان زندگانی رحمه للعالمین(ص)از هر نظر علمی،دینی و مذهبی و قرب و منزلت نزد خدا اکمل و اتم تر از نبی اکرم(ص)وجود داشت که او نیازی به مشورت داشته باشد؟!نکته ای که در اینجامهم است این که برای احترام به دیگران و شخصیت دادن به آنها و آموزش مسلمین در امر مشورت مامور به این کار بود و همین که مشورت در میان مسلمین بصورت یک سنت مطرح شودو مسلمین با یکدیگر مشورت کنند تا مانع بروز فاجعه در مشکلات پیش روی امت پیامبر(ص) باشد بطوریکه گرفتاری هایی که امروزه امت اسلام دچار آن هستند بنوعی یکی از ریشه های آن از عدم تحقق تمام و کمال دستوات قران و معارف اهلبیت(ع) نشات می گیرد.

فایده دیگر مشاورت نبی اعظم(ص) این بود که انسانهای دلسوز و خیرخواه را از آدم های مغرض و بدخواه باز می شناخت. مسئله اصلی اینجاست که این آیه بعد از جنگ احد نازل شده و به نظر می رسد هدف ایه مشورت در امر جنگ می باشد ولی جنگ موضوعوعیت ندارد و شامل مسائل دیگری هم می شود.

در تاریخ اسلام چندین و چند نمونه جالب از مشورت نمودن پیامبر اعظم(ص) با اصحاب نقل شده که می تواند موضوع تحقیق و پژوهش در این مقوله باشد.

ب)" وَ الَّذینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَیْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُون‏_و مومنان کسانی هستند دعوت پروردگار خویش را پاسخ داده اند و نماز را بر پا داشته اند و کارشان در بین شان با مشاورت است و از آنچه که داده ایم انفاق می کنند. "(شوری/38)

بطوریکه ملاحضه می فرمائید این آیه شامل چندین پیام است که یکی از نشانه های مومنان در آیه ذکر شده که مربوط به بحث ماست این است که آنها یعنی مومنین با یکدیگر مشورت می کنند و این نشانه در کنار نشانه های دیگری مانند اقامه نماز و انفاق در راه خدا ذکر شده است که خود دلیل بر مطلوب بودن زیاد مشورت نمودن است. همچنین از این آیه اثبات می گردد که مشورت کردن بایستی بصورت یک عادت و سنت در میان مسلمین رایج باشد. آنها همیشه با یکدیگر مشورت کنند.

به نظر می رسد نقطه ای که خود حائز اهمیت است این که در عرف جامعه افراد متخصصی در رابطه با مشاوره دوره تخصصی دیده و در امورات عرف جامعه به افراد آن جامعه مشاوره می نمایند که خود حاکی از اهمیت امر مشاوره را گویاست.

ج) "فَإِنْ أَرادا فِصالاً عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَیْهِما_پس اگر والدین (پدر و مادر) بخواهند کودک خود را با رضایت هر دو و با مشورت با یکدیگر از شیر باز گیرند اشکالی ندارد."(بقره/233)

به نظر می آید در این آیه درباره یک موضوع خانوادگی که تقریبا از دیدگاه عام چندان اهمیتی ندارد چنین رهنمون شده است، که زن و مرد درباره بازگیری کودک خود از شیر مادر با یکدیگر مشورت کنند. پس وقتی درباره چنین مووضوعی مشورت لازم باشد روشن است که در مسایل دیگر و مهم و سنگین تر و پیچیده تر مطمئنا لازم می شود بلکه شاید ضرورت داشته باشد.

حال این سوال مطرح است که یک انسان بعنوان مسلمان با عنایت به دستورات قران و ائمه هدی(ع)و بالاخص نبی اعظم(ص) را قبول کرده و اجرا نماید ضریب شکست او اعم از مادی و معنوی چقدر خواهد بود؟جوابی که مسلم است این است که ضریب شکست کم بوده و اکمل و اتم بودن دین ناب محمدی (ص) را در جامعه مدعی پیشرفت و مدرنیته امروزه به اثبات می رساند.

امید است به یاری حضرت دوست در آینده به موضوعات تخصصی تری در این رابطه ها صرفا برای عدم شکست احتمالی جوانان و نوجوانان که آمیخته با تجارب چندین دهه می باشد قربه الی الله به محضرشان تقدیم نمائیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد