قلاده ساز عشق را ،گفتم که با صد شور و شین*****قلاده ای سازد مرا،نقشش انا حب الحسین

«هشدارونویدقران:قال الله تعالی فی کتاب المبین : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏ :حَتَّى إِذَا جَاؤُوا قَالَ أَکَذَّبْتُم بِآیَاتِی وَلَمْ تُحِیطُوا بِهَا عِلْماً أَمَّاذَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ )(سوره نمل/84)‏ زمانی که ( به پای حساب سوق ، و در آنجا حاضر ) می‌آیند ( خدا توبیخ‌کنان خطاب بدیشان ) می‌گوید : آیا آیات مرا تکذیب کرده‌اید ، بدون آن که ( تحقیق نموده و ) کاملاً از آنها آگاهی پیدا کرده باشید ؟ ! اصلاً ( شما در دنیا ) چه کار می کرده‌اید ؟ ( مگر بیهوده آفریده شده بودید)؟[ودرجای دیگر]وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا کیست نیکوتر سخن، مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ از آن کس که با خداى میخواند. وَ عَمِلَ صالِحاً و کار نیک میکند، وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ (سوره فصلت آیه 33) و میگوید که من از گردن نهادگانم »

(خداواندا همواره از درگاهت ملتمسانه خواهانم که تمامی خادمین صادق عترت و قران و این عاصی درگاهت را در امرنشرحقیقت در حد توان، بحق حضرت امام علی (ع) و اولادش در عرصه قلم یاری فرما.چون عاصی هرگزبتنهائی نتواند این تاریکی فرهنگ وارداتیرا که در برخی متاسفانه اثر نموده .از بین بردولی با قلم حقیقت .روشنایی کوچک پدیدامده وفرق ظلمت و نورراتعیین ونورسوسومیزندو آن زمان طالبین نور ولایت به سوی آن هدایت و این نور هر قدر کوچک باشد در قلب او بزرگ شده وخانه دل منورمیگردد و با طی طریق مسیرنور .صقل نورانیت را یافته وروح خویش را ازتاریکی نجات میدهد...لهذابر تمام مسلمین وظیفه است که درقبال دشمنان قران واسلام مبلغ عامل بعمل باشند.ا

بفرموده مضمون فرمایش حضرت امام(ره)صلاح قلم از تمام اسلحه ها کاری تراست.بس برما فریظه است که در دفاع از حریم ولایت و مقابله با تهاجم دشمنان اسلام با سلاح کاری در سنگر نوشتاری مدافع آرمانهای مقدس ولایت باشیم"شاکر"سردرود"یاعلی ع"

بازدیدکننده گرامی و...فراموش نکنیم دستهایی که به آبرومندان کمک می کنند ، مقدس تر از لبهایی هستند که دعا می کنند

«پر حسرتترین مردم در روز قیامت، بنده اى است که عدلى را وصف کند و خودش خلاف آن را عمل کند » «القاب حضرت امام قائم(ع)روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه...مهدی * اباصالح * مـوعود * حجة الله * بقیة الله * صاحب الزمـان * صاحب الامـر * خاتـم * قائـم * مـنصور * خلف صالـح * مـنتقم * ولی عصر » «
log
«رسول خدا (ص) فرمود:چهار کس پاداش می گیرند: سؤال کننده، پاسخ دهنده، شنونده و دوستدار آنان.منبع:ابن‌شعبه حرّانی؛ تحف‌العقول » {$$title} «مرابه روز قیامت غمی که هست این است* روی مـــردم دنیـــــــا دوباره باید دید »
«سوره القلم, آیه 46 أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ: آیا از آنان مزدى درخواست مى‏کنى و آنان خود را زیر بار تاوان گرانبار مى‏یابند » «به وبلاگ فقیر معرفت فی الله خوش آمده و قریب نوازی فرموده ائید.امیداست با عنایت خالق ازلی لحظه های پرباری را در این مکان سپری کرده باشید » «اغلب فکرمی کنم که چون خیلی گرفتارم به خدا نمیرسم.اماواقعیت این است که چون بخدا نمی رسم گرفتارم*یعسوب الدین؛سیدالبشر؛فخرکائنات؛...حضرت شاه مردان علی بن ابیطالب(ع):دنیا دوروز است:یک روز باتو ویک روز علیه تو؛روزی که با توست.مغرورمباش وروزی که علیه توست صـــبورباش.که هر دو میگذرد.*(خواجه عبدالله انصاری)دیروزرفت و بازنیاید.فردارااعتمادنشاید.حال راغنیمت دان که دمی نپاید*نصیحت لقمان حکیم بر پسرش:ای جان فرزند.هزارحکمت آموختم که از آن چهارصدانتخاب کردم و ازآن چهارصد؛هشت کلمه برگزیدم که جامع کمالات و حکمت است.دوچیزراهیچ وقت فراموش مکن -1- خـــدا-2ـمــرگـــــــ.و:دوچیزراهمیشه فراموش کن:-1-بکسی خوبی کردی-2-کسی که به توبدی کرد.واماچهارچیزدیگر:-1-درمجلس وارد شدی زبان نگهدار.-2-درسفره ائی حاضرشدی شکم نگهدار.-3-درخانه ائی واردشدی؛چشم نگهدار-4-درنمازایســــــتادی دل نگهــدار*بخــــندیـم اما سرمایه خــنده ما گــریـه دیگران نباشد »دانی که تو را خدا چرا داده دو دست؛من معتقدم که در آن سری هست؛ با یک دست کار خویش انجام بده ؛ با دست دگر ز دیگران گیری دست ؛ عید سال 1390 شمسی را به تمام ایرانیان سربلند وغیرتمند تبریک تبریک عرض نموده. با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی ، از اینکه از وب ما بازدید کرده اید متشکریم.

width=900 height=21> عید سال 1390 شمسی را به تمام ایرانیان سربلند وغیرتمند تبریک تبریک عرض نموده. با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی ، از اینکه از وب ما بازدید کرده اید متشکریم.

تعزیه، برشی از هویت ایرانی - راهیان ولایت معرفت سرا(علوی)
X
تبلیغات
رایتل

تعزیه، برشی از هویت ایرانی  چاپ

تاریخ : شنبه 21 اسفند‌ماه سال 1389 در ساعت 18:57

تعزیه، برشی از هویت ایرانیhttp://www.rohama.org/files/ar/news/2010/2/27/5538_351.gif

دکتر سیدرضا شاکری

پدیده‌های مذهبی را می‌توان از دیدگاه‌های گوناگون مورد بررسی و مطالعه قرار داد. تعزیه در ایران فی‌نفسه یک فعالیت مذهبی (شیعی) است، اما در مراحل و لایه‌های عمیق فرهنگی، اجتماعی، ادبی و حتی اسطوره‌ای ایران در پیچیده است.

 

این امر را می‌توان در نوع زبان و ادبیات حاکم بر تعزیه، (به ویژه شعر حماسی)، شخصیت‌ها و قهرمانان آن، نمادها و نشانه‌ها‌ و لباس و پوشش و حتی تزیین و نحوه‌ی آذین بندی‌ها و... مشاهده کرد..................

.http://up.iranblog.com/Files73/902e7a30a1014e36b31d.gif

تعزیه، برشی از هویت ایرانی

دکتر سیدرضا شاکری

پدیده‌های مذهبی را می‌توان از دیدگاه‌های گوناگون مورد بررسی و مطالعه قرار داد. تعزیه در ایران فی‌نفسه یک فعالیت مذهبی (شیعی) است، اما در مراحل و لایه‌های عمیق فرهنگی، اجتماعی، ادبی و حتی اسطوره‌ای ایران در پیچیده است.

 

این امر را می‌توان در نوع زبان و ادبیات حاکم بر تعزیه، (به ویژه شعر حماسی)، شخصیت‌ها و قهرمانان آن، نمادها و نشانه‌ها‌ و لباس و پوشش و حتی تزیین و نحوه‌ی آذین بندی‌ها و... مشاهده کرد.

 

علی شریعتی شاید نخستین متفکری بود که سخن از هویت ایرانی- اسلامی به میان آورد. نکته‌ی برجسته تحلیل وی، نگاه تاریخی بود که توانست دو جریان عمده در هویت ایران، یعنی جریان ایرانی و جریان اسلامی را برجسته کند. این دو جریان مانند دو رودخانه در تاریخ ایران جاری شده‌اند و به تناسب شرایط، بستر رودخانه و زمان بروز و ظهور‌های متفاوتی دارند. این دو جریان‌ در کلیت تاریخ ایران چنان در هم آمیخته‌اند که جدایی‌شان ممکن نیست و با این وحدت و آمیختگی در تعیین سرنوشت ایرانیان مؤثر شده است. می‌توان این در هم آمیختگی را در پدیده‌ها و مصادیق عینی آن مشاهده کرد. یکی از این مصادیق تعزیه است که به نوعی یکی از نقاط برجسته‌ی تلاقی دو جریان مذکور می‌باشد. از این رو تعزیه می‌تواند از نگاه این نوشتار به عنوان برشی از هویت ایرانی تلقی گردد.

 

تعزیه نوعی روایت جدال حق و باطل است که در این حالت مسأله بسیار فراتر از یک واقعه مثالی یعنی حادثه‌ عاشورا می‌باشد و به عنوان یک اصل کلی در هستی و مقدرات خداوند می‌باشد. عاشورا حادثه‌ای است که در واقعیت، یعنی در تاریخ اتفاق می‌افتد و پس از آن در گذار از مراحل مختلف فرهنگی و اجتماعی زندگی ایرانیان مورد خوانش قرار گرفته و به واقعیتی جدید و اصیل در فرهنگ تبدیل می‌گردد. این حادثه به حوزه‌ها و ابعاد مختلف زندگی مردم مثل آیین‌ها، ادبیات، فرهنگ‌ عامه، پوشش و آذین‌بندی فضاهای عمومی مثل کوچه‌ و خیابان، سطح سیاسی و... گسترش می‌یابد. این حادثه با ارزش‌های آن به تدریج به نوعی معیار شناخت خود و تمایز از دیگران بدل شده، و در اینجاست که تعزیه صبغه‌ی هویتی به خود می‌گیرد.

 

یک ایرانی از خردسالی- حتی گاه از نوزادی- وارد این فرایند می‌شود. او در ابتدا که کودکی بیش نیست. به همراه خانواده، (پدر، مادر و خواهر و بردار) در این مراسم شرکت می‌کند. جنبه‌های نمایشی تعزیه برای هر کودک و نوجوان جذاب و گیرا است. تفاوت لباس (گروه قرمزها و گروه سبزها) برای او به تدریج معنادار می‌شود. سخنان، اشعار و گفته‌های قهرمانان (مثبت یا منفی) نوعی نگاه و جهان‌بینی ایجاد می‌کند. نوجوانان ایران گاه در بازی‌های خود استفاده از مراسم تعزیه و صف‌بندی آن را به کار می‌برند. از این دیدگاه تعزیه در بازی‌های بچه‌ها هم قابل بررسی است. با رشد فرد و تکرار این مشارکت و فرایند در مراحل مختلف سنی وی به تدریج، ارزش‌ها، آثار و پیامدهای مربوط به آن در ذهن و زبان او نهادینه می‌شود. او در تعزیه با آمادگی و شوق خاصی شرکت می‌کند. بر مظلومیت آل‌عبا گریه می‌کند و بر جبهه شر یعنی اشقیا، لعنت و نفرین می‌فرستد.

 

آب برای هر ایرانی با سابقه‌ی تاریخی که در ایران دارد، به یک پدیده‌ای مقدس تبدیل می‌شود. او به هنگام نوشیدن آب بر امام حسین و تشنگان کربلا درود می‌فرستد و یزید و سپاهش را لعنت می‌کند. کودک و نوجوان و جوان ایرانی برای کودکان امام حسین (علیه‌السلام) ( حضرت رقیه، سکینه و طفلان مسلم). نوجوانان کربلا (مانند حضرت قاسم) و جوانان (مثل حضرت علی‌اکبر) گریه می‌کند. وجه برجسته‌ی هویتی تعزیه در هین نقطه عطف است که حادثه‌ عاشورا که در تعزیه بازتولید می‌شود، برای همه سن‌ و سال‌ها از نوزادی (طفل شش ماهه) تا پیری (حبیب‌بن مظاهر هفتاد ساله) قهرمان دارد. این ویژگی باعث شده است که هر فرد در هر مقطع سنی با قهرمانان کربلا همدلی کند. این وضعیت خاص ویژگی هویت‌بخشی تعزیه را بسیار برجسته و کارآمد ساخته است.

 

رفته رفته فرد ایرانی که شاهد تکرار حادثه عاشورا در آیین تعزیه است، آمادگی پیدا می‌کند که در صورت ظهور شرایط در نوعی تعزیه مشارکت فعال داشته باشد و برای دفاع از ارزش‌هایش مثل مظلومیت، عدالت و مبارزه با ستم در عمل وارد میدان شود. یکی از این مصادیق مشارکت فعال ایرانیان که در دفاع مقدس بر آمد، خود یک رویداد هویتی است. چنانچه یک جزء کوچک از جنگ یعنی برای مثال در متن و محتوای وصیت‌نامه‌های شهدا و رزمندگان تأمل کنیم، بخوبی اثربخشی و هویت‌سازی تعزیه را مشاهده می‌کنیم.

 

به این ترتیب تعزیه در صورت تکرار مدام در فضاهای فرهنگی و اجتماعی ایران می‌تواند باز هم به عنوان نمادی از هویت ایرانیان قلمداد گردد.

http://www.roshdnews.ir/index.php?view&sid=28411

 

مترجم سایت

تصویر روز

مترجم سایت

" پخش مستقیم اماکن مذهبی – زیارت چهارده معصوم علیه السلام از راه دور "یاعلی" جهت دیدن مطالبهای متنوع وبلاگ بروز "وبلاگ بروز هیئت حسینی "راهیان ولایت معرفت سرا"سردرود""لطفااینجاراکلیک فرمائید
@content
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط @authorName در @date و ساعت @time | نظرات (@count)

" پیام وبلاگ :ای انسان خلیفه الله و مومن حقیقی عامل بعمل :هیچگاه امید کسی را نا امید نکن، شاید امید تنها دارایی او باشد ، احتمالا دلیل زنده بودنش همان امید است ،او رامگیر "ای عزیز سعی کن ،پیروقران،نبوت،ولایت،ودستورات اسلام ومالک نفس ،جسم،عقل،دل خویش باشی،نه عروسک دیگران،باجمع گردن عروسکهاصاحب نظرباش،نه آلت دست و پیروعروسکها:(شاکر)سردرود

یادمان نرود به ستاره ها که نگاه می‌کنیم مباداآسمان را فراموش کنیم

حضرت امام رضا (ع) : ابوصلت هروی گوید شنیدم که امام رضا (ع) میفرمود : (( خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده می سازد )) پرسیدم امر شما چگونه زنده میشود ؟ فرمود علوم و احادیث و معارف ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند کرد . بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

قابل توجه اهل معرفت متن کامل کلام الله مجیدبه ترتیب سی جزء قرآن کریم:دانلود تفسیر قرآن کریم و احادیث امامان و....
استــــخاره اینـــترنــــتی
نمایش کل سوره ها و آیات کامل قران مبین به تمام زبانهای زنده دنیا
ارتباط اینترنتی مستقیم جهت سوال و جواب و طرح مشکلات با مسئولین محترم اداره آموزش و پرورش ناحیه3 تـــــبریــز
مفاد و معناى حدیث «لولا فاطمه...» عصمت چهارده معصوم؛بررسى حدیث از زاویه علیّت فاعلى....ا
اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی(تبریز)"ارزیابی عملکردوپاسخگوئی به شکایات"واطلاع رسانی امورات
هـــشدار:افسردگی و آفت فرهنگی در کمین است
سازمان ملی جوانان
وبلاگ بروزهیئت حسینی مبتکر(جدید)"سردرود
نمایش تصاویری مستند از درون خانه مقدس کعبه و باب التوبه، محل تولد حضرت علی (ع) که محل ورود حضرت فاطمه بنت اسد(س) توسط تدوینگر با نور سفید نمایش داده شده است، حتما ببینید به مدت 1:15
هیئت مجازی مکتب یاعلی {ع}("سردرود")مقالات تاریخ اسلام .مستندازمنابع کهن اسلامی،دانلود،متن مراثی ..."هیئت سردرودکهن"1"
شرح حال ، حکایات ، کرامات و زندگینامه برخی از صالحین شیعه وعارفان صمدانی فی ا لله
وبلگ راهیان ولایت معرفت سرا(اسبق)"سردرود"1"
مداحی های دهه اول محرم ۱۳۸۹وادعیه و مناجات وپخش زنده حرمین و سخنرانی های آیات اعظام و نوحه و مراثی ازبلبلان خاندان عصمت وطهارت علیهم السلام آقایان ......و محمود کریمی تصویری1"
منتخب ترانه های صدا و سیمای جمهموری اسلامی ایران:آلبوم گودرزی،آلبوم هاتف اصفهانی
معرفی سایتهای لینک شده :آرشیو لینک باکس
معرفی اجمالی آثارتاریخی وکلیات آذربایجانشرقی